Ik lees de flushbehandelingen bij Gerry Slot. Ik heb daar eeb vraag over nl: bij de behandeling van je versnellingsbak, wordt dan je filter niet gewisseld van je versnellingsbak?
Wie weet daar een antwoordt op.
flushen
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Berichten: 21401
- Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
- Locatie: Flevoland
- Contacteer:
Gerry ververst de automaatolie door er veel olie doorheen te spoelen en hij reset de software van de bak, als dat nodig mocht zijn.
Het vervangen van filters heb ik hier nog niets over gelezen. Dat is trouwens ook een andere soort klus om te doen: Gerry koppelt alleen een paar slangen aan en doet zijn werk.
Het vervangen van filters heb ik hier nog niets over gelezen. Dat is trouwens ook een andere soort klus om te doen: Gerry koppelt alleen een paar slangen aan en doet zijn werk.
Mark
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
- Ben
- Executive Member
- Berichten: 41004
- Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
- Locatie: Even ten noorden van de Paltz
- Contacteer:
Ik wist niet eens dat er een filter op de versnellingsbak zat.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
- bijlaard
- 1st Gear member
- Berichten: 21
- Lid geworden op: 23.01.2012 - 17:24
- Locatie: Varsseveld
- Contacteer:
Bij Volvo zit de filter in de versnellings bak, kan je dus niet bij zonder de bak uit elkaar te halen, behalve bij de volvo's met een GM bak daar zit het filter aan de onderkant, die kan je dus vervangen.
mvgr Obbe
mvgr Obbe
Wat je met een klik van je muis op het net wel niet kan leren 

-
- 3rd Gear member
- Berichten: 357
- Lid geworden op: 01.02.2007 - 16:15
- Locatie: Maastricht
- Contacteer:
Het is alleen jammer dat net bij die GM bakken de bak zelf eerder vervangen moet worden dan het filter. 
Volvo XC90 D5 R-design 2016
Porsche 911 Carrera Cabriolet 2002
Volvo XC90 2.4D aut. R-Design 2008
Volvo V50 2.0D aut. R-Design 2009
Saab 900 T16 Aero cabriolet 1990
Volvo XC90 D5 geartronic 2004
Volvo V70 2.5D aut. 1999
Volvo 850 Estate 2.5 20V aut. lpg 1994
Volvo 940 Estate 2.3 16V aut. lpg 1991
Volvo 164 E lpg 1973
Porsche 911 Carrera Cabriolet 2002
Volvo XC90 2.4D aut. R-Design 2008
Volvo V50 2.0D aut. R-Design 2009
Saab 900 T16 Aero cabriolet 1990
Volvo XC90 D5 geartronic 2004
Volvo V70 2.5D aut. 1999
Volvo 850 Estate 2.5 20V aut. lpg 1994
Volvo 940 Estate 2.3 16V aut. lpg 1991
Volvo 164 E lpg 1973
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Het is ook maar een Volvo,geen Bentley 

- Varioclean
- 2nd Gear member
- Berichten: 89
- Lid geworden op: 18.10.2012 - 11:26
- Locatie: Varsseveld
- Contacteer:
bij het flushen van de automaatbak van een zescilinder xc90 en S80 van voor modeljaar 2007 met deze GM bakken is het goed de filters te vervangen voor het flushen, zodat niet nodeloos de vuile atf en zware resten in de cartepan, aan de magneet, en in het filter, door de rest van de bak worden gespoeld tijdens het reinigen.
groet,
groet,
-
- 1st Gear member
- Berichten: 20
- Lid geworden op: 21.10.2012 - 21:53
- Locatie: enschede
alleen het flushen is mi "het net niet helemaal" beetje half werk, zie onderstaande filmpje maar eens
net dat stukje extra/meer wat volgens mij een toegevoegde waarde heeft
net dat stukje extra/meer wat volgens mij een toegevoegde waarde heeft
- Varioclean
- 2nd Gear member
- Berichten: 89
- Lid geworden op: 18.10.2012 - 11:26
- Locatie: Varsseveld
- Contacteer:
@martijn b.
precies, automaatspoelen zoals het hoort (bij de XC90, S80 6 cilinders van voor model 2007).
groet,
precies, automaatspoelen zoals het hoort (bij de XC90, S80 6 cilinders van voor model 2007).
groet,
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Flushen is juist wat de man in het filmpje doet, dus de juiste manier.martijn b. schreef:alleen het flushen is mi "het net niet helemaal" beetje half werk, zie onderstaande filmpje maar eens
net dat stukje extra/meer wat volgens mij een toegevoegde waarde heeft
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- Varioclean
- 2nd Gear member
- Berichten: 89
- Lid geworden op: 18.10.2012 - 11:26
- Locatie: Varsseveld
- Contacteer:
M@rcel,
filters in de 5-cilinder automaatbakken kan je dus niet wisselen, zitten in de bak intern opgesloten.
flushen is de enige manier om te erinigen in de 5-cilinder 5 en 6 bakken inderdaad.
mooier als de filter ook kan vervangen worden voor het flushen, maar dit kan dus alleen in de GM bakken van de xc90 en s80 volvo's. Bij de ZF bakken in de oudere volvo's 940 etc. kan ook eeerst het filter worden vervangen.
alleen flushen, als je ook het filter kan vervangen , is niet ideaal,
beter de verontreinigingen eerst uit filter halen of nieuw filter.
groet,
filters in de 5-cilinder automaatbakken kan je dus niet wisselen, zitten in de bak intern opgesloten.
flushen is de enige manier om te erinigen in de 5-cilinder 5 en 6 bakken inderdaad.
mooier als de filter ook kan vervangen worden voor het flushen, maar dit kan dus alleen in de GM bakken van de xc90 en s80 volvo's. Bij de ZF bakken in de oudere volvo's 940 etc. kan ook eeerst het filter worden vervangen.
alleen flushen, als je ook het filter kan vervangen , is niet ideaal,
beter de verontreinigingen eerst uit filter halen of nieuw filter.
groet,
- V480-S60
- Geartronic member
- Berichten: 20775
- Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
- Locatie: La Grande Verriere
Wat Varioclean aangeeft heb ik dus ook ervaren. Ik vroeg ook om filterwisseling bij de dealer toen er tijdens vakantie wat nieuwe olie bij moest.
Kreeg inderdaad het antwoord dat Varioclean geeft. Filters zijn niet los leverbaar en niet te wisselen. (5 cylinder diesel GT van 2005)
Kreeg inderdaad het antwoord dat Varioclean geeft. Filters zijn niet los leverbaar en niet te wisselen. (5 cylinder diesel GT van 2005)
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
- Varioclean
- 2nd Gear member
- Berichten: 89
- Lid geworden op: 18.10.2012 - 11:26
- Locatie: Varsseveld
- Contacteer:
@xc90,m@rcel,edraket
algemeen over het flushen om een paar zaken op een rij te zetten over filters, inleren etc (beetje lang verhaal):
het bakspoelen is dus overgewaaid uit de VS en bestond uit:
-toevoegen van een cleaner bij de oude atf in de bak,
-bij stilstand een beetje toeren maken en door de versnellingen heen schakelen
met draaiende motor op de handrem, en of met de voet, of een klem, op het rempedaal
-via de koppelomvormer uit een slang naar de koeler wegpompen van gespoelde atf
-inpompen met de spoelmachine via de slang van de koeler naar de bak van frisse synthetische atf
-en nog meer vuile atf weer laten uitlopen
-en net zo lang doorpompen met nieuwe atf in de bak totdat er alleen maar schone uitkomt
-het toevoegen van een additive tussendoor en zorgen dat er evenveel atf ingaat als uitkomt
In de VS vondt men het meestal niet meer nodig om tijdens het flushen ook nog het filter te wisselen, de magneet te reinigen, en eerst de atf dus ook uit het catrter aftetappen voor het spoelen. Men vond daar dat alleen spoelen al goed genoeg was. Vandaar dat ook veel bakken zoals die van de Volvo 5 cilindrs vanaf de jaren negentig niet meer met een los filter werden geleverd, omdat men ze toch niet meer verving.
De oude GM bak van de xc90 heeft gelukkig nog wel een filter, zodat het meeste vuil er al direkt uitgehaald kan worden.
een verbetering van de flush methode zoals in Duitsland toegepast was:
(indien de auto een vervangbaar atf filter heeft)
-eerst oude filter en atf uit carter halen, magneet reinigen, dan wat nieuwe atf en reiniger toevoegen om het peil weer te herstellen
dan, ook als de auto geen los filter heeft:
-spoelen, niet bij stilstand, maar door met de auto met hogere belasting kwartier te rijden
zodat het spoelen met hogere druk geschiedt en onder werkelijke gebruikstoestand
-precies de goede voorgeschreven atf gebruiken, en niet universele synthetische atf
in Duitsland hebben de meeste automaten nog wel een los filter, wat daar ook nog zin heeft, vanwege de uitgebreidere spoelprocedure.
Behalve de hele bak en koeler zo schoon mogelijk maken heeft de reiniger de taak om vervuilingspropjes in het kleppenhuis te verwijderen, zodat de bak beter wordt aangestuurd, en schakelproblemen kunnen verdwijnen,
nadeel van de reiniger is wel dat het ook extra vuil kan losweken en juist naar de verkeerde plaatsen in bak en kleppenhuis kan sturen, ook wordt de reiniger nooit helemaal weer weggepompt uit de bak, zodat er altijd wat restanten overblijven.
Als een bak al wat slechter schakelt op sommige punten vinden ook wij het gebruik van reiniger een goede gok om de bak weer beter te laten schakelen,
Bij Volvo 5cilinder bakken echter zijn de kleppenhuizen die de bak hydraulische aansturen de zwakste schakel en daarom kiezen wij sneller voor vervangen van het kleppenhuis ipv gebruik van de reiniger.
Daarom, als de bak nog redelijk goed schakelt, passen wij meestal een "softflush" toe, zonder gebruik van reiniger, helpt dit niet dan raden wij meestal aan het kleppenhuis te vervangen. Het kleppenhuis is een echt slijtage onderdeel, dat gemiddeld (met grote afwijkingen naar boven en beneden) 250.000km meegaat.
Met een nieuw kleppenhuis zijn de bakdrukken weer perfekt, schakelt de auto meestal weer volledig als nieuw, strak, snel en met weinig slip,
en het meeste vuil in de bak zit nog steeds aangekoekt op de bodem en wanden en laten wij graag zitten waar het is.
De softflush van de Volvo 5cilinder bakken zonder los filter gaat als volgt:
-diagose auto: uitlezen, proefrijden, oude atf analyseren
-inpompen 8 liter schone atf
-uur rondrijden (rondspoelen nieuwe atf wat zeer snel vuil opneemt) en tegelijk inleren automaat in adaptie stand om bak snel te laten wennen aan nieuwe atf kwaliteit (kan bezitter zelf doen)
-uitpompen atf waarmee rondgereden is en 12 liter nieuwe atf inpompen zodat vrijwel alle oorspronkelijke en ook de gespoelde atf uit de bak zijn
-weer opnieuw de atf teller resetten en met ingeprogrammeerde adaptie stand kan de Volvorijder dan weer huiswaarts
geen cleaner, additives worden gebruikt, en altijd de originele jws3309 spec atf van Volvo,
zodat alleen voorgeschreven vloeistoffen zich in de bak bevinden tijdens en na het doorspoelen.
De totale procedure kost ongeveer 2 uur doorlooptijd.
groet,
algemeen over het flushen om een paar zaken op een rij te zetten over filters, inleren etc (beetje lang verhaal):
het bakspoelen is dus overgewaaid uit de VS en bestond uit:
-toevoegen van een cleaner bij de oude atf in de bak,
-bij stilstand een beetje toeren maken en door de versnellingen heen schakelen
met draaiende motor op de handrem, en of met de voet, of een klem, op het rempedaal
-via de koppelomvormer uit een slang naar de koeler wegpompen van gespoelde atf
-inpompen met de spoelmachine via de slang van de koeler naar de bak van frisse synthetische atf
-en nog meer vuile atf weer laten uitlopen
-en net zo lang doorpompen met nieuwe atf in de bak totdat er alleen maar schone uitkomt
-het toevoegen van een additive tussendoor en zorgen dat er evenveel atf ingaat als uitkomt
In de VS vondt men het meestal niet meer nodig om tijdens het flushen ook nog het filter te wisselen, de magneet te reinigen, en eerst de atf dus ook uit het catrter aftetappen voor het spoelen. Men vond daar dat alleen spoelen al goed genoeg was. Vandaar dat ook veel bakken zoals die van de Volvo 5 cilindrs vanaf de jaren negentig niet meer met een los filter werden geleverd, omdat men ze toch niet meer verving.
De oude GM bak van de xc90 heeft gelukkig nog wel een filter, zodat het meeste vuil er al direkt uitgehaald kan worden.
een verbetering van de flush methode zoals in Duitsland toegepast was:
(indien de auto een vervangbaar atf filter heeft)
-eerst oude filter en atf uit carter halen, magneet reinigen, dan wat nieuwe atf en reiniger toevoegen om het peil weer te herstellen
dan, ook als de auto geen los filter heeft:
-spoelen, niet bij stilstand, maar door met de auto met hogere belasting kwartier te rijden
zodat het spoelen met hogere druk geschiedt en onder werkelijke gebruikstoestand
-precies de goede voorgeschreven atf gebruiken, en niet universele synthetische atf
in Duitsland hebben de meeste automaten nog wel een los filter, wat daar ook nog zin heeft, vanwege de uitgebreidere spoelprocedure.
Behalve de hele bak en koeler zo schoon mogelijk maken heeft de reiniger de taak om vervuilingspropjes in het kleppenhuis te verwijderen, zodat de bak beter wordt aangestuurd, en schakelproblemen kunnen verdwijnen,
nadeel van de reiniger is wel dat het ook extra vuil kan losweken en juist naar de verkeerde plaatsen in bak en kleppenhuis kan sturen, ook wordt de reiniger nooit helemaal weer weggepompt uit de bak, zodat er altijd wat restanten overblijven.
Als een bak al wat slechter schakelt op sommige punten vinden ook wij het gebruik van reiniger een goede gok om de bak weer beter te laten schakelen,
Bij Volvo 5cilinder bakken echter zijn de kleppenhuizen die de bak hydraulische aansturen de zwakste schakel en daarom kiezen wij sneller voor vervangen van het kleppenhuis ipv gebruik van de reiniger.
Daarom, als de bak nog redelijk goed schakelt, passen wij meestal een "softflush" toe, zonder gebruik van reiniger, helpt dit niet dan raden wij meestal aan het kleppenhuis te vervangen. Het kleppenhuis is een echt slijtage onderdeel, dat gemiddeld (met grote afwijkingen naar boven en beneden) 250.000km meegaat.
Met een nieuw kleppenhuis zijn de bakdrukken weer perfekt, schakelt de auto meestal weer volledig als nieuw, strak, snel en met weinig slip,
en het meeste vuil in de bak zit nog steeds aangekoekt op de bodem en wanden en laten wij graag zitten waar het is.
De softflush van de Volvo 5cilinder bakken zonder los filter gaat als volgt:
-diagose auto: uitlezen, proefrijden, oude atf analyseren
-inpompen 8 liter schone atf
-uur rondrijden (rondspoelen nieuwe atf wat zeer snel vuil opneemt) en tegelijk inleren automaat in adaptie stand om bak snel te laten wennen aan nieuwe atf kwaliteit (kan bezitter zelf doen)
-uitpompen atf waarmee rondgereden is en 12 liter nieuwe atf inpompen zodat vrijwel alle oorspronkelijke en ook de gespoelde atf uit de bak zijn
-weer opnieuw de atf teller resetten en met ingeprogrammeerde adaptie stand kan de Volvorijder dan weer huiswaarts
geen cleaner, additives worden gebruikt, en altijd de originele jws3309 spec atf van Volvo,
zodat alleen voorgeschreven vloeistoffen zich in de bak bevinden tijdens en na het doorspoelen.
De totale procedure kost ongeveer 2 uur doorlooptijd.
groet,
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Heel herkenbaar wat je aangeeft van de Duitse vs de Amerikaanse methode. Heb zelf mijn auto op de AMerikaanse methode een keer geflusht (V70R). Deze schakelde daarna als boter zo zacht, echt een grote verbetering. Na een poosje werd het toch weer minder, wat volgens mij alleen maar kan aangeven dat er vuil los is gekomen. Bij de tweede keer spoelen kwam er inderdaad ook weer aardig wat vuil uit. Wellicht voorkom je 2 keer spoelen door de Duitse methode toe te passen omdat je dan ook 2 keer spoel alleen wat vlugger achter elkaar.
Overigens nemen heel veel bedrijven de oliekoeler niet mee waardoor een nog een dikke liter vuile ATF in het systeem blijft zitten.
Overigens nemen heel veel bedrijven de oliekoeler niet mee waardoor een nog een dikke liter vuile ATF in het systeem blijft zitten.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- Varioclean
- 2nd Gear member
- Berichten: 89
- Lid geworden op: 18.10.2012 - 11:26
- Locatie: Varsseveld
- Contacteer:
@edraket,
atf koeler wordt met usa flush inderdaad niet meegenomen, dit is ook nog puntje.
het boterzacht schakelen is ook niet onverdeeld positief na een flush,
boterzacht betekent dus met redelijk veel slip tijdens het schakelen.
een Lexus met dezelfde automaat als een Volvo is bijvoorbeeld afgesteld met een lagere schakeldruk, dit is wel comfort verhogend maar geeft ook meer slijtage op de koppelingen. Ook bij getunede Volvo's wordt vaak toch heel soepel geschakeld, maar om dezelfde reden als bij de Lexus: meer slip.
Bij een tuner wordt de bakdruk wat lager, omdat de computer van de bak (tcm) de druk mede regelt op basis van de gaspedaalstand, en die is bij een getunede auto met meer koppel nou eenmaal wat lager om hetzelfde vermogen te produceren als bij de standaard versie.
groet,
atf koeler wordt met usa flush inderdaad niet meegenomen, dit is ook nog puntje.
het boterzacht schakelen is ook niet onverdeeld positief na een flush,
boterzacht betekent dus met redelijk veel slip tijdens het schakelen.
een Lexus met dezelfde automaat als een Volvo is bijvoorbeeld afgesteld met een lagere schakeldruk, dit is wel comfort verhogend maar geeft ook meer slijtage op de koppelingen. Ook bij getunede Volvo's wordt vaak toch heel soepel geschakeld, maar om dezelfde reden als bij de Lexus: meer slip.
Bij een tuner wordt de bakdruk wat lager, omdat de computer van de bak (tcm) de druk mede regelt op basis van de gaspedaalstand, en die is bij een getunede auto met meer koppel nou eenmaal wat lager om hetzelfde vermogen te produceren als bij de standaard versie.
groet,
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Duidelijk. Wat ik me naar aanleiding van je verhaal dan afvraag hoe het komt dat een getunede auto met automaat dan zoveel rustiger rijdt, dus lager in toeren rijden en meer trekkracht. Van wat ik hierboven lees is dat juist tegenstrijdig.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- Varioclean
- 2nd Gear member
- Berichten: 89
- Lid geworden op: 18.10.2012 - 11:26
- Locatie: Varsseveld
- Contacteer:
@edraket,
de getunede auto heeft een hoger koppel kan daardoor eerder opschakelen en maakt dan wat minder toeren bij accelleratie ,voelt uiteraard ook lekker aan door het feller reageren op het gas.
voor de auto zelf noemden we een paar nadeeltjes:
-minder toeren motor dus minder smering, hogere lagerbelasting
-minder toeren en minder bakdruk, dus mindere smering in de automaat
-meer slip bij het schakelen door de wat lagere bakdruk, op zich comfortabel, maar met meer slijtage op de koppelingen
bij tuning van 163pk naar 185pk volgend ons niet echt gevaarlijk,
van 185pk naar 220-240pk is wel ervaring met meer defecte automaten.
zo meldde een volvo manager ons twee jaar geleden dat de meeste fabrieksgarantie gevallen voor de D5 automaat als gevolg van het chiptunen waren, en dat er maatregelen genomen werden om te achterhalen of de geclaimde garantie gevallen ex chiptuners waren zodat garantie verviel.
kortom extra koppel bij lagere toeren is lekker voor de berijder, spaart misschien een paar druppeltjes diesel uit, olie maar smering en druk in bak en motor zijn er de dupe van.
verder kunnen de veranderde inspuitmomenten bij chiptuning de goede werking van de motor bij extreme buiten temperaturen of langdurige volbelasting in gevaar brengen, maar dit is een off-topic verhaal.
in NL met zijn milde klimaat en lage snelheden met weinig bergen etc. zal de gemiddelde mild chipgetunede volvo extra rijplezier opleveren met weinig extra slijtage.
de getunede auto heeft een hoger koppel kan daardoor eerder opschakelen en maakt dan wat minder toeren bij accelleratie ,voelt uiteraard ook lekker aan door het feller reageren op het gas.
voor de auto zelf noemden we een paar nadeeltjes:
-minder toeren motor dus minder smering, hogere lagerbelasting
-minder toeren en minder bakdruk, dus mindere smering in de automaat
-meer slip bij het schakelen door de wat lagere bakdruk, op zich comfortabel, maar met meer slijtage op de koppelingen
bij tuning van 163pk naar 185pk volgend ons niet echt gevaarlijk,
van 185pk naar 220-240pk is wel ervaring met meer defecte automaten.
zo meldde een volvo manager ons twee jaar geleden dat de meeste fabrieksgarantie gevallen voor de D5 automaat als gevolg van het chiptunen waren, en dat er maatregelen genomen werden om te achterhalen of de geclaimde garantie gevallen ex chiptuners waren zodat garantie verviel.
kortom extra koppel bij lagere toeren is lekker voor de berijder, spaart misschien een paar druppeltjes diesel uit, olie maar smering en druk in bak en motor zijn er de dupe van.
verder kunnen de veranderde inspuitmomenten bij chiptuning de goede werking van de motor bij extreme buiten temperaturen of langdurige volbelasting in gevaar brengen, maar dit is een off-topic verhaal.
in NL met zijn milde klimaat en lage snelheden met weinig bergen etc. zal de gemiddelde mild chipgetunede volvo extra rijplezier opleveren met weinig extra slijtage.