ET Maat

De auto's met kleurrijke bijnamen als the brick, de baksteen.
Plaats reactie
PolarBas
1st Gear member

Beste forumleden,

Ik ben in het bezit van een 240 station uit 92. Deze auto is mijn hoofdvervoer en ik wil graag een set winterbanden op velg aanschaffen. Wel zo veilig. Mijn originele velgen hebben een ET waarde van 20. Kan ik onder mijn auto een set monteren van een 940 met een ET waarde van 25 ?
Bandenmaat is 195/65/15

Ik wil graag een kat in dezak voorkomen.
Graag advies.

Alvast bedankt
Bas
Een der laatsten 240-ers
lint
Geartronic member

In bestelling: XC60 T6 PIH Ultra Thema dark
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
PolarBas
1st Gear member

Bedankt voor je reactie lint,

Net je link bekeken en ik kom op ET25. Handige site en duidelijke uitleg, bedankt ! :D
Een der laatsten 240-ers
PolarBas
1st Gear member

Winterbanden een paar dagen geleden gemonteerd.... en wat een verschil zeg. Nu moet ik wel zeggen dat ik op 14" reed en nu op 15" en het rubber is ook een stukje breder. Lekker toeren in de winter :headbang:
Een der laatsten 240-ers
retsok
2nd Gear member

Je rijdt nu op 15 inch. Dan is je bandomtrek ook groter. Dat betekend dat je meer meters rijdt dan je kilometerteller aangeeft. Let dus heel goed op je snelheid. Even "eiken" met een navigatiesysteem.
http://www.buggyboys.be/nl/tech_tellerafwijking.htm

Kijk op deze link hoeveel het scheelt.
Met 15 inch banden rijd je dus veel zuiniger.
dopdedouwer
3rd Gear member

Om een velg (15") kunnen heel erg veel verschillende banden gelegd (uiteraard ook 15") worden.
Hoeveel inch je velg is zegt nix, je kunt er ook veel te platte banden omheen hebben liggen. De velg maat zegt nauwelijk iets over de omtrek van de banden.
Grappig dat op deze site elke keer zoveel vragen voorbij komen over de ET waarde, velgen en banden? Werkt de zoekfunctie niet?

Overigens voor winterbanden zou je idealiter juist geen brede banden willen.
retsok
2nd Gear member

dopdedouwer schreef:Om een velg (15") kunnen heel erg veel verschillende banden gelegd (uiteraard ook 15") worden.
Hoeveel inch je velg is zegt nix, je kunt er ook veel te platte banden omheen hebben liggen. De velg maat zegt nauwelijk iets over de omtrek van de banden.
Grappig dat op deze site elke keer zoveel vragen voorbij komen over de ET waarde, velgen en banden? Werkt de zoekfunctie niet?

Overigens voor winterbanden zou je idealiter juist geen brede banden willen.
Als je ook even de link had aangeklikt had je gezien dat je de oude en de nieuwe bandenmaat moet invoeren. Dan was dus gelijk duidelijk geworden wat het verschil is met verschillende maten.
Aangezien ik de link had vermeld leek het mij totaal zinloos om dat erbij te vermelden.

Over de zoekfuncties. Deze zijn inderdaad zeer moeilijk. Er komt allerlei troep omhoog als je een zoekactie start.
Bovendien wordt op dit forum alle 140, 160 en 240 modellen op 1 grote hoop geveegd. Dat vergemakkelijkt het zoeken ook niet. Technisch gezien verschillen de 140/160 serie zo veel van de 240 dat het zinvoller zou zijn deze rubriek te splitsen. Dan zal de zoekfunctie beter werken.

Een discussie over de onzin van winterbanden waag ik mijn niet aan.
Plaats reactie

Terug naar “De 140 - 240 - 160 - 260 series”