Pagina 1 van 2

stilvallen tijdens stationair en bij het optrekken

Geplaatst: 01.01.2013 - 11:56
door duthoy
Ik heb nu een week mijn V40 1.9TD (115pk) en ik zit al direct met een lastig probleem.
Als je stilstaat en je wil vertrekken durft de auto al zijn toeren verliezen rommelig te draaien, niets van kracht en stilvallen. Je kan direct terug starten en verder rijden.
Dit gebeurd soms ook als ik even stationair sta te draaien, en zonder iets te doen valt de motor uit.
Eens je vertrokken bent dan heeft hij geen probleem meer. Dus als je moet versnellen, vertragen, terugschakelen, enz. geen probleem. Enkel als je stil staat. en als je wil vertrekken

Je staat stil aan het licht en je hoort dat hij ietsje van stationair veranderd, en "het" weer gaat krijgen. Dan zet ik nu gewoon de motor af, en start terug direct, en het probleem is weg. (tot aan het volgende licht ;-))


Iemand een ideetje?

Geplaatst: 01.01.2013 - 12:31
door volvo-s40
Vaccuum klep goed ? slangetjes er naar toe ook goed ?
Veertje niet gesprongen ?

Afbeelding

Geplaatst: 01.01.2013 - 17:45
door dutchlimits
Even offtopic: Mijn auto draait met warme motor stationair maar 500 rpm, vergeleken met andere auto's die ik ken is dit laag. Hij loopt wel lekker rustig enz, maar hoort dit zo bij een 1.8 benzine? (B4184S)

Geplaatst: 01.01.2013 - 18:11
door lint
Dat is wel een laag stationair toerental. Als je motor goed loopt moet je nagaan of de toerenteller niet te weinig aangeeft, even controleren met een losse toerenteller.

Geplaatst: 01.01.2013 - 18:13
door dutchlimits
Toerenteller is goed weet ik zeker, auto aangeschaft met 19.000km's en altijd al 500 toeren gedraaid, kan je nergens zien wat voor toeren de motor hoort te draaien fabriek af?

Geplaatst: 01.01.2013 - 18:18
door lint
Ik denk dat het stationair torental in het instructieboekje staat, meestal tussen de 750-900 rpm.

Geplaatst: 01.01.2013 - 18:26
door volvo-s40
antwoord op de vraag omtrent benzine motoren

Je wagen hoort ongeveer bij KOUDE motor 1100 toeren te draaien, stationair.
Je wagen hoort ongeveer bij WARME motor 700 toeren te draaien, stationair.

Is dit lager dan gebruikelijk, is je stappenmotor = stationairregelklep waarschijnlijk vuil.

Dit is makkelijk schoon te maken door deze te demonteren (2x torx)
Alles goed schoonmaken met een katoenen lap / doek.
Insprayen met carburateur reiniger

En bij het terug plaatsen, de pakking mee vervangen (1 a 2 euro bij de dealer)

Waar zit dat ding en hoe dat er uit ziet ?

Afbeelding

Probleem zou nu opgelost moeten zijn.
Have fun :P

Geplaatst: 01.01.2013 - 18:30
door dutchlimits
Vuil, na 88.000 km's? ik zal het morgen eens controleren, bedankt!

Geplaatst: 01.01.2013 - 22:27
door duthoy
allemaal leuk,
maar nu ben ik nog niet verder met mijn probleem. Waar zit trouwens de stappenmotor bij m'n V40? op m'n oude 460 wist ik die zitten, gekende boosdoener ;-)

edit: vandaag laten uitlezen, blijkbaar is de BDP-sensor stuk. Ineens nieuwe besteld en vrijdag wisselen. Hopelijk is het dan opgelost.

Geplaatst: 05.01.2013 - 13:07
door duthoy
update:
Ik heb de BDP-sensor vervangen,
is iets gebeterd, maar hetprobleem bestaat nog,
begin het stilletjes te begrijpen:
stoppen, neutraal draaien voor minder dan 10 sec, vertrekken = geen probleem
stoppen, neutraal draaien voor meer dan 10 sec, vertrekken = niet reageren op gaspedaal, geen vermogen, stilvallen.

iemand?

Geplaatst: 05.01.2013 - 13:14
door Ramon&Ramon
volvo-s40 schreef:Vaccuum klep goed ? slangetjes er naar toe ook goed ?
Veertje niet gesprongen ?

Afbeelding

Dit is geen tekening van een Diesel met 115 pk
Dit is een tekening van een D1492T
Hij heeft een T2 of T3 motor,die zijn totaal verschillend..

Geplaatst: 05.01.2013 - 13:15
door Ramon&Ramon
duthoy schreef:allemaal leuk,
maar nu ben ik nog niet verder met mijn probleem. Waar zit trouwens de stappenmotor bij m'n V40? op m'n oude 460 wist ik die zitten, gekende boosdoener ;-)

edit: vandaag laten uitlezen, blijkbaar is de BDP-sensor stuk. Ineens nieuwe besteld en vrijdag wisselen. Hopelijk is het dan opgelost.
Een diesel heeft geen stappenmotor,brandstoffilter niet dicht?
Wanneer is de distributieriem voor het laatst vervangen?

Geplaatst: 05.01.2013 - 13:44
door duthoy
Het gaat hier over de T3 (115PK) motor,

Bij deze modellen zou het gasklephuis wel eens goed vuil kunnen zijn, waar vind ik die?
De distributieriem is op 122.000 gedaan (momenteel 150.000 op teller)
Zal de brandstoffilter eens vervangen.

Geplaatst: 09.01.2013 - 12:46
door duthoy
Brandstoffilter vervangen (een eitje)
Probleem blijft bestaan.
Toen ik de dieselfilter verving zat er enkel zo'n 1 cm. diesel in de filterbehuizing. Moet dit normaal niet bijna volledig vol staan?


Heb wel gemerkt dat het probleem zich enkel voordoet als de motor op bedrijfstemperatuur komt (vanaf de pijl van motortemperatuur begint te stijgen)

Straks eens een toertje doen zonder tankdop. Mss trekt de tank vacuum?

Geplaatst: 09.01.2013 - 12:48
door Ramon&Ramon
Drukregelaar van de brandstofpomp denk ik stuk,al uit laten lezen de auto?
Dat zou ik eerst is laten doen,dan komt de storing er vanzelf uit.
Rijden zonder tankdop heeft dus geen zin.
Luchtmassa meter misschien stuk?
EGR klep stuk.?
Turboslang gescheurd.?
Brandstoffilterhuis wat lucht aanzuigt,daar lijkt het in eerste instantie op.
Uitlezen op storingen is de enige oplossing!

Geplaatst: 09.01.2013 - 13:23
door duthoy
hij is reeds uitgelezen, gaf enkel storing op bdp sensor. Deze is reeds vervangen.
Verder heb ik al de egr uitgekuisd en afgekoppeld.
Verder heb ik de brandstoffilter vervangen

Geplaatst: 09.01.2013 - 13:26
door Ramon&Ramon
duthoy schreef:hij is reeds uitgelezen, gaf enkel storing op bdp sensor. Deze is reeds vervangen.
Verder heb ik al de egr uitgekuisd en afgekoppeld.
Verder heb ik de brandstoffilter vervangen
Het vervangen van het filter zegt me dus niks,die filterhuizen gaan vaak stuk of de rubbers zitten verkeerd.
Als hij hem niet vol zuigt tijdens het lopen is daar iets mis dus.

Heb je hem bij een dealer laten uitlezen?

Klepspeling wel is gecontroleerd?

Geplaatst: 16.01.2013 - 23:26
door duthoy
ja, hij is uitgelezen bij de dealer,
de kleppen zijn voor zo ver ik weet hydraulisch gestuurd,
volgende week gaat hij binnen, ga de ECU eens laten resetten naar factory defaults.
kan best wel eens helpen.

dit weekend kom ik voor een mini tripje naar Leiden, moet van antwerpen komen. Als de auto rijd rijd hij goed, dus ff diesel cleaner erin in 1,5 uurtje 120 km/u heen, en 1,5 uur terug. maandag binnen bij garage en dan zien we wel.

Geplaatst: 23.01.2013 - 12:43
door duthoy
auto binnen geweest,

gaf foutmelding: ECM 1882 brandstofdruk onjuist signaal

vermoedelijk brandstofdrukklep,
iemand een idee van een goede volvo sloper tegen de belgische grens?
nieuw kost dit stuk bijna 300 euro, en wil dit niet geven aan een stuk waar je niet zeker van bent dat het dat is..

Geplaatst: 23.01.2013 - 13:04
door Ramon&Ramon
duthoy schreef:ja, hij is uitgelezen bij de dealer,
de kleppen zijn voor zo ver ik weet hydraulisch gestuurd,
volgende week gaat hij binnen, ga de ECU eens laten resetten naar factory defaults.
kan best wel eens helpen.

dit weekend kom ik voor een mini tripje naar Leiden, moet van antwerpen komen. Als de auto rijd rijd hij goed, dus ff diesel cleaner erin in 1,5 uurtje 120 km/u heen, en 1,5 uur terug. maandag binnen bij garage en dan zien we wel.

Ik weet niet hoe je daar bij komt?
Kleppen zijn niet hydraulisch,s,die zijn stelbaar!
Als er iets mis is met het brandstoffilter,dan heb je die melding van brandstofdruk te laag ook!