Pagina 1 van 2

Derde bankje inbouwen

Geplaatst: 02.01.2013 - 21:53
door Siebert
Op zoek naar een derde bankje. Is dit lastig in te bouwen? Denk dat het meeste wel is voorbereid, maar gordels ook? Kwestie van plug-and-play? Iemand ervaring/tips/tricks?

Geplaatst: 02.01.2013 - 22:26
door arjan_de_jong
Er is net een topic geweest over dit onderwerp.

Samengevat: Is voorbereid ook voor de gordels. Maar zorg dat je het aangeschafte bankje wel compleet hebt met alle gordels erbij want die zijn los erg duur.

http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=29204

Geplaatst: 03.01.2013 - 00:32
door Ramon&Ramon
Koop er gelijk ook een veiligheidsbril bij voor je kids,voor het geval er iemand binnen komt van achteren!

Geplaatst: 03.01.2013 - 12:31
door Siebert
Arjan: had topic gezien, maar niet helemaal doorgelezen...

Ramon&Ramon: nee, op de achterbank van een Cinquecento ben je veilig...

http://www.haringen.eu/Volvostory_new.htm

Een beetje onderaan staat de tekst van een officiƫle brief van Mats Ola Palm.
President and Chief Executive Officer, Volvo Cars of North America

Geplaatst: 03.01.2013 - 13:56
door arjan_de_jong
Idd liever op een extra bankje in een Volvo dan op de normale bank van een kleine auto..

Geplaatst: 03.01.2013 - 14:03
door Ramon&Ramon
Ik zal je verdere details en foto,s besparen.
Ik ben nu eenmaal anti-derde bankje.
Op de schade afdeling een V70 gezien die tot aan de achterbank is platgereden door een grote bestelwagen.
Er zaten drie volwassenen in en twee kids.
De gevolgen kun je raden.
Kinderen zitten met hun neus bijna tegen de achterruit,zien de ellende aankomen en hebben geen schijn van kans om weg te komen.

Ik zeg ook niet dat je het beter niet kunt doen,dat is je eigen verantwoordelijkheid.

Geplaatst: 03.01.2013 - 14:24
door mightyspawn
Je kinderen zijn wel de kreukelzone he als je ze daar plaatst, hou daar ajb rekening mee bij dit oude type auto. Die stoeltjes zijn ook beschikbaar voor een v70 bijvoorbeeld, daar is het denk ik wel veilig te doen. (of niet zie ramonramon hierboven of plaatje helemaal onderaan)

Hier een foto van een 740 sedan, bij de station is niks anders gebeurt in 1985 dan de achterkant op te hogen. De laadruimte bleef bij de verandering de kreukelzone, wie daar zit kan het amper/niet na vertellen.

Hier een foto van een 740. Ongeval in Zweden met 3 voertuigen die 100km per uur reden. Iedereen is er zonder verwonding vanaf gekomen. Maar je ziet duidelijk wat er van de achterkant is overgebleven, helemaal niks.

Afbeelding

Bron
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=57651


De 2 serie kent hetzelfde probleem, heb eens foto's van iemand gezien die in Amerika van een weg afrolde in de bergen. De passagiersruimte bleef intact en diegene overleefde het zonder problemen. Maar de laadruimte achter was helemaal platgedrukt tot de C stijl.

Gewoon als waarschuwing, uiteraard zijn de ouwe sleeen een stuk minder veilig, maar maak gebruik van de veiligheid die toen beschikbaar was. En van kreukelzones hadden ze in de jaren 80 toen dit type auto werd ontworpen wel kaas van gegeten.

Dit is blijkbaar het resultaat bij een V70

Afbeelding

Geplaatst: 03.01.2013 - 15:00
door Ramon&Ramon
Als ik dit weer zo bekijk,krijg ik weer de kriebels...
Er kan altijd iets gebeuren onderweg,dat klopt,maar op deze manier met je kids helemaal achterin,vergeef je het jezelf nooit!

Geplaatst: 03.01.2013 - 15:30
door arjan_de_jong
Maar ja zo zal het gaan met de meeste auto's met extra bank/ stoelen.

Ik zie ook veel moeders hun kinderen vast knopen op de achterbank van een alto uit eind jaren 80... Denk dat ze dan nog steeds veiliger zijn achterin op een extra bankje van een grote Volvo.

Ik zat toen ik nog heel wat jonger was op het extra bankje achterin de Volvo 745 en daarna 945

Geplaatst: 03.01.2013 - 17:29
door mightyspawn
Ieder moet het zelf weten, mij maakt het niet uit. Het is alleen een waarschuwing die ik iedereen graag meegeef. En ramonramon die volgens mij al heel lang werkt in de autobranche zal het er ook mee eens zijn. Wat iedereen met dit advies doet moet die zelf weten.

Dat andere hun kind zonder kinderstoel/gordels in een Alto zetten of dat wij vroeger achter in de achterbak werden gesmeten zonder gordels wil niet zeggen dat we dat nog steeds moeten doen. Al zegt men (zelfs bevestigend met een officiƫle brief in 1993) dat het veilig is, foto's en ooggetuigen zeggen mij iig voldoende.

Alle grootte all purpose vehicles zitten de extra stoelen nooit in de laadruimte. Is het verhaal precies andersom, men maakt van de personenruimte extra ruimte door de stoelen te demonteren. Die stoelen zitten ook altijd voor de achterwielen.

Geplaatst: 03.01.2013 - 17:45
door mightyspawn
Sorry dat ik door blijf gaan, hier weer een voorbeeld. Had m nog in mn favorieten wist ik ergens.

Afbeelding

http://www.mothering.com/community/t/10 ... ow-seating

De achterklep van een V70 is van fiberglass. Metalenachterklep zijn ze bij de 7 serie al van afgestapt, die was van aluminium.

Geplaatst: 03.01.2013 - 19:20
door Oceanracer
Wat weer een dom geneuzel! Stemmingmakerij noem ik dit! Zal ik hier even de foto's van de overleden bestuurder plaatsen die zich hier in zijn V70 op een boom langs de provinciale weg te pletter heeft gereden? Autorijden is zo veilig als de bestuurder zelf en die om hem/haar heen. Vage insinuaties en dito foto's heeft TS niet om gevraagd.

Steek je energie van het zoeken naar plaatjes liever in het leveren aan informatie voor TS!

Geplaatst: 03.01.2013 - 20:55
door Siebert
Zo is dat Oceanracer. Ik vroeg om tips om het bankje in te bouwen. Het is een discussie geworden, kunnen we beter een ander topic over starten.

Geplaatst: 03.01.2013 - 20:56
door Siebert
Oh ja, ik heb net een brandvrije overal, handschoenen, schoenen en een helm aangeschaft... Leek me veiliger achter het stuur... Maar goed, kunnen we misschien beter een ander topic over starten...

Geplaatst: 03.01.2013 - 22:39
door Ramon&Ramon
Oceanracer schreef:Wat weer een dom geneuzel! Stemmingmakerij noem ik dit! Zal ik hier even de foto's van de overleden bestuurder plaatsen die zich hier in zijn V70 op een boom langs de provinciale weg te pletter heeft gereden? Autorijden is zo veilig als de bestuurder zelf en die om hem/haar heen. Vage insinuaties en dito foto's heeft TS niet om gevraagd.

Steek je energie van het zoeken naar plaatjes liever in het leveren aan informatie voor TS!
Naar mijn idee is dit meer een bericht wat de stemming in een mineur brengt!
Een ieder mag zijn mening geven,wat de uitkomst daar ook van zijn mag.

Geplaatst: 03.01.2013 - 22:48
door leidsekade
Inbouwen is niet erg lastig als je alles hebt. Uurtje of twee denk ik. Heb het zelf al een keer of drie gedaan. Alleen als je LPG hebt past het eigenlijk niet. Kom anders gerust langs in Utrecht. Mijn kinderen vinden het bankje geweldig

Geplaatst: 03.01.2013 - 23:32
door Siebert
Geen LPG, wel originele 6CD-wisselaar onder het opklapbare vloertje. Hier zal ik denk ik een ander plekkie voor moeten vinden....

Geplaatst: 04.01.2013 - 07:17
door arjan_de_jong
Bij mij zit de originele CD wisselaar links bij de motor voor de elektrische antenne. Hij zit dan wel op zijn zij. Er zijn CD wisselaars waar je dan wel een knopje moet om zetten als je hem ipv plat op zij zij gaat leggen. Hij zit bij mij tegen het linker plankje geschroefd.

Geplaatst: 04.01.2013 - 07:28
door Oceanracer
Zet ook vooral geen spanning op de wisselaar, als de H/V stand nog niet goed staat! Zo heb ik namelijk mijn eigen wisselaar om zeep geholpen...

Geplaatst: 05.01.2013 - 10:52
door pimsam
Ik kan het niet laten:
http://www.vanagon.com/info/safety/volv ... /index.htm

Wat zou je blij zijn als je in de kofferbak zit!

Bij een Estate zit een belangrijk deel van de kreukelzone in de C-stijl. Bij standaard botsproeven (60 km/h) knikt ie daar.

Gewoon inbouwen dus.