Beste forumleden,
Ik ben een nieuweling op dit forum en reeds enkele jaren trotse bezitter van V70 oud model (2007 2.4d rica). Nu wordt het stilaan tijd dat deze vervangen wordt, de vraag is niet door welke auto maar wel wat de beste configuratie is.
Hierbij heb ik enkele vragen, de volvo internet info is niet altijd even duidelijk.
In België kan je een V70 D4 AWD "aanvinken" welke dan de 2.4 dieselmotor gemonteerd krijgt. Nu komt het:
* heeft deze ook de bi-turbo?
* is de koppelomvormer/automaat identiek als bij de D5?
* Krijg je dan ook de "S-stand" op de D4 AWD automaat?
* Komt de D4 AWD met dubbel uitlaatsysteem zoals D5?
Indien de antwoorden op deze vragen positief zijn opteer ik toch de D4 AWD ... met een nieuw rica programma boven de D5.
Alvast bedankt voor jullie reactie.
V70 D4 AWD vs D5
- Walter
- Geartronic member
- Berichten: 24664
- Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
- Locatie: Randstad
- Contacteer:
Dat dubbel uitlaatsysteem is te monteren dus laat dat je niet tegenhouden. De 2.4D4 AWD is volgens mij de 'oude' 2.4D dus zonder dikke turbo
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937
Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
-
- 6th Gear member
- Berichten: 2570
- Lid geworden op: 03.07.2006 - 23:34
De d4 awd is dezelfde biturbo als de d5, oftewel de d4 awd is een geknepen d5 (ivm milieu eisen voor de verschillende landen e.d. ) die vrij makkelijk aan te passen is naar het schijnt
. Let alleen wel op dat de d4 zonder awd wel een andere krachtbron is!

- Frederik Welvaert
- 5th Gear member
- Berichten: 1900
- Lid geworden op: 10.10.2007 - 19:57
- Locatie: Maldegem
D4 AWD is dezelfde motor als de biturbo D5, maar dan met "light software". Koop lekker een D4 AWD en ga even langs bij Rica. Heb ik ook gedaan om die 2e turbo ten volle te benutten 

1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
- Walter
- Geartronic member
- Berichten: 24664
- Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
- Locatie: Randstad
- Contacteer:
excuus dan zat ik even abuis
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937
Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
- Frederik Welvaert
- 5th Gear member
- Berichten: 1900
- Lid geworden op: 10.10.2007 - 19:57
- Locatie: Maldegem
De oude D5 met enkele turbo (de 185pk versie) is sinds de biturbo versie (205pk) eventjes als "DRIVe" beschikbaar geweest met 175pk, maar sinds de afschaffing van dat DRIVe label zijn alle 2.4 diesels bij de V/XC70 en S/V/XC60met dubbele turbo.
Uitzondering is volgens mij de XC90, deze heeft nog steeds geen aanpassing gekregen om andere motoren dan de enkele turbo 2.4D te doen passen en is derhalve enkel leverbaar met een D4 FWD (2.4D enkele turbo, 163pk/340Nm) of een D5 AWD (2.4D enkele turbo, 200pk/420Nm)
Uitzondering is volgens mij de XC90, deze heeft nog steeds geen aanpassing gekregen om andere motoren dan de enkele turbo 2.4D te doen passen en is derhalve enkel leverbaar met een D4 FWD (2.4D enkele turbo, 163pk/340Nm) of een D5 AWD (2.4D enkele turbo, 200pk/420Nm)
1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
- Frederik Welvaert
- 5th Gear member
- Berichten: 1900
- Lid geworden op: 10.10.2007 - 19:57
- Locatie: Maldegem
Automaat is identiek. En sinds MY2011 hebben alle automaten een S stand, zelfs op de 1.6 D2 zit een S stand (maar die heeft dan wel een compleet andere automaat)
1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1861
- Lid geworden op: 07.06.2005 - 20:16
In de prijslijsten in NL staat duidelijk dat een D5 een sportstand heeft, de code is meen ik ook anders.En sinds MY2011 hebben alle automaten een S stand, zelfs op de 1.6 D2 zit een S stand (maar die heeft dan wel een compleet andere automaat)
-
- 6th Gear member
- Berichten: 2570
- Lid geworden op: 03.07.2006 - 23:34
Jah dat klopt,maar het betreft hier de D4 awd (voorheen D3 awd), die is NL niet leverbaar en is in de praktijk een gedowntunede D5. Dus deze motorisering heeft dezelfde automaatbak als de D5. Enkel softwarematig aangepast dus.Thom schreef:In de prijslijsten in NL staat duidelijk dat een D5 een sportstand heeft, de code is meen ik ook anders.En sinds MY2011 hebben alle automaten een S stand, zelfs op de 1.6 D2 zit een S stand (maar die heeft dan wel een compleet andere automaat)
- den toerist
- 5th Gear member
- Berichten: 1376
- Lid geworden op: 15.02.2008 - 21:40
- Locatie: Wichelen
Neen.
De D4 AWD is de zogenaamd geknepen versie 163pk ipv. 215pk. Maar heeft het originele 2400cc motorblok, zoals de D5.
Deze heeft normaal gezien maar een enkele turbo terwijl enkel de D5 er 2 heeft.
Dus het uitlaat systeem heeft ook maar 1 enkele eindpijp. Terwijl de T6 & D5 er 2 hebben.
De automaat zal ongeveer dezelfde zijn, maar met iets gewijzigde overbrengings verhoudingen.
De D4 AWD is de zogenaamd geknepen versie 163pk ipv. 215pk. Maar heeft het originele 2400cc motorblok, zoals de D5.
Deze heeft normaal gezien maar een enkele turbo terwijl enkel de D5 er 2 heeft.
Dus het uitlaat systeem heeft ook maar 1 enkele eindpijp. Terwijl de T6 & D5 er 2 hebben.
De automaat zal ongeveer dezelfde zijn, maar met iets gewijzigde overbrengings verhoudingen.
V70 2.5D 1999
V70 TDI 1998
V70 D3 2011
480 Turbo 1992
V70 TDI 1998
V70 D3 2011
480 Turbo 1992
- Jers3n
- 5th Gear member
- Berichten: 2386
- Lid geworden op: 28.12.2008 - 23:16
Lijkt me niet te kloppen. Quote's Volvocars.be:den toerist schreef:Neen.
De D4 AWD is de zogenaamd geknepen versie 163pk ipv. 215pk. Maar heeft het originele 2400cc motorblok, zoals de D5.
Deze heeft normaal gezien maar een enkele turbo terwijl enkel de D5 er 2 heeft.
Dus het uitlaat systeem heeft ook maar 1 enkele eindpijp. Terwijl de T6 & D5 er 2 hebben.
De automaat zal ongeveer dezelfde zijn, maar met iets gewijzigde overbrengings verhoudingen.
"XC60 D5 AWD (215 pk) & XC60 D4 AWD (163 pk)
- Geheel uit aluminium vervaardigde, goed presterende 2,4 liter vijfcilinder turbodiesel
- Ongekend brandstofrendement
- Snel en soepel opnemende motor
- Sequentiële twin-turbo voor een ongekend vermogen over het toerenbereik
- Start/Stopsysteem (handgeschakeld)
- Max. koppel: 420 Nm (D4 AWD en D5 AWD handgeschakeld) of 440 Nm (D5 AWD Geartronic)
- D5 AWD: Handgeschakelde zesversnellingsbak of Geartronic zestrapsautomaat met Sport Mode.
- D4 AWD: Geartronic zestrapsautomaat."
Of deze:
"V70 D5 (215 pk), V70 D5 AWD (215 pk) & V70 D4 AWD (163 pk)
- Goed presterende 2,4 liter vijfcilinder turbodiesel
- Sequentiële twin-turbo voor ongekend vermogen over het toerenbereik
- Max. koppel: 420 Nm (handgeschakeld en D4 AWD) of 440 Nm (D5/D5 AWD Geartronic)
- Snel en soepel opnemende motor
- Ongekend brandstofrendement
- Terugwinning van remenergie
- Start/Stopsysteem (D5 handgeschakeld)
- Handgeschakelde zesversnellingsbak of Geartronic zestrapsautomaat met Sport Mode"
Edit: op alle foto's van achterkanten van D4 AWD's die ik gezien heb (o.a. mobile.de) zijn deze aan weerszijden voorzien van een uitlaat.
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
- Frederik Welvaert
- 5th Gear member
- Berichten: 1900
- Lid geworden op: 10.10.2007 - 19:57
- Locatie: Maldegem
De D4 AWD heeft echt wel 2 turbo's hoor (BlackcurrantV70 en ikzelf rijden met dezelfde motorisatie) De enkele turbo 2.4 wordt enkel nog gebruikt in de XC90.den toerist schreef:Neen.
De D4 AWD is de zogenaamd geknepen versie 163pk ipv. 215pk. Maar heeft het originele 2400cc motorblok, zoals de D5.
Deze heeft normaal gezien maar een enkele turbo terwijl enkel de D5 er 2 heeft.
Dus het uitlaat systeem heeft ook maar 1 enkele eindpijp. Terwijl de T6 & D5 er 2 hebben.
De automaat zal ongeveer dezelfde zijn, maar met iets gewijzigde overbrengings verhoudingen.
1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
-
- 6th Gear member
- Berichten: 2570
- Lid geworden op: 03.07.2006 - 23:34
Als je de specificaties bekijkt, zoals jeroen prachtig heeft weergegeven, zie je dat de D4 awd qua hardware identiek is aan de D5, echter softwarematig geknepen is. Staar je niet blind op de type aanduidingen, die zijn vandaag de dag per land en per auto verschillend. En zoals ppFreddy aangeeft kan je deze motorisch aardig finetunen.den toerist schreef:Neen.
De D4 AWD is de zogenaamd geknepen versie 163pk ipv. 215pk. Maar heeft het originele 2400cc motorblok, zoals de D5.
Deze heeft normaal gezien maar een enkele turbo terwijl enkel de D5 er 2 heeft.
Dus het uitlaat systeem heeft ook maar 1 enkele eindpijp. Terwijl de T6 & D5 er 2 hebben.
De automaat zal ongeveer dezelfde zijn, maar met iets gewijzigde overbrengings verhoudingen.
- den toerist
- 5th Gear member
- Berichten: 1376
- Lid geworden op: 15.02.2008 - 21:40
- Locatie: Wichelen
Als je de specificaties erbij haald die anno 2013 gelden, dan is de D4 AWD een 2.4 met 163pk met slechts één turbo. En heeft deze motorisatie een koppel van 420Nm terwijl de D5 een koppelwaarde heeft van 440Nm. De D5 & de D5 AWD zijn de enige motorisaties met een twinturbo.
V70 2.5D 1999
V70 TDI 1998
V70 D3 2011
480 Turbo 1992
V70 TDI 1998
V70 D3 2011
480 Turbo 1992
-
- 6th Gear member
- Berichten: 2817
- Lid geworden op: 15.05.2007 - 19:39
- Locatie: Land van Maas en Waal
Zucht...
hier staat toch echt het volgende in:
"D5 AWD/D4 AWD
D5 AWD: 149 CO2 g/km | 5.7 l/100 km | 215 pk | 158 kW | 420 Nm | Euro 5
D4 AWD: 149 CO2 g/km | 5.7 l/100 km | 163 pk | 120 kW | 420 Nm | Euro 5
Stelt u hoge eisen aan verfijning en pure efficiëntie? Volvo’s high-performance
2.4 vijfcilinder turbodiesel met brandstofbesparende recuperatie van remenergie en
Volvo’s Start/Stop technology is dé geschikte keuze voor u. Sequentiële twinturbosystemengaranderen een verbluffende power over het hele toerentalbereik – het
maximumkoppel van 440 (D5 AWD geartronic) of 420 Nm (D5 AWD manueel en
D4 AWD) is ter beschikking vanaf de laagste toeren. Er is steeds voldoende vermogen
voor snelle inhaalmanoeuvres, vooral tussen 80 en 120 km/u. Het vlotte motorkarakter
draagt bij tot een comfortabel rijgedrag op zowel snelwegen als in het
stadsverkeer. En wanneer u zin heeft in een sportievere rijsensatie, doet de 215 pk
sterke D5 AWD graag mee. Kies tussen een handmatige zesversnellingsbak of
een Geartronic zestrapsautomaat met Sport-stand – en voor ultieme dynamische
prestaties is er de vierwielaandrijving met Instant Traction™.
"
Technisch gezien is er dus alleen voor de XC90 nog een single turbo 5 cilinder dieselmotor met 2400 cc slagvolume.
Ik heb nog nergens een D4 AWD gevonden die niet voorzien was van de twinturbo vijfcilinder diesel.
hier staat toch echt het volgende in:
"D5 AWD/D4 AWD
D5 AWD: 149 CO2 g/km | 5.7 l/100 km | 215 pk | 158 kW | 420 Nm | Euro 5
D4 AWD: 149 CO2 g/km | 5.7 l/100 km | 163 pk | 120 kW | 420 Nm | Euro 5
Stelt u hoge eisen aan verfijning en pure efficiëntie? Volvo’s high-performance
2.4 vijfcilinder turbodiesel met brandstofbesparende recuperatie van remenergie en
Volvo’s Start/Stop technology is dé geschikte keuze voor u. Sequentiële twinturbosystemengaranderen een verbluffende power over het hele toerentalbereik – het
maximumkoppel van 440 (D5 AWD geartronic) of 420 Nm (D5 AWD manueel en
D4 AWD) is ter beschikking vanaf de laagste toeren. Er is steeds voldoende vermogen
voor snelle inhaalmanoeuvres, vooral tussen 80 en 120 km/u. Het vlotte motorkarakter
draagt bij tot een comfortabel rijgedrag op zowel snelwegen als in het
stadsverkeer. En wanneer u zin heeft in een sportievere rijsensatie, doet de 215 pk
sterke D5 AWD graag mee. Kies tussen een handmatige zesversnellingsbak of
een Geartronic zestrapsautomaat met Sport-stand – en voor ultieme dynamische
prestaties is er de vierwielaandrijving met Instant Traction™.
"
Technisch gezien is er dus alleen voor de XC90 nog een single turbo 5 cilinder dieselmotor met 2400 cc slagvolume.
Ik heb nog nergens een D4 AWD gevonden die niet voorzien was van de twinturbo vijfcilinder diesel.
Without fiction, there would not be reality
Hij: Tesla My LR
XC70 D5 Polar+ 2016 GT
V70 NN D5 my 2012
V70N 2.4D 2007 Edition Classic
V70 Classic 2.5D Europa Nautic blue
Zij: V40 CC T3 AT6
C30 summum 2.4i
V40 phase II 2.0T 2002 AT
VW Polo 1.4 kaal...
- den toerist
- 5th Gear member
- Berichten: 1376
- Lid geworden op: 15.02.2008 - 21:40
- Locatie: Wichelen
Zien jullie wat ik zie?
Onder hoofdstuk:
VOLVO V70 TECHNISCHE SPECIFICATIES
http://www.volvocars.com/nl/Documents/P ... 202013.pdf
Onder hoofdstuk:
VOLVO V70 TECHNISCHE SPECIFICATIES
http://www.volvocars.com/nl/Documents/P ... 202013.pdf
V70 2.5D 1999
V70 TDI 1998
V70 D3 2011
480 Turbo 1992
V70 TDI 1998
V70 D3 2011
480 Turbo 1992
- den toerist
- 5th Gear member
- Berichten: 1376
- Lid geworden op: 15.02.2008 - 21:40
- Locatie: Wichelen
Klopt, daar is trouwens ook de D4 AWD op gebaseerd ( zijnde dan een vroegere versie.)Quota schreef:Zucht...
Technisch gezien is er dus alleen voor de XC90 nog een single turbo 5 cilinder dieselmotor met 2400 cc slagvolume.
.
Kijk de 5 cilinder 2.4 heeft er de volgende evoluties opzitten:
origineel: 163pk 1 turbo
downtunning naar: 136pk (software matig)
upgrating naar: 185pk 1 turbo
upgrating naar 205pk 1 turbo
upgrating naar 215pk 2 turbo's
en dan laat ik met de zelfde motorblok nog eens de D3 & D4 buiten beschouwing. Deze heeft enkel maar een kortere slag, waardoor de cilinderinhoud verminderd.
5cil 2,0 136pk & 5cil 2.0 163pk
- Jers3n
- 5th Gear member
- Berichten: 2386
- Lid geworden op: 28.12.2008 - 23:16
Ja, dat betreft de D4 FWD, dàt is inderdaad een motor met 1 turbo, wel 5 cilinder maar ook met 2 liter inhoud.
Vraag van de TS betrof de D4 AWD, en die heeft zoals nu al meerdere malen aangehaald, een 163 pk twin-turbo 2.4 liter motor èn dubbele uitlaat. En ja het is inderdaad verwarrend, maar de D4 FWD is dus een andere motor dan de D4 AWD, waarbij de Pk's weer gelijk zijn. En die laatste wordt in NL niet geleverd door Volvo, dus ook niet omschreven. Kijk eens bij de technische specificaties in de Belgische of Duitse folder... HIER dus, pagina 11.
En om het nog verwarrender te maken is er ook nog een D4 (FWD) 5 cyl, 2 liter met 177 pk.
Vraag van de TS betrof de D4 AWD, en die heeft zoals nu al meerdere malen aangehaald, een 163 pk twin-turbo 2.4 liter motor èn dubbele uitlaat. En ja het is inderdaad verwarrend, maar de D4 FWD is dus een andere motor dan de D4 AWD, waarbij de Pk's weer gelijk zijn. En die laatste wordt in NL niet geleverd door Volvo, dus ook niet omschreven. Kijk eens bij de technische specificaties in de Belgische of Duitse folder... HIER dus, pagina 11.
En om het nog verwarrender te maken is er ook nog een D4 (FWD) 5 cyl, 2 liter met 177 pk.
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
- Discovery
- 5th Gear member
- Berichten: 1444
- Lid geworden op: 08.04.2009 - 22:52
- Locatie: Delft
Ik zie nergens een D4 AWD. Kom nou met een echte bron of stop met het verkondigen van onwaarheden of halve informatie waar het forum niets aan heeft.den toerist schreef:Zien jullie wat ik zie?
Onder hoofdstuk:
VOLVO V70 TECHNISCHE SPECIFICATIES
http://www.volvocars.com/nl/Documents/P ... 202013.pdf