Na 6 jaar wil ik mijn huidige Volvo S60 drivers edition 2, inruilen voor een
S60 Momentum T3 met powershift, na ruim 50 jaar schakelen wil ik wel eens
automaat gaan rijden, lijkt me erg comfortabel.
Alleen als ik zo door de topics heen blader zie ik niemand juichen over deze bak, is daar een reden voor? en welke dan? slecht schakelen storingen of niet betrouwbaar of nog erger.
Op dit moment maak ik nog maar 12000 km/jaar privé en zit dus weinig in de file.
Dus mijn dilemma is 4000 euro besparen en een handbak ( nu 6 ipv. 5 )of gaan voor de luxe van een automaat.
wel of geen powershift
- s60magic
- 4th Gear member
- Berichten: 819
- Lid geworden op: 02.03.2008 - 11:08
- Locatie: Drenthe
Ja het is niet de snelst schakelende automaat dat klopt. Maar bij normaal gebruik merk je er niets van, ik zou zeggen neem een automaat.
S60 Intro ed 2002
S60 Drivers ed 2007 aut
V60 PIH 2013 m2014
BMW 530i 2018
S60 Drivers ed 2007 aut
V60 PIH 2013 m2014
BMW 530i 2018
- BlackcurrantV70
- 7th Gear member
- Berichten: 8541
- Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
- Locatie: Tussen EBBR en EBAW
Wij hebben in 2010 een C70 2.0D met powershift gekocht en constant problemen mee gehad, de dealer heeft alles geprobeerd wat Volvo hem aanraadde, zonder resultaat.
Probleem was dat de bak erg traag van R naar D schakelde, olie zou de oorzaak zijn, dus ander type olie erin, geen succes, dan is de electronische sturing van de bak vervangen, ook geen succes.
Als je achteruit de weg op reed, en naar D schakelde, duurde het soms meer dan 5 sec voordat de auto wou wegrijden, ondertussen stond je gewoon stil op een drukke weg, levensgevaarlijk vind ik met trucks die hier doorrazen.
Uiteindelijk bleek onze auto niet de enige in Belgie te zijn met dergelijke problemen, en de andere auto zou een nieuw bak krijgen dus we wachtten even af, toen bleek zelfs vervangng van de bak daar niet geholpen te hebben.
Ik heb eieren voor mijn geld gekozen en de dealer gevraagd om een voorstel te maken om de dan anderhalf jaar oude C70 in te ruilen voor een nieuwe C70 D3 geartronic, zowel de delaer als Volvo Belgium hebben een mooie tegemoetkoming gedaan op de inruil en nu rijden we al 2 jaar met een zalige geartronic.
Voor ons nooit nog een powershift.
Er zijn meerdere van dergeljke verhalen te lezen op dit forum.
Probleem was dat de bak erg traag van R naar D schakelde, olie zou de oorzaak zijn, dus ander type olie erin, geen succes, dan is de electronische sturing van de bak vervangen, ook geen succes.
Als je achteruit de weg op reed, en naar D schakelde, duurde het soms meer dan 5 sec voordat de auto wou wegrijden, ondertussen stond je gewoon stil op een drukke weg, levensgevaarlijk vind ik met trucks die hier doorrazen.
Uiteindelijk bleek onze auto niet de enige in Belgie te zijn met dergelijke problemen, en de andere auto zou een nieuw bak krijgen dus we wachtten even af, toen bleek zelfs vervangng van de bak daar niet geholpen te hebben.
Ik heb eieren voor mijn geld gekozen en de dealer gevraagd om een voorstel te maken om de dan anderhalf jaar oude C70 in te ruilen voor een nieuwe C70 D3 geartronic, zowel de delaer als Volvo Belgium hebben een mooie tegemoetkoming gedaan op de inruil en nu rijden we al 2 jaar met een zalige geartronic.
Voor ons nooit nog een powershift.
Er zijn meerdere van dergeljke verhalen te lezen op dit forum.
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
- rsnhakan
- 8th Gear member
- Berichten: 15305
- Lid geworden op: 13.04.2008 - 12:18
- Locatie: Thuis
- Contacteer:
Het probleem dat Blackcurrant had, is meer een individueel probleem te noemen. Het zou niet goed zijn als alle automaten dit hadden.
De Powershift is vergelijkbaar met de DSG bak. Ik zou hem zeker overwegen! Lekker lui rijden en als je sportief wilt rijden heb je ook nog een snel schakelende automaat.
De Powershift is vergelijkbaar met de DSG bak. Ik zou hem zeker overwegen! Lekker lui rijden en als je sportief wilt rijden heb je ook nog een snel schakelende automaat.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 157
- Lid geworden op: 19.12.2010 - 09:21
DSG is momentaal de meest perfomante bak die je kan kopen.
Inmiddels 7-traps.....
nog even gduld zou ik zeggen want volvo kondigt hun eigen automaat aan in het kader van de nieuwe 4-cylinder motorenreeks.(maar dan met koppelomvormer net zoals BMW en Mercedes)
Wait en see.
ps: uit alle testen blijkt dat de Powershift (Ford makelarij waar overigens op zich niet mis mee is) een "trage" bak is. Mijn collega met een nieu<we Ford Kuga heeft dezelfde mening...
Inmiddels 7-traps.....
nog even gduld zou ik zeggen want volvo kondigt hun eigen automaat aan in het kader van de nieuwe 4-cylinder motorenreeks.(maar dan met koppelomvormer net zoals BMW en Mercedes)
Wait en see.
ps: uit alle testen blijkt dat de Powershift (Ford makelarij waar overigens op zich niet mis mee is) een "trage" bak is. Mijn collega met een nieu<we Ford Kuga heeft dezelfde mening...
Volvo S60 D3 GT, MY 2011
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 270
- Lid geworden op: 02.09.2012 - 00:06
Ik ben van mening dat de 8-traps ZF bak van zowel BMW als Jaguar de betere is t.o.v. de DSG, ik heb met beide gereden, maar maar kort.
Geen idee hoe het zit met onderhoud(kosten) enz. tussen die 2
Geen idee hoe het zit met onderhoud(kosten) enz. tussen die 2
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 157
- Lid geworden op: 19.12.2010 - 09:21
Ik volg volkomen je mening.
automaat van ZF met 8 vernellingen geeft nog extra comfort en is meer dan bijhoorlijk bij de les wat schakelgedrag betreft, en verbruikcijfers. Top rendement!
Dsg is wel van een ander orde : puur een mechanische bak met weliswaar dubbele koppeling, die je zonder koppelingpedaal bedient.
Qua rijcomfort prefereer ik de klassieke automaat.
PS : gemiddeld verbruik met de huidige GT : minder dan 6 l/100 km (behalve in de wintrtse omstandigheden zoals nu).
Oliwissel om de 60.000 km (voorgeschreven voor de DSG) hoeft niet bij de "klassieke automaat.
In alle bescheidenheid : ik weet zelfs niet of de olie van de automaat dient vervangen te worden. Ik ga ervanuit dat mij (offiëlele) volvo dealer dit doet bij een of andere kilometerstand.
automaat van ZF met 8 vernellingen geeft nog extra comfort en is meer dan bijhoorlijk bij de les wat schakelgedrag betreft, en verbruikcijfers. Top rendement!
Dsg is wel van een ander orde : puur een mechanische bak met weliswaar dubbele koppeling, die je zonder koppelingpedaal bedient.
Qua rijcomfort prefereer ik de klassieke automaat.
PS : gemiddeld verbruik met de huidige GT : minder dan 6 l/100 km (behalve in de wintrtse omstandigheden zoals nu).
Oliwissel om de 60.000 km (voorgeschreven voor de DSG) hoeft niet bij de "klassieke automaat.
In alle bescheidenheid : ik weet zelfs niet of de olie van de automaat dient vervangen te worden. Ik ga ervanuit dat mij (offiëlele) volvo dealer dit doet bij een of andere kilometerstand.
Volvo S60 D3 GT, MY 2011
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 357
- Lid geworden op: 01.02.2007 - 16:15
- Locatie: Maastricht
- Contacteer:
Ik heb zowel de powershift in de V50 als de geartronic in de XC90. Ik geef zeker de voorkeur aan de GT. De powershift heeft vaak moeite om in een keer het juiste verzet te kiezen, zeker als wat meer gas gegeven wordt. Hij gaat dan een paar keer op en af schakelen.
De GT is veel soepeler en smeuïger. Misschien iets trager met wegrijden maar dat is met chiptunen op te lossen (of manueel in 1 te zetten als je ergens snel weg moet komen).
De GT is veel soepeler en smeuïger. Misschien iets trager met wegrijden maar dat is met chiptunen op te lossen (of manueel in 1 te zetten als je ergens snel weg moet komen).
Volvo XC90 D5 R-design 2016
Porsche 911 Carrera Cabriolet 2002
Volvo XC90 2.4D aut. R-Design 2008
Volvo V50 2.0D aut. R-Design 2009
Saab 900 T16 Aero cabriolet 1990
Volvo XC90 D5 geartronic 2004
Volvo V70 2.5D aut. 1999
Volvo 850 Estate 2.5 20V aut. lpg 1994
Volvo 940 Estate 2.3 16V aut. lpg 1991
Volvo 164 E lpg 1973
Porsche 911 Carrera Cabriolet 2002
Volvo XC90 2.4D aut. R-Design 2008
Volvo V50 2.0D aut. R-Design 2009
Saab 900 T16 Aero cabriolet 1990
Volvo XC90 D5 geartronic 2004
Volvo V70 2.5D aut. 1999
Volvo 850 Estate 2.5 20V aut. lpg 1994
Volvo 940 Estate 2.3 16V aut. lpg 1991
Volvo 164 E lpg 1973
- Ab S
- 5th Gear member
- Berichten: 1041
- Lid geworden op: 12.01.2011 - 18:24
- Locatie: Utrecht omgeving
Zit met het zelfde dilemma. Wie heeft er ervaring met de latere modeljaren (2012, 2013) powershift?
PS: de nieuwe 4-cyl motorenreeks en automaten van Volvo zelf zullen nog wel een tijdje op zich laten wachten, en dan heb je ook een 1e modeljaar met ongetwijfeld kinderziektes..
PS: de nieuwe 4-cyl motorenreeks en automaten van Volvo zelf zullen nog wel een tijdje op zich laten wachten, en dan heb je ook een 1e modeljaar met ongetwijfeld kinderziektes..
V60 T5 (2019 - heden)
S60 2.4 (2001 - 2019)
360i (1988 - 2001)
343 (1979, vanaf 1983 - 1988)
S60 2.4 (2001 - 2019)
360i (1988 - 2001)
343 (1979, vanaf 1983 - 1988)
- matjew
- 1st Gear member
- Berichten: 36
- Lid geworden op: 25.09.2012 - 19:02
Ik heb een MY2013 T3 Powershift. Deze bevalt uitermate goed! Zeker in combinatie met de dynamische cruise control is het uitermate relaxed rijden!
V60 T3 Polestar Kinetic Powershift IceWhite (MY 2013)
Driver Support - Business Pack Pro - Winter Line - Extra getinte achterruiten
Driver Support - Business Pack Pro - Winter Line - Extra getinte achterruiten
- Ab S
- 5th Gear member
- Berichten: 1041
- Lid geworden op: 12.01.2011 - 18:24
- Locatie: Utrecht omgeving
Mooi te horen! (ik denk dat het allemaal software is en dat elctro/hydro-mechanisch het wel goed zit met de powershift).matjew schreef:Ik heb een MY2013 T3 Powershift. Deze bevalt uitermate goed! Zeker in combinatie met de dynamische cruise control is het uitermate relaxed rijden!
Ook goede/snelle reactie bij plotseling flink gas geven?
V60 T5 (2019 - heden)
S60 2.4 (2001 - 2019)
360i (1988 - 2001)
343 (1979, vanaf 1983 - 1988)
S60 2.4 (2001 - 2019)
360i (1988 - 2001)
343 (1979, vanaf 1983 - 1988)
- lint
- Geartronic member
- Berichten: 30182
- Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
- Locatie: Ridderkerk
Ik denk dat proefrijden/zelf ervaren het beste is om de powershift goed te kunnen beoordelen.
In bestelling: XC60 T6 PIH Ultra Thema dark
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
- Frederik Welvaert
- 5th Gear member
- Berichten: 1900
- Lid geworden op: 10.10.2007 - 19:57
- Locatie: Maldegem
Toen vader een nieuwe lease mocht bestellen heb ik proef gereden met een S60 D2 powershift. Bak paste perfect bij de motor, goed op elkaar afgestemd en onvoorstelbaar vlot voor "maar" een D2. Kan na die korte proefrit echter nog niet zeggen of ik een powershift of geartronic lekkerst vind rijden. Dat komt nog wel als pa z'n V60 D2 powershift geleverd is. Alleszins is een automaat zoveel relaxter als een manuele bak. Ik wil nooit nog iets anders!
1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
- gnd
- 3rd Gear member
- Berichten: 346
- Lid geworden op: 04.04.2005 - 10:36
- Locatie: Vijfherenlanden
Na een S60 2.0 T met Power Shift (PWS) een S60 T4 PWS en nu een V60 T3 PWS, kan ik melden dat ik zeer content ben met de PWS.
Verkeerd schakelen, onbekend.
Traag, nee enkel als ik op de snelweg in wil halen en de PWS een paar versnellingen terug wilt, maar het is nog steeds binnen mijn normen.
Het enige waar ik wel eens last van heb ik bij verkeerslichten. De remt af voor rood, de PWS is aan het terugschakelen en dan gaat het licht op groen. Dus gas geven, ja op dat oment is er soms sprake van net ietsje te laat reageren van de PWS.
Voor mijn werk vlieg ik vrij vaak over de wereld en af en toe krijg ik auto's......
Nee een C4 Picasso automaat, dat is pas een vervelend ding.
Even on topic, de S/V60. De beste combi was de 2.0T met PWS. Ondanks dat de S60 2.0 T ruim 200 paarden onder de kap heeft, had ik zelden van doorslaande voorwielen. Met zowel de T4 (180 PK) als de T3 (150 PK) heb ik best wel eens doorslaande wielen als je even vlot op wilt trekken.
PWS, ik zeg: "Ga eens een uitgebreide proefrit maken en ontdek het zelf."
Wat de één heel vervelend vindt, kan de ander als prettig ervaren en vice versa.
Cheers,
GND
Verkeerd schakelen, onbekend.
Traag, nee enkel als ik op de snelweg in wil halen en de PWS een paar versnellingen terug wilt, maar het is nog steeds binnen mijn normen.
Het enige waar ik wel eens last van heb ik bij verkeerslichten. De remt af voor rood, de PWS is aan het terugschakelen en dan gaat het licht op groen. Dus gas geven, ja op dat oment is er soms sprake van net ietsje te laat reageren van de PWS.
Voor mijn werk vlieg ik vrij vaak over de wereld en af en toe krijg ik auto's......
Nee een C4 Picasso automaat, dat is pas een vervelend ding.
Even on topic, de S/V60. De beste combi was de 2.0T met PWS. Ondanks dat de S60 2.0 T ruim 200 paarden onder de kap heeft, had ik zelden van doorslaande voorwielen. Met zowel de T4 (180 PK) als de T3 (150 PK) heb ik best wel eens doorslaande wielen als je even vlot op wilt trekken.
PWS, ik zeg: "Ga eens een uitgebreide proefrit maken en ontdek het zelf."
Wat de één heel vervelend vindt, kan de ander als prettig ervaren en vice versa.
Cheers,
GND
Zakelijk V50 2.0d en 1.8, V70 2.4i Geartronic, S60 2.4 D, een S60 2.0T PWS, een S60 T4 en V60 T3 PWS.
Privé Volvo 440 1.8i Fleet (2001-2009), Volvo S40 1.8i Nordic (2009-2015) Volvo S40 2.0 (2015-heden)
Privé Volvo 440 1.8i Fleet (2001-2009), Volvo S40 1.8i Nordic (2009-2015) Volvo S40 2.0 (2015-heden)
-
- Starter
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 25.02.2007 - 13:16
Heren bedankt,
Na een proefrit met een V60 T3 PWS was ik overtuigd vond de bak prima schakekelen, dus ben ik gegaan voor een S6o T3 Pws in Seashell, servotronic en Touring chassis.
Zal wel wennen worden na mijn S60 140 pk Drivers edit. 2 uit 2007
Levering over 6 weken.
Na een proefrit met een V60 T3 PWS was ik overtuigd vond de bak prima schakekelen, dus ben ik gegaan voor een S6o T3 Pws in Seashell, servotronic en Touring chassis.
Zal wel wennen worden na mijn S60 140 pk Drivers edit. 2 uit 2007
Levering over 6 weken.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 190
- Lid geworden op: 05.02.2006 - 23:48
Dat is snel. Bij mijn V70 wordt over 8 tot 10 weken gesproken, voor wat het waard is. Eens een VW besteld die 4 maand levertermijn had, stond er tot ieders verbazing na 4 weken.schippertje schreef: Levering over 6 weken.
- The Volvoboy
- 7th Gear member
- Berichten: 5716
- Lid geworden op: 06.09.2008 - 09:33
- Locatie: Sassenheim
Ik prefereer een Geartronic boven een Powershift, waarom?
- Powershift schakelt te langzaam van D naar R en andersom
- Wegrijden moet met een Powershift met een fluwelen voetje. Als je vanuit stilstand teveel gas geeft gaat de motor eerst toeren maken en daarna grijpt de bak met een klap aan, wat ik zeker niet comfortabel vind, heel erg irritant. Omdat de bak zo plotsklaps aangrijpt terwijl de motor al wat meer toeren draait, heb je ook snel last van spinnende voorwielen. Zeker als de bak koud is en je wil wegrijden, heb je naar mijn mening veel te snel last van spinnende voorwielen. Met een Geartronic kun je vanuit stilstand gewoon op het gas gaan staan. Alles pakt heerlijk vloeiend op, een Geartronic is gewoon veel relaxter dan een Powershift.
Zie nu trouwens pas dat je al een Powershift S60 T3 hebt gekocht
- Powershift schakelt te langzaam van D naar R en andersom
- Wegrijden moet met een Powershift met een fluwelen voetje. Als je vanuit stilstand teveel gas geeft gaat de motor eerst toeren maken en daarna grijpt de bak met een klap aan, wat ik zeker niet comfortabel vind, heel erg irritant. Omdat de bak zo plotsklaps aangrijpt terwijl de motor al wat meer toeren draait, heb je ook snel last van spinnende voorwielen. Zeker als de bak koud is en je wil wegrijden, heb je naar mijn mening veel te snel last van spinnende voorwielen. Met een Geartronic kun je vanuit stilstand gewoon op het gas gaan staan. Alles pakt heerlijk vloeiend op, een Geartronic is gewoon veel relaxter dan een Powershift.
Zie nu trouwens pas dat je al een Powershift S60 T3 hebt gekocht

Koen
'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red Metallic - 17'' Comets - 560.000km -
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 332.000km
'97 - Volvo V70 2.3 T5 aut. - Nautic Blue Pearl - 16" Perfo - 325.000km
'98 - Volvo V70 2.5T aut. - Black Stone solid - 16'' Perfo - 291.000 km
'97 - Volvo V70 2.5 10V - LPi - Midnight Blue - 16'' Perfo - 272.000 km
'11 - Kia Picanto 1.0 - Blue Metallic - 32.000 km
'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red Metallic - 17'' Comets - 560.000km -

'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 332.000km
'97 - Volvo V70 2.3 T5 aut. - Nautic Blue Pearl - 16" Perfo - 325.000km
'98 - Volvo V70 2.5T aut. - Black Stone solid - 16'' Perfo - 291.000 km
'97 - Volvo V70 2.5 10V - LPi - Midnight Blue - 16'' Perfo - 272.000 km
'11 - Kia Picanto 1.0 - Blue Metallic - 32.000 km
- peer54
- 3rd Gear member
- Berichten: 285
- Lid geworden op: 17.07.2011 - 21:30
Heb jaren in een Chevrolet Malibu Classic V8 gereden. Heerlijke automaat. Voordat wij de huidige S80 kochten hebben wij een Nissan Maxima QX V6 gereden, ook een heerlijke automaat. Comfortabel en smoothy, dat kan je van een Geartronic niet zeggen. Dat is tenminste mijn ervaring.
Groet,
Peer.
Groet,
Peer.
V90 Recharge T8 AWD Plug-in hybrid Inscription Exclusive My22
V60 T8 Twin Engine AWD Inscription
S80 3.2 executive
V60 T8 Twin Engine AWD Inscription
S80 3.2 executive
- The Volvoboy
- 7th Gear member
- Berichten: 5716
- Lid geworden op: 06.09.2008 - 09:33
- Locatie: Sassenheim
Als je een Geartronic al niet smoothy vindt, moet je maar nooit een Powershift nemen 

Koen
'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red Metallic - 17'' Comets - 560.000km -
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 332.000km
'97 - Volvo V70 2.3 T5 aut. - Nautic Blue Pearl - 16" Perfo - 325.000km
'98 - Volvo V70 2.5T aut. - Black Stone solid - 16'' Perfo - 291.000 km
'97 - Volvo V70 2.5 10V - LPi - Midnight Blue - 16'' Perfo - 272.000 km
'11 - Kia Picanto 1.0 - Blue Metallic - 32.000 km
'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red Metallic - 17'' Comets - 560.000km -

'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 332.000km
'97 - Volvo V70 2.3 T5 aut. - Nautic Blue Pearl - 16" Perfo - 325.000km
'98 - Volvo V70 2.5T aut. - Black Stone solid - 16'' Perfo - 291.000 km
'97 - Volvo V70 2.5 10V - LPi - Midnight Blue - 16'' Perfo - 272.000 km
'11 - Kia Picanto 1.0 - Blue Metallic - 32.000 km