Goedemiddag,
Allereerst en voor alle duidelijkheid: ik heb geen enkele ervaring met Volvo.
Ik overweeg een V70 diesel Type II automaat te kopen uit 2004 met zo'n 270.000 km op de teller. Ik heb er een aantal op het oog.
Aangezien iedereen meldt dat deze auto's vele tonnen kunnen lopen zonder noemenswaardige problemen, wil ik toch graag wat advies. (Mijn Mercedes C200CDI zou ook makkelijk 500.000 km aankunnen maar met 360.000 hield hij echt op. De MBdealer kon de storing niet vinden en oplossen na 3 dagen zoeken==> einde oefening MB)
Waar moet ik op letten als ik tot aankoop overga van een V70 5D type II automaat, behalve de onderhoudshistorie. Wat zijn de knelpunten die ik tegen kan komen? Wat zou ik preventief moeten doen: versnellingsbak spoelen? EGR klep laten vervangen?
Onze citeria: De V70 moet ca 3 jaar en 100.000 km erbij kunnen rijden.
Wordt volgens het onderhoudsschema onderhouden.
Graag ervaringen en advies. Alvast dank voor jullie moeite.
Groeten,
Brahe/Amsterdam
V70 5D geartronic kopen
-
- 6th Gear member
- Berichten: 2570
- Lid geworden op: 03.07.2006 - 23:34
Neem aan dat u een D5 bedoelt.. En ik denk dat als u even zoekt u hier wel antwoorden zult vinden: http://www.volvoforum.nl/viewforum.php?f=20
Succes!
Succes!
- mjeuring
- 3rd Gear member
- Berichten: 494
- Lid geworden op: 17.03.2007 - 08:56
Ikzelf heb een 2002 Type II van 160.000 tot 350.000 km in bezit gehad.
270.000 is een kilometerstand waarbij de verstuivers mogelijk een keertje vervangen moeten worden. Ik zou zeker de status van de verstuivers willen weten. Als dat niet uit de historie blijkt dan zou ik ze laten testen. Kost wat, maar kan je zo €1500 besparen.
Versnellingsbak laten flushen is een wereld van verschil en zeker het geld waard. Hier op het forum is daar genoeg over te vinden, tot en met flushers die het bij je thuis voor de deur doen.
EGR schoonmaken is zeker zinvol. Erg vies werk
EGR klep preventief vervangen lijkt me niet noodzakelijk.
De TCV (turbo control valve) kan je parten gaan spelen, maar dan meldt het motormanagement systeem zich wel. Kost je ook de "kop niet" iets van €150 en plaatsen is even werk.
Veel plezier met je V70!
270.000 is een kilometerstand waarbij de verstuivers mogelijk een keertje vervangen moeten worden. Ik zou zeker de status van de verstuivers willen weten. Als dat niet uit de historie blijkt dan zou ik ze laten testen. Kost wat, maar kan je zo €1500 besparen.
Versnellingsbak laten flushen is een wereld van verschil en zeker het geld waard. Hier op het forum is daar genoeg over te vinden, tot en met flushers die het bij je thuis voor de deur doen.
EGR schoonmaken is zeker zinvol. Erg vies werk

De TCV (turbo control valve) kan je parten gaan spelen, maar dan meldt het motormanagement systeem zich wel. Kost je ook de "kop niet" iets van €150 en plaatsen is even werk.
Veel plezier met je V70!
-
- Starter
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 07.02.2013 - 11:58
Goedenavond,
Verstuivers vervangen? Weet ik niet van. Wel de gloeibougies vervangen. Ook stuurhuis is vervangen, draagarmen, remmen, dashbord verlichting en navigatiecomputer. Dit allemaal in de laatste maand. Verder boekje keurig afgestempeld (elke 12.000-15.000 km is hij de garage in geweest). Bij 150.000 km is distributieriem en waterpomp vervangen en zal dus bij 300.000 km weer moeten gebeuren.
Is dit normaal dat er zoveel stuk gaat aan zo'n Volvo of kan het een zogenaamde 'maandagmorgen-auto' zijn ?
Verstuivers vervangen? Weet ik niet van. Wel de gloeibougies vervangen. Ook stuurhuis is vervangen, draagarmen, remmen, dashbord verlichting en navigatiecomputer. Dit allemaal in de laatste maand. Verder boekje keurig afgestempeld (elke 12.000-15.000 km is hij de garage in geweest). Bij 150.000 km is distributieriem en waterpomp vervangen en zal dus bij 300.000 km weer moeten gebeuren.
Is dit normaal dat er zoveel stuk gaat aan zo'n Volvo of kan het een zogenaamde 'maandagmorgen-auto' zijn ?
- evert65
- 6th Gear member
- Berichten: 2825
- Lid geworden op: 01.03.2012 - 23:03
- Locatie: Gelderse Vallei
distri en waterpomp vervangen is normaal onderhoud
zo rond die km stand moet de distributie riem bij alle merken vervangen worden .
De waterpomp vervangen doen ze dan gelijk even uit preventie omdat alles toch open ligt, dat is goedkoper dan naderhand weer alles uitbouwen om de pomp te vervangen.
is ook bij de meeste merken een standaard vervangen
wat de rest betreft studiehuis, dashboard computer draagarmen , die vervangingen lijken me niet normaal
Maar een maandag ochtend auto denk ik niet, misschien een ongelukkige samenloop van omstandigheden.
maar je kan die wagen toch laten keuren bij een volvodealer
Aankoopkeuring heet dat.
of gewoon nog even verder zoeken, keus is er zat
wat is je budget?, dan kunnen we meezoeken
zo rond die km stand moet de distributie riem bij alle merken vervangen worden .
De waterpomp vervangen doen ze dan gelijk even uit preventie omdat alles toch open ligt, dat is goedkoper dan naderhand weer alles uitbouwen om de pomp te vervangen.
is ook bij de meeste merken een standaard vervangen
wat de rest betreft studiehuis, dashboard computer draagarmen , die vervangingen lijken me niet normaal
Maar een maandag ochtend auto denk ik niet, misschien een ongelukkige samenloop van omstandigheden.
maar je kan die wagen toch laten keuren bij een volvodealer
Aankoopkeuring heet dat.
of gewoon nog even verder zoeken, keus is er zat
wat is je budget?, dan kunnen we meezoeken
keep calm!, your randomizer is running
- evert65
- 6th Gear member
- Berichten: 2825
- Lid geworden op: 01.03.2012 - 23:03
- Locatie: Gelderse Vallei
keep calm!, your randomizer is running
- mjeuring
- 3rd Gear member
- Berichten: 494
- Lid geworden op: 17.03.2007 - 08:56
Draagarmen worden tegenwoordig in z'n geheel vervangen ipv alleen de voorste ophangrubbers. Niet zo duur, armen kosten iets van €150 per stuk. Wel mooi dat het gebeurt is.evert65 schreef:wat de rest betreft studiehuis, dashboard computer draagarmen , die vervangingen lijken me niet normaal
Als je er 100.000 km in wilt gaar rijden,zou ik meteen de distributie riem vervangen. Dan weet je zeker dat je daar geen enkel risico loopt en over 30.000 km moet je het toch doen.
-
- Starter
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 07.02.2013 - 11:58
Budget is beperkt ivm 2e auto. Wil niet meer dan € 5000 - € 6000 uitgeven.
Ik heb intussen wel begrepen dat de auto op zich wel goed is en dat de km-standen niet echt een probleem hoeft te zijn. Dus in die zin ben ik overstag.
Evert65: Dank voor de link. Ik ben bij Serva geweest: moet wel e.e.a. aan deze auto gebeuren mbt onderhoud. Kosten zijn aanzienlijk bovenop de 'internetprijs'.
Eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ik er ook een sport van maak om een paar weken te zoeken om een auto te vinden tegen een zo scherp mogelijke prijs en waar ik het maximale uit kan halen mbt nog te rijden aantal kilometers.
Ik heb intussen een 8-tal V70 D5's gezien en ben nu het kaf van het koren aan het scheiden. De hulp van het forum is geweldig. Met dank !
Ik heb intussen wel begrepen dat de auto op zich wel goed is en dat de km-standen niet echt een probleem hoeft te zijn. Dus in die zin ben ik overstag.
Evert65: Dank voor de link. Ik ben bij Serva geweest: moet wel e.e.a. aan deze auto gebeuren mbt onderhoud. Kosten zijn aanzienlijk bovenop de 'internetprijs'.
Eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ik er ook een sport van maak om een paar weken te zoeken om een auto te vinden tegen een zo scherp mogelijke prijs en waar ik het maximale uit kan halen mbt nog te rijden aantal kilometers.
Ik heb intussen een 8-tal V70 D5's gezien en ben nu het kaf van het koren aan het scheiden. De hulp van het forum is geweldig. Met dank !
- ovwest
- 3rd Gear member
- Berichten: 293
- Lid geworden op: 26.10.2012 - 11:20
Wie goed zoekt zal vinden! Ik heb een jaar gezocht naar het aller beste wat ik kon vinden en vond dus iets voor een prijs die bijna de helft goedkoper was dan waarvoor ik ben begonnen te zoeken (Volvo r met niet meer dan 140.000 km waren allemaal rond de 18.000 Euro en vond er na een jaar eentje met 95.000 km voor 10.500 euro) Aankoopkeuringen gedaan en gekocht. Succes!
Volvo V70 R AWD 2003, 426 Silver, Nordkap Blue, Slick (no spoilers no roofrails)
Jeep Cherokee limeted 2000
Volkswagen Polo GTI 1996
Citroen AX GT 1995
Jeep Cherokee limeted 2000
Volkswagen Polo GTI 1996
Citroen AX GT 1995
-
- Starter
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 07.02.2013 - 11:58
Dank voor alle goede adviezen.
Heb een V70 5D type II uit 2004 gekocht met 270K op de teller. Heeft in Januari een volledige grote beurt gehad met flink wat (preventief) onderhoud (faktuur van € 2.200,- zit erbij). Alle beurten op tijd gehad en het onderhoudsboekje is keurig afgestempeld door Volvo dealer(s). Auto ziet er voor zijn leeftijd goed uit: geen deuken en noemswaardige krassen in lak, interieur is goed onderhouden. Beige leer, navigatie (met 2013 update), autom, stoelverwarming etc etc etc. Winterbanden op stalen velgen liggen er nu onder. LM met zomerbanden zitten erbij. Was klaar voor € 4.500,--. Lijkt mij een redelijke prijs. Loopt met de gedachte de versnellingsbak te laten spoelen. Zou dit zinvol zijn?
Tevens lees ik e.e.a. over tuning. Ik wil de auto wat zuiniger laten lopen. We zullen er voornamelijk snelweg km's mee maken met constante snelheid van 110 - 120 km/u. Is dit zinvol om te doen? Is de hoge KM stand een belemmering in de zin dat de motor het niet meer aan zou kunnen? Heeft iemand ervaring hiermee en zo ja, welk bedrijf zou dit kunnen doen?
Alvast dank voor de reactie. Ik zie ze met veel belangstelling tegemoet.
Heb een V70 5D type II uit 2004 gekocht met 270K op de teller. Heeft in Januari een volledige grote beurt gehad met flink wat (preventief) onderhoud (faktuur van € 2.200,- zit erbij). Alle beurten op tijd gehad en het onderhoudsboekje is keurig afgestempeld door Volvo dealer(s). Auto ziet er voor zijn leeftijd goed uit: geen deuken en noemswaardige krassen in lak, interieur is goed onderhouden. Beige leer, navigatie (met 2013 update), autom, stoelverwarming etc etc etc. Winterbanden op stalen velgen liggen er nu onder. LM met zomerbanden zitten erbij. Was klaar voor € 4.500,--. Lijkt mij een redelijke prijs. Loopt met de gedachte de versnellingsbak te laten spoelen. Zou dit zinvol zijn?
Tevens lees ik e.e.a. over tuning. Ik wil de auto wat zuiniger laten lopen. We zullen er voornamelijk snelweg km's mee maken met constante snelheid van 110 - 120 km/u. Is dit zinvol om te doen? Is de hoge KM stand een belemmering in de zin dat de motor het niet meer aan zou kunnen? Heeft iemand ervaring hiermee en zo ja, welk bedrijf zou dit kunnen doen?
Alvast dank voor de reactie. Ik zie ze met veel belangstelling tegemoet.
- Hans oet Twent
- 8th Gear member
- Berichten: 10690
- Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
- Locatie: Twente
Gefeliciteerd! Dat nieuws schreeuwt om foto's!
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’ 20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
Vanaf eind Aug.: C70 T5 Tourer My' 12 een onbegrensd 2e HANSje een zgn. "Empty Nest Volvo" op het Landgoed
MGB GT British Racing Green Classic Rally Car 1969 > SOLD!!!!!
Exit: '05 V70 D5 / '15 V70 D4 / '99 V70 2.5 / '17 V90 D4 / '19 V90 D4 / '15 V70 D4 / '21 V60 T6 recharge
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’ 20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
Vanaf eind Aug.: C70 T5 Tourer My' 12 een onbegrensd 2e HANSje een zgn. "Empty Nest Volvo" op het Landgoed
MGB GT British Racing Green Classic Rally Car 1969 > SOLD!!!!!
Exit: '05 V70 D5 / '15 V70 D4 / '99 V70 2.5 / '17 V90 D4 / '19 V90 D4 / '15 V70 D4 / '21 V60 T6 recharge
- lint
- Geartronic member
- Berichten: 29718
- Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
- Locatie: Ridderkerk
Dat is dan toch nog snel gegaag de aanschaf van je nieuwe auto, zo te lezen is het een heel complete V70 geworden!
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
- Varioclean
- 2nd Gear member
- Berichten: 89
- Lid geworden op: 18.10.2012 - 11:26
- Locatie: Varsseveld
- Contacteer:
@Brahe,
met jouw kilometersstand kan je hem nog wel een beetje tunen naar bv 185pk, wel is het inderdaad aan te raden dat enkele zaken dan in orde zijn aan je motor en automaat qua onderhoud, omdat er dan toch 15% meer kracht op de aandrijving kont na het tunen. De volgende zaken zijn sowieso belangrijk (en deels al genoemd in dit draadje):
-atf vervangen en evt spoelen, wel met jws3309 spec atf wat er in hoort.
-egr klep reinigen
-verstuivers reinigen
-inlaatspruitstuk reinigen indien erg vervuild
-algemene onderhoud motor controleren (in jouw geval wel ok blijkbaar)
met jouw kilometersstand kan je hem nog wel een beetje tunen naar bv 185pk, wel is het inderdaad aan te raden dat enkele zaken dan in orde zijn aan je motor en automaat qua onderhoud, omdat er dan toch 15% meer kracht op de aandrijving kont na het tunen. De volgende zaken zijn sowieso belangrijk (en deels al genoemd in dit draadje):
-atf vervangen en evt spoelen, wel met jws3309 spec atf wat er in hoort.
-egr klep reinigen
-verstuivers reinigen
-inlaatspruitstuk reinigen indien erg vervuild
-algemene onderhoud motor controleren (in jouw geval wel ok blijkbaar)