Beste allemaal,
Ik begreep dat een distributieriem/set vervangen moet worden bij 240.000 km. (het gaat om een S40 uit 09-2005, 2.0D)
Klopt dit echt of is dit een beetje 'mooiweerpraat' en is het verstandiger om eerder dit onderhoud te plegen?
Huidige km-stand is 162.000
Graag jullie ervaring/mening
Bedankt!
Vervangen distributieriem
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 124
- Lid geworden op: 29.02.2012 - 11:49
Volgens mij hoeft het echt pas bij 240.000 km. Zie ook de onderhoudsprijzen-lijst:
http://www.volvocars.com/nl/sales-servi ... rhoud.aspx
Bij jouw model auto zit er alleen een piek in de prijzen bij 240.000km, dat is omdat bij die stand de distributieriem wordt gedaan (of na een bepaald aantal jaren, maar dat zal denk ik op zo'n 12 jaar staan, dus dat is de komende jaren ook nog niet aan de orde).
http://www.volvocars.com/nl/sales-servi ... rhoud.aspx
Bij jouw model auto zit er alleen een piek in de prijzen bij 240.000km, dat is omdat bij die stand de distributieriem wordt gedaan (of na een bepaald aantal jaren, maar dat zal denk ik op zo'n 12 jaar staan, dus dat is de komende jaren ook nog niet aan de orde).
V60 Recharge Inscription (2021)
-
- 5th Gear member
- Berichten: 2124
- Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02
Ik zie anders ook een piek bij 120.000 km....
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 124
- Lid geworden op: 29.02.2012 - 11:49
Voor een S40 2.0D van 2005 zie ik steeds prijzen van €300 en €420 (waarschijnlijk de bougies o.i.d. bij die €420 beurten), alleen bij de 240.000km staat €970. Ik zou toch zweren dat dat de distributieriem-beurt is.
Maar ik zou het ook graag nog even bevestigd hebben door een van de kenners/Volvo-insiders op het forum.
Maar ik zou het ook graag nog even bevestigd hebben door een van de kenners/Volvo-insiders op het forum.

V60 Recharge Inscription (2021)
-
- 5th Gear member
- Berichten: 2124
- Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02
Ik heb 2006 gekozen, omdat de s40 uit sept 2005 komt (=vaak modeljaar erna)Amlux schreef:Voor een S40 2.0D van 2005 zie ik steeds prijzen van €300 en €420 (waarschijnlijk de bougies o.i.d. bij die €420 beurten), alleen bij de 240.000km staat €970. Ik zou toch zweren dat dat de distributieriem-beurt is.
Maar ik zou het ook graag nog even bevestigd hebben door een van de kenners/Volvo-insiders op het forum.
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 124
- Lid geworden op: 29.02.2012 - 11:49
In dat geval zou je best eens gelijk kunnen hebben. Makkelijkst is als Luukie z'n eigen kenteken even ingeeft.
Voor de MY2006 staat bij 120.000km inderdaad een piek, alleen staat bij de 240.000km een nog hogere piek. Dus ik vraag me nog steeds af of het beide distributieriem-beurten zijn. Misschien toch even afwachten wat de insiders ervan zeggen.
Voor de MY2006 staat bij 120.000km inderdaad een piek, alleen staat bij de 240.000km een nog hogere piek. Dus ik vraag me nog steeds af of het beide distributieriem-beurten zijn. Misschien toch even afwachten wat de insiders ervan zeggen.

V60 Recharge Inscription (2021)
- Longone
- 5th Gear member
- Berichten: 1091
- Lid geworden op: 10.08.2006 - 12:02
120k beurt is roetfilter. Een vriend van mij met een V50 2.0D 2009 is daarmee in de problemen gekomen, in die zin van dat de leasemaatschappij het onzin vond om die te vervangen bij die kilometerstand. Zijn auto is daardoor in Zuid Frankrijk in noodloop gegaan, dus hij kon met maximaal 90 km/u naar huis.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 88
- Lid geworden op: 28.12.2012 - 18:01
Hallo allemaal, bedankt voor de reacties.
Na mijn kenteken ingegeven te hebben komt er inderdaad een piek bij 240.000 km. (trouwens ook een kleine piek bij 180.000)
Ik ga er dan maar vanuit dat ik voorlopig mijn distributie nog niet hoef te laten vervangen.
Overigens bedankt voor die website, kende hem niet.
Gr. Luuk
Na mijn kenteken ingegeven te hebben komt er inderdaad een piek bij 240.000 km. (trouwens ook een kleine piek bij 180.000)
Ik ga er dan maar vanuit dat ik voorlopig mijn distributie nog niet hoef te laten vervangen.
Overigens bedankt voor die website, kende hem niet.
Gr. Luuk
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Bij de leeftijd van 8 jaar is het verstandig om de riem met toebehoren te vervangen!
Eind dit jaar dan zou ik zeggen!
Hij is nu 7 jaar oud,gemiddeld 23000km per jaar gereden.
Kans op uitdrogings verschijnselen zijn mogelijk!
Eind dit jaar dan zou ik zeggen!
Hij is nu 7 jaar oud,gemiddeld 23000km per jaar gereden.
Kans op uitdrogings verschijnselen zijn mogelijk!
- V50-Mart
- 4th Gear member
- Berichten: 601
- Lid geworden op: 02.06.2010 - 21:42
Voor dat je hem laat vervangen, kun je bij de volgende beurt ook gewoon vragen of ze even kunnen kijken of het wel nodig is om hem te vervangen. als de riem niet is uitgedroogd en nog in prima staat, dan lekker doorrijden tot het bijna tijd is. Ik zou zeker wel een marge van 15000km inbouwen, misschien wel iets meer. Ik heb het zelf laten doen bij 221000km.
Volvo V50 1.6D Kinetic 2006. Xenon 6000k/LED stadslicht, Privacy Shades, 17 inch RRE Easyrun matzwarte velgen-225/45/17
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Er staat er hier eentje met 198000km,met de riem stuk,voorkomen is beter dan genezen.
- lint
- Geartronic member
- Berichten: 29895
- Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
- Locatie: Ridderkerk
Onbegrijpelijk dat mensen het risico nemen de distributieriem te laat of niet te vervangen. Het geeft altijd narigheid en hoge kosten die verkeerde zuinigheid.
In bestelling: XC60 T6 PIH Ultra Thema dark
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 124
- Lid geworden op: 29.02.2012 - 11:49
Anderzijds zou je toch moeten kunnen vertrouwen op de onderhouds-intervallen (km's danwel jaren) die Volvo hanteert voor de verschillende modellen.
Als Volvo claimt dat vervangen van de riem pas bij 240.000km of na 10 jaar nodig is, waarom zou je hem dan al na 7 - 8 jaar (bij 162.000km) laten vervangen?
Wat is dan nog de zin van de onderhoudsschema's?
Als Volvo claimt dat vervangen van de riem pas bij 240.000km of na 10 jaar nodig is, waarom zou je hem dan al na 7 - 8 jaar (bij 162.000km) laten vervangen?
Wat is dan nog de zin van de onderhoudsschema's?
V60 Recharge Inscription (2021)
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Wat is nu belangrijker.
De intervallen die volvo opgeeft en elke keer wijzigen of de ervaring dat hij vroegtijdig kan breken.
Als hij vroegtijdig breekt heb je dus gewoon pech gehad en je kunt niet terugvallen op het geen volvo opgeeft.
De intervallen die volvo opgeeft en elke keer wijzigen of de ervaring dat hij vroegtijdig kan breken.
Als hij vroegtijdig breekt heb je dus gewoon pech gehad en je kunt niet terugvallen op het geen volvo opgeeft.
- lint
- Geartronic member
- Berichten: 29895
- Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
- Locatie: Ridderkerk
+1Ramon&Ramon schreef:Wat is nu belangrijker.
De intervallen die volvo opgeeft en elke keer wijzigen of de ervaring dat hij vroegtijdig kan breken.
Als hij vroegtijdig breekt heb je dus gewoon pech gehad en je kunt niet terugvallen op het geen volvo opgeeft.
In bestelling: XC60 T6 PIH Ultra Thema dark
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 124
- Lid geworden op: 29.02.2012 - 11:49
Tja, die van mij moet bij 160.000 (of na 8 jaar), maar dan kan ik hem beter nu bij 135.000 (na 5 jaar) ook alvast laten vervangen, omdat hij kan breken?Ramon&Ramon schreef:Wat is nu belangrijker.
De intervallen die volvo opgeeft en elke keer wijzigen of de ervaring dat hij vroegtijdig kan breken.
Als hij vroegtijdig breekt heb je dus gewoon pech gehad en je kunt niet terugvallen op het geen volvo opgeeft.
De onderhoudsschema's van Volvo zijn dus blijkbaar gewoon natte-vinger-werk (en niet serieus te nemen) begrijp ik hieruit.
V60 Recharge Inscription (2021)
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Het is een indicatie die intervallen,maar de ervaring is dat zo ook wel eerder breken door uitdroging,wat door verschillende oorzaken kan komen!
- Longone
- 5th Gear member
- Berichten: 1091
- Lid geworden op: 10.08.2006 - 12:02
Ook een kwestie van gezond verstand. Als je bijvoorbeeld van plan bent de auto nog zeker 3 jaar te rijden, maakt het qua kosten niet uit of je het gelijk doet of 1 of 2 jaar wacht. Hoe eerder, hoe minder risico op ellende en zeer hoge extra kosten.