Pagina 1 van 2

wel of geen powershift

Geplaatst: 27.01.2013 - 14:48
door schippertje
Na 6 jaar wil ik mijn huidige Volvo S60 drivers edition 2, inruilen voor een
S60 Momentum T3 met powershift, na ruim 50 jaar schakelen wil ik wel eens
automaat gaan rijden, lijkt me erg comfortabel.

Alleen als ik zo door de topics heen blader zie ik niemand juichen over deze bak, is daar een reden voor? en welke dan? slecht schakelen storingen of niet betrouwbaar of nog erger.

Op dit moment maak ik nog maar 12000 km/jaar privé en zit dus weinig in de file.

Dus mijn dilemma is 4000 euro besparen en een handbak ( nu 6 ipv. 5 )of gaan voor de luxe van een automaat.

Geplaatst: 27.01.2013 - 15:48
door s60magic
Ja het is niet de snelst schakelende automaat dat klopt. Maar bij normaal gebruik merk je er niets van, ik zou zeggen neem een automaat.

Geplaatst: 27.01.2013 - 17:43
door BlackcurrantV70
Wij hebben in 2010 een C70 2.0D met powershift gekocht en constant problemen mee gehad, de dealer heeft alles geprobeerd wat Volvo hem aanraadde, zonder resultaat.

Probleem was dat de bak erg traag van R naar D schakelde, olie zou de oorzaak zijn, dus ander type olie erin, geen succes, dan is de electronische sturing van de bak vervangen, ook geen succes.

Als je achteruit de weg op reed, en naar D schakelde, duurde het soms meer dan 5 sec voordat de auto wou wegrijden, ondertussen stond je gewoon stil op een drukke weg, levensgevaarlijk vind ik met trucks die hier doorrazen.

Uiteindelijk bleek onze auto niet de enige in Belgie te zijn met dergelijke problemen, en de andere auto zou een nieuw bak krijgen dus we wachtten even af, toen bleek zelfs vervangng van de bak daar niet geholpen te hebben.

Ik heb eieren voor mijn geld gekozen en de dealer gevraagd om een voorstel te maken om de dan anderhalf jaar oude C70 in te ruilen voor een nieuwe C70 D3 geartronic, zowel de delaer als Volvo Belgium hebben een mooie tegemoetkoming gedaan op de inruil en nu rijden we al 2 jaar met een zalige geartronic.

Voor ons nooit nog een powershift.

Er zijn meerdere van dergeljke verhalen te lezen op dit forum.

Geplaatst: 27.01.2013 - 18:19
door rsnhakan
Het probleem dat Blackcurrant had, is meer een individueel probleem te noemen. Het zou niet goed zijn als alle automaten dit hadden.

De Powershift is vergelijkbaar met de DSG bak. Ik zou hem zeker overwegen! Lekker lui rijden en als je sportief wilt rijden heb je ook nog een snel schakelende automaat.

Geplaatst: 27.01.2013 - 18:44
door isomo
DSG is momentaal de meest perfomante bak die je kan kopen.

Inmiddels 7-traps.....

nog even gduld zou ik zeggen want volvo kondigt hun eigen automaat aan in het kader van de nieuwe 4-cylinder motorenreeks.(maar dan met koppelomvormer net zoals BMW en Mercedes)

Wait en see.

ps: uit alle testen blijkt dat de Powershift (Ford makelarij waar overigens op zich niet mis mee is) een "trage" bak is. Mijn collega met een nieu<we Ford Kuga heeft dezelfde mening...

Geplaatst: 27.01.2013 - 19:08
door Magliaveli
Ik ben van mening dat de 8-traps ZF bak van zowel BMW als Jaguar de betere is t.o.v. de DSG, ik heb met beide gereden, maar maar kort.
Geen idee hoe het zit met onderhoud(kosten) enz. tussen die 2

Geplaatst: 27.01.2013 - 19:28
door isomo
Ik volg volkomen je mening.

automaat van ZF met 8 vernellingen geeft nog extra comfort en is meer dan bijhoorlijk bij de les wat schakelgedrag betreft, en verbruikcijfers. Top rendement!

Dsg is wel van een ander orde : puur een mechanische bak met weliswaar dubbele koppeling, die je zonder koppelingpedaal bedient.

Qua rijcomfort prefereer ik de klassieke automaat.

PS : gemiddeld verbruik met de huidige GT : minder dan 6 l/100 km (behalve in de wintrtse omstandigheden zoals nu).

Oliwissel om de 60.000 km (voorgeschreven voor de DSG) hoeft niet bij de "klassieke automaat.

In alle bescheidenheid : ik weet zelfs niet of de olie van de automaat dient vervangen te worden. Ik ga ervanuit dat mij (offiëlele) volvo dealer dit doet bij een of andere kilometerstand.

Geplaatst: 30.01.2013 - 01:11
door codriver
Volgens mij komt de Powershift bak van Getrag en niet van Ford.

Geplaatst: 30.01.2013 - 13:06
door pimsam
Ik heb zowel de powershift in de V50 als de geartronic in de XC90. Ik geef zeker de voorkeur aan de GT. De powershift heeft vaak moeite om in een keer het juiste verzet te kiezen, zeker als wat meer gas gegeven wordt. Hij gaat dan een paar keer op en af schakelen.
De GT is veel soepeler en smeuïger. Misschien iets trager met wegrijden maar dat is met chiptunen op te lossen (of manueel in 1 te zetten als je ergens snel weg moet komen).

latere modeljaren (2012, 2013) beter?

Geplaatst: 02.02.2013 - 15:01
door Ab S
Zit met het zelfde dilemma. Wie heeft er ervaring met de latere modeljaren (2012, 2013) powershift?

PS: de nieuwe 4-cyl motorenreeks en automaten van Volvo zelf zullen nog wel een tijdje op zich laten wachten, en dan heb je ook een 1e modeljaar met ongetwijfeld kinderziektes..

Geplaatst: 02.02.2013 - 17:06
door matjew
Ik heb een MY2013 T3 Powershift. Deze bevalt uitermate goed! Zeker in combinatie met de dynamische cruise control is het uitermate relaxed rijden!

Geplaatst: 02.02.2013 - 22:51
door Ab S
matjew schreef:Ik heb een MY2013 T3 Powershift. Deze bevalt uitermate goed! Zeker in combinatie met de dynamische cruise control is het uitermate relaxed rijden!
Mooi te horen! (ik denk dat het allemaal software is en dat elctro/hydro-mechanisch het wel goed zit met de powershift).

Ook goede/snelle reactie bij plotseling flink gas geven?

Geplaatst: 02.02.2013 - 23:46
door lint
Ik denk dat proefrijden/zelf ervaren het beste is om de powershift goed te kunnen beoordelen.

Geplaatst: 03.02.2013 - 01:50
door Frederik Welvaert
Toen vader een nieuwe lease mocht bestellen heb ik proef gereden met een S60 D2 powershift. Bak paste perfect bij de motor, goed op elkaar afgestemd en onvoorstelbaar vlot voor "maar" een D2. Kan na die korte proefrit echter nog niet zeggen of ik een powershift of geartronic lekkerst vind rijden. Dat komt nog wel als pa z'n V60 D2 powershift geleverd is. Alleszins is een automaat zoveel relaxter als een manuele bak. Ik wil nooit nog iets anders!

V60 PWS T3 Super !

Geplaatst: 03.02.2013 - 14:14
door gnd
Na een S60 2.0 T met Power Shift (PWS) een S60 T4 PWS en nu een V60 T3 PWS, kan ik melden dat ik zeer content ben met de PWS.

Verkeerd schakelen, onbekend.
Traag, nee enkel als ik op de snelweg in wil halen en de PWS een paar versnellingen terug wilt, maar het is nog steeds binnen mijn normen.
Het enige waar ik wel eens last van heb ik bij verkeerslichten. De remt af voor rood, de PWS is aan het terugschakelen en dan gaat het licht op groen. Dus gas geven, ja op dat oment is er soms sprake van net ietsje te laat reageren van de PWS.

Voor mijn werk vlieg ik vrij vaak over de wereld en af en toe krijg ik auto's......
Nee een C4 Picasso automaat, dat is pas een vervelend ding.

Even on topic, de S/V60. De beste combi was de 2.0T met PWS. Ondanks dat de S60 2.0 T ruim 200 paarden onder de kap heeft, had ik zelden van doorslaande voorwielen. Met zowel de T4 (180 PK) als de T3 (150 PK) heb ik best wel eens doorslaande wielen als je even vlot op wilt trekken.

PWS, ik zeg: "Ga eens een uitgebreide proefrit maken en ontdek het zelf."
Wat de één heel vervelend vindt, kan de ander als prettig ervaren en vice versa.

Cheers,

GND

Geplaatst: 05.02.2013 - 20:26
door schippertje
Heren bedankt,

Na een proefrit met een V60 T3 PWS was ik overtuigd vond de bak prima schakekelen, dus ben ik gegaan voor een S6o T3 Pws in Seashell, servotronic en Touring chassis.
Zal wel wennen worden na mijn S60 140 pk Drivers edit. 2 uit 2007
Levering over 6 weken.

Geplaatst: 05.02.2013 - 21:50
door depeljo
schippertje schreef: Levering over 6 weken.
Dat is snel. Bij mijn V70 wordt over 8 tot 10 weken gesproken, voor wat het waard is. Eens een VW besteld die 4 maand levertermijn had, stond er tot ieders verbazing na 4 weken.

Geplaatst: 05.02.2013 - 23:30
door The Volvoboy
Ik prefereer een Geartronic boven een Powershift, waarom?

- Powershift schakelt te langzaam van D naar R en andersom
- Wegrijden moet met een Powershift met een fluwelen voetje. Als je vanuit stilstand teveel gas geeft gaat de motor eerst toeren maken en daarna grijpt de bak met een klap aan, wat ik zeker niet comfortabel vind, heel erg irritant. Omdat de bak zo plotsklaps aangrijpt terwijl de motor al wat meer toeren draait, heb je ook snel last van spinnende voorwielen. Zeker als de bak koud is en je wil wegrijden, heb je naar mijn mening veel te snel last van spinnende voorwielen. Met een Geartronic kun je vanuit stilstand gewoon op het gas gaan staan. Alles pakt heerlijk vloeiend op, een Geartronic is gewoon veel relaxter dan een Powershift.

Zie nu trouwens pas dat je al een Powershift S60 T3 hebt gekocht :D

Geplaatst: 06.02.2013 - 00:16
door peer54
Heb jaren in een Chevrolet Malibu Classic V8 gereden. Heerlijke automaat. Voordat wij de huidige S80 kochten hebben wij een Nissan Maxima QX V6 gereden, ook een heerlijke automaat. Comfortabel en smoothy, dat kan je van een Geartronic niet zeggen. Dat is tenminste mijn ervaring.

Groet,

Peer.

Geplaatst: 06.02.2013 - 07:52
door The Volvoboy
Als je een Geartronic al niet smoothy vindt, moet je maar nooit een Powershift nemen :lol: