460 naar 940 turbo?

De laatste serie achterwielaangedreven Volvo's
Plaats reactie
frank460
2nd Gear member
Berichten: 147
Lid geworden op: 27.02.2011 - 22:50
Locatie: Rotterdam

Dag allen,

Ik zat zo voor de lol eens te kijken op marktplaats wat er allemaal te koop is op het moment. Ik zie een mooie 940 turbo sedan staan :

http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/volv ... ousPage=lr

Momenteel rij ik zelf nu een 460 1.8i uit 1996. Ben er wel tevreden mee alleen zou ik soms wel eens iets anders willen. Dit is een mooi voorbeeld daarvan.
Een aantal vraagjes:
- wat is een redelijke prijs voor zo'n auto?
- is dit een betrouwbaardere auto dan een 460?
- zijn het ook een beetje snelle auto's?
- wat zijn dé pluspunten van deze auto?
- zijn er nadelen?

Wellicht dat iemand een 460 heeft gehad en momenteel een 940 (turbo?) rijdt en zijn ervaringen wil delen?
Graag jullie mening!
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24664
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

prijs een beetje wat de gek er voor geeft, een Estate is kostbaarder. Maar deze ziet er netjes uit. Qua vermogen hangt het er een beetje van af of het een high pressure turbo (B230FT) of een low pressure turbo (B230FK) is. Beide rijden erg goed al zijn ze niet van het kaliber 850 T-5. Maar snel zijn ze wel hoor. De B230FK is een heel erg soepele motor. Wegligging kun je vergelijken met bv de 460; beetje slap geveerd maar erg comfortabel. Kwalitatief zou ik haast willen beweren dat ze er niet beter zijn. Betrouwbaar zijn ze zeker, mits goed onderhouden. Pluspunten zijn comfort, ruimte, rijgenot, trekkracht, nadelen het misschien wat verouderde ontwerp, het niet erg sportieve weggedrag en een stukje verbruik in vergelijk met modernere motoren.
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
frank460
2nd Gear member
Berichten: 147
Lid geworden op: 27.02.2011 - 22:50
Locatie: Rotterdam

Ik moet zeggen dat ik helaas nog nooit in een 850 turbo heb gereden, überhaupt niet in een Volvo met turbo.
Deze komt uit '98, maakte ze toen nog LPT's? Als ik de gegevens van autoweek.nl mag geloven niet? Wat is het verschil precies met de HPT dan?
Scheelt het verbruik veel in vergelijking met mijn huidige 460?
Al met al, ben ik per maand veel meer kwijt dan mijn 460?
Al de vragen die ik stel zijn overigens in vergelijking met mijn 460 ;)...
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24664
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

allereerst is de auto natuurlijk zwaarder dus je belasting gaat omhoog. Verbruik durf ik niet te zeggen, 1:10 moet best haalbaar zijn. Zeker met een LPT. Bij de HPT hangt het er maar net vanaf hoe je gas geeft... Volgens mij zijn tot het eind beide motoren leverbaar gebleven waarbij de LPT het leeuwendeel pakte. Dus ja, die zijn itt autoweek blijkbaar zegt gewoon geleverd. Sterker nog, als ik de prijslijst van 1998 erbij pak, staat daar alleen de lpt in. Hier staat ook de sedan nog in, denk dat je deze moet hebben.

LPT en HPT scheelt 30 pk en 30 Nm, waarbij die laatste bij de LPT bij een veel lager toerental beschikbaar is
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29517
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

De 940 is een ruime en comfortabele auto, niet traag maar geen scheurijzer.
Kwalitatief is het een van de beste Volvo's die ooit zijn gemaakt, ook relatief simpele techniek, goedkoop in onderhoud en een goede onderdeelvoorziening.
Het beste is gewoon een keer een proefrit te maken in een 940.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gast

Kijk ook eens op de site van de Volvo 700 vereniging. Daar kun je ook aankooptips vinden.
Shockwave
5th Gear member
Berichten: 1142
Lid geworden op: 14.03.2008 - 22:42
Locatie: Opheusden

Ik zou ook een 850 overwegen als een 940 ook tot je mogelijkheden behoort.
Een 850 2.5 20V die je tegenwoordig voor een prikkie koopt is lichter dan deze wagen (scheelt wegenbelasting) en de motor presteert beter. Verbruik zal elkaar niet veel ontlopen en je hebt natuurlijk een prachtig geluid erbij. Ook qua ruimte en luxe maakt het elkaar niet veel uit denk ik, dat ligt er maar net aan welke uitvoering je tegenkomt.
Volvo 440 DL 1.8i CVT
Volvo 460 2.0i Luxery line + eigen toevoegingen
Volvo 850 2.5i 170pk - Vol leder - Houtinleg - Ferrita 2.5'' - Schroefset
Volvo V50 2.0 145 pk Edition II - High Performance Audio - wit leder - 17 inch velgen
mightyspawn
5th Gear member
Berichten: 2150
Lid geworden op: 12.08.2006 - 16:45

Rij maar eens een half jaar in een 9 (of 7) serie en daarna weer eens een half uurtje in de 4 serie. Dan vraag je echt af hoe je daarmee hebt durven te verplaatsen.

Heb 6 jaar in de 460 gereden, en nu sinds 2009 in de 7 serie. Laatst een dagje mijn broer zn 460 (mijn ex auto) mee gehad. De stoelen, het schakelen, de ophanging etc. Alles is zoveel beter en degelijker.

En geloof me, daarna zijn de auto's niet veel comfortabeler geworden. Mijn vriendin rijdt een V70 van 2000. Ik wissel vaak af en heb nooit het idee dat ik 20 jaar in de toekomst terecht kom.
Volvo 460 1.8 GLE 1994 (02-07)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)

Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29517
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

mightyspawn schreef:Rij maar eens een half jaar in een 9 (of 7) serie en daarna weer eens een half uurtje in de 4 serie. Dan vraag je echt af hoe je daarmee hebt durven te verplaatsen.

Heb 6 jaar in de 460 gereden, en nu sinds 2009 in de 7 serie. Laatst een dagje mijn broer zn 460 (mijn ex auto) mee gehad. De stoelen, het schakelen, de ophanging etc. Alles is zoveel beter en degelijker.

En geloof me, daarna zijn de auto's niet veel comfortabeler geworden. Mijn vriendin rijdt een V70 van 2000. Ik wissel vaak af en heb nooit het idee dat ik 20 jaar in de toekomst terecht kom.
Is wel een beetje een oneerlijke vergelijking, de 700/900 serie is een van de beste in de geschiedenis van Volvo, de 400 serie was geen kwalitatief hoogtepunt.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gast

Hoe een 940 rijd weet ik niet. Ik rijd nu een S90 (eigenlijk is dat nog een 960) en die rijd echt super. Daar stap je echt met plezier in!
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

lingsper schreef:Hoe een 940 rijd weet ik niet. Ik rijd nu een S90 (eigenlijk is dat nog een 960) en die rijd echt super. Daar stap je echt met plezier in!

Die is een stuk comfortabeler dan een normale 940,is ook geen vergelijking eigenlijk.
Dat is een Rolls vergeleken bij een 440
Een 440 of 460 heeft weinig met een Volvo van doen,soort omgebouwde Renault is het.
Zal hier wel commentaar op krijgen,maar zo denk ik er nu eenmaal over!
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24664
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

nee, deze keer zal ik mijn mond houden
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
Gast

Ramon&Ramon schreef:
lingsper schreef:Hoe een 940 rijd weet ik niet. Ik rijd nu een S90 (eigenlijk is dat nog een 960) en die rijd echt super. Daar stap je echt met plezier in!

Die is een stuk comfortabeler dan een normale 940,is ook geen vergelijking eigenlijk.
Dat is een Rolls vergeleken bij een 440
Een 440 of 460 heeft weinig met een Volvo van doen,soort omgebouwde Renault is het.
Zal hier wel commentaar op krijgen,maar zo denk ik er nu eenmaal over!
Een Rolls! Ha, dat was ook het eerste wat ik dacht toen ik een proefrit ging maken!
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Zijn fijne auto,s waar weinig aan stuk gaat!
Gebruikersavatar
arjan_de_jong
4th Gear member
Berichten: 902
Lid geworden op: 30.10.2009 - 21:19
Locatie: Mastenbroek (zwolle)

Voordeel van een 940 is dat hij behoorlijk simpel in elkaar zit.
Een 850 is ook een goede optie en zal zeker een stuk sportiever rijden en klinken vanwege de 5 cilinder maar is wel wat ingewikkelder en onderhoudsgevoeliger.

Neem nu enkel alleen al de distributie. Bij een 940 is daar makkelijk zelf aan te werken. Bij een 850 al een heel stuk lastiger.
Volvo 855 2.5 10V G1 1994 490.000km
Volvo 964 3.0 24V 1992 280.000km
Volvo 855 2.5 10V G3 1995 510.000km
Volvo 965 2.5 24V Ambasador G3 1995 660.000km
Volvo V70 D5 2004 503,000km

Volvo 945 2.3 LPT 1998 560.000km
Peugeot 205 1.3 rallye 1990
Suzuki Fronte LC10 360 cc 1970
Suzuki SC100 1.0 1980
Suzuki cappuccino 0.6 Turbo 1991
Suzuki Alto 0.8 1984
Land rover 109"; series III 1973 met 2.4D
Gebruikersavatar
wim de jong
5th Gear member
Berichten: 2199
Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
Locatie: Leusden
Contacteer:

.......Een 440 of 460 heeft weinig met een Volvo van doen,soort omgebouwde Renault is het. .........
whahahaaa....daar trap je een aantal hier wel op zijn/haar ziel, hoor.
Maar eigenlijk heb je wel gelijk. Er zitten idd veel onderdelen van Renault in, ook complete motoren.
Volvo had in die tijd veel samenwerkingsverband met Renault.

In Scandinavië en dan in de wat kleinere stadjes, zijn VOLVO en RENAULT garage onder 1 dak, hetzelfde gebouw, en liggen de onderdelen ook door elkaar.
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20


C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Tja,het is zoals het is!
Ik hoorde vroeger wel is die verhalen:ik wil persee geen Renault of andere Franse auto en dan kochten ze een 440,hoe Frans wil je het dan hebben.
Plaats reactie

Terug naar “De 740 - 760 - 780 / 940-960 en S/V90”