Storing remmen stop z.s.m

Plaats reactie
GerbenBokma
1st Gear member

Al geruime tijd werd ik steeds geplaagd door de boordcomputer melding “Storing remmen stop z.s.m.” van mijn S80 2.5D van 1999.

Dit is in juli 2012 in Frankrijk ontstaan bij een buitentemperatuur van ongeveer 35 graden. Probleem is tijdelijk “weg” als zekering 32 even los wordt gehaald en terug wordt geplaatst.
De foutcodes in het systeem waren toen ABS-0095 (Control module communication. Intermittent fault), CEM-E000 (Control module communication Faulty communication), ECM-E003 (Configuration fault).
Als de fout optreedt, valt ook na enige tijd de kilometerteller, toerenteller en temperatuurmeter uit. Ook branden de lampjes remmen, ABS, slipgevaar en het centrale rode lampje dat je moet stoppen.

In augustus 2012 is de ABS controller gedemonteerd en bleek dat de soldeerpunten op de print naar de aansluitstekker grotendeels waren aangetast. Met een tinzuiger en een goed soldeerstation zijn alle aansluitingen voorzien van nieuw tin. Vervolgens is de ABS controller teruggeplaatst. Tevens is de DIM (kilometerteller eenheid) uitgebouwd en doorgesoldeerd. Daarna de foutcodes gereset met Vida. De foutmelding bleef vervolgens ongeveer 2 maanden weg, maar de melding “Storing remmen” kwam weer terug! Als de foutmelding actief is, rijdt en remt de auto wel gewoon, alleen je weet niet hoe hard je rijdt omdat de DIM eenheid het niet meer doet.

Vervolgens zijn op dat moment gecontroleerd en schoongemaakt de stekkers naar de ABS controller, gaspedaal eenheid, koppelingspedaal sensor, rempedaal sensor. Ook de stekkerverbindingen van de CEM. Alle relais gecheckt van de CEM en de relais in de zekeringkast onder de motorkap. Alle zekeringen gecontroleerd en geschuurd. Bedrading van ABS naar de CEM gecontroleerd. Niets hielp, de storing kwam voortdurend terug. Gemiddeld elke dag. Met de zekering truc kun je wel weer verder, maar het hoort niet bij een Volvo.

Inmiddels een en ander bestudeerd over wat die foutcodes betekenen. Ook zag ik zo nu en dan de code “ECM-0035 Control module communication - CEM frame timeout”. Die foutcodes geven aan dat de communicatie op de high-speed CAN bus niet goed gaat. Tot nu toe had ik mij steeds gefocust op de ABS controller, gezien de foutmelding “Storing remmen” op de boardcomputer. Maar dit was niet de oorzaak.

Schematisch ziet de high speed CAN bus er als volgt uit.
Afsluiting 120 ohm + ABS controller ---- CEM ---- ECM controller + afsluiting 120 ohm

Wat in al die tijd niet was gecontroleerd was de connectie naar de ECM, in mijn geval een Bosch MSA 15.8 dieselmotor regeleenheid. Aan de buitenkant van de box werd op de pennen B1 en B13, de aansluitingen voor de CAN bus, een weerstand gemeten van meer dan 200 ohm in plaats van 120 ohm.
Bij deze controller bleek een overgangsweerstand in de bus aansluitingen van de CAN bus. Deze zijn opnieuw gesoldeerd. Ook zijn de aansluitpennen opgeschuurd. Nadien is het probleem niet meer opgetreden!

Achteraf is het logisch uit te leggen. ABS-0095 geeft aan dat er een communicatie probleem is op de high speed CAN bus. Aangezien er geen codes CEM-DFxx codes zijn, maakt de bus bedrading geen contact met massa of +12V. Ook zijn er geen CEM-1Axx codes, dus is niet een apparaat losgekoppeld. Wel is er een ECM-E003 code, deze geeft aan dat er een intermitterend probleem is met de communicatie vanuit de ECM naar de bus. In dit geval was er een intermitterend contactprobleem vanuit de ECM naar de bus, hierdoor hebben ook de andere apparaten op die bus problemen met communiceren.

Ik wilde deze informatie graag met jullie delen. Doe je voordeel ermee.
syswichers

Altijd handig...al hoop ik het nooit nodig te hebben.

Bedankt voor je heldere uitleg/omschrijving!
lint
Geartronic member

Erg nuttige informatie voor oplossen van het probleem.
In bestelling: XC60 T6 PIH Ultra Thema dark
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Plaats reactie

Terug naar “S80”