Hallo,
Ik heb een piepend geluid bij het koppelen als ik in zijn 1 optrek, en ook in zijn achteruit. Dit ontstaat wanneer de koppeling aangrijpt maar nog wel slipt. Als ik heel langzaam optrek hoor je niets, hoe sneller ik optrek hoe meer het geluid. De koppeling werkt verder goed en ook schakelt de auto uitstekend.
Een Volvo specialist heeft gezegd dat dit een droog koppelingshart kan zijn. Omdat deze uitgedroogd is zou het gaan vibreren. Het was eerst alleen in de zomer. Vorige hersft / winter was het weg, deze zomer kwam het weer terug en deze winter is het ( nog ) niet weggegaan. Het lijkt dus erger te worden.
Ik heb het geluid opgenomen door mijn handrem aan te trekken en in zijn versnelling de koppeling op te laten komen. 1 opname heb ik in mijn auto gemaakt en de tweede met de microfoon onder het koppelingshuis.
Hier staan de opnames:
http://yourlisten.com/channel/content/1 ... 6p6y5xru2o
http://yourlisten.com/channel/content/1 ... w5bnwu3ibk
Zou het inderdaad een droog koppelingshart zijn of klinkt dit als een versleten druklager ? Of zou het van het dubbel massa vliegwiel kunnen komen. Of mischien nog iets anders ?
Groet,
Maurice
metalig piepend geluid bij aangrijppunt koppeling
wat voor bolide hebben we het over?
Stel je ook even voor met auto (en we zijn gek op foto's) - vinden we hier altijd heel leuk.
Stel je ook even voor met auto (en we zijn gek op foto's) - vinden we hier altijd heel leuk.
Het lijkt op een resonantie, maar kan zo niet bedenken waardoor het wordt veroorzaakt.
Goed is het in ieder geval niet.
Goed is het in ieder geval niet.
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Dat komt vaak voor,het geluid wordt veroorzaakt door de koppelingplaat inderdaad,op zich geen probleem voor de goeie werking en het kan ook zomaar weer verdwijnen.
Je hoort het bij overschakelen vaak.
Geen paniek dus.
Je hoort het bij overschakelen vaak.
Geen paniek dus.
We hebben nog geen antwoord gehad op de vraag hoeveel de auto heeft gelopen. Met 11 jaar zou het ook maar zo kunnen dat de koppeling naar het einde van zijn levensduur loopt.
hmmm, dan zou ik het overwegen om hem te vervangen als het geluid je iriteert. Tenminste als je van plan bent om nog een poosje met de auto te rijden (want anders kan het niet uit natuurlijk).
-
- 1st Gear member
- Berichten: 22
- Lid geworden op: 19.12.2012 - 20:35
Ik wil er nog wel een paar jaar in blijven rijden en ik vind het inderdaad irritant en het kan ook wel duiden dat hij aan zijn einde zit. Daarbij wacht ik liever niet tot de nagels over het vliegwiel gaan krassen. Er zit een dubbel massa vliegwiel in en het schijnt dat deze na zo`n kilometerstand ook wel eens vervangen zou kunnen worden. Het vliegwiel doet het verder nog prima dus gezien de prijs ( de goedkoopste die ik gezien heb is een LUK voor 430 euro ) zal ik deze niet vervangen als hij nog in goede staat is.
Ik heb me ook voorgesteld in de daartoe bestemde rubriek en een foto geplaatst van mijn bolide.
Ik heb me ook voorgesteld in de daartoe bestemde rubriek en een foto geplaatst van mijn bolide.
Ik zou zelfs overwegen om de hele handel ineens te vervangen, incl. het vliegwiel.
Je zult net beleven dat je de koppeling hebt vervangen en dat een paar maanden later het vliegwiel problemen gaat geven. Dan kun je vervolgens de handel weer helemaal uit elkaar halen.
Maar ... is een kwestie van wat je er voor over hebt en hoe lang je nog wilt rijden.
Je zult net beleven dat je de koppeling hebt vervangen en dat een paar maanden later het vliegwiel problemen gaat geven. Dan kun je vervolgens de handel weer helemaal uit elkaar halen.
Maar ... is een kwestie van wat je er voor over hebt en hoe lang je nog wilt rijden.
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Als de werking van de koppeling in orde is,dan kun je beter wachten tot hij gaat slippen of anderzins moeilijk gaat doen.
Er zijn meerdere volvo,s met dit zelfde probleem,op het forum is het vaker voorbij gekomen,bij bijna alle types komt het voor.
V70,S60,V50 enz.
Het is een bekend probleem,waarvan de dealers ook op de hoogte zijn!
Er zijn meerdere volvo,s met dit zelfde probleem,op het forum is het vaker voorbij gekomen,bij bijna alle types komt het voor.
V70,S60,V50 enz.
Het is een bekend probleem,waarvan de dealers ook op de hoogte zijn!
-
- 1st Gear member
- Berichten: 22
- Lid geworden op: 19.12.2012 - 20:35
Dank voor alle reacties tot nu toe.
Vorig jaar zijn we gestrand met een kapotte fusee lager en daarvoor waren we ruim 1500 euro kwijt bij een Franse garage en duurde het 10 dagen !. Helaas kwam ik er toen ook achter dat mijn buitenladhulp geen auto`s ouder dan 6 jaar dekte bij pech dus repatrieren was geen optie. Ik ben nu voor buitenlandekking overgestapt naar Route Mobile.
Omdat ik dit soort dingen liever niet nog een keer meemaak vervang ik liever preventief wat spullen. Als ik wacht tot de koppeling echt raar gaat doen het is net op vakantie dan moet ik daar nog een paar duizend kilometer mee doen om niet weer bij een of andere onbekende garage terecht te komen.
Niets doen betekent dat ik nog een paar jaar met dat gepiep blijf rondrijden en me steeds af blijf vragen wanneer de koppeling echt aan zijn eind is. Ik denk niet dat het minder wordt aangezien sinds ik de auto heb het alleen maar meer is geworden. Dus wat betreft denk ik dat ik hem toch maar ga vervangen. Nu moet ik nog een doe het zelf garage vinden waar ze ook het speciale gereedschap voor de koppelling hebben.
Vorig jaar zijn we gestrand met een kapotte fusee lager en daarvoor waren we ruim 1500 euro kwijt bij een Franse garage en duurde het 10 dagen !. Helaas kwam ik er toen ook achter dat mijn buitenladhulp geen auto`s ouder dan 6 jaar dekte bij pech dus repatrieren was geen optie. Ik ben nu voor buitenlandekking overgestapt naar Route Mobile.
Omdat ik dit soort dingen liever niet nog een keer meemaak vervang ik liever preventief wat spullen. Als ik wacht tot de koppeling echt raar gaat doen het is net op vakantie dan moet ik daar nog een paar duizend kilometer mee doen om niet weer bij een of andere onbekende garage terecht te komen.
Niets doen betekent dat ik nog een paar jaar met dat gepiep blijf rondrijden en me steeds af blijf vragen wanneer de koppeling echt aan zijn eind is. Ik denk niet dat het minder wordt aangezien sinds ik de auto heb het alleen maar meer is geworden. Dus wat betreft denk ik dat ik hem toch maar ga vervangen. Nu moet ik nog een doe het zelf garage vinden waar ze ook het speciale gereedschap voor de koppelling hebben.
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Op het forum zijn ontzettend veel techneuten met de benodigde spullen!
Zelfs met orgineel volvo gereedschap.
Zelfs met orgineel volvo gereedschap.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 22
- Lid geworden op: 19.12.2012 - 20:35
De tools die ik nodig heb zijn staan hier:
http://www.skandix.de/en/spare-parts/dr ... t/1006878/
Centreren kan ook wel op het oog schijnt het maar is natuurlijk makkelijker met de centreringstool.
Haynes noemt ook Volvo tool 9995677 ( counterholder )
Verder heb ik gezien dat er van Luk de volgende tool bestaat: http://www.amt.nl/Techniek/Aandrijflijn ... MT024309W/
Deze lijkt me wel wenselijk om echt te kunnen beoordelen of het vliegwiel ook moet worden vervangen.
Ramon, weet jij hoe dat hier werkt ? Zijn er mensen bereid om hun gereedschap te verhuren ?
http://www.skandix.de/en/spare-parts/dr ... t/1006878/
Centreren kan ook wel op het oog schijnt het maar is natuurlijk makkelijker met de centreringstool.
Haynes noemt ook Volvo tool 9995677 ( counterholder )
Verder heb ik gezien dat er van Luk de volgende tool bestaat: http://www.amt.nl/Techniek/Aandrijflijn ... MT024309W/
Deze lijkt me wel wenselijk om echt te kunnen beoordelen of het vliegwiel ook moet worden vervangen.
Ramon, weet jij hoe dat hier werkt ? Zijn er mensen bereid om hun gereedschap te verhuren ?
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Vliegwiel kun je ook visueel beoordelen hoor,daar heb je geen gereedschap voor nodig.
Verder is het handig als je het centreergereedschap en het voorspanning montage gereedschap hebt om de drukgroep te monteren.
Misschien zijn er mensen hier die dat voor je hebben.
Het mooiste is als je de steun hebt om de motor op te hangen,het is wel even werk zo,n bak de en monteren.
Ik gebruik het zelf eigenlijk nooit,maar het is wel makkelijker als je er weinig ervaring mee hebt.
Die steun is wel handig om erbij te hebben om op te hangen.
Verder is het handig als je het centreergereedschap en het voorspanning montage gereedschap hebt om de drukgroep te monteren.
Misschien zijn er mensen hier die dat voor je hebben.
Het mooiste is als je de steun hebt om de motor op te hangen,het is wel even werk zo,n bak de en monteren.
Ik gebruik het zelf eigenlijk nooit,maar het is wel makkelijker als je er weinig ervaring mee hebt.
Die steun is wel handig om erbij te hebben om op te hangen.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 22
- Lid geworden op: 19.12.2012 - 20:35
Motorsteunen hebben ze wel in doe het zelf garages, en ook een transmissiekrik. Of ze de volvo special tools hebben weet ik niet.
Het vliegwiel visueel beoordelen kan wat betreft lekkage, scheurtjes, thermische schade ed.
Kan je ook voelen / visueel beeoordelen of de vrije slag en kantelspeling nog aanvaardbaar zijn ?
Het lijkt me inderdaad wel een grote klus / uitdaging.
Wat ik uit de Haynes begrijp moeten in elk geval accu, luchtfilter, startmotor en de stuurkant aandrijfas eruit. En moet aan de passagierskant de aandrijfas los van de versnellingsbak. En dan de versnellingsbak eruit.
Volgens de Haynes moet om de startmotor eruit te krijgen ook het inlaatspruitstuk eraf en de injectoren los. Ik vraag me af of dat laatste echt nodig is. En ook of de stuurkant aandrijfas er helemaal uit moet of alleen los van de versnellingsbak.
Het vliegwiel visueel beoordelen kan wat betreft lekkage, scheurtjes, thermische schade ed.
Kan je ook voelen / visueel beeoordelen of de vrije slag en kantelspeling nog aanvaardbaar zijn ?
Het lijkt me inderdaad wel een grote klus / uitdaging.
Wat ik uit de Haynes begrijp moeten in elk geval accu, luchtfilter, startmotor en de stuurkant aandrijfas eruit. En moet aan de passagierskant de aandrijfas los van de versnellingsbak. En dan de versnellingsbak eruit.
Volgens de Haynes moet om de startmotor eruit te krijgen ook het inlaatspruitstuk eraf en de injectoren los. Ik vraag me af of dat laatste echt nodig is. En ook of de stuurkant aandrijfas er helemaal uit moet of alleen los van de versnellingsbak.
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Dat Haynes boek zou ik even niet in kijken als het zo is bekijk,je noemt dingen op waar ik niet eerder van gehoord heb,inlaatspruitstuk eraf injectoren los enz enz.?
Nooit van gehoord!
Als je de koppeling toch vervangt,kun jehet vliegwiel beter mee vervangen,complete sets zijn er voor te koop,die gok moet je denk ik niet nemen om het vliegwiel te laten zitten.
De bak ligt er in een uur naast..
Bij een S40 heb je geen last van een subframe enz.
Luchtfilter eruit.
Accu ook.
Motor op hangen aan de stuurkant.
Bovenste bakbouten loshalen.
Motorsteun bouten die op de bak zitten.
Startmotorbouten eruit,startmotor blijft zitten.
Let op de vliegwielsensor dat je die niet stuk maakt met uitbouwen van de bak.
Wielen eraf.
Draagarm links los halen.
As er uit trekken en spul opzij hangen.
Rechter draagarm los plus as eruit.
Bakbouten los en hij valt er bijna vanzelf al uit..
Olie van de bak ook aftappen natuurlijk.
Bij monteren van de assen opletten met aandrijfaskeerringen.
Dat was het wel zo,n beetje.
Nooit van gehoord!
Als je de koppeling toch vervangt,kun jehet vliegwiel beter mee vervangen,complete sets zijn er voor te koop,die gok moet je denk ik niet nemen om het vliegwiel te laten zitten.
De bak ligt er in een uur naast..
Bij een S40 heb je geen last van een subframe enz.
Luchtfilter eruit.
Accu ook.
Motor op hangen aan de stuurkant.
Bovenste bakbouten loshalen.
Motorsteun bouten die op de bak zitten.
Startmotorbouten eruit,startmotor blijft zitten.
Let op de vliegwielsensor dat je die niet stuk maakt met uitbouwen van de bak.
Wielen eraf.
Draagarm links los halen.
As er uit trekken en spul opzij hangen.
Rechter draagarm los plus as eruit.
Bakbouten los en hij valt er bijna vanzelf al uit..
Olie van de bak ook aftappen natuurlijk.
Bij monteren van de assen opletten met aandrijfaskeerringen.
Dat was het wel zo,n beetje.
Helemaal mee eens. vliegwiel kost misschien een paar centen, maar weegt niet op tegen de kosten van demontage en montage van de bak als het vliegwiel later toch niet goed blijkt te zijn.Ramon&Ramon schreef:Als je de koppeling toch vervangt,kun jehet vliegwiel beter mee vervangen,complete sets zijn er voor te koop,die gok moet je denk ik niet nemen om het vliegwiel te laten zitten.
Ik ken ook mensen die de koppeling vervingen, maar het druklager niet - dat was immers nog goed.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 22
- Lid geworden op: 19.12.2012 - 20:35
Inderdaad ljkt me dat een dual mass vliegwiel na 230.000 kilometer wel eens vervangen kan worden.
Ramon dat klinkt inderdaad een stuk simpeler dan de Haynes. Ik heb wel eerder gezien dat de Haynes niet klopt of te omslachtig is.
Als ik het goed begrijp dan voldoet het loshalen van de draagarmen om genoeg speling te hebben om de assen uit de bak te trekken ? Of moet er wel iets meer los ( behalve de wielen )?
De startmotor wil ik er wel uit hebben aangezien deze ook een beetje raar doet de laatste tijd. Als ik start hoor ik 1 a 2 seconden lang "kggggg" nadat de motor aanslaat. Ik vermoed dat wat smeren van de startmotor dit zou kunnen verhelpen. Of mischien is hij aan vervanging / revisie toe.
Voor het vliegwiel is de goedkoopste optie die ik zie 1 van LUK voor 430. Een originele Volvo komt op 650. Is een LUK vliegwiel aan te raden ?
En voor de koppeling zijn veel merken, Valeo, Sachs, Luk. etc. Zit hier veel kwaliteitsverschil in ?
Ramon dat klinkt inderdaad een stuk simpeler dan de Haynes. Ik heb wel eerder gezien dat de Haynes niet klopt of te omslachtig is.
Als ik het goed begrijp dan voldoet het loshalen van de draagarmen om genoeg speling te hebben om de assen uit de bak te trekken ? Of moet er wel iets meer los ( behalve de wielen )?
De startmotor wil ik er wel uit hebben aangezien deze ook een beetje raar doet de laatste tijd. Als ik start hoor ik 1 a 2 seconden lang "kggggg" nadat de motor aanslaat. Ik vermoed dat wat smeren van de startmotor dit zou kunnen verhelpen. Of mischien is hij aan vervanging / revisie toe.
Voor het vliegwiel is de goedkoopste optie die ik zie 1 van LUK voor 430. Een originele Volvo komt op 650. Is een LUK vliegwiel aan te raden ?
En voor de koppeling zijn veel merken, Valeo, Sachs, Luk. etc. Zit hier veel kwaliteitsverschil in ?