Pagina 1 van 18

V60 PIH vs HEICO SPORTIV

Geplaatst: 01.01.2013 - 13:57
door Bjeffindividual
Zal mijzelf even kort introduceren (kon hiervoor geen topic vinden).

Mijn naam is Jeff en heb gisteren in Haarlem een V60 PIH MY2014 gereserveerd, verder nog geen certificaat ontvangen maar al wel erg blij met de reservering.

Nu kom ik uit een 2012 325D welke voorzien is van een m-sportonderstel i.c.m. 18" breedset. Deze sportieve combinatie zou ik graag weer willen op de V60 en heb de website van HEICO eens goed doorgelezen.

Nu rest alleen de vraag of de onderdelen welke op de volgende link weergegeven worden ook op de V60 PIH passen:

http://www.heicosportiv.nl/webshop/actu ... 34-155%29/

Gaat dan voornamelijk om het sportchassis (veren + dempers) en de 19" LM wielen.

Wie kan mij hier verder in helpen of heeft het wellicht al bij bestelling van zijn eigen auto gevraagd.

Groeten Jeff

Geplaatst: 01.01.2013 - 13:58
door Ben
Welkom, voorstellen kan hier: http://www.volvo-forum.nl/viewforum.php?f=3

Geplaatst: 01.01.2013 - 14:07
door lint
Welkom.
Voor je vraag over onderstelaanpassingen misschien handig om deze link even te lezen:
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=53861

Geplaatst: 01.01.2013 - 14:12
door Bjeffindividual
Bedankt! Ga er even voor zitten met een bak koffie.

@Ben, voorstellen is gelukt.

Geplaatst: 01.01.2013 - 14:19
door Bjeffindividual
lint schreef:Welkom.
Voor je vraag over onderstelaanpassingen misschien handig om deze link even te lezen:
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=53861
Hallo Lint, heb er even doorheen gelezen en velgen zal denk ik wel lukken. Ben wel benieuwd of het dempert + veren gedeelte aan te passen is door het hogere gewicht van de accu;s in de PIH....

Geplaatst: 03.03.2013 - 20:13
door Superfunky
Heb contact gehad met Heico.

Ze gaan GEEN veren/demper kit voor de PiH brengen. De reden is dat het gewicht van de achteras maakt dat ze een volledige nieuwe kit moeten ontwikkelen en men verwacht daarvoor te weinig gegadigden te hebben.

Daarna heb ik contact met good-old Koni gezocht. Zij zien geen probleem binnen hun bestaande aanbod van dempers en veren. Ik heb afspraak gemaakt om meteen na levering langs te komen. Ze gaan dan kijken hoe ze 'm naar beneden gaan krijgen, snarstrak dempen en 19 inch eronder frommelen.
Jammer voor Heico, maar gelukkig zijn er meer smaken.

Geplaatst: 03.03.2013 - 20:14
door Laguna-S60
Heb nu al zin in die foto's :D

Geplaatst: 04.03.2013 - 17:12
door Paul
Ohw ben benieuwd man! Vooral hoe de electronica zal omgaan met die 19inch wielen!

Bij de Volvo dealers mogen maar een paar mensen sleutelen aan de auto, ben benieuwd hoe ze dat gaan doen bij deze partij!

En verder van de week een PiH besteld? De inschrijvingen zijn al een tijdje gesloten. Weet je zeker dat je er eentje gaat krijgen?

Geplaatst: 04.03.2013 - 17:16
door Jers3n
In 2014?

Geplaatst: 04.03.2013 - 17:20
door Paul
Jers3n schreef:In 2014?
Ah sorry had ik niet gelezen!

Geplaatst: 04.03.2013 - 17:29
door Superfunky
Besteld heb ik al een jaar geleden. Ik heb 3 productienummers die redelijk dicht bij nummer 100 zitten, laat maar komen!

Is allemaal niet zo hokus-pokus hoor. De PiH heeft adaptieve dempers (maar niet electronisch geregeld, dan is het actieve demping en vooral heel duur). Adaptief hebben ze nodig om het gewicht met name in de bochten enigzins in het spoor te houden. De betere demperfabrikanten leveren ook adaptieve dempers voor sport-kits, maar het belangrijkste is dat jet de auto ook in het gareel krijgt door stijvere dempers en een lager zwaartepunt te kiezen. De auto zal daar snaarstrak en redelijk hard van worden, maar ik houd niet van comfortabele vering. Hoe harder hoe beter. Daarom was ik vorig jaar al met Heico aan de gang omdat zij hele goede dempers voor de standaard Volvo's leveren. Een standaard Volvo onderstel zou ik nooit laten zitten, mij veel te slap.

En ja, die 1,8l /100 gaat eraan met die 19 inch en andere banden, maar zelfs als je niet gaat voor dit soort grappen als hierboven zou ik sowieso aanraden de standaard banden er meteen na wegrijden bij de dealer af te laten halen. Dit soort auto's (als iedere zogenaamd groene mobiel) worden geleverd met lage rolweerstand banden (anders halen ze de verbruikscijfers niet). Wat zou het nadeel van lage rolweerstand zijn? Dat ze geen grip hebben. Hoe komt dat? Omdat ze van keihard rubber zijn gemaakt. Vanaf een buitentemperatuur van 25 graden wordt dat rubber eindelijk eens een beetje zachter.
Gaan wel lekker lang mee en als je nou heel voorzichtig rijdt, dan zul je er ook de bocht niet mee uitvliegen.

Geplaatst: 04.03.2013 - 17:32
door Ben
Superfunky schreef:Besteld heb ik al een jaar geleden. Ik heb 3 productienummers die redelijk dicht bij nummer 100 zitten, laat maar komen!

Is allemaal niet zo hokus-pokus hoor. De PiH heeft adaptieve dempers (maar niet electronisch geregeld, dan is het actieve demping en vooral heel duur). Adaptief hebben ze nodig om het gewicht met name in de bochten enigzins in het spoor te houden. De betere demperfabrikanten leveren ook adaptieve dempers voor sport-kits, maar het belangrijkste is dat jet de auto ook in het gareel krijgt door stijvere dempers en een lager zwaartepunt te kiezen. De auto zal daar snaarstrak en redelijk hard van worden, maar ik houd niet van comfortabele vering. Hoe harder hoe beter. Daarom was ik vorig jaar al met Heico aan de gang omdat zij hele goede dempers voor de standaard Volvo's leveren. Een standaard Volvo onderstel zou ik nooit laten zitten, mij veel te slap.

En ja, die 1,8l /100 gaat eraan met die 19 inch en andere banden, maar zelfs als je niet gaat voor dit soort grappen als hierboven zou ik sowieso aanraden de standaard banden er meteen na wegrijden bij de dealer af te laten halen. Dit soort auto's (als iedere zogenaamd groene mobiel) worden geleverd met lage rolweerstand banden (anders halen ze de verbruikscijfers niet). Wat zou het nadeel van lage rolweerstand zijn? Dat ze geen grip hebben. Hoe komt dat? Omdat ze van keihard rubber zijn gemaakt. Vanaf een buitentemperatuur van 25 graden wordt dat rubber eindelijk eens een beetje zachter.
Gaan wel lekker lang mee en als je nou heel voorzichtig rijdt, dan zul je er ook de bocht niet mee uitvliegen.
Toch goed om dit soort informatie bij de hand te hebben.

Geplaatst: 04.03.2013 - 17:32
door Paul
Ah weer wat geleerd! Ben benieuwd! Ga je die 19inch die Volvo net heeft aangekondigd eronder doen?

Geplaatst: 04.03.2013 - 17:42
door Bluemagics
Maar ik las in een andere topic dat er geen banden zouden zijn die de juist gewichtsindex hebben. Dat geld voor 18" velgen. Voor 19" lijkt me dit alleen maar erger te worden.

Ik wil heel graag 18 of 19 inch velgen onder de auto. Als iemand meer info heeft of dit wel kan (welke velgen en welke banden) dan hoor dat ik graag. Prijsinformatie is ook welkom!

Geplaatst: 04.03.2013 - 17:51
door Superfunky
Laat je nou niet gek maken jongens. 1900 kg is misschien veel voor een V60, maar ik rijd nu een A6 van 2 ton+. Wat denk je dat daar onder ligt?

Banden zijn er tot last index 120, maar 97 of 98 voor 18 en 19 inch is echt heel normaal. Ja, bandjes zijn niet goedkoop (200-280 per band), maar je band is je contact met de weg en zo ongeveer het belangrijkste onderdeel aan je auto. Een paar honderd euro uitgeven aan een systeem dat gaat piepen als je over een lijn rijdt, maar besparen op je banden getuigt niet echt van een juiste prioriteitsvolgorde t.a.v. van safety :P !

Geplaatst: 04.03.2013 - 17:59
door Superfunky
Oh ja, je vroeg ook nog naar velgen.

Als de moderator vindt dat ik reclame maak, dan roept tie maar, maar ik ga waarschijnlijk monteren:
- de Borbet CW1 voor m'n zomerbanden
- de Mak Highlands Gun Metallic Mirror voor m'n winterbanden

Ik denk met 245/35/19 Conti rubber, maar we gaan eens proberen wat allemaal lekker gaat en past.

Prijzen: reken op 1.000 - 1.200 voor een setje excl banden.

Geplaatst: 04.03.2013 - 18:14
door Pvdveen
De Borbet CW1 heb ik ook op mijn lijstje staan :thumbright:
Maar van de week eerst maar eens kijken wat de dealer kan leveren.

Geplaatst: 04.03.2013 - 19:47
door kameel1
Wordt wel een patserbak zo.
Jammer

Geplaatst: 04.03.2013 - 21:24
door XC90S
Ben zelf ook bezig met 18 inch als accessoire. Zoals hierboven ook beschreven zit het "probleem" in de typegoudkeuring van de velgen. Dit heeft weer met de loadindex van de banden en ik denk ook met de hogere CO2 uitstoot die ze niet per velg hebben getest.

Volvo gebruikt nu kennelijk alleen loadindex 97 op banden voor de pih. Voor 18 inch en in de maat 235/40/r18 heb ik die nog niet gezien, dit gaat max tot 95. Dit lijkt me echter ook genoeg, max aslast moet dan onder de 1380 kg blijven. Dat zou toch wel zo zijn? Las eerder op t forum dat ze 95 loadindex schijnen te gaan homologeren.

Hebben velgen zelf Trouwens ook een loadindex?

Geplaatst: 04.03.2013 - 23:04
door Bjeffindividual
Vind het maar een vreemd verhaal, er zit "slechts" 300kg accu extra in de kont van de PIH. Als je de auto klaar maakt voor een wintersport (+ 3personen x 80kg = 240kg + bagage 100kg = 340kg) zit je ook aan dat gewicht... Zie ze dan ook wel eens met 19/20inch voorbij stuiven op de autobahn.