Pagina 1 van 2
motormanagement afstellen
Geplaatst: 25.12.2012 - 10:25
door Bover
Tuning bijstellen
Deze week bij Volvo Tune eens wat dieper in de wereld van tuning mogen kijken. Laat ik voorop stellen dat ik geen weet heb van wat voor een technische kennis in de tuning, maar wel een ervaren gebruiker ben sinds 2006.
Sinds 2006 stel ik mijn motormanagement bij zoals ik tuning noem omdat het mij gaat om comfortabel rijden en niet zozeer als eerste bij stoplicht weg te zijn.
Je ziet dan een driedimensionaal figuur die laat zien hoe de parameters zijn ingesteld.
Mijn tuning had ik bij een ander bedrijf weggehaald en je kon in dhet hologram zien wat ik ook op de weg voelde.
Namelijk een soort trap in het figuur die elke keer weer de volvo een soort boost gaf. Ik vond dat niet prettig rijden.
En zo zat ik op een avond in de werkplaats van Volvotune te kijken naar holistische vormen van mijn autobrein. Je ziet op de foto een soort tent en daarmee kun je aflezen hoe e.e.a. is afgesteld.
De fijn afstemming kost wel wat uurtjes, maar dan heb je ook wat. De tuning die ik gekocht had was gewoon met een programma opgewaardeerd op bepaalde parameters met procenten.
Bijv 8 procent, of als je wilt 13 procent, meer vermogen en nwt en dat is een grove manier begrijp ik nu. :?
Volvo Tune heeft toen aan de hand van dit hologram de parameters optimaal afgesteld. Gaat over lucht en brandstof als ik goed begrepen heb. :roll:
Door de trappen/vakken in hologram meer om te buigen en vloeiender te laten lopen heb ik nu een zeer mooie gang in de Volvo als ik gewoon het gas intrap.
Alle geschok is weg en bijna naadloos zoef ik naar de 100km/u.
Geweldig.
De foto hologram is gemaakt tijdens het werken eraan.
Geplaatst: 25.12.2012 - 10:50
door V70/2.4D/2003
Je onderschrift zegt: 220 PK en 455 Nm. Zo maar een paar vraagjes want ik ben digibeet en van parameters van het motormanagement draag ik geen kennis:
Wat is je verbruik en hoe zit het met zaken die kapot zijn gelopen?
Mij is ooit verteld door de verkoper dat 200-plus PK's voor een D5 niet aan te bevelen was omdat het zaakje dan kapot zou draaien. En neen, we gaan geen zedenpreken houden over wel of geen tuning, ik ben gewoon benieuwd naar de ervaringen.
Geplaatst: 25.12.2012 - 10:56
door Bover
Tja ik ben al jaren onderweg.
Laat wel zijn: als onbehouwen op het gaspedaal trapt rij je inderdaad alles stuk.
Maar als je met beleid rijdt heb je veel meer comfort in het rijden.
Inderdaad de versnellingsbak krijgt met torque te verwerken. Maar ik flush gewoon elke 75.000km mijn bak ( rij 50.000 per jaar ) en heb nog nooit problemen gehad met de tuning.
Maar natuurlijk niet met caravan bij Luik naar boven scheuren met 120km/u.
Dat haal je niet zonder tuning en met wel, maar dan trek je inderdaad alles kapot.
Maar dat is ook geen normaal rij gedrag.
Mijn verbruik is grofweg door het jaar heen rond de 1:14 winter en zomer 1:15
Geplaatst: 25.12.2012 - 11:00
door V70/2.4D/2003
Ach so. Dat van die caravan bij Luik lukt trouwens wel....ook met de originele 131 paardjes en ruim 1600 kilo aan de haak.
Maar ik concludeer: het kan wel, mits de auto regelmatig onderhoud krijgt en met beleid bereden wordt.
Geplaatst: 25.12.2012 - 11:14
door Bover
JA dat kan. Maar nu eerst de Kerstrituelen
Geplaatst: 25.12.2012 - 19:09
door Bover
Regelmatig onderhoud is sowieso noodzakelijk en een mooie tuning.

Geplaatst: 25.12.2012 - 20:22
door V70/2.4D/2003
Aha, kerstritueel is afgelopen

Geplaatst: 25.12.2012 - 20:41
door Bover
Yep en nu samen op de bank een tweede auto zoeken. Dat wordteen S60 benzine My 2006. T5 natuurlijk voor niet teveel geld hopelijk met tuning

Geplaatst: 25.12.2012 - 20:45
door C.Igar
Ziet er indrukwekkend uit, maar waar kijk ik nou naar op de verschillende assen? Horizontaal naar rpm's denk ik, maar die andere 2 assen? Is dat de air flow en brandstof inspuiting?
Wat heb je nodig om een dergelijke grafiek van je eigen auto te maken? Zou dat middels VIDA kunnen?
Geplaatst: 25.12.2012 - 21:15
door bijlaard
Hoi Bover,
Mischien wel leuk om ook een plaatje van je Torque by PAtm map van wat het was bij te voegen, wordt het ea voor de kijker iets duidelijker

(onderste foto)
@C.Igar
RPM, PAtm en NM (zie foto orig1.)
Dit kan je niet met Vida.
Deze "maps" zitten in flash van de ecu (engine control unit).
mvgr Obbe.
Geplaatst: 25.12.2012 - 21:27
door V70/2.4D/2003
Bover schreef:Yep en nu samen op de bank een tweede auto zoeken. Dat wordteen S60 benzine My 2006. T5 natuurlijk voor niet teveel geld hopelijk met tuning

Van harte! Ben ook even wezen zoeken op gaspedaal.nl en marktplaats maar een MY06 voor weinig gaat hem niet worden. Ouder wel en daar zit (vanuit mijn referentiekader) best wel wat tussen voor moeders

Geplaatst: 25.12.2012 - 22:37
door lint
Dat de kerstrituelen zo maar aanleiding zijn tot het uitzoeken van een tweede auto!
Geplaatst: 25.12.2012 - 22:53
door C.Igar
@bijlaard, bedankt voor de aanvullende info, dat maakt het verhaal inderdaad duidelijker. Ik heb de grafieken naast elkaar gezet en als ik het goed begrijp is die rare bult de oorzaak van de vreemde vermogens afgave bij bover?
Geplaatst: 26.12.2012 - 00:24
door bijlaard
Ja , helemaal goed

.
Je kan in de chiptune software de mappen draaien etc. zodat je elke oneffenheid mooi weg kan werken. (kost alleen veel tijd)
Bij Bover heb ik een aantal maps uit zijn flash zo gedaan om tot het resultaat te komen van wat hij in het begin van dit draadje schrijft:
Quote: <<Alle geschok is weg en bijna naadloos zoef ik naar de 100km/u.>>
mvgr Obbe
Geplaatst: 26.12.2012 - 11:11
door C.Igar
Er vanuit gaand dat de vorige tuner inderdaad een upgrade heeft gedaan met een aantal procenten heeft die "afwijking" er dus af fabriek al ingezeten? Maw, kom je dit soort afwijkingen ook tegen in nog niet getunede auto's?
Geplaatst: 26.12.2012 - 12:17
door Bover
Tja dat is een goede vraag. Voor mij was de tuning niet harmonieus genoeg zeg maar.
Lijkt me toch logisch dat brein af fabriek netjes is afgesteld?
@Bijlaard/Obbe: En inderdaad de volvo rijdt als een zonnetje. Ik weet niet zeker maar zou zo kunnen zijn dat de turbo nu ook eerder zijn werk doet onderin?
Meen de turbo te horen fluiten zeker als die koud is :shock:
Geplaatst: 26.12.2012 - 12:20
door MarioC70
V70/2.4D/2003 schreef:Bover schreef:Yep en nu samen op de bank een tweede auto zoeken. Dat wordteen S60 benzine My 2006. T5 natuurlijk voor niet teveel geld hopelijk met tuning

Van harte! Ben ook even wezen zoeken op gaspedaal.nl en marktplaats maar een MY06 voor weinig gaat hem niet worden. Ouder wel en daar zit (vanuit mijn referentiekader) best wel wat tussen voor moeders

Dit is een supermooie en supersnelle...
http://www.autokooy.nl/CORE/index.php?o ... 8&Itemid=9
Geplaatst: 26.12.2012 - 13:16
door bijlaard
C.Igar schreef:Er vanuit gaand dat de vorige tuner inderdaad een upgrade heeft gedaan met een aantal procenten heeft die "afwijking" er dus af fabriek al ingezeten? Maw, kom je dit soort afwijkingen ook tegen in nog niet getunede auto's?
Ja , die zitten er in, alleen naturlijk in mindere mate, met het verhogen van de waardes met XX% worden ze alleen meer zicht en merkbaar.
@ Bover
De Turbo doet het werk op dezelfde manier als eerst, ik denk eerder dat je m nu hoort omdat je helemaal gefocust bent op wat je gezien hebt
mvgr Obbe
Geplaatst: 26.12.2012 - 16:58
door Bover
Ik ben nu terug van een langere rit binnendoor van 100km.
Het is gek maar die z.g. kleine verschillen die ik gezien heb in hologram van begin en nu geven een groot verschil op de weg met eerder.
De eerste versnelling van de geartronic "loeit" bijv niet meer zo.
Hij schakelt nu sneller van de een de twee lijkt het wel en een soepeler overgang.
Wat ben ik blij dat ik dit heb laten bijstellen.
:big13:
Geplaatst: 03.01.2013 - 18:22
door bijlaard
Om het verhaal een economisch interresant tintje te geven, (Bover rijd tenslotte rond de 70.000 km per jaar) gisteren een paar kleine veranderingen in de ECU van zijn V70 geladen.
(picure van remap Turbo1)
mvgr Obbe