Pagina 1 van 2

Vervangen distributieriem

Geplaatst: 22.01.2013 - 09:04
door Luukie
Beste allemaal,

Ik begreep dat een distributieriem/set vervangen moet worden bij 240.000 km. (het gaat om een S40 uit 09-2005, 2.0D)
Klopt dit echt of is dit een beetje 'mooiweerpraat' en is het verstandiger om eerder dit onderhoud te plegen?

Huidige km-stand is 162.000

Graag jullie ervaring/mening

Bedankt!

Geplaatst: 22.01.2013 - 10:35
door Amlux
Volgens mij hoeft het echt pas bij 240.000 km. Zie ook de onderhoudsprijzen-lijst:
http://www.volvocars.com/nl/sales-servi ... rhoud.aspx

Bij jouw model auto zit er alleen een piek in de prijzen bij 240.000km, dat is omdat bij die stand de distributieriem wordt gedaan (of na een bepaald aantal jaren, maar dat zal denk ik op zo'n 12 jaar staan, dus dat is de komende jaren ook nog niet aan de orde).

Geplaatst: 22.01.2013 - 10:40
door t5power
Ik zie anders ook een piek bij 120.000 km....

Geplaatst: 22.01.2013 - 10:52
door Amlux
Voor een S40 2.0D van 2005 zie ik steeds prijzen van €300 en €420 (waarschijnlijk de bougies o.i.d. bij die €420 beurten), alleen bij de 240.000km staat €970. Ik zou toch zweren dat dat de distributieriem-beurt is.

Maar ik zou het ook graag nog even bevestigd hebben door een van de kenners/Volvo-insiders op het forum. :)

Geplaatst: 22.01.2013 - 10:59
door t5power
Amlux schreef:Voor een S40 2.0D van 2005 zie ik steeds prijzen van €300 en €420 (waarschijnlijk de bougies o.i.d. bij die €420 beurten), alleen bij de 240.000km staat €970. Ik zou toch zweren dat dat de distributieriem-beurt is.

Maar ik zou het ook graag nog even bevestigd hebben door een van de kenners/Volvo-insiders op het forum. :)
Ik heb 2006 gekozen, omdat de s40 uit sept 2005 komt (=vaak modeljaar erna)

Geplaatst: 22.01.2013 - 11:05
door Amlux
In dat geval zou je best eens gelijk kunnen hebben. Makkelijkst is als Luukie z'n eigen kenteken even ingeeft.

Voor de MY2006 staat bij 120.000km inderdaad een piek, alleen staat bij de 240.000km een nog hogere piek. Dus ik vraag me nog steeds af of het beide distributieriem-beurten zijn. Misschien toch even afwachten wat de insiders ervan zeggen. :)

Geplaatst: 22.01.2013 - 11:15
door Migaddo
2.0D is 240K

Geplaatst: 22.01.2013 - 11:27
door Longone
120k beurt is roetfilter. Een vriend van mij met een V50 2.0D 2009 is daarmee in de problemen gekomen, in die zin van dat de leasemaatschappij het onzin vond om die te vervangen bij die kilometerstand. Zijn auto is daardoor in Zuid Frankrijk in noodloop gegaan, dus hij kon met maximaal 90 km/u naar huis.

Geplaatst: 22.01.2013 - 12:18
door andre1979
Klopt om de 120 k zit een vervanging van het roetfilter. Dus bij 240 is het roetfilter+distributie. Distributie is overigens om de 240k OF 10 jaar

Geplaatst: 22.01.2013 - 19:08
door Luukie
Hallo allemaal, bedankt voor de reacties.

Na mijn kenteken ingegeven te hebben komt er inderdaad een piek bij 240.000 km. (trouwens ook een kleine piek bij 180.000)

Ik ga er dan maar vanuit dat ik voorlopig mijn distributie nog niet hoef te laten vervangen.

Overigens bedankt voor die website, kende hem niet.

Gr. Luuk

Geplaatst: 22.01.2013 - 19:15
door Ramon&Ramon
Bij de leeftijd van 8 jaar is het verstandig om de riem met toebehoren te vervangen!
Eind dit jaar dan zou ik zeggen!
Hij is nu 7 jaar oud,gemiddeld 23000km per jaar gereden.
Kans op uitdrogings verschijnselen zijn mogelijk!

Geplaatst: 23.01.2013 - 07:29
door V50-Mart
Voor dat je hem laat vervangen, kun je bij de volgende beurt ook gewoon vragen of ze even kunnen kijken of het wel nodig is om hem te vervangen. als de riem niet is uitgedroogd en nog in prima staat, dan lekker doorrijden tot het bijna tijd is. Ik zou zeker wel een marge van 15000km inbouwen, misschien wel iets meer. Ik heb het zelf laten doen bij 221000km.

Geplaatst: 23.01.2013 - 11:52
door Ramon&Ramon
Er staat er hier eentje met 198000km,met de riem stuk,voorkomen is beter dan genezen.

Geplaatst: 23.01.2013 - 19:22
door lint
Onbegrijpelijk dat mensen het risico nemen de distributieriem te laat of niet te vervangen. Het geeft altijd narigheid en hoge kosten die verkeerde zuinigheid.

Geplaatst: 23.01.2013 - 22:23
door Amlux
Anderzijds zou je toch moeten kunnen vertrouwen op de onderhouds-intervallen (km's danwel jaren) die Volvo hanteert voor de verschillende modellen.

Als Volvo claimt dat vervangen van de riem pas bij 240.000km of na 10 jaar nodig is, waarom zou je hem dan al na 7 - 8 jaar (bij 162.000km) laten vervangen?
Wat is dan nog de zin van de onderhoudsschema's?

Geplaatst: 23.01.2013 - 23:51
door Ramon&Ramon
Wat is nu belangrijker.
De intervallen die volvo opgeeft en elke keer wijzigen of de ervaring dat hij vroegtijdig kan breken.
Als hij vroegtijdig breekt heb je dus gewoon pech gehad en je kunt niet terugvallen op het geen volvo opgeeft.

Geplaatst: 23.01.2013 - 23:53
door lint
Ramon&Ramon schreef:Wat is nu belangrijker.
De intervallen die volvo opgeeft en elke keer wijzigen of de ervaring dat hij vroegtijdig kan breken.
Als hij vroegtijdig breekt heb je dus gewoon pech gehad en je kunt niet terugvallen op het geen volvo opgeeft.
+1

Geplaatst: 24.01.2013 - 07:55
door Amlux
Ramon&Ramon schreef:Wat is nu belangrijker.
De intervallen die volvo opgeeft en elke keer wijzigen of de ervaring dat hij vroegtijdig kan breken.
Als hij vroegtijdig breekt heb je dus gewoon pech gehad en je kunt niet terugvallen op het geen volvo opgeeft.
Tja, die van mij moet bij 160.000 (of na 8 jaar), maar dan kan ik hem beter nu bij 135.000 (na 5 jaar) ook alvast laten vervangen, omdat hij kan breken?
De onderhoudsschema's van Volvo zijn dus blijkbaar gewoon natte-vinger-werk (en niet serieus te nemen) begrijp ik hieruit.

Geplaatst: 24.01.2013 - 11:13
door Ramon&Ramon
Het is een indicatie die intervallen,maar de ervaring is dat zo ook wel eerder breken door uitdroging,wat door verschillende oorzaken kan komen!

Geplaatst: 24.01.2013 - 17:15
door Longone
Ook een kwestie van gezond verstand. Als je bijvoorbeeld van plan bent de auto nog zeker 3 jaar te rijden, maakt het qua kosten niet uit of je het gelijk doet of 1 of 2 jaar wacht. Hoe eerder, hoe minder risico op ellende en zeer hoge extra kosten.