Verlichting blijft aan bij contact uit

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Sir Volvalot
2nd Gear member

Ik heb ooit door de dealer het automatisch aangaan van de verlichting bij contact aan, laten deactiveren. Als ik nu echter handmatig de verlichting aanzet en de sleutel uit het contactslot haal, blijft de verlichting gewoon branden en klinkt er niet een waarschuwingssignaal. Regelmatig stap ik dus uit en zie vervolgens dat de verlichting nog brandt, dus moet het portier weer open om de verlichting handmatig uit te zetten.

Is dit normaal gedrag van de verlichting in mijn geval? De dealer zei bij het deactiveren van die 'permanente verlichting' dat deze optie na eenmaal te zijn gedeactiveerd, nooit meer teruggedraaid kan worden (geen idee waarom niet). Ik kan me niet herinneren of voordat de dealer dit deactiveerde, de verlichting automatisch uit ging bij het uitschakelen van het contact of dat er wellicht een alarmsignaal klonk indien ik de verlichting niet handmatig uitschakelde. Wie kan hier duidelijkheid over brengen?
XC70 D5 MY2003, standkachel, schuifdak, premium soud & subwoofer, xenon, VCE, iMiv, Garmin 3590 LMT, Bury CC9060
Skoda Yeti 1.2 Elegance
Ramon&Ramon
7th Gear member

Die actie is simpel terug te draaien en een waarschuwings systeem zit er inderdaad niet op.
Oceanracer
Geartronic member

Waarom zou er een waarschuwing voor moeten zijn? Als je het gewoon origineel had gehouden, was er niks aan de hand geweest!
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Ramon&Ramon
7th Gear member

Wat was het nut van de verandering?
Met licht rijden is veel veiliger.

Net als met dagrijverlichting momenteel,waardeloze uitvinding,veel mensen rijden nu zonder achterverlichting terwijl het schemer of donker is!
VolvoTech
7th Gear member
Contacteer:

Sir Volvalot schreef:Ik heb ooit door de dealer het automatisch aangaan van de verlichting bij contact aan, laten deactiveren. Als ik nu echter handmatig de verlichting aanzet en de sleutel uit het contactslot haal, blijft de verlichting gewoon branden en klinkt er niet een waarschuwingssignaal. Regelmatig stap ik dus uit en zie vervolgens dat de verlichting nog brandt, dus moet het portier weer open om de verlichting handmatig uit te zetten.

Is dit normaal gedrag van de verlichting in mijn geval? De dealer zei bij het deactiveren van die 'permanente verlichting' dat deze optie na eenmaal te zijn gedeactiveerd, nooit meer teruggedraaid kan worden (geen idee waarom niet). Ik kan me niet herinneren of voordat de dealer dit deactiveerde, de verlichting automatisch uit ging bij het uitschakelen van het contact of dat er wellicht een alarmsignaal klonk indien ik de verlichting niet handmatig uitschakelde. Wie kan hier duidelijkheid over brengen?
CFE er in, dagrij verlichting aanzetten in de CFE en probleem opgelost ;-)
Creating Solutions for Volvo's!
www.volvotech.eu
www.facebook.com/volvotech

Commerciele/Technische vragen uiteluitend naar [mail=info@volvotech.eu]info@volvotech.eu[/mail] aub!
Prive zaken mogen natuurlijk per PM.
Sir Volvalot
2nd Gear member

Ok ik begrijp dat er geen waarschuwingssignaal mogelijk is als de verlichting aan blijft staan, dat is jammer. Mijn Opel Kadett uit '92 was op dit punt dus zo gek nog niet :lol:

De reden dat ik de verlichting niet automatisch aan wil laten gaan, is persoonlijk van aard en stuit zo te zien op hevig verzet :)
Ik heb regelmatig conference calls in de auto waarbij ik de auto parkeer en de motor uit zet maar wel het contact aan laat staan, en dan wil ik niet dat de verlichting aanstaat.

Maar los daarvan, IK wil bepalen wat er wel of niet automatisch aan gaat. Zolang er geen wettelijke verplichting is om altijd met verlichting aan te rijden, heb je als bestuurder dus binnen bepaalde grenzen een keuze. Jullie voorkeur is op dit moment anders dan die van mij.
XC70 D5 MY2003, standkachel, schuifdak, premium soud & subwoofer, xenon, VCE, iMiv, Garmin 3590 LMT, Bury CC9060
Skoda Yeti 1.2 Elegance
Ramon&Ramon
7th Gear member

Een waarschuwingssignaal is altijd mogelijk,zelf eentje inbouwen dus...zo simpel kan het zijn.
Carlsson 900

Sir Volvalot schreef:...Maar los daarvan, IK wil bepalen wat er wel of niet automatisch aan gaat. Zolang er geen wettelijke verplichting is om altijd met verlichting aan te rijden, heb je als bestuurder dus binnen bepaalde grenzen een keuze. Jullie voorkeur is op dit moment anders dan die van mij.
+1

Bij mijn auto heb ik bij aflevering de "altijd aan schakeling" uit laten programmeren.
Reden; ik kan en wil zelf bepalen wanneer mijn verlichting is ingeschakeld.
En toch rij ik al vele decennia met ingeschakelde verlichting, de lichtschakelaar staat altijd op aan.

:D
Oceanracer
Geartronic member

Als je alles zelf wilt bepalen, waarom zeur je dan op het forum dat er geen waarschuwingssignaal aanwezig is? Haal zo'n ding op bij de Halfords, zo werkte het bij je Opel toch ook? En in '92 kon iedereen dat ook zélf bedenken, zonder internet...
Ramon&Ramon
7th Gear member

Oceanracer schreef:Als je alles zelf wilt bepalen, waarom zeur je dan op het forum dat er geen waarschuwingssignaal aanwezig is? Haal zo'n ding op bij de Halfords, zo werkte het bij je Opel toch ook? En in '92 kon iedereen dat ook zélf bedenken, zonder internet...
Ja,een zoemertje van drie euro!
Gevat antwoord trouwens. :)
Rippie V70
5th Gear member

Mijn Opel Kadett uit '92 was op dit punt dus zo gek nog niet
Nou simpel dus... '92 Kadett kopen... Opgelost!

Ik begrijp nooit zo goed waarom een veiligheids feature ineens maneel bediend moet zijn.
Je sleutelt je ABS pomp er toch ook niet uit "omdat ik hem nooit gebruik"
Ik pomp wel als ik rem.... :crazy:
V70 D3 Kinetic MY2013 = 484 seashell metallic = 17" Pandora
V70 2.4D Kinetic MY2005 = Cedar Green pearl =Musca+winter =Sirius+Zomer= park assist =
V70/2.4D/2003
8th Gear member

Daarom......ik ben zelf ook heel goed in staat om te bepalen hoe hard ik mag (en kan) rijden. Daar heb ik geen CC voor nodig alhoewel ik zelf weer kan bepalen of ik die CC nu aan of uit heb staan.
Maar, gaat het allemaal niet automatisch, dan vraagt dat om bewustwording en aandacht van de berijder. En met name die twee punten zijn geheel gratis. A propos die piep-zoemdingen van vroeger was een dusdanig irritant en rot geluid, dat wil je ook niet in de auto hebben.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
lancer
6th Gear member

Overigens kan ik wel nog wat redenen bedenken om de verlichting uit te willen hebben. Als amateur astronoom rijd ik nog wel eens naar een plek waar de al aan het waarnemen zijn. Daar met ingeschakelde verlichting opaf rijden resulteert in en lynch partij (als iemand foto opnames aan het maken was met zeer lange belichtingstijden is 'ie mislukt). Maar net als bij Carlsson stond bij mij de schakelaar altijd op "aan" (met een kleine thuis is dit een optie die erbij inschiet, in mijn huidige auto heb ik het nog niet uit laten zetten)

Maar met het contact op I zijn de lampen toch gewoon uit? Met het contact op II zet je de lichtschakelaar gewoon op I (stadslicht).
Carlsson 900

V70/2.4D/2003 schreef:...
Maar, gaat het allemaal niet automatisch, dan vraagt dat om bewustwording en aandacht van de berijder. En met name die twee punten zijn geheel gratis...
+1

En dat is denk ik in het huidige verkeer één van de grote problemen.
Men doet maar wat ....
Soms gaat het goed, soms gaat het zeer ernstig fout.
Oceanracer
Geartronic member

Als je al een zoemer nodig hebt om eraan herinnerend te worden om je lichten uit te doen, wat heb je dan wel niet nodig om eraan herinnert te worden om je licht áán te doen? Overstekende fietsers op de provinciale weg? Een inhalende motorfiets?

De reden van het dagrijlicht is heel simpel: je bent voor ander verkeer beter/eerder zichtbaar. Het is nu alleen nog maar mogelijk om zelf te kiezen wélke verlichting je voert. En waarom? Omdat kennelijk men niet in staat was om zélf hun verlichting in te schakelen. Men vindt het niet nodig, denkt er niet om, vindt dat het nog licht genoeg is, en allerhande andere redenen.

Licht aan overdag, veilig overdag!

@Ramon&Ramon: Dank voor het compliment! :wink:
Sir Volvalot
2nd Gear member

Oceanracer schreef:Als je alles zelf wilt bepalen, waarom zeur je dan op het forum dat er geen waarschuwingssignaal aanwezig is? Haal zo'n ding op bij de Halfords, zo werkte het bij je Opel toch ook? En in '92 kon iedereen dat ook zélf bedenken, zonder internet...
tjonge jonge, nou ben ik gelijk een zeur. Je ziet de smilies toch in mijn bericht? Waar komen al die emoties over dit onderwerp toch vandaan?
Skoda Yeti 1.2 Elegance
Oceanracer
Geartronic member

Sir Volvalot schreef:
tjonge jonge, nou ben ik gelijk een zeur. Je ziet de smilies toch in mijn bericht? Waar komen al die emoties over dit onderwerp toch vandaan?
Kijk, Volvo meent uit veiligheidsoverweging dat het beter is om altijd met dimlicht aan te rijden. Daarom is het normaal gesproken niet mogelijk het licht zelf uit te schakelen. Vervolgens kies jij er bewust zelf voor dit veiligheidsissue ongedaan te maken, door er een aan/uit-schakelaar van te laten maken, waarna blijkt dat je zelf geregeld vergeet je verlichting te doven na het afzetten van de motor. Kennelijk stoort dit je dusdanig dat je zelfs klaagt (opmerkt/zeurt/refereert aan het feit/doorhalen wat niet van toepassing is) over het ontbreken van een waarschuwingssignaal. Dat is toch het moraal van dit topic, of heb ik het niet goed begrepen?
diesel01
Geartronic member

Sir Volvalot schreef:
Nouh...als ik in het schemerdonker/op een weg die overgroeit is met bomen een landbouwvoertuig wil inhalen waarbij iemand mij tegemoet komt die vergeten is zijn lampen aan te doen tijdens mijn inhaalactie mij met grootlicht waarschuwd...
Dan wordt ik op zijn zachts gezegd niet blij van het softwarematig uitzetten van verlichting.
Nu rijdt ik in een V70 van 1650kg met uitstekende kreukelzone's, die Aygo van de andere kant heeft minder geluk schat ik zo.
In een randstad die vol is geplemd met verlichting is geen verlichting "boeien" in het landelijke maakt het een verschil, in sommige gevallen van leven op dood.
Daarom licht overdag!
Oceanracer
Geartronic member

Juist! En dat is dan ook gelijk de reden van die zogenaamde emoties in dit topic. Het niet voeren verlichting in het algemeen en het onkundig aanbrengen van xenon wat hinder voor andere verkeersdeelnemers kan opleveren, zijn zaken die menigeen hier inderdaad emotioneel doet reageren. Simpelweg omdat het zaken zijn de de veiligheid van TS én van henzelf aangaat.
Sir Volvalot
2nd Gear member

Oceanracer schreef: Kijk, Volvo meent uit veiligheidsoverweging dat het beter is om altijd met dimlicht aan te rijden. Daarom is het normaal gesproken niet mogelijk het licht zelf uit te schakelen. Vervolgens kies jij er bewust zelf voor dit veiligheidsissue ongedaan te maken, door er een aan/uit-schakelaar van te laten maken, waarna blijkt dat je zelf geregeld vergeet je verlichting te doven na het afzetten van de motor. Kennelijk stoort dit je dusdanig dat je zelfs klaagt (opmerkt/zeurt/refereert aan het feit/doorhalen wat niet van toepassing is) over het ontbreken van een waarschuwingssignaal. Dat is toch het moraal van dit topic, of heb ik het niet goed begrepen?
Ik stelde een technische vraag en krijg van jou een moralistische verhandeling over veiligheid.

Maar iedereen bedankt, mijn vraag is beantwoord.
Skoda Yeti 1.2 Elegance
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”