Ik ben nieuw op dit forum. De rede van mijn, lidmaatschap is buiten grote interesse voor al wat rijdt, het ook zelf oplossen van alle problemen aan de wagen. Sinds een maand of 8 viel de V50 1.6d 252.000km geregeld in "minder motor vermogen" modus met de op internet alom gekende melding "anti skid service vereist"
Daar ik vrachtwagen mekanieker (ja ook Volvo's) van opleiding ben heb ik al een en ander zelf afgezocht en zelf hersteld.
Begonnen met scheuren in de originele (harde pvc) luchtdarmen tussen turbo & koeler/inlaat, lekkende injector (loskomen op culasse zitting) kwam ik uit na uitlezen van foutcodes op turbodruk te hoog.
De MAP sensor vervangen , bleek niet dat ....de oorzaak melding nog steeds.
Een goede kennis van mij , ja ook Volvo rijder (V70 automaat) gaf me de raad om bij garage Rutten in Diest langs te gaan.
Ondanks ik hier geen klant ben , hebben de mensen mij schitterend verder geholpen, na even wachten bleek er tijd te zijn om de V50 uit te lezen en wonder boven wonder , wat in 2 andere (zeer grote) garages niet kon gebeurde hier. ik mocht ook bij de uitlezing & test (rook op druk van inlaat systeem) bij zijn, er kwam code 284:ECM -1517 uit , samen met nog een andere actieve code van gloeibougies ECM 6630..
het VIDA systeem gaf aan om de regelklep van de turbo te vervangen.
Ik had geluk , deze was in stock , meestergast Dirk toonde mij de locatie (achterkant blok, onder links) ik wist wat doen.
Deze regelklep regelt de , via de ECU, de onderdruk van de waste-gate op de turbo, de melding kwam inderdaad op al ik boven de 120km/u wou rijden zeker in bergop (meer onderdruk in inlaat) nooit als ik op trok in 1;2 of 3 , kon tot 4000 tr/min trekken zonder probleem.
De klep (part N° 30711101 )kost 43€ zbrw en is langs onder , met demontage beschermplaat, te vervangen op 30 tal min. De drie vacuüm darmpjes niet omwisselen (1/vac. pomp; 1 /buitenlucht met klepje op ; 1/ naar waste gate membraam)
Hij trekt weer zoals voorheen , de vrouw tevreden , kunnen we eens autostrade terug nemen , met Kerst naar Duitsland.
Na al de dure "anti skid service" verhalen, van ABS blokken tot gier-hoek-controllers tot roetfilters en turbo's wou ik dit toch even kwijt.
Met de synthetisch olie en filter stukken en werk van opzoeken (klep verv. en onderhoud deed ik zelf) was ik 176€ kwijt. Met een pluim voor garage Rutten voor kennis en klantvriendelijkheid !!
Ik ga mij toch eens meer moeten verdiepen in de OBD meldingen en dat PC gebeuren , nu niet direct om "the fast & furious" toestanden te maken maar gewoon om bij te zijn.
V50 1.6d 2005 anti skid sevice
- V50-Mart
- 4th Gear member
dank je wel voor dit geweldige verhaal. Mijn volvo heeft precies dezelfde problemen, en ik neem je verhaal volgende week mee naar de dealer!!!
Volvo V50 1.6D Kinetic 2006. Xenon 6000k/LED stadslicht, Privacy Shades, 17 inch RRE Easyrun matzwarte velgen-225/45/17