Tot op heden rijd ik naar volle tevredenheid een Saab (een 9-5, alle opties, leder, stand is nu 270K, altijd dealeronderhouden, dat wel - maar in mijn ervaring blijkt een goede dealer op de lange termijn toch ook vaak het voordeligste) die eerder deze maand ook weer zonder enig probleem door de APK kwam en er tot in 2014 weer tegen kan. Echter de jaren van het beestje gaan zo langzamerhand wel tellen, maar naar een nieuwe Saab uitkijken zit er vanwege de opheffing van de fabriek helaas niet meer in. Dus komt nu ook de Volvo voor mij als alternatief in zicht. Vandaar mijn melding op dit forum. Ik heb geen ervaring met het merk Volvo (behoudens een korte van anderhalf jaar met een rode Amazone in mijn studententijd) maar van wat ik zo lees op het forum lijkt de S80 (sedan, 2.4 170 PK) een redelijk alternatief te zijn.
Het komend jaar ga ik op zoek en als ik een goede gebruikte met plm 1,5 K en ook weer alle opties tegenkom, zit het er wel in dat er doorgepraat gaat worden.
Ik kom dus nu met de bekende vraag van de nieuwkomer: Zit ik met mijn idee dat een S80 - en dan speciaal de 2.4 170 PK - een goed alternatief is op het goede spoor ? En waar dien ik bij aankoop van een gebruikte met voormeld kilometrage op te letten ?
van saab 9-5 naar volvo S80 ?
- lint
- Geartronic member
- Berichten: 30294
- Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
- Locatie: Ridderkerk
De S80 met de 5 cylinder 2.4 motor is een fijne en comfortabele auto.
Bij aankoop van een auto met 150.000 km zijn altijd een aantal zaken van belang. Denk aan: onderhoudshistorie, vooral is distributieriem vervangen en alle normale zaken die bij een auto met levenservaring passen.
Bij aankoop van een auto met 150.000 km zijn altijd een aantal zaken van belang. Denk aan: onderhoudshistorie, vooral is distributieriem vervangen en alle normale zaken die bij een auto met levenservaring passen.
In bestelling: XC60 T6 PIH Ultra Thema dark
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
- sappie
- 3rd Gear member
- Berichten: 363
- Lid geworden op: 12.06.2009 - 09:57
Ga zowiezo in meerdere s80's proefrijden en let dan op het gebruikelijke zoals trillingen en het sturen (had er 1 tussen zitten met proefrijden dat ging echt als een dweil) het schakelen van de automaat, met name bij wegrijden rotonde (dat ie niet klapt en als je een aut zoekt natuurlijk). Zoals lint al zei, onderhoud distributie multieriem.
Heb de mijne nu 4 maanden en hij bevalt prima alleen de regensensor bevalt mij niet en met elektrische stoelen zijn er teveel mogelijkheden, deed er een maand over om mijn positie te vinden maar dat zal meer aan mij liggen, haha.
Heb de mijne nu 4 maanden en hij bevalt prima alleen de regensensor bevalt mij niet en met elektrische stoelen zijn er teveel mogelijkheden, deed er een maand over om mijn positie te vinden maar dat zal meer aan mij liggen, haha.
09-'12: S80 (2002), 2.4 (170pk), 5-traps aut., dynamic, 140.500km bij aanschaf in sept 2012. Huidige stand: 162.000km.
03-'09 / 12-'11: S70 (2000), 2.4 (140 pk), 5-traps aut., europa exclusive, 142.000km bij aanschaf (verkocht).
03-'09 / 12-'11: S70 (2000), 2.4 (140 pk), 5-traps aut., europa exclusive, 142.000km bij aanschaf (verkocht).
- Laguna-S60
- 7th Gear member
- Berichten: 5798
- Lid geworden op: 06.05.2011 - 20:07
- Locatie: Zuid West Friesland
- Contacteer:
Welkom hier en alvast heel veel plezier gewenst met je toekomstige S80 
Dit zijn toch wel een paar standaard punten bij de S60, S80 en V70N.
D-riem elke 10 jaar/160DKM.
Magneet koppeling (valt de airco uit naar 10 min?)
Condensor van de Airco (even door het gat van de voorbumper kijken of ie nog een beetje strak is..)
Ophanging is slijtage gevoelig, dus let op kraakjes en bonkjes onder de auto.
Handrem voering wil wel eens los laten, let dus op gebonk bij de achter remmen en of je handrem heel hoog kan trekken en/of moeilijk wil terugkomen.
Bij de benzine versies van My 2000/My 2001/My2002 wil de ETM het nog wel eens af laten weten (heel kleine kans, maar dit zou je kunnen nakijken, originele heeft witte sticker, nieuwe heeft gele sticker, zit aan de onderkant).
Verder zou ik even bellen met de garage's dealers in het boekje om de O.H historie na te trekken.
Onze vorige S60 had 343.000km op de teller, dit was een 2.4 140pk benzine, was niks aan de auto te merken.
170pk merk je echt in de hele hoge toerentallen, wil je echt een auto die gewoon onderin lekker op pakt wil ik de 140pk aanraden, die heeft z'n koppel en pk's veel eerder (handig voor trailer trekken) en zijn natuurlijk ook veel makkelijker te vinden.

Dit zijn toch wel een paar standaard punten bij de S60, S80 en V70N.
D-riem elke 10 jaar/160DKM.
Magneet koppeling (valt de airco uit naar 10 min?)
Condensor van de Airco (even door het gat van de voorbumper kijken of ie nog een beetje strak is..)
Ophanging is slijtage gevoelig, dus let op kraakjes en bonkjes onder de auto.
Handrem voering wil wel eens los laten, let dus op gebonk bij de achter remmen en of je handrem heel hoog kan trekken en/of moeilijk wil terugkomen.
Bij de benzine versies van My 2000/My 2001/My2002 wil de ETM het nog wel eens af laten weten (heel kleine kans, maar dit zou je kunnen nakijken, originele heeft witte sticker, nieuwe heeft gele sticker, zit aan de onderkant).
Verder zou ik even bellen met de garage's dealers in het boekje om de O.H historie na te trekken.
Onze vorige S60 had 343.000km op de teller, dit was een 2.4 140pk benzine, was niks aan de auto te merken.
170pk merk je echt in de hele hoge toerentallen, wil je echt een auto die gewoon onderin lekker op pakt wil ik de 140pk aanraden, die heeft z'n koppel en pk's veel eerder (handig voor trailer trekken) en zijn natuurlijk ook veel makkelijker te vinden.
Meest complete Volvo V40 D2 Rebel Blue
-
- 4th Gear member
- Berichten: 931
- Lid geworden op: 31.08.2010 - 15:41
Welke motorisering 9-5 rijd je? Een turboloze 2.4 kan qua sensatie behoorlijk tegenvallen als je een 2.3t of zelfs 2.0t gewend bent.
De S80 kent ook 2.4T's en 2.5T's namelijk (en 2.9's).
De 5 (en 6) cilinder klinkt ongeacht welke versie erg fijn.
De S80 kent ook 2.4T's en 2.5T's namelijk (en 2.9's).
De 5 (en 6) cilinder klinkt ongeacht welke versie erg fijn.
Volvo S60 2.4T AT MY2001 Vialle LPG G3
Volvo S60 2.4i 140pk MY2001 Landi LPG + flashlube smeersysteem
Volvo S60 2.4i 140pk MY2001 Landi LPG + flashlube smeersysteem