Pagina 1 van 1

460 naar 940 turbo?

Geplaatst: 07.02.2013 - 11:42
door frank460
Dag allen,

Ik zat zo voor de lol eens te kijken op marktplaats wat er allemaal te koop is op het moment. Ik zie een mooie 940 turbo sedan staan :

http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/volv ... ousPage=lr

Momenteel rij ik zelf nu een 460 1.8i uit 1996. Ben er wel tevreden mee alleen zou ik soms wel eens iets anders willen. Dit is een mooi voorbeeld daarvan.
Een aantal vraagjes:
- wat is een redelijke prijs voor zo'n auto?
- is dit een betrouwbaardere auto dan een 460?
- zijn het ook een beetje snelle auto's?
- wat zijn dé pluspunten van deze auto?
- zijn er nadelen?

Wellicht dat iemand een 460 heeft gehad en momenteel een 940 (turbo?) rijdt en zijn ervaringen wil delen?
Graag jullie mening!

Geplaatst: 07.02.2013 - 12:00
door Walter
prijs een beetje wat de gek er voor geeft, een Estate is kostbaarder. Maar deze ziet er netjes uit. Qua vermogen hangt het er een beetje van af of het een high pressure turbo (B230FT) of een low pressure turbo (B230FK) is. Beide rijden erg goed al zijn ze niet van het kaliber 850 T-5. Maar snel zijn ze wel hoor. De B230FK is een heel erg soepele motor. Wegligging kun je vergelijken met bv de 460; beetje slap geveerd maar erg comfortabel. Kwalitatief zou ik haast willen beweren dat ze er niet beter zijn. Betrouwbaar zijn ze zeker, mits goed onderhouden. Pluspunten zijn comfort, ruimte, rijgenot, trekkracht, nadelen het misschien wat verouderde ontwerp, het niet erg sportieve weggedrag en een stukje verbruik in vergelijk met modernere motoren.

Geplaatst: 07.02.2013 - 12:12
door frank460
Ik moet zeggen dat ik helaas nog nooit in een 850 turbo heb gereden, überhaupt niet in een Volvo met turbo.
Deze komt uit '98, maakte ze toen nog LPT's? Als ik de gegevens van autoweek.nl mag geloven niet? Wat is het verschil precies met de HPT dan?
Scheelt het verbruik veel in vergelijking met mijn huidige 460?
Al met al, ben ik per maand veel meer kwijt dan mijn 460?
Al de vragen die ik stel zijn overigens in vergelijking met mijn 460 ;)...

Geplaatst: 07.02.2013 - 12:30
door Walter
allereerst is de auto natuurlijk zwaarder dus je belasting gaat omhoog. Verbruik durf ik niet te zeggen, 1:10 moet best haalbaar zijn. Zeker met een LPT. Bij de HPT hangt het er maar net vanaf hoe je gas geeft... Volgens mij zijn tot het eind beide motoren leverbaar gebleven waarbij de LPT het leeuwendeel pakte. Dus ja, die zijn itt autoweek blijkbaar zegt gewoon geleverd. Sterker nog, als ik de prijslijst van 1998 erbij pak, staat daar alleen de lpt in. Hier staat ook de sedan nog in, denk dat je deze moet hebben.

LPT en HPT scheelt 30 pk en 30 Nm, waarbij die laatste bij de LPT bij een veel lager toerental beschikbaar is

Geplaatst: 07.02.2013 - 12:40
door lint
De 940 is een ruime en comfortabele auto, niet traag maar geen scheurijzer.
Kwalitatief is het een van de beste Volvo's die ooit zijn gemaakt, ook relatief simpele techniek, goedkoop in onderhoud en een goede onderdeelvoorziening.
Het beste is gewoon een keer een proefrit te maken in een 940.

Geplaatst: 07.02.2013 - 12:51
door Gast
Kijk ook eens op de site van de Volvo 700 vereniging. Daar kun je ook aankooptips vinden.

Geplaatst: 07.02.2013 - 17:42
door Shockwave
Ik zou ook een 850 overwegen als een 940 ook tot je mogelijkheden behoort.
Een 850 2.5 20V die je tegenwoordig voor een prikkie koopt is lichter dan deze wagen (scheelt wegenbelasting) en de motor presteert beter. Verbruik zal elkaar niet veel ontlopen en je hebt natuurlijk een prachtig geluid erbij. Ook qua ruimte en luxe maakt het elkaar niet veel uit denk ik, dat ligt er maar net aan welke uitvoering je tegenkomt.

Geplaatst: 07.02.2013 - 20:49
door mightyspawn
Rij maar eens een half jaar in een 9 (of 7) serie en daarna weer eens een half uurtje in de 4 serie. Dan vraag je echt af hoe je daarmee hebt durven te verplaatsen.

Heb 6 jaar in de 460 gereden, en nu sinds 2009 in de 7 serie. Laatst een dagje mijn broer zn 460 (mijn ex auto) mee gehad. De stoelen, het schakelen, de ophanging etc. Alles is zoveel beter en degelijker.

En geloof me, daarna zijn de auto's niet veel comfortabeler geworden. Mijn vriendin rijdt een V70 van 2000. Ik wissel vaak af en heb nooit het idee dat ik 20 jaar in de toekomst terecht kom.

Geplaatst: 07.02.2013 - 21:54
door lint
mightyspawn schreef:Rij maar eens een half jaar in een 9 (of 7) serie en daarna weer eens een half uurtje in de 4 serie. Dan vraag je echt af hoe je daarmee hebt durven te verplaatsen.

Heb 6 jaar in de 460 gereden, en nu sinds 2009 in de 7 serie. Laatst een dagje mijn broer zn 460 (mijn ex auto) mee gehad. De stoelen, het schakelen, de ophanging etc. Alles is zoveel beter en degelijker.

En geloof me, daarna zijn de auto's niet veel comfortabeler geworden. Mijn vriendin rijdt een V70 van 2000. Ik wissel vaak af en heb nooit het idee dat ik 20 jaar in de toekomst terecht kom.
Is wel een beetje een oneerlijke vergelijking, de 700/900 serie is een van de beste in de geschiedenis van Volvo, de 400 serie was geen kwalitatief hoogtepunt.

Geplaatst: 07.02.2013 - 22:27
door Gast
Hoe een 940 rijd weet ik niet. Ik rijd nu een S90 (eigenlijk is dat nog een 960) en die rijd echt super. Daar stap je echt met plezier in!

Geplaatst: 08.02.2013 - 00:05
door Ramon&Ramon
lingsper schreef:Hoe een 940 rijd weet ik niet. Ik rijd nu een S90 (eigenlijk is dat nog een 960) en die rijd echt super. Daar stap je echt met plezier in!

Die is een stuk comfortabeler dan een normale 940,is ook geen vergelijking eigenlijk.
Dat is een Rolls vergeleken bij een 440
Een 440 of 460 heeft weinig met een Volvo van doen,soort omgebouwde Renault is het.
Zal hier wel commentaar op krijgen,maar zo denk ik er nu eenmaal over!

Geplaatst: 08.02.2013 - 08:34
door Walter
nee, deze keer zal ik mijn mond houden

Geplaatst: 08.02.2013 - 08:38
door Gast
Ramon&Ramon schreef:
lingsper schreef:Hoe een 940 rijd weet ik niet. Ik rijd nu een S90 (eigenlijk is dat nog een 960) en die rijd echt super. Daar stap je echt met plezier in!

Die is een stuk comfortabeler dan een normale 940,is ook geen vergelijking eigenlijk.
Dat is een Rolls vergeleken bij een 440
Een 440 of 460 heeft weinig met een Volvo van doen,soort omgebouwde Renault is het.
Zal hier wel commentaar op krijgen,maar zo denk ik er nu eenmaal over!
Een Rolls! Ha, dat was ook het eerste wat ik dacht toen ik een proefrit ging maken!

Geplaatst: 08.02.2013 - 10:58
door Ramon&Ramon
Zijn fijne auto,s waar weinig aan stuk gaat!

Geplaatst: 08.02.2013 - 16:06
door arjan_de_jong
Voordeel van een 940 is dat hij behoorlijk simpel in elkaar zit.
Een 850 is ook een goede optie en zal zeker een stuk sportiever rijden en klinken vanwege de 5 cilinder maar is wel wat ingewikkelder en onderhoudsgevoeliger.

Neem nu enkel alleen al de distributie. Bij een 940 is daar makkelijk zelf aan te werken. Bij een 850 al een heel stuk lastiger.

Geplaatst: 08.02.2013 - 20:05
door wim de jong
.......Een 440 of 460 heeft weinig met een Volvo van doen,soort omgebouwde Renault is het. .........
whahahaaa....daar trap je een aantal hier wel op zijn/haar ziel, hoor.
Maar eigenlijk heb je wel gelijk. Er zitten idd veel onderdelen van Renault in, ook complete motoren.
Volvo had in die tijd veel samenwerkingsverband met Renault.

In Scandinavië en dan in de wat kleinere stadjes, zijn VOLVO en RENAULT garage onder 1 dak, hetzelfde gebouw, en liggen de onderdelen ook door elkaar.

Geplaatst: 09.02.2013 - 00:08
door Ramon&Ramon
Tja,het is zoals het is!
Ik hoorde vroeger wel is die verhalen:ik wil persee geen Renault of andere Franse auto en dan kochten ze een 440,hoe Frans wil je het dan hebben.