Pagina 1 van 2
1.6D of 2.0D (turboproblemen en verschil in verbruik)
Geplaatst: 10.01.2013 - 12:40
door ericvd
Beste mensen,
Na bijna 7 jaar probleemloze kilometers in een V40 1.9D (bj 2000) heeft de auto 335.000 op de teller staan. Ik wil de V40 van de hand doen en ben op zoek naar een C30 diesel phase 1.
In eerste instantie was ik van plan om op zoek te gaan naar een 1.6D. Deze worden veel meer aangeboden, de prijs ligt lager, ik heb nu ook maar 102 pk en is voor mij voldoende (koppel 1.6D ligt ook nog hoger dan mijn huidige auto) en op papier is het een zuiniger auto.
Nu lees ik op internet dat de PSA 1.6 HDI motoren niet de meest duurzame motoren zijn en dat er nogal regelmatig problemen met de turbo's zijn. Dit zou voor mij een reden zijn om op zoek te gaan naar een 2.0.
Daarnaast blijkt uit de verbruiksmeter op de site van autoweek dat in de praktijk het verbruik niet zoveel scheelt tussen een 1.6 en een 2.0.
Ik rij met de V40 ongeveer 1.000 km/week, alleen maar 20% buitenweg en 80% snelweg en mijn gemiddeld verbruik ligt op 5,6 liter.
Wat is jullie idee?
Groeten,
Eric
http://www.flitsservice.nl/phpBB/auto-s ... 64084.html
https://forum.www.trosradar.nl/viewtopic.php?p=1084911
http://www.rhenoy.nl/nl/turbo-bij-diesel-vaak-probleem
(@ moderator, dit bericht staat ook de C30 sectie, maar bij nader inzien past het eigenlijk beter hier..)
Re: 1.6D of 2.0D (turboproblemen en verschil in verbruik)
Geplaatst: 10.01.2013 - 13:14
door Walter
ericvd schreef:
(@ moderator, dit bericht staat ook de C30 sectie, maar bij nader inzien past het eigenlijk beter hier..)
Bij deze, de andere is op slot.
Uit andere topic:
t5power schreef:Toevallig staan wij voor vergelijkbare keuze, alleen dan s40.
Bij 25k per jaar, is het verschil ongeveer 500 euro (brandstof+wegenbelasting) dus voor 50k per jaar (in jouw geval) ws ongeveer 1000 euro.
Heb zelf ook net een topic geopend over 1.6D vs 2.0D...
Re: 1.6D of 2.0D (turboproblemen en verschil in verbruik)
Geplaatst: 10.01.2013 - 14:45
door piotrV70
ericvd schreef:
Nu lees ik op internet dat de PSA 1.6 HDI motoren niet de meest duurzame motoren zijn en dat er nogal regelmatig problemen met de turbo's zijn. Dit zou voor mij een reden zijn om op zoek te gaan naar een 2.0.
Daar rijden er ook nogal wat van rond.
Geplaatst: 10.01.2013 - 14:51
door Ramon&Ramon
Ze kennen allebei problemen,je hebt pech of geluk.
Dat kun je van te voren niet inschatten wat er misschien wel stuk zou kunnen gaan.
Er rijden natuurlijk enorm veel auto,s rond met die motoren en dan kom je automaties veel reacties,negatief en positief tegen op de verschillende forums.
Geplaatst: 10.01.2013 - 16:38
door Karizma
Ik kan enkel van 2 gevallen met een 1.6D spreken,
Mijn ouders hadden na 70.000 km problemen met de turbo.
IK heb nu, na 150.000 km problemen met de turbo.
Ik zelf zou er denk ik niet meer voor kiezen.
Ook qua verbruik zal er niet veel verschil zijn, en bij sportief rijden zal de 2.0 misschien zelf zuiniger zijn.
Ik doe zelf ook veel snelweg kilometers maar 5,6 haal ik toch moeilijk.
Geplaatst: 10.01.2013 - 16:48
door t5power
Zijn er sites te vinden waar het aantal problemen per auto (en per motor) te vinden zijn? Want zo blijft het een beetje een discussie met persoonlijke ervarignen (waar je toch niet heel veel aan hebt).
Geplaatst: 10.01.2013 - 20:31
door V50-Mart
mijn 1.6D rijdt al 254200km met de 1e turbo. Regelmatig olie verversen, en je motor even laten draaien na een stevige rit alvorens je em uit zet. ?Werkt tot nu toe prima.
Uiteindelijk is het altijd een lot uit een loterij of je geluk hebt met levensduur... welk model je ook rijdt.
Geplaatst: 11.01.2013 - 08:38
door janvanmeer
Juist Mart, daar is nu al zoveel over geschreven. Als je de voorgeschreven fabrieksinterval van 20.000 aanhoudt voor verversing dan gaat de turbo echt stuk. Is al genoeg beschreven de oorzaak. Ik ververs zelf binnen de 10.000 km de olie, volsyntheet 5w-30. De turbo blijft dan voorzien van voldoende olie. Ik heb nu (volvo v50 1.6d) 313.000 km gereden. Alles nog origineel; eerste verstuivers, eerste turbo etc.
Geplaatst: 11.01.2013 - 08:47
door This
Beste ericvd,
Ik heb geen ervaring met de 1.6D maar wel met de 2.0D uit onze S40. Met een grove 30-35k per jaar en een mix van 50/50 binnen wegen en snelweg ligt ons gemiddelde verbruik op 5.1 liter per 100km.
De zesde versnelling welke aanwezig is in de 2.0D maar de 1.6D moet ontberen zal waarschijnlijk ook bijdragen aan een lager verbruik, zeker op de snelweg.
Geplaatst: 11.01.2013 - 08:51
door Karizma
This schreef:Beste ericvd,
Ik heb geen ervaring met de 1.6D maar wel met de 2.0D uit onze S40. Met een grove 30-35k per jaar en een mix van 50/50 binnen wegen en snelweg ligt ons gemiddelde verbruik op 5.1 liter per 100km.
Dat haal je nooit met een 1.6
Geplaatst: 11.01.2013 - 09:17
door t5power
janvanmeer schreef:Juist Mart, daar is nu al zoveel over geschreven. Als je de voorgeschreven fabrieksinterval van 20.000 aanhoudt voor verversing dan gaat de turbo echt stuk. Is al genoeg beschreven de oorzaak. Ik ververs zelf binnen de 10.000 km de olie, volsyntheet 5w-30. De turbo blijft dan voorzien van voldoende olie. Ik heb nu (volvo v50 1.6d) 313.000 km gereden. Alles nog origineel; eerste verstuivers, eerste turbo etc.
Ipv rond de 20k elke 10k de olie verversen? Is dat echt de truuk om je auto langer te laten lopen? Mbt voldoende olie voor de turbo, is dat niet voldoende verse olie? Neem aan dat een 1.6D binnen 10k de olie opeet zodat er te weinig is voor de turbo...
Geplaatst: 11.01.2013 - 10:32
door janvanmeer
beste t5power
Kijk rond op v50 forum, er staat zoveel over geschreven.
Geplaatst: 11.01.2013 - 10:33
door piotrV70
janvanmeer, doe je verder nog iets behalve frequenter dan voorgeschreven de olie verversen ? Carter/zeef schoonmaken ? Engine flush additief ?
Geplaatst: 11.01.2013 - 11:02
door janvanmeer
piotrV70 schreef:janvanmeer, doe je verder nog iets behalve frequenter dan voorgeschreven de olie verversen ? Carter/zeef schoonmaken ? Engine flush additief ?
Nee want dan is dat juist niet nodig. Als je op tijd olie ververst zetten de afvalstoffen zich niet af in leidingen, filters etc.
Geplaatst: 14.01.2013 - 01:07
door Frederik Welvaert
Hier ervaring met 2 2 liters en 2 1.6 liters.
Ikzelf heb een V50 2.0D uit 2004 (zonder roetfilter) gehad die ik verkocht heb bij 212.000km, behalve verstopte EGR klep nooit problemen gehad met de motor. Ondanks vlotte rijstijl haalde ik gemiddeld 5.8l/100km. Inmiddels zit de wagen bij de nieuwe eigenaar op 225.000km en is wel de servopomp kapot gegaan, maar dat heeft niks met de motor te maken.
Mijn vader had voor z'n werk (leasewagen dus) een V50 2.0D uit 2006, dus wel met roetfilter. Lease liep af bij 4 jaar of 180.000km, hij had na 3,5 jaar de 180.000km rond en heeft nooit problemen gehad met die wagen. Gemiddeld verbruik: 6,2l/100km
Daarna koos hij als leasewagen een V70 1.6D DrivE (110pk) intussen 3 jaar verder en mag hij weer een nieuwe lease kiezen. Geen problemen gehad met de motor, maar ikzelf vind wel dat de wagen soms wat "hapert" alsof het vermogen fluctueert bij het optrekken. Ook al enkele keren melding gekregen "beperkt motorvermogen", maar na herstarten is alles terug in orde. Auto is wel zuinig voor zo'n grote bak: gemiddeld 5,6l/100km.
Mijn ouders en zus delen ook nog een V50 1.6D uit 2008, die hebben ze gekocht bij 140.000km, bij 150.000km is de turbo kapot gegaan. Bij deze wagen valt het wel op dat de 1.6D inderdaad vrij vinnig kan zijn, de V50 voelt véél sneller aan dan de V70 DrivE. Wel een zeer hoog verbruik: 7,2l/100km maar dat is misschien te verklaren doordat er redelijk wat korte afstanden mee gedaan worden, maar dan nog vind ik het hoog.
Een D5 is natuurlijk ideaal, maar 185pk is eigenlijk teveel voor zo'n wagen. De 2.0D draagt mijn voorkeur en is echt een beer van een motor!
Geplaatst: 21.01.2013 - 19:49
door ericvd
Bedankt voor de reacties allemaal, na alles op een rijtje gezet te hebben heb ik besloten om maar eens langzaam uit te gaan kijken naar een 2.0.
Groeten,
Eric
Geplaatst: 21.01.2013 - 20:12
door Frederik Welvaert
Succes! En hou ons op de hoogte

Intussen is het euvel 'beperkt motorvermogen" bij vader z'n V70 1.6D opgelost: het bleek een verstopt dieselfilter. En eigenlijk had hij het moeten weten, want het is al 3x voorgevallen dat hij het filter vroegtijdig moest laten vervangen. De garage meldde dat ze het raar vinden dat de brandstoffilters van verschillende V70 DrivE's de voorgeschreven 60.000km niet halen en vaak tussentijds moeten gewisseld worden. Bij andere wagens met dezelfde motor hebben ze dat probleem niet...
Geplaatst: 22.01.2013 - 09:28
door ericvd
Ik zal tzt laten weten wat het geworden is. De V40 draait voorlopig nog als een zonnetje en ik denk dat het pas noodzakelijk wordt in de tweede helft van het jaar. Als iemand nu nog een C30 2.0d in de lease heeft en er dan uit komt... Ik hou me aanbevolen...
Geplaatst: 22.01.2013 - 09:47
door edraket
ppFreddy schreef:Succes! En hou ons op de hoogte

Intussen is het euvel 'beperkt motorvermogen" bij vader z'n V70 1.6D opgelost: het bleek een verstopt dieselfilter. En eigenlijk had hij het moeten weten, want het is al 3x voorgevallen dat hij het filter vroegtijdig moest laten vervangen. De garage meldde dat ze het raar vinden dat de brandstoffilters van verschillende V70 DrivE's de voorgeschreven 60.000km niet halen en vaak tussentijds moeten gewisseld worden. Bij andere wagens met dezelfde motor hebben ze dat probleem niet...
Komt waarschijnlijk door tanken aan de goedkope pomp zoals tinq en dergelijke. Daar zit soms veel meer residu in de tanks dan bij de "grote merken".
Geplaatst: 22.01.2013 - 10:34
door 360Degreez
ericvd schreef:Ik zal tzt laten weten wat het geworden is. De V40 draait voorlopig nog als een zonnetje en ik denk dat het pas noodzakelijk wordt in de tweede helft van het jaar. Als iemand nu nog een C30 2.0d in de lease heeft en er dan uit komt... Ik hou me aanbevolen...
Ik ben van een V40 1.9D (90pk) overgestapt op een 2.0D V50... Geen wereld van verschil, een geheel melkwegstelsel
Ik zou lekker voor de 2.0D rijden. De 1.6D zal alleen bij heel bejaard rijden economischer zijn dan de 2.0D. Bij normaal rijden is de 2.0D iets zuiniger zijn omdat 'ie minder zijn best hoeft te doen.