mistlampen gemonteerd S40 - werken niet!

Geproduceerd bij NedCar in Born
Plaats reactie
Lex!
2nd Gear member

Ik heb een S40 1.8 G3 uit 2000 (phase 2) gekocht enkele maanden geleden. Nu heb ik op de sloop mistlampen vóór en een lichtschakelaar gekocht. Monteren ging erg makkelijk, het leek plug&play. Kabels en opening in bumper is allemaal voorbereid. Maar nu doen ze het niet!

Het volgende heb ik al geprobeerd:
  • Dimlicht is aan (mistlicht achter werkt wel)
  • Andere schakelaar geprobeerd; maakt geen verschil
  • 20A zekering "Fog lamps" onder motorkap is heel
  • Verder kon ik geen zekeringen vinden die evt. de mistlampen aansturen
  • Ik heb nieuwe lampjes in de fittingen gedaan voordat ik het geheel gemonteerd heb
Ik hoor overigens ook geen relais schakelen. Dit hoor ik wel als de mistlamp achter ingeschakeld wordt, of de dimlichten.

Ik heb nog twee ideeën; of ik mis ergens een zekering, of ik mis een relais? (of er is een zekering stuk, of een relais stuk)

In de zekeringkast onder de motorkap zijn niet alle mogelijke zekeringen en relais gemonteerd. Sommige daarvan zijn mij duidelijk (airco compressor is bijvoorbeeld alleen voor turbo modellen) maar andere aansluitingen voor relais zijn niet omschreven in het deksel. Ik heb even een foto gemaakt, wellicht dat iemand direct ziet of er een cruciaal relais mist.

Iemand nog andere ideeën? waarom de lampen niet zouden werken?

Afbeelding
480Turbo
460 2.0i
S40 1.8 G3
snorremans
5th Gear member

Lex! schreef:Ik heb een S40 1.8 G3 uit 2000 (phase 2) gekocht enkele maanden geleden. Nu heb ik op de sloop mistlampen vóór en een lichtschakelaar gekocht. Monteren ging erg makkelijk, het leek plug&play. Kabels en opening in bumper is allemaal voorbereid. Maar nu doen ze het niet!

Het volgende heb ik al geprobeerd:
  • Dimlicht is aan (mistlicht achter werkt wel)
  • Andere schakelaar geprobeerd; maakt geen verschil
  • 20A zekering "Fog lamps" onder motorkap is heel
  • Verder kon ik geen zekeringen vinden die evt. de mistlampen aansturen
  • Ik heb nieuwe lampjes in de fittingen gedaan voordat ik het geheel gemonteerd heb
Ik hoor overigens ook geen relais schakelen. Dit hoor ik wel als de mistlamp achter ingeschakeld wordt, of de dimlichten.

Ik heb nog twee ideeën; of ik mis ergens een zekering, of ik mis een relais? (of er is een zekering stuk, of een relais stuk)

In de zekeringkast onder de motorkap zijn niet alle mogelijke zekeringen en relais gemonteerd. Sommige daarvan zijn mij duidelijk (airco compressor is bijvoorbeeld alleen voor turbo modellen) maar andere aansluitingen voor relais zijn niet omschreven in het deksel. Ik heb even een foto gemaakt, wellicht dat iemand direct ziet of er een cruciaal relais mist.

Iemand nog andere ideeën? waarom de lampen niet zouden werken?

Afbeelding
Je zult ook een relais moeten monteren, anders zullen ze nooit gaan branden.
Ik heb een phase 1 gehad en ook zelf mistlampen gemonteerd, daar moest ook een relais geplaatst worden en een draad naar de licht schakelaar eer ze gingen branden

Grtz Snorremans.
V50 Momentum 2.4 140 PK , 170 PK by Rica, Flint Grey Pearl:2004
Mobility,Winter,Estate,Audioline High Performance, Pioneer TS-WX 610A
Tethys 17 inch,
Spacers 10 mm ( tussen lager en naaf )
Xenon,
Dubbele uitlaat,
Dakspoiler,
Body pakket,
Roofrails zilver,
Sunblinds,
Elektrischverstelb. en verw. lederen stoelen,
Trekhaak,
ECU spacer 14 mm,
Darkwood interieur, stuur en pook knop

Heden Mercedes B 220 ( 2020 ) 194 PK.
Wauter
2nd Gear member

Jep, relais ontbreekt nog. Weet nog uit m´n Volvotijd als monteur dat bij achteraf inbouwen van originele lampen het inderdaad plug&play is, geen gedoe met kabels enz. Alle stekkers liggen er gewoon, maar naast de lampen zelf ook even een relais op z'n plek drukken (weet alleen niet meer welke, maar staat wrs aan binnenkant deksel.
Volvo V50 2.0D '04, 200k+
Lex!
2nd Gear member

Wauter schreef:Jep, relais ontbreekt nog. Weet nog uit m´n Volvotijd als monteur dat bij achteraf inbouwen van originele lampen het inderdaad plug&play is, geen gedoe met kabels enz. Alle stekkers liggen er gewoon, maar naast de lampen zelf ook even een relais op z'n plek drukken (weet alleen niet meer welke, maar staat wrs aan binnenkant deksel.
Bedankt! :) maar staat dus niet op mijn deksel, de lege relais houders zijn ook leeg (geen omschrijving) op het deksel. Is het wel een relais in die zekeringkast? of is het een zwevend relais ergens onder het dashboard?

Zaterdag maar even langs de sloop om 'n relais te scoren.
480Turbo
460 2.0i
S40 1.8 G3
gsx750r
6th Gear member
Contacteer:

Ik heb even bij mijn S40 gekeken (MY00 maar wel nog Phase I).

In het zekeringenkastje onder het dashboard zitten uitsluitend zekeringen en in de zekeringenkast in de motorruimte zit alleen een zekering van 20A voor de mistlampen. Géén relais !
Volgens het schema dat aan de binnenkant van het deksel zit geplakt is er ook geen plaats gereserveerd voor een relais voor de mistlampen.

O ja, de mistlampen werken wél .........

Wat ik me nog wel kan herinneren is dat er bij de mistlampen die ik achteraf in de S80 heb gemonteerd in ieder geval een extra relais in moest (ik geloof zelfs ook nog software maar dat weet ik niet meer zeker)

Rob
MINI John Cooper Works ; Land Rover Defender Td5 110 HT ; Jaguar XK Coupé 4.2 V8 (staat volledig gepreserveerd in opslag) ; Iseki Landhope 165 trekkertje ; Motor: Harley Davidson Heritage Softail ; Toy for boys: Yamaha XT1200ZE.
snorremans
5th Gear member

Het was bij mijn auto achter het dashboard, klokkenwinkel eruit, daar zit trouwens ook het relais van de mistachterlicht.
Ik moest bij mij ook het draadje monteren van hetr relais naar het dashboard, om het lampje in de klokkenwinkelaan te sturen, zodat je kan zien of je mistlampen branden.
Ik heb nog even wat bij elkaar gezocht, als je een set koopt voor mistlampen achteraf in te bouwen word het volgende geleverd:
Mistlampen
knop
Relais
kabeltje om controlelampje in klokkenwinkel aan te sluiten
kabel boom van relais naar mistlampknop
steuntje om aan de zijkant van de zekeringskast binnen te monteren om de stekker in te steken.
Mocht je er prijs op stellen heb ik de inbouw voorschrift op papier 10 pagina's stuur maar en PM

Grtz Snorremans
Tethys 17 inch,
Xenon,
Dubbele uitlaat,
Dakspoiler,
Body pakket,
Roofrails zilver,
Sunblinds,
Trekhaak,
ECU spacer 14 mm,
Darkwood interieur, stuur en pook knop

Heden Mercedes B 220 ( 2020 ) 194 PK.
volvo-s40
4th Gear member

gaat niet werken.

Phase II zal geactiveerd moeten worden bij de dealer, mistlampen staan uit geschakeld in de CEM.

al plaats je relays en kabels.

Phase I is makkelijker
bij kabel voorbereiding idd relay boven je tellerbak erinsteken.
geen voorbereiding, kabels trekken, aansluiten incl relay en het werkt.

succes.
Ramon&Ramon
7th Gear member

volvo-s40 schreef:gaat niet werken.

Phase II zal geactiveerd moeten worden bij de dealer, mistlampen staan uit geschakeld in de CEM.

Phase I is makkelijker

succes.

In een S40 van 2000??
Wauter
2nd Gear member

Ramon&Ramon schreef:In een S40 van 2000??
Denk dat iemand de phase II van het oude model met de phase II van het nieuwe verward ;)
Volvo V50 2.0D '04, 200k+
volvo-s40
4th Gear member

Model jaar uit 2000 kan een CEM hebben. Modellen daarna hebben ze wel in elk geval.
Phase I geen CEM 1996 - 1999
Phase 1,5 1999 - 2000 kan een CEM hebben.(overgangsfase )
en II wel 2000 - 2004

Het betreft nu een waggel uit 2000 waarbij het in dit geval de mist verlichting móet aanzetten. Kastje zit links weggewerkt achter het dashboard bij het zekeringenkastje in de buurt.

Edit, model 1,5 met phase II techniek. Lampen moeten geactiveerd worden.
http://www.volvo40forum.nl/forum/viewto ... &start=260
Lex!
2nd Gear member

Ramon&Ramon schreef:
volvo-s40 schreef:gaat niet werken.

Phase I is makkelijker

succes.

In een S40 van 2000??
Denk 1 v/d eerste PH2, toelating in NL 14-06-2000

AfbeeldingAfbeelding
480Turbo
460 2.0i
S40 1.8 G3
volvo-s40
4th Gear member

is een (een van de eerste) Phase II,
Phase 1,5 heeft wel al diverse opties van Phase II maar het uiterlijk van Phase I.

Omtrent mistverlichting, activeren bij de dealard :) anders gaat het niet werken.

Alleen laat je niet gek maken om prijskaartjes, de 1 doet het voor een paar tientjes, de ander wil er 150 euro voor hebben, terwijl dit via OBDII geschied
(aansluiten op board computer, optie zoeken en aanzetten, meer stelt het niet voor.)
DLS
1st Gear member

Fase 2 is overigens te zien aan het de knoppen van de verwarming / airco enz. en de boordcomputer.
diesel01
Geartronic member

Ik heb in mijn V40 uit 2002 ook mistlampen laten monteren en daar moest via vida software geladen worden..
Ook mijn huidige V70 moest aan de computer toen de verstralers gemonteerd werden.
rottierood
2nd Gear member

Misschien heb ik er overheen gelezen,maar moet dan ook geen andere schakelaar monteren? Ik heb bij de draaiknop van m'n verlichting alleen een schakelaar zitten voor de achtermistlamp.Wil ik mistlampen voor hebben,zal ik toch een complete schakelaar moeten kopen met een knop voor de voormistlampen.

Ik heb trouwens een Fase I (overgengsmodel) uit 2000.
De stekkers achter het afdekkapje in de bumper zitten er wel al in.

gr Marcel.
diesel01
Geartronic member

Ja natuurlijk.
Indien je het bij een dealer aanschaft krijg je een totaal pakket van lampen, relais en knop onder je verlichtingsknop.
snorremans
5th Gear member

Je kunt de knop van de mist achterlicht wel gebruiken , als je voorkant van de knop eraf haalt en de opstaande rand aan de achterkant eraf haalt werkt de knop wel alleen staat er geen afbellding van de mistlampen voor op.
Tethys 17 inch,
Xenon,
Dubbele uitlaat,
Dakspoiler,
Body pakket,
Roofrails zilver,
Sunblinds,
Trekhaak,