Deze week bij Volvo Tune eens wat dieper in de wereld van tuning mogen kijken. Laat ik voorop stellen dat ik geen weet heb van wat voor een technische kennis in de tuning, maar wel een ervaren gebruiker ben sinds 2006.
Sinds 2006 stel ik mijn motormanagement bij zoals ik tuning noem omdat het mij gaat om comfortabel rijden en niet zozeer als eerste bij stoplicht weg te zijn.
Je ziet dan een driedimensionaal figuur die laat zien hoe de parameters zijn ingesteld.
Mijn tuning had ik bij een ander bedrijf weggehaald en je kon in dhet hologram zien wat ik ook op de weg voelde.
Namelijk een soort trap in het figuur die elke keer weer de volvo een soort boost gaf. Ik vond dat niet prettig rijden.
En zo zat ik op een avond in de werkplaats van Volvotune te kijken naar holistische vormen van mijn autobrein. Je ziet op de foto een soort tent en daarmee kun je aflezen hoe e.e.a. is afgesteld.
De fijn afstemming kost wel wat uurtjes, maar dan heb je ook wat. De tuning die ik gekocht had was gewoon met een programma opgewaardeerd op bepaalde parameters met procenten.
Bijv 8 procent, of als je wilt 13 procent, meer vermogen en nwt en dat is een grove manier begrijp ik nu. :?
Volvo Tune heeft toen aan de hand van dit hologram de parameters optimaal afgesteld. Gaat over lucht en brandstof als ik goed begrepen heb. :roll:
Door de trappen/vakken in hologram meer om te buigen en vloeiender te laten lopen heb ik nu een zeer mooie gang in de Volvo als ik gewoon het gas intrap.

Alle geschok is weg en bijna naadloos zoef ik naar de 100km/u.
Geweldig.

De foto hologram is gemaakt tijdens het werken eraan.