Pagina 1 van 1

Kabel dikte + relais

Geplaatst: 04.02.2013 - 22:53
door Knackebrod
Ik heb een set verstralers op de auto gemonteerd maar moet ze nu nog aansluiten. De bedoeling is ze met groot licht in te laten schakelen.
Er zitten H3 55w peertjes in, legaal dus en ruim voldoende. Echter zit de kans er dik in dat ik aan het eind van het jaar voor een tijdje naar het noorden ga en wil ik het systeem meteen klaarmaken voor 100w.

De vraag is dus;
-Hoe dik moet de kabel zijn voor 100w? Met welke zekering?
-Wat voor relais raden jullie aan? 200w voldoende?

Bedankt!

Geplaatst: 04.02.2013 - 22:54
door JeroenSpock
Voor welke auto?

Geplaatst: 04.02.2013 - 23:02
door Knackebrod
De 440.

Geplaatst: 05.02.2013 - 00:47
door gsx750r
Op onze Defender zitten al jarenlang verstralers met 100W H3 lampjes.

Voor het aansluiten heb ik kabel van 2.5 mm/kwadraat gebruikt. Als relais een 25A relais van Hella. (bij een relais gaat het om het aantal ampère, niet om het aantal watt) Kies bij voorkeur een relais met 2x een aansluiting 87 zodat de voeding naar de lampen gescheiden is.
Zaak is het relais zo dicht mogelijk bij de verstralers te monteren. De constante, rechtstreekse (!) stroomdraad van de accu naar het relais heb ik met een zwevende zekering van 20A gezekerd.

Deze verstralers worden veelvuldig en langdurig gebruikt. Problemen zoals bijv. oververhitting van de bekabeling zijn er nog nooit mee geweest.

Ze zijn zo geschakeld dat ze altijd gelijktijdig met het grote licht branden maar er zijn natuurlijk ook nog andere mogelijkheden.

Ik neem aan dat je al een aansluitschema hebt en anders kun je er hier genoeg vinden.
De schema's voor breedstralers zijn gelijk m.d.v. dat de schakeldraad anders aangesloten wordt en er evt. een ander relais wordt gebruikt waardoor de mistlampen uitgaan zodra bijv. het grote licht wordt ingeschakeld. Maar dat zie je snel genoeg want dan is er een relais gebruikt waar ook een aansluiting 87a op aanwezig is.

Zorg voor een goede massaverbinding van de verstralers met de carrosserie !

Rob

Geplaatst: 05.02.2013 - 11:24
door gsx750r
Nog een aanvulling.
Hierbij een handig tabelletje om te bepalen welke diameter de draad moet hebben.

Afbeelding

Voor de volledigheid: het aantal ampère bereken je door het vermogen (watt) te delen door de spanning, 12V in jouw geval.

Rob

Geplaatst: 05.02.2013 - 18:54
door Knackebrod
Ok super!! Mijn vraag is volledig beantwoord! Dankjewel!

Geplaatst: 06.02.2013 - 00:03
door Ramon&Ramon
Je kunt ook voor iedere mistlamp een apart relaitje gebruiken eventueel,maar is niet persee noodzakelijk.

Geplaatst: 06.02.2013 - 16:19
door mightyspawn
Standaard draad van je verlengkabel, haal paar meter bij de bouwmarkt en haal de mantel er vanaf. Of leg m met mantel en al, extra bescherming. Of een rol isolatie tape werkt ook prima.

Geplaatst: 06.02.2013 - 17:52
door gsx750r
mightyspawn schreef:Standaard draad van je verlengkabel, haal paar meter bij de bouwmarkt en haal de mantel er vanaf.
Dat is natuurlijk een optie maar ik probeer altijd de juiste kleuren te gebruiken die, als het even kan, overeenkomen met de al aanwezige bedrading in de auto. Zeker niet alles met één kleur aansluiten zodat je niet eens kunt zien wat een stroom voerende draad is enz. !
Daartoe heb ik in het verleden op sloperijen heel wat kabelbomen uit autowrakken geknipt. Die pulk ik dan uit elkaar en ben nu in het bezit van een arsenaal aan autobekabeling met de meest uiteenlopende 'exotische' kleurcombinaties.
Ook belangrijk is om vóóraf rustig te bestuderen welke route je de nieuwe bekabeling laat volgen. Zwevende zekeringen ok, maar zwevende bekabeling .........

Wat zeker ook erg verstandig is: alles goed documenteren. Niet alleen erg handig voor je zelf om ook later nog te weten wat je allemaal gedaan hebt maar ook evt. voor een monteur in de garage. Reken er maar op dat die vaak geconfronteerd worden met 'gedegen vakwerk' in de volksmond puzzels genaamd en of ze dan maar even het probleem willen oplossen !

Rob