stilvallen tijdens stationair en bij het optrekken

Geproduceerd bij NedCar in Born
Gebruikersavatar
duthoy
2nd Gear member
Berichten: 158
Lid geworden op: 02.02.2007 - 08:23

Ik heb nu een week mijn V40 1.9TD (115pk) en ik zit al direct met een lastig probleem.
Als je stilstaat en je wil vertrekken durft de auto al zijn toeren verliezen rommelig te draaien, niets van kracht en stilvallen. Je kan direct terug starten en verder rijden.
Dit gebeurd soms ook als ik even stationair sta te draaien, en zonder iets te doen valt de motor uit.
Eens je vertrokken bent dan heeft hij geen probleem meer. Dus als je moet versnellen, vertragen, terugschakelen, enz. geen probleem. Enkel als je stil staat. en als je wil vertrekken

Je staat stil aan het licht en je hoort dat hij ietsje van stationair veranderd, en "het" weer gaat krijgen. Dan zet ik nu gewoon de motor af, en start terug direct, en het probleem is weg. (tot aan het volgende licht ;-))


Iemand een ideetje?
Volvo 460 1.6 1996 2007 -- 2013
V40 2001 2013 -->????
Gebruikersavatar
volvo-s40
4th Gear member
Berichten: 829
Lid geworden op: 03.12.2012 - 15:32

Vaccuum klep goed ? slangetjes er naar toe ook goed ?
Veertje niet gesprongen ?

Afbeelding
! WARNING ! DO NOT F*ck with my VOLVO. Serious Injury of Death May Occur.
Gebruikersavatar
dutchlimits
5th Gear member
Berichten: 1827
Lid geworden op: 20.05.2011 - 22:33
Locatie: Audi A4 Avant B6 3.0 30v Quattro Zwart

Even offtopic: Mijn auto draait met warme motor stationair maar 500 rpm, vergeleken met andere auto's die ik ken is dit laag. Hij loopt wel lekker rustig enz, maar hoort dit zo bij een 1.8 benzine? (B4184S)
RIDES:
Dodge Magnum
VW Corrado G60

EXIT:
Audi A4 B6 3.0 V6 30V QUATTRO
Volvo S40 2001
Polo G40 Genesis
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 28499
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Dat is wel een laag stationair toerental. Als je motor goed loopt moet je nagaan of de toerenteller niet te weinig aangeeft, even controleren met een losse toerenteller.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
dutchlimits
5th Gear member
Berichten: 1827
Lid geworden op: 20.05.2011 - 22:33
Locatie: Audi A4 Avant B6 3.0 30v Quattro Zwart

Toerenteller is goed weet ik zeker, auto aangeschaft met 19.000km's en altijd al 500 toeren gedraaid, kan je nergens zien wat voor toeren de motor hoort te draaien fabriek af?
RIDES:
Dodge Magnum
VW Corrado G60

EXIT:
Audi A4 B6 3.0 V6 30V QUATTRO
Volvo S40 2001
Polo G40 Genesis
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 28499
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Ik denk dat het stationair torental in het instructieboekje staat, meestal tussen de 750-900 rpm.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
volvo-s40
4th Gear member
Berichten: 829
Lid geworden op: 03.12.2012 - 15:32

antwoord op de vraag omtrent benzine motoren

Je wagen hoort ongeveer bij KOUDE motor 1100 toeren te draaien, stationair.
Je wagen hoort ongeveer bij WARME motor 700 toeren te draaien, stationair.

Is dit lager dan gebruikelijk, is je stappenmotor = stationairregelklep waarschijnlijk vuil.

Dit is makkelijk schoon te maken door deze te demonteren (2x torx)
Alles goed schoonmaken met een katoenen lap / doek.
Insprayen met carburateur reiniger

En bij het terug plaatsen, de pakking mee vervangen (1 a 2 euro bij de dealer)

Waar zit dat ding en hoe dat er uit ziet ?

Afbeelding

Probleem zou nu opgelost moeten zijn.
Have fun :P
Gebruikersavatar
dutchlimits
5th Gear member
Berichten: 1827
Lid geworden op: 20.05.2011 - 22:33
Locatie: Audi A4 Avant B6 3.0 30v Quattro Zwart

Vuil, na 88.000 km's? ik zal het morgen eens controleren, bedankt!
RIDES:
Dodge Magnum
VW Corrado G60

EXIT:
Audi A4 B6 3.0 V6 30V QUATTRO
Volvo S40 2001
Polo G40 Genesis
Gebruikersavatar
duthoy
2nd Gear member
Berichten: 158
Lid geworden op: 02.02.2007 - 08:23

allemaal leuk,
maar nu ben ik nog niet verder met mijn probleem. Waar zit trouwens de stappenmotor bij m'n V40? op m'n oude 460 wist ik die zitten, gekende boosdoener ;-)

edit: vandaag laten uitlezen, blijkbaar is de BDP-sensor stuk. Ineens nieuwe besteld en vrijdag wisselen. Hopelijk is het dan opgelost.
Volvo 460 1.6 1996 2007 -- 2013
V40 2001 2013 -->????
Gebruikersavatar
duthoy
2nd Gear member
Berichten: 158
Lid geworden op: 02.02.2007 - 08:23

update:
Ik heb de BDP-sensor vervangen,
is iets gebeterd, maar hetprobleem bestaat nog,
begin het stilletjes te begrijpen:
stoppen, neutraal draaien voor minder dan 10 sec, vertrekken = geen probleem
stoppen, neutraal draaien voor meer dan 10 sec, vertrekken = niet reageren op gaspedaal, geen vermogen, stilvallen.

iemand?
Volvo 460 1.6 1996 2007 -- 2013
V40 2001 2013 -->????
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

volvo-s40 schreef:Vaccuum klep goed ? slangetjes er naar toe ook goed ?
Veertje niet gesprongen ?

Afbeelding

Dit is geen tekening van een Diesel met 115 pk
Dit is een tekening van een D1492T
Hij heeft een T2 of T3 motor,die zijn totaal verschillend..
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

duthoy schreef:allemaal leuk,
maar nu ben ik nog niet verder met mijn probleem. Waar zit trouwens de stappenmotor bij m'n V40? op m'n oude 460 wist ik die zitten, gekende boosdoener ;-)

edit: vandaag laten uitlezen, blijkbaar is de BDP-sensor stuk. Ineens nieuwe besteld en vrijdag wisselen. Hopelijk is het dan opgelost.
Een diesel heeft geen stappenmotor,brandstoffilter niet dicht?
Wanneer is de distributieriem voor het laatst vervangen?
Gebruikersavatar
duthoy
2nd Gear member
Berichten: 158
Lid geworden op: 02.02.2007 - 08:23

Het gaat hier over de T3 (115PK) motor,

Bij deze modellen zou het gasklephuis wel eens goed vuil kunnen zijn, waar vind ik die?
De distributieriem is op 122.000 gedaan (momenteel 150.000 op teller)
Zal de brandstoffilter eens vervangen.
Volvo 460 1.6 1996 2007 -- 2013
V40 2001 2013 -->????
Gebruikersavatar
duthoy
2nd Gear member
Berichten: 158
Lid geworden op: 02.02.2007 - 08:23

Brandstoffilter vervangen (een eitje)
Probleem blijft bestaan.
Toen ik de dieselfilter verving zat er enkel zo'n 1 cm. diesel in de filterbehuizing. Moet dit normaal niet bijna volledig vol staan?


Heb wel gemerkt dat het probleem zich enkel voordoet als de motor op bedrijfstemperatuur komt (vanaf de pijl van motortemperatuur begint te stijgen)

Straks eens een toertje doen zonder tankdop. Mss trekt de tank vacuum?
Volvo 460 1.6 1996 2007 -- 2013
V40 2001 2013 -->????
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Drukregelaar van de brandstofpomp denk ik stuk,al uit laten lezen de auto?
Dat zou ik eerst is laten doen,dan komt de storing er vanzelf uit.
Rijden zonder tankdop heeft dus geen zin.
Luchtmassa meter misschien stuk?
EGR klep stuk.?
Turboslang gescheurd.?
Brandstoffilterhuis wat lucht aanzuigt,daar lijkt het in eerste instantie op.
Uitlezen op storingen is de enige oplossing!
Gebruikersavatar
duthoy
2nd Gear member
Berichten: 158
Lid geworden op: 02.02.2007 - 08:23

hij is reeds uitgelezen, gaf enkel storing op bdp sensor. Deze is reeds vervangen.
Verder heb ik al de egr uitgekuisd en afgekoppeld.
Verder heb ik de brandstoffilter vervangen
Volvo 460 1.6 1996 2007 -- 2013
V40 2001 2013 -->????
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

duthoy schreef:hij is reeds uitgelezen, gaf enkel storing op bdp sensor. Deze is reeds vervangen.
Verder heb ik al de egr uitgekuisd en afgekoppeld.
Verder heb ik de brandstoffilter vervangen
Het vervangen van het filter zegt me dus niks,die filterhuizen gaan vaak stuk of de rubbers zitten verkeerd.
Als hij hem niet vol zuigt tijdens het lopen is daar iets mis dus.

Heb je hem bij een dealer laten uitlezen?

Klepspeling wel is gecontroleerd?
Gebruikersavatar
duthoy
2nd Gear member
Berichten: 158
Lid geworden op: 02.02.2007 - 08:23

ja, hij is uitgelezen bij de dealer,
de kleppen zijn voor zo ver ik weet hydraulisch gestuurd,
volgende week gaat hij binnen, ga de ECU eens laten resetten naar factory defaults.
kan best wel eens helpen.

dit weekend kom ik voor een mini tripje naar Leiden, moet van antwerpen komen. Als de auto rijd rijd hij goed, dus ff diesel cleaner erin in 1,5 uurtje 120 km/u heen, en 1,5 uur terug. maandag binnen bij garage en dan zien we wel.
Volvo 460 1.6 1996 2007 -- 2013
V40 2001 2013 -->????
Gebruikersavatar
duthoy
2nd Gear member
Berichten: 158
Lid geworden op: 02.02.2007 - 08:23

auto binnen geweest,

gaf foutmelding: ECM 1882 brandstofdruk onjuist signaal

vermoedelijk brandstofdrukklep,
iemand een idee van een goede volvo sloper tegen de belgische grens?
nieuw kost dit stuk bijna 300 euro, en wil dit niet geven aan een stuk waar je niet zeker van bent dat het dat is..
Volvo 460 1.6 1996 2007 -- 2013
V40 2001 2013 -->????
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

duthoy schreef:ja, hij is uitgelezen bij de dealer,
de kleppen zijn voor zo ver ik weet hydraulisch gestuurd,
volgende week gaat hij binnen, ga de ECU eens laten resetten naar factory defaults.
kan best wel eens helpen.

dit weekend kom ik voor een mini tripje naar Leiden, moet van antwerpen komen. Als de auto rijd rijd hij goed, dus ff diesel cleaner erin in 1,5 uurtje 120 km/u heen, en 1,5 uur terug. maandag binnen bij garage en dan zien we wel.

Ik weet niet hoe je daar bij komt?
Kleppen zijn niet hydraulisch,s,die zijn stelbaar!
Als er iets mis is met het brandstoffilter,dan heb je die melding van brandstofdruk te laag ook!
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V40 Classic”