Automaat

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
igy
2nd Gear member
Berichten: 80
Lid geworden op: 07.06.2010 - 16:13

Als ik smorgens wegrijdt dan blijft de automaat te lang hangen in de 2e versnelling +/- 8 sec. als ik niet hoger ga dan 2500toeren.
Wil ik de bak sneller laten schakelen dan moet ik door tot 3500 toeren maar dat vind ik voor een koude motor niet wenselijk.
Verder schakelt hij perfect.
De bak is pas kompleet gereviseerd bij Ganseboom in Almelo.
Zij zeggen dat het aan de softwear ligt en niet aan de bak, ze konden daar dan ook niets aan doen.De ene bak had er meer last van dan de andere.
Heb bij de Volvo dealer nieuwe softwear laten plaatsen maar dit hielp niet.
Het gaat hier om een V70 T5 uit 2001 met 210000km en een automaat met 5 versnellingen.
Komt het iemand bekent voor????
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Leg je vraag even voor bij Varioclean.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
Rob2u
5th Gear member
Berichten: 1109
Lid geworden op: 10.04.2006 - 14:41
Locatie: Veldhoven

Is een bekend effect, schijnt iets te maken hebben met emissie-uitstoot bij een koude motor.
Volvo V70 2.4T Aut5 2000 my2001 Mystic silver metallic, Premium- Winter- Estate lines, Xenon, HU-603 High Performance audio iMIV-LE, brushed alu interiortrim
Volvo V70 2.4T man 2000 my2001 Scarab Green HU-603 Premium sound
Volvo 245 GLE 2.3 1990 LPG-G3 non-Volvo airco
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21182
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Ik onderstreep dit ook indien ik de standkachel niet gebruik blijft mijn bak ook langer "hangen"
Ik zet hem dan op manueel en schakel zelf.
Wanneer ik de standkachel gebruik(altijd) gaat de bak redelijk "vlot" door de versnellingen voor zover er sprake van is bij de GT..
Gebruikersavatar
ovwest
3rd Gear member
Berichten: 293
Lid geworden op: 26.10.2012 - 11:20

Volgens mij hoort dat (wordt elektronisch geregeld en is omdat je Kat nog niet warm is) Ik dacht dat als je 1 keer over de 3500 tpm bent geweest het daarna ook meteen weer weg is.... Optie is dus even langzaam je straat uitrollen zodat je niet meteen koud naar die 3500 toeren hoeft.... (als dat kan in je straat)
Volvo V70 R AWD 2003, 426 Silver, Nordkap Blue, Slick (no spoilers no roofrails)

Jeep Cherokee limeted 2000
Volkswagen Polo GTI 1996
Citroen AX GT 1995
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21182
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

ovwest schreef:Volgens mij hoort dat (wordt elektronisch geregeld en is omdat je Kat nog niet warm is) Ik dacht dat als je 1 keer over de 3500 tpm bent geweest het daarna ook meteen weer weg is.... Optie is dus even langzaam je straat uitrollen zodat je niet meteen koud naar die 3500 toeren hoeft.... (als dat kan in je straat)
Die 3500rpm vindt mijn D5 koud niet echt leuk... :? :wink:
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Die 3500rpm vindt mijn D5 koud niet echt leuk...
Het wetboek van Strafrecht noemt dat "vernieling" als bedoeld in art. 350 van dat wetboek.
Ik kom koud nauwelijks boven de 1500 - 2000 rpm.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Gebruikersavatar
E.T.
5th Gear member
Berichten: 1013
Lid geworden op: 10.05.2009 - 15:11

Die van mij hou ik met een koude motor ook laag in toeren. De meeste keren wordt er al geschakeld rond de 1500 rpm, en dat doet ie zonder problemen door tot en met de 5.

Ik denk dat de DPF en de Cat hier de boosdoeners zijn.
Groet Edwin

Volvo XC60 T8 Twin Engine R-Design
Volvo Amazon P131 B20 1968
Gebruikersavatar
jaapburg
4th Gear member
Berichten: 565
Lid geworden op: 05.08.2012 - 12:35
Locatie: Alkmaar

De bak heeft bij lage temperaturen een soort 'opstart'programma, hierbij laat hij de toeren iets hoger oplopen voordat hij schakelt zodat de bak sneller opwarmt en dus daarna beter schakelt.

Voor de motor maakt dit niet uit, na 1 omwenteling zit er al overal olie om te smeren dus 3500 rpm bij een benzine is echt geen probleem. Overigens, 3500 rpm bij weinig gas geven is niet erg bij koude motor, het gaat juist om de mate van belasting die snel slijtage geeft bij koude motor. Dus vol gas met 1500 rpm slijt sneller dan 30% gas bij 3500 rpm ;)
Volvo V50 2.5 T5 Awd MY2006, Black Sapphire
Volvo XC90 D5 Awd Exclusive MY2004
Gebruikersavatar
EwoutSchalkwijk
2nd Gear member
Berichten: 227
Lid geworden op: 11.12.2009 - 21:55
Locatie: Hvittingfoss, Noorwegen
Contacteer:

V70/2.4D/2003 schreef:
Die 3500rpm vindt mijn D5 koud niet echt leuk...
Het wetboek van Strafrecht noemt dat "vernieling" als bedoeld in art. 350 van dat wetboek.
Ik kom koud nauwelijks boven de 1500 - 2000 rpm.
Ik kom 'warm' zelfs bijna nooit boven de 2500 rpm :-)

Staat ook in je boekje, als je dat hebt. Geen probleem van de bak dus.


Ewøut
http://www.reinemoen.net

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe."; - Albert Einstein
Gebruikersavatar
Thijs
7th Gear member
Berichten: 5492
Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
Locatie: Lelystad

TS heeft een benzine, dan is 3500rpm iets minder vervelend. Alhoewel ik me voor zou kunnen stellen dat ik het ook te veel zou vinden. Bijna alle reacties zijn van mensen met een diesel. Daar is 3500 idd erg veel. Daar kom ik warm zelfs nauwelijks.

Oplossing weet ik eigenlijk niet.. Kan je jouw bak met de hand schakelen?
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000
Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
Gebruikersavatar
ovwest
3rd Gear member
Berichten: 293
Lid geworden op: 26.10.2012 - 11:20

Heden ochtend even getest. Bij mij schakeld ie koud onder de 2500 rpm.
Het komt wel heel veel voor en er is bij heel veel modellen en types een hoop over te googlen.... Ik denk dat het verder ook niet een groot probleem is behalve de irritatie die je er zelf over zou kunnen hebben ;-)
Volvo V70 R AWD 2003, 426 Silver, Nordkap Blue, Slick (no spoilers no roofrails)

Jeep Cherokee limeted 2000
Volkswagen Polo GTI 1996
Citroen AX GT 1995
Gebruikersavatar
EwoutSchalkwijk
2nd Gear member
Berichten: 227
Lid geworden op: 11.12.2009 - 21:55
Locatie: Hvittingfoss, Noorwegen
Contacteer:

ovwest schreef:Ik denk dat het verder ook niet een groot probleem is behalve de irritatie die je er zelf over zou kunnen hebben ;-)
Maar waarom irritatie? Het is toch heel normaal dat als iets koud is dat het even de tijd nodig heeft?

Als ik zelf m'n bed uit kom en het is maar 10 graden (plus) in m'n slaapkamer, dan duurt het ook even voordat ik op 'bedrijfstemperatuur' ben :-)

Zelfs de V70 handbak van m'n vrouw is soms lastig door z'n versnellingen te krijgen. Vanaf -25 wordt de olie in de bak echt dikke stroop. Da's de 'charme' van de winter toch?


Ewøut
http://www.reinemoen.net

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe."; - Albert Einstein
Gebruikersavatar
bernhard2
3rd Gear member
Berichten: 282
Lid geworden op: 24.01.2007 - 18:04
Locatie: Hardenberg

Mijn bak schakelt zowel koud als warm praktisch het zelfde. De bak van mijn r deed er wel wat langer over als hij koud was, en de bak in de transporter was echt een drama koud. Die pakte de lock up was na 5 of 6 km, dus als je dan de grote weg op reed, zat je constant rond de 3000 toeren. Au....
Volvo 850 R aut 1996 groen 417.000 km
Volvo V70 classic 2.5t 1997 blauw 309.000 km
Opel Senator B 3.0i 1987 grijs 127.000 km
Gebruikersavatar
break
1st Gear member
Berichten: 38
Lid geworden op: 04.11.2012 - 18:47
Locatie: Peelland

Op blz. 91 van het instuctieboekje staat iets over het opschakelen bij koud weer met een automatische versnellingsbak.
igy
2nd Gear member
Berichten: 80
Lid geworden op: 07.06.2010 - 16:13

Iedereen bedankt ,als ik alles op een rijdje zet is het redelijk normaal dat de bak koud iets trager schakelt. Na de eerste keer overschakelen is het inderdaad over.Verder schakelt de bak perfect. Kost wat maar dan heb je ook wat.
Bedankt voor alle reacties.
Gebruikersavatar
Edwin
5th Gear member
Berichten: 1938
Lid geworden op: 09.02.2005 - 08:16
Locatie: Gelderland

Ik heb ook een T5 met gewone 5 bak automaat. Komt mij ook bekend voor. Bij koude start blijft ie ff hangen in 2. Bij de volgende "schakelronde" is het al weg.

Mij staat er iets van bij dat dat te maken heeft met de opbouw van druk in de bak, maar weet niet meer waar ik dat vandaan heb?

No worries dus! 8)

Gr. Edwin.
V70 T6 AWD Summum Polestar+
C70 T5 Summum


Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 AWD Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
sju_art
4th Gear member
Berichten: 931
Lid geworden op: 31.08.2010 - 15:41

Dat ie koud er lang door gaat kan ik beamen. Hij zou idd zelf meer slippen om de bedrijfstemperatuur sneller te bereiken.

Daarom nog een pluspunt van m'n standkachel; automaatbak schakelt gelijk prima :D.
Volvo S60 2.4T AT MY2001 Vialle LPG G3
Volvo S60 2.4i 140pk MY2001 Landi LPG + flashlube smeersysteem
M@rcel
6th Gear member
Berichten: 4457
Lid geworden op: 19.03.2009 - 13:07

Nou, volgens mij heeft het niks met de automaat te maken.

Bij koude motor wordt er later geschakeld om de katalysator zsm op bedrijfstemperatuur te krijgen en zo de schadelijke uitstoot te beperken.

Wie zou het goeie antwoord gegeven hebben? Of moet dat nog komen?

:mrgreen:
Gebruikersavatar
Andrew82
3rd Gear member
Berichten: 377
Lid geworden op: 21.05.2012 - 20:11
Locatie: Den Haag

Doet ie bij mij ook als ie koud is :)
440 1995 1.6 Deluxe
| S60 2001 2.4 Automaat 170PK | 446 Ash Gold Pearl | Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”