volvo 440 problemen verwarming

Alle technische onderwerpen die betrekking hebben over de Volvo 440 / 460
adnaloj
1st Gear member
Berichten: 22
Lid geworden op: 15.01.2013 - 11:43
Locatie: assen

Hallo allemaal,..

Wij hebben Vandaag onze Volvo 440 de waterpomp en de thermostaat vervangen.
De auto word nog steeds niet lekker warm, wel iets.
Nu hebben we gelezen op t forum dat de kachelradiator doorgespoeld / kan worden,
Dit staat voor vrijdag in de planning.

Maar nu t gekke, er lekt niets maar de temp van de motor loopt op en zakt dan ineens weer naar beneden.dan gaat ie weer omhoog en weer naar beneden enz enz.
Ook lijkt de druk in bepaalde buizen te hoog en in de ander zit bijna niets,
Die met het ontluchtings ventiel blijft koud namelijk...

Iemand ideeën ?

Groetjes jolanda.

Ps sorry voor de vreselijke beschrijving :( hoop dat jullie snappen wat ik bedoel.
Anders hoor ik t graag.
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 28181
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Lijkt mij dat je het koelsysteem moet ontluchten, na het vervangen van de waterpomp en thermostaat is het koelsysteem wel bijgevuld maar niet ontlucht dan krijg je dit soort verschijnselen door luchtbellen in het koelsysteem.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
adnaloj
1st Gear member
Berichten: 22
Lid geworden op: 15.01.2013 - 11:43
Locatie: assen

Okej,.. maar heb het ventiel +- een uur open gehad!
En dat buisje pruttelt alleen maar..
Dus daar zit denk ik geen goede door stroming van koelvloeistof.
Die leiding blijft ook koud terwijl die er onder wel warm word.

Groetjes jolanda
bleulabel
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 15.01.2013 - 13:08

Goedendag mede Volvo rijders.

Ik ben de vriend van de Toppicstarter.

Nu is mijn vraag het aansluitschema van alle koelleidingen van het Blok Type B16 zijn die hetzelfde als van de B18?

We hebben namelijk van het zomer een harttransplantatie gedaan bij onze volvo 440 en nu heb ik het vermoeden dat eventueel een leiding niet juist is aangesloten.
Nu heb ik een schema van een B18F motor http://db.tt/rzKLqVdn en het lijkt wel heel erg op elkaar.

Als ik zeker weet als dit het juiste aansluit schema is dan zal ik vrijdag dit ook eens goed gaan bekijken en eventueel aanpassen. (ook ff de kachelradiator doorspoelen)

Ik hoop dat iemand mij even iets meer duidelijkheid kan geven hierover.
Vooral nu het een beetje kouder wordt buiten is het wel lekker om een beetje warmte te hebben in de auto :)

Groetjes Terence.
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 28181
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Dat zou ook nog kunnen dat er geen goede doorstroming is van het koelsysteem door een verkeerde aansluiting. Heb je een werkplaatshandboek of een Haynesboek van de 400 serie? Is altijd makkelijk om dit soort zaken op te zoeken.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
bleulabel
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 15.01.2013 - 13:08

In de url die ik in me vorige post had staan staat een pagina van een werkplaats handboek
Alleen die is eigenlijk van een b18 motor en ik heb een b16
Nu ziet het er wel hetzelfde uit qua leidingen.

Kan altijd kijken als het licht is
adnaloj
1st Gear member
Berichten: 22
Lid geworden op: 15.01.2013 - 11:43
Locatie: assen

Hallo allemaal,.. :D

Zojuist de kachelradiator schoon gespoeld, ontlucht ed en nog blijft de lucht uit de ventilatie roosters koud,.....
De thermostaat is vervangen, en de waterpomp.

Wie o wie weet wat dit euvel zou kunnen zijn ?

Gr jolanda
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Thermosstaat wel goed gemonteerd?????????????
B16 en B18 is dezelfde aansluiting
adnaloj
1st Gear member
Berichten: 22
Lid geworden op: 15.01.2013 - 11:43
Locatie: assen

Thermostaat is net vervangen,.
Zojuist advies gekregen van Volvo specialist.
Die gaf aan dat de enige mogelijkheid de klep die de warmte open dicht zet door middel van de schuif open en dicht te zetten niet goed werkt. Dan blijft hij meer koude lucht als warme lucht geven, en er komt ietsje warme lucht uit, maar nooit voldoende om t warm te maken in de auto.
Deze Volvo specialist wist me ook te vertellen dat er geen radiatorkraantje in dit blok zit, dus dat zou t ook niet kunnen zijn..

We gaan zeker deze klep even bekijken, en als we de oplossing gevonden hebben posten we die zeker, elk advies blijft natuurlijk welkom

Groetjes jolanda
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Je bedoeld denk ik een kachelkraan ipv radiatorkraantje?
Dat de thermosstaat net vervangen is,dat zal best,maar niet op z,n kop gemonteerd?Of de nieuwe is defect,komt bij imitatie thermostaten wel is voor namelijk.
Kachelradiateurtje kan verstopt zitten,goed doorspoelen is de oplossing als hij niet te sterk vervuild is.
Hoe staat de tempmeter als de motor goed warm is?
adnaloj
1st Gear member
Berichten: 22
Lid geworden op: 15.01.2013 - 11:43
Locatie: assen

Haha nee hij is niet.op de kop gemonteerd Hihi.
De nieuwe is een officiële Volvo thermostaat, na lang bellen een garage gevonden die hem had. Wel heb ik nog 1 liggen van de brezan ( nieuw ) misschien toch die eens plaatsen, kijken wat hij dan doet, maar mag toch aannemen dat die van volvo goed is ?
Is een thermostaat buiten de auto te testen ? Ik weet dat hij open gaat bij 88 graden, zou ik hem niet in een oven kunnen leggen om te kijken of hij opent? Of iS dat erg dom bedacht van me ?

We hebben Vandaag de boel goed doorgespoeld Vandaag, met geen resultaat in warme lucht.
Na een uur rijden is de temperatuur van de motor goed, de meter staat precies tussen in.
adnaloj
1st Gear member
Berichten: 22
Lid geworden op: 15.01.2013 - 11:43
Locatie: assen

O ps de lucht die uit de ventilatie komt is niet steen koud. Eerder lauw koud te noemen
wpee
5th Gear member
Berichten: 1367
Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
Locatie: Kessel lb

1) check of de motor wel warm wordt, de thermostaat moet niet direct open gaan anders koelt hij te veel, aangezien je een nieuwe hebt zal dat wel meevallen, die zal het wel doen. Maar de slang naar de radiateur moet pas na een minuut of 5 warmer gaan aanvoelen. De thermostaat bepaald alleen hoe warm het koelwater wordt, warm wordt het altijd.

2) Voel in de tussentijd aan de slangen naar de kachel radiateur, daar kun je gemakkelijk bij vanuit de motor bij het schutbord. Als de motor loopt dan moeten deze warm worden, vrij snel dus. Daar loopt altijd gelijk het koelwater door, heeft helemaal niets moet de stand van de thermostaat te maken. Als de kachelfan uit staat, moeten beide slangen warm worden, even warm. Als je de fan vol aan zet, zou je moeten kunnen voelen dat 1 slang wat koeler moet zijn, dat is dan de retourslang.

3) als de slangen warm zijn krijg je dus wel warm water door de kachelradiator, dan kan het enkel aan de lucht liggen. Als je de warmte regelaar (draaiknop of schuif) bedient moet je verschil merken in de hoeveelheid lucht, maar niet veel. Merk je in de warme stand dat er duidelijk minder lucht doorheen komt, dan liggen er waarschijnlijk veel bladeren bovenop de binnenkachelradiateur. Dat wordt dan geheel demonteren, maar het is wel veel werk. (ik heb het een week geleden gedaan......nieuwe geplaatst ivm lekkage)
Merk je echter geen verschil in lucht, dan kan je schuif inderdaad los hangen,en dan ooknog in de "koud" stand. Dan moet je ook eea losmaken onder je dashboard om aan de schuif te komen. Daar heb ikzelf geen ervaring mee.
Wim

Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 28181
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

adnaloj schreef:Haha nee hij is niet.op de kop gemonteerd Hihi.
De nieuwe is een officiële Volvo thermostaat, na lang bellen een garage gevonden die hem had. Wel heb ik nog 1 liggen van de brezan ( nieuw ) misschien toch die eens plaatsen, kijken wat hij dan doet, maar mag toch aannemen dat die van volvo goed is ?
Is een thermostaat buiten de auto te testen ? Ik weet dat hij open gaat bij 88 graden, zou ik hem niet in een oven kunnen leggen om te kijken of hij opent? Of iS dat erg dom bedacht van me ?

We hebben Vandaag de boel goed doorgespoeld Vandaag, met geen resultaat in warme lucht.
Na een uur rijden is de temperatuur van de motor goed, de meter staat precies tussen in.
Thermostaat kan je testen in een pan met water en een thermometer. Pan op het het gasfornuis, verwarmen en kijken of de thermostaat bij de juiste temperatuur open gaat.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
bleulabel
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 15.01.2013 - 13:08

wow bedankt ! :D dat zijn geweldige tips.

en idd de slangen worden warm vanuit het schutbord,
dus nu is het de tijd om even verder te kijken naar de lucht whaha,..
dat een beetje lucht zoveel problemen geeft zeg 0-Ô
ik heb wel eens een kartonnen doos voor de radiator gezet en dan werd t wel lekker warm in de auto ( kan ik morgen ook wel even weer proberen :P )

maar ik denk dat we idd last hebben van blad, als je in de ventilator kijkt dan zitten er allemaal bladeren ed in :(
maar dat is een flinke klus wat ik begrijp van je.

Afbeelding

we gaan morgen even verder puzzelen...
bedankt :D echt super :D

groetjes jolanda
bleulabel
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 15.01.2013 - 13:08

o en euhm
een warm water, klinkt mega logisch ! bedankt
ga ik onthouden.

groetjes jolanda
Gebruikersavatar
Blade
5th Gear member
Berichten: 2266
Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
Locatie: Haarlemmermeer
Contacteer:

Iets teveel blue-label ?
adnaloj
1st Gear member
Berichten: 22
Lid geworden op: 15.01.2013 - 11:43
Locatie: assen

Nee sorry, iets teveel jolanda.
Gebruikte de laptop en daar was terence nog ingelogt, had ik niet in de gaten

Groetjes jolanda
bleulabel
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 15.01.2013 - 13:08

We hebben eindelijk wat warmte in de auto gekregen :D doormiddel van een stukkie karton voor de radiator te zetten.

de temp van de motor blijft wel op temperatuur. Wordt niet te warm blijft mooi middenin staan.
Zit nu wel te twijfelen om er nu mee bezig te gaan of om te wachten tot het buiten wel wat warmer is. (heb helaas geen garage)
wpee
5th Gear member
Berichten: 1367
Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
Locatie: Kessel lb

Hmm, dan denk ik toch dat de thermostaat niet goed is of je hemt nog ergens lucht in je koelsysteem
Wim

Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Plaats reactie

Terug naar “Volvo 400 techniek”