Pagina 1 van 2

Automaat

Geplaatst: 20.12.2012 - 18:35
door igy
Als ik smorgens wegrijdt dan blijft de automaat te lang hangen in de 2e versnelling +/- 8 sec. als ik niet hoger ga dan 2500toeren.
Wil ik de bak sneller laten schakelen dan moet ik door tot 3500 toeren maar dat vind ik voor een koude motor niet wenselijk.
Verder schakelt hij perfect.
De bak is pas kompleet gereviseerd bij Ganseboom in Almelo.
Zij zeggen dat het aan de softwear ligt en niet aan de bak, ze konden daar dan ook niets aan doen.De ene bak had er meer last van dan de andere.
Heb bij de Volvo dealer nieuwe softwear laten plaatsen maar dit hielp niet.
Het gaat hier om een V70 T5 uit 2001 met 210000km en een automaat met 5 versnellingen.
Komt het iemand bekent voor????

Geplaatst: 20.12.2012 - 19:06
door Oceanracer
Leg je vraag even voor bij Varioclean.

Geplaatst: 20.12.2012 - 19:59
door Rob2u
Is een bekend effect, schijnt iets te maken hebben met emissie-uitstoot bij een koude motor.

Geplaatst: 20.12.2012 - 20:13
door diesel01
Ik onderstreep dit ook indien ik de standkachel niet gebruik blijft mijn bak ook langer "hangen"
Ik zet hem dan op manueel en schakel zelf.
Wanneer ik de standkachel gebruik(altijd) gaat de bak redelijk "vlot" door de versnellingen voor zover er sprake van is bij de GT..

Geplaatst: 20.12.2012 - 21:07
door ovwest
Volgens mij hoort dat (wordt elektronisch geregeld en is omdat je Kat nog niet warm is) Ik dacht dat als je 1 keer over de 3500 tpm bent geweest het daarna ook meteen weer weg is.... Optie is dus even langzaam je straat uitrollen zodat je niet meteen koud naar die 3500 toeren hoeft.... (als dat kan in je straat)

Geplaatst: 20.12.2012 - 21:21
door diesel01
ovwest schreef:Volgens mij hoort dat (wordt elektronisch geregeld en is omdat je Kat nog niet warm is) Ik dacht dat als je 1 keer over de 3500 tpm bent geweest het daarna ook meteen weer weg is.... Optie is dus even langzaam je straat uitrollen zodat je niet meteen koud naar die 3500 toeren hoeft.... (als dat kan in je straat)
Die 3500rpm vindt mijn D5 koud niet echt leuk... :? :wink:

Geplaatst: 20.12.2012 - 21:28
door V70/2.4D/2003
Die 3500rpm vindt mijn D5 koud niet echt leuk...
Het wetboek van Strafrecht noemt dat "vernieling" als bedoeld in art. 350 van dat wetboek.
Ik kom koud nauwelijks boven de 1500 - 2000 rpm.

Geplaatst: 20.12.2012 - 21:38
door E.T.
Die van mij hou ik met een koude motor ook laag in toeren. De meeste keren wordt er al geschakeld rond de 1500 rpm, en dat doet ie zonder problemen door tot en met de 5.

Ik denk dat de DPF en de Cat hier de boosdoeners zijn.

Geplaatst: 21.12.2012 - 09:29
door jaapburg
De bak heeft bij lage temperaturen een soort 'opstart'programma, hierbij laat hij de toeren iets hoger oplopen voordat hij schakelt zodat de bak sneller opwarmt en dus daarna beter schakelt.

Voor de motor maakt dit niet uit, na 1 omwenteling zit er al overal olie om te smeren dus 3500 rpm bij een benzine is echt geen probleem. Overigens, 3500 rpm bij weinig gas geven is niet erg bij koude motor, het gaat juist om de mate van belasting die snel slijtage geeft bij koude motor. Dus vol gas met 1500 rpm slijt sneller dan 30% gas bij 3500 rpm ;)

Geplaatst: 21.12.2012 - 10:15
door EwoutSchalkwijk
V70/2.4D/2003 schreef:
Die 3500rpm vindt mijn D5 koud niet echt leuk...
Het wetboek van Strafrecht noemt dat "vernieling" als bedoeld in art. 350 van dat wetboek.
Ik kom koud nauwelijks boven de 1500 - 2000 rpm.
Ik kom 'warm' zelfs bijna nooit boven de 2500 rpm :-)

Staat ook in je boekje, als je dat hebt. Geen probleem van de bak dus.


Ewøut

Geplaatst: 21.12.2012 - 10:31
door Thijs
TS heeft een benzine, dan is 3500rpm iets minder vervelend. Alhoewel ik me voor zou kunnen stellen dat ik het ook te veel zou vinden. Bijna alle reacties zijn van mensen met een diesel. Daar is 3500 idd erg veel. Daar kom ik warm zelfs nauwelijks.

Oplossing weet ik eigenlijk niet.. Kan je jouw bak met de hand schakelen?

Geplaatst: 21.12.2012 - 10:45
door ovwest
Heden ochtend even getest. Bij mij schakeld ie koud onder de 2500 rpm.
Het komt wel heel veel voor en er is bij heel veel modellen en types een hoop over te googlen.... Ik denk dat het verder ook niet een groot probleem is behalve de irritatie die je er zelf over zou kunnen hebben ;-)

Geplaatst: 21.12.2012 - 11:15
door EwoutSchalkwijk
ovwest schreef:Ik denk dat het verder ook niet een groot probleem is behalve de irritatie die je er zelf over zou kunnen hebben ;-)
Maar waarom irritatie? Het is toch heel normaal dat als iets koud is dat het even de tijd nodig heeft?

Als ik zelf m'n bed uit kom en het is maar 10 graden (plus) in m'n slaapkamer, dan duurt het ook even voordat ik op 'bedrijfstemperatuur' ben :-)

Zelfs de V70 handbak van m'n vrouw is soms lastig door z'n versnellingen te krijgen. Vanaf -25 wordt de olie in de bak echt dikke stroop. Da's de 'charme' van de winter toch?


Ewøut

Geplaatst: 21.12.2012 - 13:26
door bernhard2
Mijn bak schakelt zowel koud als warm praktisch het zelfde. De bak van mijn r deed er wel wat langer over als hij koud was, en de bak in de transporter was echt een drama koud. Die pakte de lock up was na 5 of 6 km, dus als je dan de grote weg op reed, zat je constant rond de 3000 toeren. Au....

Geplaatst: 21.12.2012 - 13:53
door break
Op blz. 91 van het instuctieboekje staat iets over het opschakelen bij koud weer met een automatische versnellingsbak.

Geplaatst: 21.12.2012 - 15:59
door igy
Iedereen bedankt ,als ik alles op een rijdje zet is het redelijk normaal dat de bak koud iets trager schakelt. Na de eerste keer overschakelen is het inderdaad over.Verder schakelt de bak perfect. Kost wat maar dan heb je ook wat.
Bedankt voor alle reacties.

Geplaatst: 21.12.2012 - 22:20
door Edwin
Ik heb ook een T5 met gewone 5 bak automaat. Komt mij ook bekend voor. Bij koude start blijft ie ff hangen in 2. Bij de volgende "schakelronde" is het al weg.

Mij staat er iets van bij dat dat te maken heeft met de opbouw van druk in de bak, maar weet niet meer waar ik dat vandaan heb?

No worries dus! 8)

Gr. Edwin.

Geplaatst: 22.12.2012 - 21:09
door sju_art
Dat ie koud er lang door gaat kan ik beamen. Hij zou idd zelf meer slippen om de bedrijfstemperatuur sneller te bereiken.

Daarom nog een pluspunt van m'n standkachel; automaatbak schakelt gelijk prima :D.

Geplaatst: 22.12.2012 - 21:44
door M@rcel
Nou, volgens mij heeft het niks met de automaat te maken.

Bij koude motor wordt er later geschakeld om de katalysator zsm op bedrijfstemperatuur te krijgen en zo de schadelijke uitstoot te beperken.

Wie zou het goeie antwoord gegeven hebben? Of moet dat nog komen?

:mrgreen:

Geplaatst: 23.12.2012 - 13:23
door Andrew82
Doet ie bij mij ook als ie koud is :)