Pagina 1 van 3

Vervoer op dak (dragers)

Geplaatst: 30.01.2013 - 09:04
door jee-bee
Weet iemand toevallig wat de maximale dakbelasting is van een V70? Ik kon niets anders vinden dan 100kg. Klopt dat?

Dit i.v.m. het vervoeren van een aantal lange dozen (van een zweeds meubel merk :D ) op het dak!

Geplaatst: 30.01.2013 - 09:13
door Jers3n
Uit TFM:

"WAARSCHUWING!
De maximale dakbelasting is 100 kg inclusief
de lastdragers en een eventuele skibox.
Bij het vervoer van lading op het dak verschuift
het zwaartepunt en treden er wijzigingen op in
de rijeigenschappen van de auto."

Geplaatst: 30.01.2013 - 09:37
door Silver_R
Is er een max snelheid?

Geplaatst: 30.01.2013 - 09:38
door Walter
Wettelijk, volgens de manual of rationeel?

Geplaatst: 30.01.2013 - 09:42
door Silver_R
Manual en rationeel.
Rationeel, denk ik aangepaste snelheid tov normale situatie.
Manual, weet niet wat Volvo voorschrijft.

Geplaatst: 30.01.2013 - 10:38
door Walter
volgens mij wordt er niets voorgeschreven. Kan me dat ook wel voorstellen want als iets slecht vastgebonden wordt, is 3 km/u nog gevaarlijk. Dus te afhankelijk van degene die iets op het dak slingert

Geplaatst: 30.01.2013 - 10:46
door Silver_R
Had wel eens gehoord er 160 km/h als max werd gehanteerd.
Zie soms wel eens met name Hollanders, veel sneller dan dit rijden.
>200 km/h
Dan rij ik zonder bak rond de 180-185 km/h, komen ze regelmatig voor bij zetten.
Vind zo rond de 160 km/h met bak meer dan voldoende.

Geplaatst: 30.01.2013 - 13:03
door bartv70
Vaak zit de begrenzing in de max. van de koffer zelf of de dragers.
Houdt zelf ook max 160 km/pu aan, al die kracht op die kleine klemmetjes

Geplaatst: 30.01.2013 - 14:26
door ovwest
Met koffer is denk ik 160 wel echt de max. Het kan wel harder maar hij kan ook gewoon in een keer afbreken en met 160 + een koffer bij een tegenligger door het raam is geen mooi gezicht (maar ja dat is het met 60 ook niet)
Ik moet wel toegeven dat ik ze vaker wat zwaarder beladen heb.
Opvallend is altijd het verbruik. Dat is met zo'n ding op het dak aanmerkelijk hoger weet ik nog....

Geplaatst: 30.01.2013 - 16:13
door V70/2.4D/2003
Snelheid met lading op het dak: De ter plaatse geldende max. snelheid.

Ten aanzien van de lading: Deze dient dusdanig gezekerd te zijn dat er geen gevaar is dat de lading van het voertuig en op de weg kan vallen.

Voor de rest: het meeste spul van het zweedse meubelmerk is dusdanig verpakt dat het in een V70 te vervoeren is. Past dat niet geef ik, persoonlijk, de voorkeur aan de aanhanger ipv op het dak. Gelet op het gewicht en formaat van dergelijke pakken moet ik er niet aan denken wat de gevolgen kunnen zijn van een windvlaag die werd veroorzaakt door die tegemoed komende vrachtwagen. Dakrail en lading pleite en een bak ellende voor diegene die achter je rijdt.

Geplaatst: 30.01.2013 - 16:47
door jee-bee
Dit pakket is 2m43 lang en er moet nog een bijrijder mee. Gaat in de auto niet passen dus.

Ik denk als je binnen de gestelde normen blijft en je het goed vast zet het geen probleem moet zijn.

Geplaatst: 30.01.2013 - 16:48
door Silver_R
V70/2.4D/2003 schreef:het meeste spul van het zweedse meubelmerk is dusdanig verpakt dat het in een V70 te vervoeren is. Past dat niet geef ik, persoonlijk, de voorkeur aan de aanhanger ipv op het dak. Gelet op het gewicht en formaat van dergelijke pakken moet ik er niet aan denken wat de gevolgen kunnen zijn van een windvlaag die werd veroorzaakt door die tegemoed komende vrachtwagen. Dakrail en lading pleite en een bak ellende voor diegene die achter je rijdt.
Bij mij zonder dakrail.
En wat dacht je van ski's en snowboards? Mijn V70 heeft geen skiluik.

Geplaatst: 30.01.2013 - 16:51
door Silver_R
jee-bee schreef:Dit pakket is 2m43 lang en er moet nog een bijrijder mee. Gaat in de auto niet passen dus.

Ik denk als je binnen de gestelde normen blijft en je het goed vast zet het geen probleem moet zijn.
Wat dacht je van bijrijders stoel plat en pakket diagonaal in de auto.
Bijrijder rechts achterin?

Geplaatst: 30.01.2013 - 16:57
door jee-bee
Het gaat om 3 paketten in totaal, van die lengte. Weet niet of dat gaat lukken, maar ik zal wel eens puzzelen. Misschien lukt het idd zo op die manier.

Geplaatst: 30.01.2013 - 18:07
door MN-NL
Je praat over een garderobekast zo te horen?

Die past in de lengte in de V70. Bijrijder kan achter de bestuurder zitten, gooi je de helft van de bank plat. De rechter voorstoel leuning kan je naar voren helemaal omklappen en dan heb je een doorlopende laadvloer.

Op het dak is m.i. ook geen probleem, wel goede dakdragers gebruiken en goede spanbanden. Pakken naast elkaar leggen ipv middenop (zodat de dragers bij hun bevestigingspunten belast worden ipv ertussenin).

Elk pak apart vastsjorren en rijden met beleid. Je gaat er geen 100-en km's mee rijden lijkt me?

Aanhangertje is overigens makkelijker te laden, hoef je niet zo hoog te tillen....

Gr. Marc

Geplaatst: 30.01.2013 - 18:22
door w.stif
Zet ze lekker op je dak!
Zelf heb ik originele dakdragers van volvo, het lijken wel vleugels, en dat voldoet altijd prima, zeker als ik ook nog mensen meeneem.

Wat snelheid betrefd ik heb ooit eens op een verpakking in een auto materialen zaak de aan duiding tot max 80 km/h!!!!
De dakdragers zagen er overigens zeer goedkoop uit[ ,ideaal dus voor de echte krenterige nederlander om vervolgens met 200+ naar Frankrijk te boeren.

Geplaatst: 30.01.2013 - 18:52
door bartv70
Silver_R schreef:
jee-bee schreef:Dit pakket is 2m43 lang en er moet nog een bijrijder mee. Gaat in de auto niet passen dus.

Ik denk als je binnen de gestelde normen blijft en je het goed vast zet het geen probleem moet zijn.
Wat dacht je van bijrijders stoel plat en pakket diagonaal in de auto.
Bijrijder rechts achterin?
Links achterin mag ook :wink:

Geplaatst: 30.01.2013 - 19:42
door Silver_R
bartv70 schreef:Links achterin mag ook :wink:
Nou, nee.
Als je van links achter naar rechts voor, je pakketten plaatst, is er echt geen ruimte meer hoor links achter. :wink:

Geplaatst: 30.01.2013 - 19:46
door bartv70
Oeps , diagonaal!!!

Geplaatst: 30.01.2013 - 19:47
door Silver_R
:D