Hallo allen,
Heb een 440 1.8i met cvt, en wil er eens nieuwe olie op doen.
Nu lees ik overal dat deze olie bij de dealer gehaald dient te worden.
Maar lijkt me volvo zelf geen olie maakt, dus deze van elders vandaan komt.
Kan aan de hand van het volvo nummer niks vinden, maar hier is vast wel iemand die me kan vertellen welk merk en type olie er geschikt voor is.
welke olie cvt-bak
-
- 7th Gear member
De dealer verkoopt het in 5 liter blikken,het onderdeelnummer staat ergens op het forum.
Geen gewone ATF er in doen !
Geen gewone ATF er in doen !
-
- 7th Gear member
Het onderdeel nummer van CVT olie is,
1161743
1161743
-
- 1st Gear member
Oke, thnx!
Maar dan de volgende vraag, is deze ook elders te krijgen, of is er een type die dezelfde specificaties heeft?
Zit zo: heb behoorlijk wat ervaring met automaten, en de gevoeligheid van de juiste olie.
Hiervoor diverse amerikanen gereden, waarvan enkele met een electronische bak.
Speciale olie via de dealer kostte ruim 23 euro p/l, terwijl Valvoline dezelfde olie, of iig met dezelfde specificaties, maar dan maar 9 euro p/l
En de autofabrikanten maken geen olie, dat doen een van de grote maatschappijen voor ze.
Zal morgen iig eens informeren bij de dealer wat zo'n 5 lt-kan kost.
Maar dan de volgende vraag, is deze ook elders te krijgen, of is er een type die dezelfde specificaties heeft?
Zit zo: heb behoorlijk wat ervaring met automaten, en de gevoeligheid van de juiste olie.
Hiervoor diverse amerikanen gereden, waarvan enkele met een electronische bak.
Speciale olie via de dealer kostte ruim 23 euro p/l, terwijl Valvoline dezelfde olie, of iig met dezelfde specificaties, maar dan maar 9 euro p/l
En de autofabrikanten maken geen olie, dat doen een van de grote maatschappijen voor ze.
Zal morgen iig eens informeren bij de dealer wat zo'n 5 lt-kan kost.
-
- 1st Gear member
Dan gelijk nog ff een vraagje, ik lees overal dat die cvt's gevoelig zijn, en revisie erg duur.
Maar kan iemand vertellen wat er precies kapot gaat dan...?
Heb soortgelijk iets meegemaakt met een chrysler neon uit 2002, electronische automaat, en erg gevoelig voor de juiste oliesoort.
Auto toendertijd gekocht voor 250 euro, met kapotte automaat.
Echter, na het vullen met de juiste olie, en vervangen van een solenoidblok (á 100 euro!) perfecte bak.
Nu is de ervaring ook dat de meeste dealers en andere autobedrijven totaal geen verstand hebben van automaten, en dus ook erg snel zeggen dat deze vervangen moet worden bij een storing.
Maar kan iemand vertellen wat er precies kapot gaat dan...?
Heb soortgelijk iets meegemaakt met een chrysler neon uit 2002, electronische automaat, en erg gevoelig voor de juiste oliesoort.
Auto toendertijd gekocht voor 250 euro, met kapotte automaat.
Echter, na het vullen met de juiste olie, en vervangen van een solenoidblok (á 100 euro!) perfecte bak.
Nu is de ervaring ook dat de meeste dealers en andere autobedrijven totaal geen verstand hebben van automaten, en dus ook erg snel zeggen dat deze vervangen moet worden bij een storing.
- Iroll
- 6th Gear member
De cvt in de 400 serie is niet uitontwikkeld en heeft flink last van kinderziektes, de meeste cvt's die in de 1.8i zitten halen de ton niet. Een revisie kost idd een vermogen en dat is een 400 niet waard. De bak is ook niet te vergelijken met een conventionele automaat, maar een doorontwikkeling van het pientere pookje van DAF. Hij werkt dmv een duwband, de continue variable transmissie. En daar is die speciale olie voor ontwikkeld. Dus altijd gaan voor de originele Volvo olie en niets anders. Dus absoluut geen atf, dextron oid erin die in een conventionele automaat hoort.
-
- 7th Gear member
Wat het meest stuk gaat is het hoofdlager,wat tot uiting komt in Brommen.
Waarom elders olie zoeken als de dealer het verkoopt?
Waarom elders olie zoeken als de dealer het verkoopt?
-
- 1st Gear member
Oke, bedankt voor de uitleg.
Dat hoofdlager, is dat hetzelfde lager waarvan ik lees dat te vervangen zou zijn zonder de cvt-bak uit te bouwen?
Reden om buiten de dealer om te gaan is puur financieel.
Nu kost autorijden geld, en onderhoud ook, maar het hoeft niet meer te zijn dan nodig.
Ben verder helemaal niet bekent met volvo en de prijzen.
Maar zoals ik al eerder schreef wel de ervaring met dealers van chrysler/dodge, en in dat geval scheelde de prijs van de olie ruim 14 euro p/l indien ik die elders haalde.
En dat het geld kost is niet erg, maar het hoeft niet meer te wezen dan nodig denk ik dan...
Misschien verstandig er even bij te vermelden, ben zelf twintig jaar monteur geweest van auto's, bedrijfswagen en motorfietsbouwer geweest.
Heb al die dingen moeten staken wegens de gezondheid (reuma), maar eigen onderhoud probeer ik nog altijd in eigen hand te houden.
Maar in die hoedanigheid ook bij diverse dealerschappen gewerkt, en meer dan eens ervaren dat de dealerprijzen vaak onnodig hoog zijn tov de prijzen bij de reguliere automaterialen.
Dat hoofdlager, is dat hetzelfde lager waarvan ik lees dat te vervangen zou zijn zonder de cvt-bak uit te bouwen?
Reden om buiten de dealer om te gaan is puur financieel.
Nu kost autorijden geld, en onderhoud ook, maar het hoeft niet meer te zijn dan nodig.
Ben verder helemaal niet bekent met volvo en de prijzen.
Maar zoals ik al eerder schreef wel de ervaring met dealers van chrysler/dodge, en in dat geval scheelde de prijs van de olie ruim 14 euro p/l indien ik die elders haalde.
En dat het geld kost is niet erg, maar het hoeft niet meer te wezen dan nodig denk ik dan...
Misschien verstandig er even bij te vermelden, ben zelf twintig jaar monteur geweest van auto's, bedrijfswagen en motorfietsbouwer geweest.
Heb al die dingen moeten staken wegens de gezondheid (reuma), maar eigen onderhoud probeer ik nog altijd in eigen hand te houden.
Maar in die hoedanigheid ook bij diverse dealerschappen gewerkt, en meer dan eens ervaren dat de dealerprijzen vaak onnodig hoog zijn tov de prijzen bij de reguliere automaterialen.
-
- 1st Gear member
Haha...zover was ik ook al.MarioC70 schreef:Een CVT bak is heel andere koek dan een normale automaatbak!
En het verschil in werking met een mechanische en electronische bak ook.
Blijft dat er geen een autofabrikant zijn olie zelf maakt, dus ergens van betrekt.
En dan is het een simpel optelsommetje, hoe meer tussenpersonen, hoe hoger de prijs, want ze willen er allemaal aan verdienen.
Vind het helemaal geen probleem om 50/100 euro aan olie uit te geven.
Maar als het verschil 50/100 euro is puur en alleen door waar je het haalt (of besteld) dan vind ik dat wel de moeite om uit te zoeken.
-
- 7th Gear member
vHaperen schreef:Haha...zover was ik ook al.MarioC70 schreef:Een CVT bak is heel andere koek dan een normale automaatbak!
En het verschil in werking met een mechanische en electronische bak ook.
Blijft dat er geen een autofabrikant zijn olie zelf maakt, dus ergens van betrekt.
En dan is het een simpel optelsommetje, hoe meer tussenpersonen, hoe hoger de prijs, want ze willen er allemaal aan verdienen.
Vind het helemaal geen probleem om 50/100 euro aan olie uit te geven.
Maar als het verschil 50/100 euro is puur en alleen door waar je het haalt (of besteld) dan vind ik dat wel de moeite om uit te zoeken.
Een bak is duurder..
-
- 1st Gear member
Oke, kleine update hierover.
Heb een bevriend garagehouder eens aan het werk gezet, en die kwam vrij snel met een vervanger voor de volvo-olie.
Te weten: Kroon ATF SP2022, bij de meeste automaterialen op voorraad.
Hier wat extra info: http://www.kroon-oil.com/nl/producten/c ... f-sp-2022/
Heb een bevriend garagehouder eens aan het werk gezet, en die kwam vrij snel met een vervanger voor de volvo-olie.
Te weten: Kroon ATF SP2022, bij de meeste automaterialen op voorraad.
Hier wat extra info: http://www.kroon-oil.com/nl/producten/c ... f-sp-2022/
-
- 7th Gear member
Dan doe je dat er toch in!
-
- 1st Gear member
Ik zit er wel aan te denken ja.
En wel om de volgende reden: De olie die bij volvo wordt verkocht, is (zeer waarschijnlijk) lang niet zover doorontwikkelt dan die van kroon.
Volvo (of van doorne) heeft bij het ontwerpen van die bak bepaalde specificaties doorgegeven waar de olie aan moest voldoen.
Terwijl die van kroon een doorontwikkeling is van de olie die er in eerste instantie inging.
En aangezien de cvt erg gevoelig voor de gebruikte olie, lijkt het me niet meer dan logisch om er olie in te gooien die wel aan de specificaties voldoet, maar ook die later ontwikkelt is.
Simpelweg omdat ook op dat vlak de techniek en ontwikkeling niet stilstaan.
Ik merk wel dat er erg aan de dealer gehangen wordt hier.
Nu moet ik eerlijk bekennen de gemiddelde volvo-dealer niet te kennen, maar ervaringen met andere merken en die waren zeker niet altijd positief.
Zowel niet op het vlak van de kennis die er binnen het bedrijf aanwezig is, als de gehanteerde prijzen.
Zodra m'n bakfilter en pakking binnen is ga ik het proberen, en zal de resultaten hier posten, zodat iedereen er iets aan heeft.
En wel om de volgende reden: De olie die bij volvo wordt verkocht, is (zeer waarschijnlijk) lang niet zover doorontwikkelt dan die van kroon.
Volvo (of van doorne) heeft bij het ontwerpen van die bak bepaalde specificaties doorgegeven waar de olie aan moest voldoen.
Terwijl die van kroon een doorontwikkeling is van de olie die er in eerste instantie inging.
En aangezien de cvt erg gevoelig voor de gebruikte olie, lijkt het me niet meer dan logisch om er olie in te gooien die wel aan de specificaties voldoet, maar ook die later ontwikkelt is.
Simpelweg omdat ook op dat vlak de techniek en ontwikkeling niet stilstaan.
Ik merk wel dat er erg aan de dealer gehangen wordt hier.
Nu moet ik eerlijk bekennen de gemiddelde volvo-dealer niet te kennen, maar ervaringen met andere merken en die waren zeker niet altijd positief.
Zowel niet op het vlak van de kennis die er binnen het bedrijf aanwezig is, als de gehanteerde prijzen.
Zodra m'n bakfilter en pakking binnen is ga ik het proberen, en zal de resultaten hier posten, zodat iedereen er iets aan heeft.
-
- 7th Gear member
Er zijn paar forumleden hier, die deze cvt bakken kunnen dromen,dus kennis van dit soort bakken is hier ook aanwezig.
-
- 1st Gear member
Dat neem ik meteen van je aan!
Daarom dat ik de vraag erover ook hier plaats, juist om feedback te krijgen van mensen die er ECHT verstand van heben ipv een willekeurige dealer.
Want de ervaring heeft geleerd dat die van zowel electronische als mechanische automaatbakken vaak erg weinig verstand hebben.
Het lijkt mij alleen dat olie die 15 jaar terug ontwikkeld is voor de CVT minder goed zal werken dan olie die er 5 jaar geleden voor is ontwikkeld.
Techniek en innovatie staan immers niet stil, ook op dat vlak niet.
En juist vanwege de gevoeligheid van de CVT, wil ik ook doen wat het beste is.
En dat is, en dat zul je zelf ook vast al wel eens ervaren hebben, niet altijd wat de dealer of het handboek voorschrijft.
Daarom dat ik de vraag erover ook hier plaats, juist om feedback te krijgen van mensen die er ECHT verstand van heben ipv een willekeurige dealer.
Want de ervaring heeft geleerd dat die van zowel electronische als mechanische automaatbakken vaak erg weinig verstand hebben.
Het lijkt mij alleen dat olie die 15 jaar terug ontwikkeld is voor de CVT minder goed zal werken dan olie die er 5 jaar geleden voor is ontwikkeld.
En dat is, en dat zul je zelf ook vast al wel eens ervaren hebben, niet altijd wat de dealer of het handboek voorschrijft.
-
- 7th Gear member
vHaperen schreef:Dat neem ik meteen van je aan!
Het feit blijft,dat het slechte bakken zijn ,die bij 100000km meestal stuk gaan,ik spreek uit ervaring,heb er al tientallen gerepareerd namelijk.
Of doorontwikkelde olie daar iets aan bijdraagd ter verbetering,betwijfel ik .
-
- 1st Gear member
En ook dat neem ik direct van je aan.
En dat komt ook wel naar voren na een rondje google over de cvt-bak.
Of doorontwikkelde olie daar iets aan kan verbeteren ligt voornamelijk aan wat er dan precies defect raakt aan de cvt-bak lijkt me.
Wat ik wel veelvuldig tegen kom is dat de olie van de cvt-bak wel wordt vervangen, maar lees niks over het filter.
En olie vervangen maar een vuil filter laten zitten is natuurlijk vragen om problemen.
Zou me je eens kunnen uitleggen wat er precies defect raakt bij de cvt-bak?
En zie het vooral niet als aanval oid, het is gewoon gezonde interesse.
Heb in de jaren dat ik als monteur werkte nooit zomaar iets afgeschreven, maar altijd gezocht naar oplossingen.
In mijn ogen maakt dat een echte monteur.
Domweg eraf schroeven wat niet meer werkt en vervangen kan iedereen, daarvoor hoef je niet jaren onderwijs te volgen...
En dat komt ook wel naar voren na een rondje google over de cvt-bak.
Of doorontwikkelde olie daar iets aan kan verbeteren ligt voornamelijk aan wat er dan precies defect raakt aan de cvt-bak lijkt me.
Wat ik wel veelvuldig tegen kom is dat de olie van de cvt-bak wel wordt vervangen, maar lees niks over het filter.
En olie vervangen maar een vuil filter laten zitten is natuurlijk vragen om problemen.
Zou me je eens kunnen uitleggen wat er precies defect raakt bij de cvt-bak?
En zie het vooral niet als aanval oid, het is gewoon gezonde interesse.
Heb in de jaren dat ik als monteur werkte nooit zomaar iets afgeschreven, maar altijd gezocht naar oplossingen.
In mijn ogen maakt dat een echte monteur.
Domweg eraf schroeven wat niet meer werkt en vervangen kan iedereen, daarvoor hoef je niet jaren onderwijs te volgen...