Ik heb een set verstralers op de auto gemonteerd maar moet ze nu nog aansluiten. De bedoeling is ze met groot licht in te laten schakelen.
Er zitten H3 55w peertjes in, legaal dus en ruim voldoende. Echter zit de kans er dik in dat ik aan het eind van het jaar voor een tijdje naar het noorden ga en wil ik het systeem meteen klaarmaken voor 100w.
De vraag is dus;
-Hoe dik moet de kabel zijn voor 100w? Met welke zekering?
-Wat voor relais raden jullie aan? 200w voldoende?
Bedankt!
Kabel dikte + relais
- Knackebrod
- 1st Gear member
- Berichten: 24
- Lid geworden op: 01.12.2012 - 12:01
Laatst gewijzigd door Knackebrod op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
- JeroenSpock
- 7th Gear member
- Berichten: 9248
- Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
- Locatie: Veendam
- Contacteer:
Voor welke auto?
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi

Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
- gsx750r
- 6th Gear member
- Berichten: 2549
- Lid geworden op: 02.01.2009 - 00:44
- Locatie: Bij Christina
- Contacteer:
Op onze Defender zitten al jarenlang verstralers met 100W H3 lampjes.
Voor het aansluiten heb ik kabel van 2.5 mm/kwadraat gebruikt. Als relais een 25A relais van Hella. (bij een relais gaat het om het aantal ampère, niet om het aantal watt) Kies bij voorkeur een relais met 2x een aansluiting 87 zodat de voeding naar de lampen gescheiden is.
Zaak is het relais zo dicht mogelijk bij de verstralers te monteren. De constante, rechtstreekse (!) stroomdraad van de accu naar het relais heb ik met een zwevende zekering van 20A gezekerd.
Deze verstralers worden veelvuldig en langdurig gebruikt. Problemen zoals bijv. oververhitting van de bekabeling zijn er nog nooit mee geweest.
Ze zijn zo geschakeld dat ze altijd gelijktijdig met het grote licht branden maar er zijn natuurlijk ook nog andere mogelijkheden.
Ik neem aan dat je al een aansluitschema hebt en anders kun je er hier genoeg vinden.
De schema's voor breedstralers zijn gelijk m.d.v. dat de schakeldraad anders aangesloten wordt en er evt. een ander relais wordt gebruikt waardoor de mistlampen uitgaan zodra bijv. het grote licht wordt ingeschakeld. Maar dat zie je snel genoeg want dan is er een relais gebruikt waar ook een aansluiting 87a op aanwezig is.
Zorg voor een goede massaverbinding van de verstralers met de carrosserie !
Rob
Voor het aansluiten heb ik kabel van 2.5 mm/kwadraat gebruikt. Als relais een 25A relais van Hella. (bij een relais gaat het om het aantal ampère, niet om het aantal watt) Kies bij voorkeur een relais met 2x een aansluiting 87 zodat de voeding naar de lampen gescheiden is.
Zaak is het relais zo dicht mogelijk bij de verstralers te monteren. De constante, rechtstreekse (!) stroomdraad van de accu naar het relais heb ik met een zwevende zekering van 20A gezekerd.
Deze verstralers worden veelvuldig en langdurig gebruikt. Problemen zoals bijv. oververhitting van de bekabeling zijn er nog nooit mee geweest.
Ze zijn zo geschakeld dat ze altijd gelijktijdig met het grote licht branden maar er zijn natuurlijk ook nog andere mogelijkheden.
Ik neem aan dat je al een aansluitschema hebt en anders kun je er hier genoeg vinden.
De schema's voor breedstralers zijn gelijk m.d.v. dat de schakeldraad anders aangesloten wordt en er evt. een ander relais wordt gebruikt waardoor de mistlampen uitgaan zodra bijv. het grote licht wordt ingeschakeld. Maar dat zie je snel genoeg want dan is er een relais gebruikt waar ook een aansluiting 87a op aanwezig is.
Zorg voor een goede massaverbinding van de verstralers met de carrosserie !
Rob
MINI John Cooper Works ; Land Rover Defender Td5 110 HT ; Jaguar XK Coupé 4.2 V8 (staat volledig gepreserveerd in opslag) ; Iseki Landhope 165 trekkertje ; Motor: Harley Davidson Heritage Softail ; Toy for boys: Yamaha XT1200ZE.
- gsx750r
- 6th Gear member
- Berichten: 2549
- Lid geworden op: 02.01.2009 - 00:44
- Locatie: Bij Christina
- Contacteer:
Nog een aanvulling.
Hierbij een handig tabelletje om te bepalen welke diameter de draad moet hebben.

Voor de volledigheid: het aantal ampère bereken je door het vermogen (watt) te delen door de spanning, 12V in jouw geval.
Rob
Hierbij een handig tabelletje om te bepalen welke diameter de draad moet hebben.

Voor de volledigheid: het aantal ampère bereken je door het vermogen (watt) te delen door de spanning, 12V in jouw geval.
Rob
MINI John Cooper Works ; Land Rover Defender Td5 110 HT ; Jaguar XK Coupé 4.2 V8 (staat volledig gepreserveerd in opslag) ; Iseki Landhope 165 trekkertje ; Motor: Harley Davidson Heritage Softail ; Toy for boys: Yamaha XT1200ZE.
- Knackebrod
- 1st Gear member
- Berichten: 24
- Lid geworden op: 01.12.2012 - 12:01
Ok super!! Mijn vraag is volledig beantwoord! Dankjewel!
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Je kunt ook voor iedere mistlamp een apart relaitje gebruiken eventueel,maar is niet persee noodzakelijk.
-
- 5th Gear member
- Berichten: 2150
- Lid geworden op: 12.08.2006 - 16:45
Standaard draad van je verlengkabel, haal paar meter bij de bouwmarkt en haal de mantel er vanaf. Of leg m met mantel en al, extra bescherming. Of een rol isolatie tape werkt ook prima.
Volvo 460 1.8 GLE 1994 (02-07)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)
Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)
Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
- gsx750r
- 6th Gear member
- Berichten: 2549
- Lid geworden op: 02.01.2009 - 00:44
- Locatie: Bij Christina
- Contacteer:
Dat is natuurlijk een optie maar ik probeer altijd de juiste kleuren te gebruiken die, als het even kan, overeenkomen met de al aanwezige bedrading in de auto. Zeker niet alles met één kleur aansluiten zodat je niet eens kunt zien wat een stroom voerende draad is enz. !mightyspawn schreef:Standaard draad van je verlengkabel, haal paar meter bij de bouwmarkt en haal de mantel er vanaf.
Daartoe heb ik in het verleden op sloperijen heel wat kabelbomen uit autowrakken geknipt. Die pulk ik dan uit elkaar en ben nu in het bezit van een arsenaal aan autobekabeling met de meest uiteenlopende 'exotische' kleurcombinaties.
Ook belangrijk is om vóóraf rustig te bestuderen welke route je de nieuwe bekabeling laat volgen. Zwevende zekeringen ok, maar zwevende bekabeling .........
Wat zeker ook erg verstandig is: alles goed documenteren. Niet alleen erg handig voor je zelf om ook later nog te weten wat je allemaal gedaan hebt maar ook evt. voor een monteur in de garage. Reken er maar op dat die vaak geconfronteerd worden met 'gedegen vakwerk' in de volksmond puzzels genaamd en of ze dan maar even het probleem willen oplossen !
Rob
MINI John Cooper Works ; Land Rover Defender Td5 110 HT ; Jaguar XK Coupé 4.2 V8 (staat volledig gepreserveerd in opslag) ; Iseki Landhope 165 trekkertje ; Motor: Harley Davidson Heritage Softail ; Toy for boys: Yamaha XT1200ZE.