Er is een hoop hier op het forum terug te vinden aangaande de aandrijflijn van de AWD's van Volvo.
Op het wereld wijde web is ook heel veel te vinden. Nu staat er ook dat een Haldex koppeling service nodig heeft (olie verversen + Olie filter vernieuwen, wanneer kan ik dan weer niet meteen vinden)
Ik heb eens navraag gedaan bij Volvo en de een zegt hierover dat het nooit nodig is en de ander weer van wel. Ik vroeg me af wat de meningen hierover van jullie zijn?
Geplaatst: 17.01.2013 - 15:04
door lint
Het is nooit een slecht idee om olie en filter te vervangen.
Volvo is daar inderdaad niet duidelijk in maar dat is ook zo met het wel of niet verversen/spoelen van de automatische versnellingsbakken.
Geplaatst: 18.01.2013 - 10:10
door EwoutSchalkwijk
Daar ben ik ook wel in geinteresseerd. Een 'how to' zou zeker leuk zijn.
Ewøut
Geplaatst: 18.01.2013 - 10:12
door Gast
EwoutSchalkwijk schreef:Daar ben ik ook wel in geinteresseerd. Een 'how to' zou zeker leuk zijn.
Ewøut
+1
Geplaatst: 18.01.2013 - 10:21
door EwoutSchalkwijk
Even snel gegoogled: In het Noorse forum is het idd beschreven. In het kort komt het er op neer dat de tussenas naar het diff. eruit moet en ook de pomp zelf. Het kost wat tijd maar is geen vijfsters klus. Zelfs de kosten van een filter vallen erg mee.
Misschien toch maar eens op m'n lijstje zetten. Auto is deze week de 350.000km gepasseerd.
Laguna-S60 schreef:Ben wel benieuwd of het echt nut zal hebben... ?
Volvo dealer bij mij in de buurt zegt dat het niet hoeft. Volvo bij mijn ouders keken niet raar op van de vraag. Kosten vallen mee: 180 (onderdelen en arbeid)
Geplaatst: 18.01.2013 - 19:31
door Laguna-S60
Dat is te doen inderdaad...
Geplaatst: 18.01.2013 - 21:54
door lint
ovwest schreef:
Laguna-S60 schreef:Ben wel benieuwd of het echt nut zal hebben... ?
Volvo dealer bij mij in de buurt zegt dat het niet hoeft. Volvo bij mijn ouders keken niet raar op van de vraag. Kosten vallen mee: 180 (onderdelen en arbeid)
Blijf het toch vreemd vinden dat Volvo geen eenduidige mening heeft over onderhoud van de haldexkoppeling.
Geplaatst: 18.01.2013 - 22:26
door Laguna-S60
maar dat hebben ze ook niet over de flush van de gt...
Geplaatst: 19.01.2013 - 00:00
door lint
Des te vreemder omdat een flush van de gt heel veel storingen laat verdwijnen en de levensduur van de bak wordt verlengd.
Geplaatst: 19.01.2013 - 09:55
door EwoutSchalkwijk
Volvo, maar natuurlijk ook de merken, zijn niet zo geinteresseerd in het daadwerkelijke repareren of zelfs voorkomen van storingen. Het vervangen van onderdelen is veel lucratiever. Hier zitten hoge winsten in en veel arbeidsuren.
De werkplaats is dan ook de plek waar de werkelijke inkomsten gegenereerd worden, hier leeft de dealer van.
De DEM schijnt ook regelmatig stuk te gaan en kost rustig tussen de 1500 en 2000 euro of dollar om te vervangen, terwijl in werkelijkheid er slechts een druksensor stukgaat of zelfs alleen maar slecht contact maakt. Die druksensor kost c.a. 100 euro. Vervanging is een half uurtje werk.
Deze informatie heb ik gisteren over de verschillende Volvo fora bij elkaar gesprokkeld op zoek naar info over het vervangen van het filter in de Haldex.
Geplaatst: 19.01.2013 - 12:17
door lint
Vanuit het consumenten/gebruikers oogpunt gezien een kwalijke zaak deze denkwijze van Volvo.
Bedrijfseconomisch zal het geen ongebruikelijke manier van doen zijn en niet alleen bij Volvo!
Geplaatst: 20.01.2013 - 09:11
door ovwest
lint schreef:Vanuit het consumenten/gebruikers oogpunt gezien een kwalijke zaak deze denkwijze van Volvo!
Sterker: tis een vorm van geligitimeerde difstal. Bewust mensen op hoge kosten brengen door onderhoud te verzwijgen. Daarom is een garage die je vertrouwd ook van zo'n waarde. Overgens is dit niet alleen bij Volvo een ding. Ik heb slechte ervaringen bij bmw die je gewoon recht in je gezicht voorliegen. Wat betreft de haldex: er zit olie in en een filter op. Dat je dat een keer moet verversen lijkt me een niet al te gekke aanname. Alleen wanneer dan is de vraag?! Bij VW (60.000 km) en Audi doen ze het in elk geval wel.
Geplaatst: 20.01.2013 - 10:29
door crackedtooth
haldex is niet continue.... dus andere belasting dan 4wd audi etc en dus mindere vervuiling van de olie
Geplaatst: 20.01.2013 - 14:30
door EwoutSchalkwijk
Volgens mij las ik ergens dat een veilige aanname zou zijn: Olie 30k en filter 60k.
@crackedtooth: Als een auto met 100km/h rechtdoor rijdt op een snelweg en de condities zijn goed (geen ijs of sneeuw) dan gaat zo'n 10 tot 15% torque naar de achterwielen.
Ewøut
Geplaatst: 20.01.2013 - 14:41
door Ramon&Ramon
Er zijn veel AWD,s die zonder problemen en zonder filter en olie wissel 300000km of meer lopen zonder een enkel probleem.
Waarom knoeien aan een auto als er niets mis is?
Geplaatst: 20.01.2013 - 16:11
door EwoutSchalkwijk
Ramon&Ramon schreef:Er zijn veel AWD,s die zonder problemen en zonder filter en olie wissel 300000km of meer lopen zonder een enkel probleem.
Waarom knoeien aan een auto als er niets mis is?
Je hebt wat mij betreft 100% gelijk. Mijn XC70 is afgelopen week de 350.000 km gepasseerd en ik heb geen enkele aanleiding om te denken dat er iets mis is met m'n haldex. Kijk maar:
Maar… dat neemt niet weg dat een keer een olie en filterwissel niet goed zou kunnen zijn. Leuk om te doen, benieuwd in wat voor conditie de olie eruit komt, en gewoon weten dat het daarna weer helemaal fris is.
Sleutelen aan je auto is nou eenmaal leuk.
Ewøut
Geplaatst: 20.01.2013 - 16:21
door Edwin
EwoutSchalkwijk schreef:Kijk maar:
Ewøut
Gaaf filmpje! Mooi om te zien hoe eerst de voorwielen doorslippen, dan de achterwielen mee gaan doen en vervolgens de boel lekker wegscheurt!
Zou ik soms ook wel willen als het regent en de fysiek-mentale STC het even af laat weten.... :roll: