Help: Storing 6805, MOTOR SERVICE VEREIST

Gebruikersavatar
rene41
1st Gear member
Berichten: 47
Lid geworden op: 30.10.2012 - 20:30
Locatie: Zuid Holland

Beste forum leden.
Mijn garage en ik komen er niet uit. Betreft een XC70 MY 2006, D5 Summum. Sinds oktober 2012 melding 6805 en de bekende storing MOTOR SERV VEREIST. Ook de symptomen nauwelijks power, traag reageren op gas e.d. zoals vermeld op dit forum waren aanwezig.
Dealer geweest en gezien de prijzen ook mijn eigen garage bezocht.
Acties tot nu toe (ook dankzij de ervaringen en adviezen die ik op dit forum vond):
1. TCV / turboregelklep voorop motorblok vervangen
2. LMM vervangen
3. Lucht meet sensor thv linkerkoplamp vervangen
4. Driewegklep vacuum achter motorblok vervangen
5. Vacuumpomp vervangen
6. Vacuumslangen en T-stukken gecontroleerd en zonodig vervangen
7. Brandstoffilter vervangen
8. Turbovacuumstang / werking was ook prima
9. Motorrubbers (vacuum) vervangen
Helaas mocht allemaal niet baten :-x :-x
Uiteindelijk aan de slag gegaan met turbo. Tijdens demontage bleek dit lastiger dan verwacht want de Haldex koppeling zit in de weg, waardoor die i.t.t. een V70 niet zomaar kan worden gedemonteerd. De rubberen slang van de turbo naar de ijzeren pijp onder het motorblok bleek van binnen flink verteerd (soort kapotte binnenband) losgeslagen vellen rubber zijn waarschijnlijk de intercooler ingeblazen. Met een dikke rubberen slang de turbo direct aangesloten buiten de intercooler om en de luchtmeetsensor (onder 3) in de slang gebouwd.
Ook dat hielp niet. 6805 bleef aanwezig

Wij zijn nu van plan om de turbo te vervangen, heeft iemand nog een briljant idee? Ik weet het niet meer.
Wie kan mij helpen, mag ook bellen op 06-41138841.

Alvast bedankt.

Mvg René
Gebruikersavatar
rene41
1st Gear member
Berichten: 47
Lid geworden op: 30.10.2012 - 20:30
Locatie: Zuid Holland

nabrander
Oh ja, de auto WAS getuned maar is weer origineel gemaakt door de
Volvodealer.

René
Gebruikersavatar
Jolly Breeze Racing
5th Gear member
Berichten: 1324
Lid geworden op: 16.10.2007 - 10:25
Locatie: Fryslân
Contacteer:

Intercooler dichtgeslagen?
Jolle

1999 V70 2.5D (570.000 km)
1998 V70 10 V (400.000 km)
1998 V70 2.5 20 V (363.500 km)
2014 VW Golf 1.2 TSI DSG (4400 km)
2010 Fiat 500 1.2 Lounge Start&Sto (122.000 km)
2014 V60 D6 Plug-in-Hybrid (10.300 km)
2009 V50 D5 R-design (103.500 km)
2004 V50 2.0D momentum, BSR tuned (136.000 km)
2007 C30 1.6B momentum en bodykit (36.000 km)
1996 S40 1.8 LPI (370.000 km)
1989 440 1.7 GLE LPG (377.000 km)
1989 440 1.7 GLE injection LPG (89.000 km)

Jolly Breeze Racing
www.jollybreezeracing.nl
Gebruikersavatar
rene41
1st Gear member
Berichten: 47
Lid geworden op: 30.10.2012 - 20:30
Locatie: Zuid Holland

Hallo Jolle,

Dank voor je reactie

Dat zou best kunnen maar die hebben we omzeild met die rubberen slang, helaas blijven de foutmeldingen ongewijzigd

Gr René
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Brandstofdruk gemeten?
Injectorterugvoer gemeten?
Opbrengst brandstofpomp gemeten?
Uitgelezen bij de dealer of universeel?
Laaddruk sensoren goed?
Het is een turbolaaddruk code die hij op geeft.
Geen slang gescheurd in het inlaat traject?
Gebruikersavatar
rene41
1st Gear member
Berichten: 47
Lid geworden op: 30.10.2012 - 20:30
Locatie: Zuid Holland

Brandstofdruk gemeten? neen
Injectorterugvoer gemeten? neen
Opbrengst brandstofpomp gemeten? ja was ok
Uitgelezen bij de dealer of universeel? dealer
meldingen
ecm-6805 laaddrukregeling onjuiste stroming

Laaddruk sensoren goed? zijn vervangen
Het is een turbolaaddruk code die hij op geeft. klopt
Geen slang gescheurd in het inlaat traject? niet kunnen vinden
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Nokkenastimong gecontroleerd?
Ik zou toch de dikke inlaatslangen demonteren en is goed kijken op scheurtjes,ze kunnen minimaal zijn.
Rookt de auto als je vermogen vraagt?
Alle schoepen op de turbo aanwezig als je er in kijkt,bewegen deze ook nog?
Gebruikersavatar
rene41
1st Gear member
Berichten: 47
Lid geworden op: 30.10.2012 - 20:30
Locatie: Zuid Holland

Nokkenastimong gecontroleerd? neen
Ik zou toch de dikke inlaatslangen demonteren en is goed kijken op scheurtjes,ze kunnen minimaal zijn. Ga ik vanavond doen
Rookt de auto als je vermogen vraagt? iets, maar niet idioot veelAlle schoepen op de turbo aanwezig als je er in kijkt,bewegen deze ook nog? vanavond gaan we de turbo demonteren, ik zal er op (laten) letten, we hebben een ruil turbo klaar liggen
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

De intercooler omzeilen heeft geen zin,behalve als deze dicht zit natuurlijk,maar zonder intercooler heb je dus ook te weinig vermogen,de brandstofinspuiting is immers afgeregeld met het oog op een intercooler.
Je krijgt dus nu te veel brandstof ingespoten,de lucht mengsel verhouding klopt dus niet meer,hou daar rekening mee ook.
Beter is om de intercooler dus mee te vervangen samen met de turbo!
Gebruikersavatar
rene41
1st Gear member
Berichten: 47
Lid geworden op: 30.10.2012 - 20:30
Locatie: Zuid Holland

Ok, mijn garage heeft een complete V70 uit 2004 staan, die volledig uitgewoond is, maar motorisch ok.
Ik ga in overleg hoe we dit kunnen oplossen.
Gebruikersavatar
rene41
1st Gear member
Berichten: 47
Lid geworden op: 30.10.2012 - 20:30
Locatie: Zuid Holland

Aanvullende info
reed gisterenavond op de snelweg, ong 150 (weet mag niet) en hoorde een zachte "poef" (als van een klappende slang of zo) daarna kon ik geen snelheid meer verhogen. wel rustiger rijden (gestraft voor gedrag?)

Motor reageert wel redelijk maar is plotseling een stuk "tammer".

Ook hoor ik bij vol gas het geluid van een soort blazen/wegstromen van lucht naast een slang of zoiets. We gaan vanavond weer kijken. zucht
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Ok,zo moeilijk kan het dus niet zijn,denk toch een gescheurde DIKKE slang..
Gebruikersavatar
rene41
1st Gear member
Berichten: 47
Lid geworden op: 30.10.2012 - 20:30
Locatie: Zuid Holland

turbo ivm tijdgebrek niet vervangen, wel de turbo uit slang die op de turbo zit naar de harde turbo sTang onder het motorblok.
alle inlaatslangen ook onderzocht
helaas probleem nog niet verholpen.

volgende week de turbo dan maar...
Gebruikersavatar
sbv
6th Gear member
Berichten: 4320
Lid geworden op: 30.11.2004 - 20:47
Locatie: Nieuwerbrug a.d Rijn

Ik ga ook voor een slang. Bij mij is bij beide V70 die dikke harde buis al een keer losgeschoten of gescheurd

Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue
NJ8
4th Gear member
Berichten: 807
Lid geworden op: 12.08.2011 - 21:35

Bij de garage kunnen ze het hogedrukgedeelte onder persdruk zetten. Lekt er lucht heb je je oplossing. Anders is het doorzoeken. Hier ook 2x gehad wat sbv meldt.
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

NJ8 schreef:Bij de garage kunnen ze het hogedrukgedeelte onder persdruk zetten. Lekt er lucht heb je je oplossing. Anders is het doorzoeken. Hier ook 2x gehad wat sbv meldt.
Hoe wil je het inlaattraject onder druk zetten?
Dat kan dus niet.
Gebruikersavatar
rene41
1st Gear member
Berichten: 47
Lid geworden op: 30.10.2012 - 20:30
Locatie: Zuid Holland

Hallo meedenkers. Bedankt voor je reacties. Helaas alle slangen zijn muurvast gezet en waar nodig vervangen door nieuwe. Ik schets nog even de klacht naast de 6805 meldingen. Als je van 0 km gas geeft en de automaat op 2600 toeren houdt komt de melding en hen je plotseling nauwelijks meer vermogen. Lijkt op uitvallen turbo of knijpen in een brandstofslang. Als je veel gas geeft dan is na enige tijd de storing weg en rijdt de auto weer goed. Dus lang versnellen genereert het probleem. Kunnen jullie hier wat mee?
Gebruikersavatar
sbv
6th Gear member
Berichten: 4320
Lid geworden op: 30.11.2004 - 20:47
Locatie: Nieuwerbrug a.d Rijn

geen scheur ergens ? in een leiding ?
Het kan ook tussen die rode pakking door suizen.

Bij mij was het effect tot 2500 toeren vlot, daarna geen gang meer. Gelukkig door de 6-bak kan je nog redelijk rijden al is inhalen wel spannend dan

Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Er zijn al veel opties aangegeven dacht ik?
Weet je zeker dat er nergens in een dikke inlaattraject slang een klein scheurtje zit?
NJ8
4th Gear member
Berichten: 807
Lid geworden op: 12.08.2011 - 21:35

Ramon&Ramon schreef:
Hoe wil je het inlaattraject onder druk zetten?
Dat kan dus niet.
Bij Svala hebben ze het stuk van de turbo naar de intercooler onder druk gezet en zo geconstateerd dat de slang onder de motor lek was!
Plaats reactie

Terug naar “XC70 t/m MY2007”