1.6D of 2.0D (turboproblemen en verschil in verbruik)

Dit is de rubriek voor de 30, 40 en 50 series vanaf bouwjaar 2004.
ericvd
2nd Gear member
Berichten: 61
Lid geworden op: 07.01.2013 - 10:42
Locatie: Noord-Drenthe

Beste mensen,

Na bijna 7 jaar probleemloze kilometers in een V40 1.9D (bj 2000) heeft de auto 335.000 op de teller staan. Ik wil de V40 van de hand doen en ben op zoek naar een C30 diesel phase 1.

In eerste instantie was ik van plan om op zoek te gaan naar een 1.6D. Deze worden veel meer aangeboden, de prijs ligt lager, ik heb nu ook maar 102 pk en is voor mij voldoende (koppel 1.6D ligt ook nog hoger dan mijn huidige auto) en op papier is het een zuiniger auto.

Nu lees ik op internet dat de PSA 1.6 HDI motoren niet de meest duurzame motoren zijn en dat er nogal regelmatig problemen met de turbo's zijn. Dit zou voor mij een reden zijn om op zoek te gaan naar een 2.0.

Daarnaast blijkt uit de verbruiksmeter op de site van autoweek dat in de praktijk het verbruik niet zoveel scheelt tussen een 1.6 en een 2.0.

Ik rij met de V40 ongeveer 1.000 km/week, alleen maar 20% buitenweg en 80% snelweg en mijn gemiddeld verbruik ligt op 5,6 liter.

Wat is jullie idee?

Groeten,
Eric

http://www.flitsservice.nl/phpBB/auto-s ... 64084.html
https://forum.www.trosradar.nl/viewtopic.php?p=1084911
http://www.rhenoy.nl/nl/turbo-bij-diesel-vaak-probleem

(@ moderator, dit bericht staat ook de C30 sectie, maar bij nader inzien past het eigenlijk beter hier..)
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24622
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

ericvd schreef: (@ moderator, dit bericht staat ook de C30 sectie, maar bij nader inzien past het eigenlijk beter hier..)
Bij deze, de andere is op slot.

Uit andere topic:
t5power schreef:Toevallig staan wij voor vergelijkbare keuze, alleen dan s40.
Bij 25k per jaar, is het verschil ongeveer 500 euro (brandstof+wegenbelasting) dus voor 50k per jaar (in jouw geval) ws ongeveer 1000 euro.

Heb zelf ook net een topic geopend over 1.6D vs 2.0D...
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
Gebruikersavatar
piotrV70
5th Gear member
Berichten: 1662
Lid geworden op: 21.11.2008 - 13:54

ericvd schreef: Nu lees ik op internet dat de PSA 1.6 HDI motoren niet de meest duurzame motoren zijn en dat er nogal regelmatig problemen met de turbo's zijn. Dit zou voor mij een reden zijn om op zoek te gaan naar een 2.0.
Daar rijden er ook nogal wat van rond.
V70 2.5T Geartronic MY04 Dynamic Comfortline - Estateline
Afbeelding
C30 1.6D Basis MY07
Afbeelding
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Ze kennen allebei problemen,je hebt pech of geluk.
Dat kun je van te voren niet inschatten wat er misschien wel stuk zou kunnen gaan.
Er rijden natuurlijk enorm veel auto,s rond met die motoren en dan kom je automaties veel reacties,negatief en positief tegen op de verschillende forums.
Gebruikersavatar
Karizma
3rd Gear member
Berichten: 261
Lid geworden op: 27.12.2007 - 15:05

Ik kan enkel van 2 gevallen met een 1.6D spreken,
Mijn ouders hadden na 70.000 km problemen met de turbo.
IK heb nu, na 150.000 km problemen met de turbo.

Ik zelf zou er denk ik niet meer voor kiezen.
Ook qua verbruik zal er niet veel verschil zijn, en bij sportief rijden zal de 2.0 misschien zelf zuiniger zijn.

Ik doe zelf ook veel snelweg kilometers maar 5,6 haal ik toch moeilijk.
t5power
5th Gear member
Berichten: 2123
Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02

Zijn er sites te vinden waar het aantal problemen per auto (en per motor) te vinden zijn? Want zo blijft het een beetje een discussie met persoonlijke ervarignen (waar je toch niet heel veel aan hebt).
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
Gebruikersavatar
V50-Mart
4th Gear member
Berichten: 601
Lid geworden op: 02.06.2010 - 21:42

mijn 1.6D rijdt al 254200km met de 1e turbo. Regelmatig olie verversen, en je motor even laten draaien na een stevige rit alvorens je em uit zet. ?Werkt tot nu toe prima.

Uiteindelijk is het altijd een lot uit een loterij of je geluk hebt met levensduur... welk model je ook rijdt.
Volvo V50 1.6D Kinetic 2006. Xenon 6000k/LED stadslicht, Privacy Shades, 17 inch RRE Easyrun matzwarte velgen-225/45/17
janvanmeer
3rd Gear member
Berichten: 290
Lid geworden op: 02.09.2010 - 20:36

Juist Mart, daar is nu al zoveel over geschreven. Als je de voorgeschreven fabrieksinterval van 20.000 aanhoudt voor verversing dan gaat de turbo echt stuk. Is al genoeg beschreven de oorzaak. Ik ververs zelf binnen de 10.000 km de olie, volsyntheet 5w-30. De turbo blijft dan voorzien van voldoende olie. Ik heb nu (volvo v50 1.6d) 313.000 km gereden. Alles nog origineel; eerste verstuivers, eerste turbo etc.
This
1st Gear member
Berichten: 45
Lid geworden op: 09.08.2012 - 20:14

Beste ericvd,

Ik heb geen ervaring met de 1.6D maar wel met de 2.0D uit onze S40. Met een grove 30-35k per jaar en een mix van 50/50 binnen wegen en snelweg ligt ons gemiddelde verbruik op 5.1 liter per 100km.

De zesde versnelling welke aanwezig is in de 2.0D maar de 1.6D moet ontberen zal waarschijnlijk ook bijdragen aan een lager verbruik, zeker op de snelweg.
2002 Toyota Corolla 1.6 VVTi Stellar Blue
2005 Volvo S40 2.0D Black Sapphire Metallic
Gebruikersavatar
Karizma
3rd Gear member
Berichten: 261
Lid geworden op: 27.12.2007 - 15:05

This schreef:Beste ericvd,

Ik heb geen ervaring met de 1.6D maar wel met de 2.0D uit onze S40. Met een grove 30-35k per jaar en een mix van 50/50 binnen wegen en snelweg ligt ons gemiddelde verbruik op 5.1 liter per 100km.
Dat haal je nooit met een 1.6
t5power
5th Gear member
Berichten: 2123
Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02

janvanmeer schreef:Juist Mart, daar is nu al zoveel over geschreven. Als je de voorgeschreven fabrieksinterval van 20.000 aanhoudt voor verversing dan gaat de turbo echt stuk. Is al genoeg beschreven de oorzaak. Ik ververs zelf binnen de 10.000 km de olie, volsyntheet 5w-30. De turbo blijft dan voorzien van voldoende olie. Ik heb nu (volvo v50 1.6d) 313.000 km gereden. Alles nog origineel; eerste verstuivers, eerste turbo etc.
Ipv rond de 20k elke 10k de olie verversen? Is dat echt de truuk om je auto langer te laten lopen? Mbt voldoende olie voor de turbo, is dat niet voldoende verse olie? Neem aan dat een 1.6D binnen 10k de olie opeet zodat er te weinig is voor de turbo...
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
janvanmeer
3rd Gear member
Berichten: 290
Lid geworden op: 02.09.2010 - 20:36

beste t5power
Kijk rond op v50 forum, er staat zoveel over geschreven.
Gebruikersavatar
piotrV70
5th Gear member
Berichten: 1662
Lid geworden op: 21.11.2008 - 13:54

janvanmeer, doe je verder nog iets behalve frequenter dan voorgeschreven de olie verversen ? Carter/zeef schoonmaken ? Engine flush additief ?
V70 2.5T Geartronic MY04 Dynamic Comfortline - Estateline
Afbeelding
C30 1.6D Basis MY07
Afbeelding
janvanmeer
3rd Gear member
Berichten: 290
Lid geworden op: 02.09.2010 - 20:36

piotrV70 schreef:janvanmeer, doe je verder nog iets behalve frequenter dan voorgeschreven de olie verversen ? Carter/zeef schoonmaken ? Engine flush additief ?
Nee want dan is dat juist niet nodig. Als je op tijd olie ververst zetten de afvalstoffen zich niet af in leidingen, filters etc.
Gebruikersavatar
Frederik Welvaert
5th Gear member
Berichten: 1900
Lid geworden op: 10.10.2007 - 19:57
Locatie: Maldegem

Hier ervaring met 2 2 liters en 2 1.6 liters.
Ikzelf heb een V50 2.0D uit 2004 (zonder roetfilter) gehad die ik verkocht heb bij 212.000km, behalve verstopte EGR klep nooit problemen gehad met de motor. Ondanks vlotte rijstijl haalde ik gemiddeld 5.8l/100km. Inmiddels zit de wagen bij de nieuwe eigenaar op 225.000km en is wel de servopomp kapot gegaan, maar dat heeft niks met de motor te maken.
Mijn vader had voor z'n werk (leasewagen dus) een V50 2.0D uit 2006, dus wel met roetfilter. Lease liep af bij 4 jaar of 180.000km, hij had na 3,5 jaar de 180.000km rond en heeft nooit problemen gehad met die wagen. Gemiddeld verbruik: 6,2l/100km
Daarna koos hij als leasewagen een V70 1.6D DrivE (110pk) intussen 3 jaar verder en mag hij weer een nieuwe lease kiezen. Geen problemen gehad met de motor, maar ikzelf vind wel dat de wagen soms wat "hapert" alsof het vermogen fluctueert bij het optrekken. Ook al enkele keren melding gekregen "beperkt motorvermogen", maar na herstarten is alles terug in orde. Auto is wel zuinig voor zo'n grote bak: gemiddeld 5,6l/100km.
Mijn ouders en zus delen ook nog een V50 1.6D uit 2008, die hebben ze gekocht bij 140.000km, bij 150.000km is de turbo kapot gegaan. Bij deze wagen valt het wel op dat de 1.6D inderdaad vrij vinnig kan zijn, de V50 voelt véél sneller aan dan de V70 DrivE. Wel een zeer hoog verbruik: 7,2l/100km maar dat is misschien te verklaren doordat er redelijk wat korte afstanden mee gedaan worden, maar dan nog vind ik het hoog.

Een D5 is natuurlijk ideaal, maar 185pk is eigenlijk teveel voor zo'n wagen. De 2.0D draagt mijn voorkeur en is echt een beer van een motor!
1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
ericvd
2nd Gear member
Berichten: 61
Lid geworden op: 07.01.2013 - 10:42
Locatie: Noord-Drenthe

Bedankt voor de reacties allemaal, na alles op een rijtje gezet te hebben heb ik besloten om maar eens langzaam uit te gaan kijken naar een 2.0.

Groeten,
Eric
'De Grote' - een V70 2.4 (2003 - 170 pk)
'De Kleine' - een C30 D2 R-design (2010)
Gebruikersavatar
Frederik Welvaert
5th Gear member
Berichten: 1900
Lid geworden op: 10.10.2007 - 19:57
Locatie: Maldegem

Succes! En hou ons op de hoogte ;) Intussen is het euvel 'beperkt motorvermogen" bij vader z'n V70 1.6D opgelost: het bleek een verstopt dieselfilter. En eigenlijk had hij het moeten weten, want het is al 3x voorgevallen dat hij het filter vroegtijdig moest laten vervangen. De garage meldde dat ze het raar vinden dat de brandstoffilters van verschillende V70 DrivE's de voorgeschreven 60.000km niet halen en vaak tussentijds moeten gewisseld worden. Bij andere wagens met dezelfde motor hebben ze dat probleem niet...
1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
ericvd
2nd Gear member
Berichten: 61
Lid geworden op: 07.01.2013 - 10:42
Locatie: Noord-Drenthe

Ik zal tzt laten weten wat het geworden is. De V40 draait voorlopig nog als een zonnetje en ik denk dat het pas noodzakelijk wordt in de tweede helft van het jaar. Als iemand nu nog een C30 2.0d in de lease heeft en er dan uit komt... Ik hou me aanbevolen...
'De Grote' - een V70 2.4 (2003 - 170 pk)
'De Kleine' - een C30 D2 R-design (2010)
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

ppFreddy schreef:Succes! En hou ons op de hoogte ;) Intussen is het euvel 'beperkt motorvermogen" bij vader z'n V70 1.6D opgelost: het bleek een verstopt dieselfilter. En eigenlijk had hij het moeten weten, want het is al 3x voorgevallen dat hij het filter vroegtijdig moest laten vervangen. De garage meldde dat ze het raar vinden dat de brandstoffilters van verschillende V70 DrivE's de voorgeschreven 60.000km niet halen en vaak tussentijds moeten gewisseld worden. Bij andere wagens met dezelfde motor hebben ze dat probleem niet...
Komt waarschijnlijk door tanken aan de goedkope pomp zoals tinq en dergelijke. Daar zit soms veel meer residu in de tanks dan bij de "grote merken".
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
360Degreez
5th Gear member
Berichten: 1524
Lid geworden op: 20.10.2004 - 19:02
Locatie: Poortugaal

ericvd schreef:Ik zal tzt laten weten wat het geworden is. De V40 draait voorlopig nog als een zonnetje en ik denk dat het pas noodzakelijk wordt in de tweede helft van het jaar. Als iemand nu nog een C30 2.0d in de lease heeft en er dan uit komt... Ik hou me aanbevolen...
Ik ben van een V40 1.9D (90pk) overgestapt op een 2.0D V50... Geen wereld van verschil, een geheel melkwegstelsel ;-)

Ik zou lekker voor de 2.0D rijden. De 1.6D zal alleen bij heel bejaard rijden economischer zijn dan de 2.0D. Bij normaal rijden is de 2.0D iets zuiniger zijn omdat 'ie minder zijn best hoeft te doen.
Plaats reactie

Terug naar “De 30- 40 en 50 series vanaf MY 2004”