Beste mede-volvorijders, mijn volvo 940 Polar start niet meer. Jammer, want hij doet het al 400K heel aardig. De ANWB ingeschakeld: die gaf als advies de krukas (BDP)sensor te vervangen. Dat gedaan maar het hielp niet. Toen het brandstofrelais vervangen. Hielp ook niet. Alle zekeringen gecheckt. Niks. De bougies vonken trouwens wel. De startmotor doet het ook. Alleen de motor slaat niet aan.
Ik vermoed nu iets met de benzinetoevoer. Ik hoor wel een pompje (denk ik) als ik het contact aanzet. Dat geluid duurt een seconde ofzo.
Iemand suggesties?
Volvo 940 startprobleem
-
- 1st Gear member
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 09.02.2013 - 12:14
Oh ja, wat er misschien mee te maken kan hebben is dat er mogelijk wat olie in het gat is gelopen waar de BDP sensor inzit. Dat is een niet al te makkelijk bereikbare plaats, en het reinigen ervan lijkt lastig. Ik wil graag uitsluiten dat dit het probleem is.
Vraag: als de bougies vonken, is dat dan garantie dat de BDP sensor werkt?
Vraag: als de bougies vonken, is dat dan garantie dat de BDP sensor werkt?
- arjan_de_jong
- 4th Gear member
- Berichten: 902
- Lid geworden op: 30.10.2009 - 21:19
- Locatie: Mastenbroek (zwolle)
Je hebt 3 dingen nodig. Vonk, brandstof en compressie.
Vonk heb je. nu de andere 2 nog. Brandstof is te checken door de toevoer slang even los te halen. Dan moeten de injectoren het nog doen. (dit kan je bekijken door een schroevendraaier tegen de injector te houden en dan met je oor op het handvat te luisteren of hij tikt.
Compressie is iets lastiger daar heb je een compressie meter voor nodig.
Uit welk jaar is je 940? Als het 1 van de oudere modellen is kan je hem uitlezen met het kastje op je linker veer schotel.
http://www.volvoclub.org.uk/faq/EngineOBDCodes.html
Vonk heb je. nu de andere 2 nog. Brandstof is te checken door de toevoer slang even los te halen. Dan moeten de injectoren het nog doen. (dit kan je bekijken door een schroevendraaier tegen de injector te houden en dan met je oor op het handvat te luisteren of hij tikt.
Compressie is iets lastiger daar heb je een compressie meter voor nodig.
Uit welk jaar is je 940? Als het 1 van de oudere modellen is kan je hem uitlezen met het kastje op je linker veer schotel.
http://www.volvoclub.org.uk/faq/EngineOBDCodes.html
Volvo 855 2.5 10V G1 1994 490.000km
Volvo 964 3.0 24V 1992 280.000km
Volvo 855 2.5 10V G3 1995 510.000km
Volvo 965 2.5 24V Ambasador G3 1995 660.000km
Volvo V70 D5 2004 503,000km
Volvo 945 2.3 LPT 1998 560.000km
Peugeot 205 1.3 rallye 1990
Suzuki Fronte LC10 360 cc 1970
Suzuki SC100 1.0 1980
Suzuki cappuccino 0.6 Turbo 1991
Suzuki Alto 0.8 1984
Land rover 109"; series III 1973 met 2.4D
Volvo 964 3.0 24V 1992 280.000km
Volvo 855 2.5 10V G3 1995 510.000km
Volvo 965 2.5 24V Ambasador G3 1995 660.000km
Volvo V70 D5 2004 503,000km
Volvo 945 2.3 LPT 1998 560.000km
Peugeot 205 1.3 rallye 1990
Suzuki Fronte LC10 360 cc 1970
Suzuki SC100 1.0 1980
Suzuki cappuccino 0.6 Turbo 1991
Suzuki Alto 0.8 1984
Land rover 109"; series III 1973 met 2.4D
-
- 1st Gear member
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 09.02.2013 - 12:14
Arjen, dank voor je reaktie natuurlijk. Deze Volvo is van 1995. Maakt dat hem uitleesbaar?
Je hebt het over een toevoerslang, een injektor en een schroevendraaier. Die laatste weet ik te vinden
.
De rest moet ik eerst even opzoeken. Als het weer het toelaat duik ik morgen onder de motorkap.
Je hebt het over een toevoerslang, een injektor en een schroevendraaier. Die laatste weet ik te vinden

De rest moet ik eerst even opzoeken. Als het weer het toelaat duik ik morgen onder de motorkap.
- wim de jong
- 5th Gear member
- Berichten: 2199
- Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
- Locatie: Leusden
- Contacteer:
Als 1 injector het niet doet, dus je hoort bij 1 injector niets klikken, is die injector defect.....makkelijk zat.
Hoor je ze alle vier niet, dan is er wat mis met de aansturing (multi point injection, dus alle vier tegelijk aangestuurd)
Kijk allereerst of diverse verbindingen nog goed contact maken, speciaal de massa.
Bij een turbo motor zit er een soort ballast weerstanden blok bij......controleer die ook, vooral de groen-rode draad.
De aansturing injector gaat via een relais... is deze goed, en contact makend? Radio ontstoor relais is ook zo'n dingetje wat storing kan geven.....de zekering goed, staat er 12V op pin 4, en bij contact aan, ook op pin 3 (groen-rode draad) De blauw-gele draad, pin 2 komt van het brandstofpomp relais, ook daar moet 12V op staan als dit relais werkt.
De injectors krijgen uitsluitend een aanstuurpuls van de ECU als de motor draait..... (hoeft niet te lopen, hij moet draaien, kan dus ook mbv de startmotor) Dan stopt de brandstofpomp er ook mee, dit uit veiligheidzaken. Deze info komt oa van de BDP sensor. Goed aangeloten? massa goed?
Ik ben er te lang uit om zeker te weten of jouw model nu ook 2 brandstofpompen heeft...er zit er altijd eentje in de tank, (te meten via dat luikje onder je achterbank) maar soms zit er een tweede onder bestuurderstoel onder de auto.....CHECK deze ook!
Dan wat zekeringen goed bekijken, DOORMETEN (ohms) bij twijfel:
fuse 11 is voor brandstofpomp relais.
fuse 1 komt van relais, gaat naar brandstofpomp.
controleer aansluitingen voor massa op punt 5, 11 en 26 van de ECU.
controleer massa aansluitingern van de injectors.
Hoor je ze alle vier niet, dan is er wat mis met de aansturing (multi point injection, dus alle vier tegelijk aangestuurd)
Kijk allereerst of diverse verbindingen nog goed contact maken, speciaal de massa.
Bij een turbo motor zit er een soort ballast weerstanden blok bij......controleer die ook, vooral de groen-rode draad.
De aansturing injector gaat via een relais... is deze goed, en contact makend? Radio ontstoor relais is ook zo'n dingetje wat storing kan geven.....de zekering goed, staat er 12V op pin 4, en bij contact aan, ook op pin 3 (groen-rode draad) De blauw-gele draad, pin 2 komt van het brandstofpomp relais, ook daar moet 12V op staan als dit relais werkt.
De injectors krijgen uitsluitend een aanstuurpuls van de ECU als de motor draait..... (hoeft niet te lopen, hij moet draaien, kan dus ook mbv de startmotor) Dan stopt de brandstofpomp er ook mee, dit uit veiligheidzaken. Deze info komt oa van de BDP sensor. Goed aangeloten? massa goed?
Ik ben er te lang uit om zeker te weten of jouw model nu ook 2 brandstofpompen heeft...er zit er altijd eentje in de tank, (te meten via dat luikje onder je achterbank) maar soms zit er een tweede onder bestuurderstoel onder de auto.....CHECK deze ook!
Dan wat zekeringen goed bekijken, DOORMETEN (ohms) bij twijfel:
fuse 11 is voor brandstofpomp relais.
fuse 1 komt van relais, gaat naar brandstofpomp.
controleer aansluitingen voor massa op punt 5, 11 en 26 van de ECU.
controleer massa aansluitingern van de injectors.
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Vonkversterker niet stuk?
940 hebben we het over en geen 960?
Kijk eerst of je een vonk hebt op de bougies en of je benzinedruk op de injectorrail hebt.
Als je dat hebt,praten we verder.
940 hebben we het over en geen 960?
Kijk eerst of je een vonk hebt op de bougies en of je benzinedruk op de injectorrail hebt.
Als je dat hebt,praten we verder.

- DrRossi
- 4th Gear member
- Berichten: 643
- Lid geworden op: 11.02.2006 - 06:46
De bougies vonken trouwens wel.
Volvo-Forum leden, zet jezelf op de kaart.
http://goo.gl/maps/i7C8l
If it's not blown, it sucks....
S80 T6
http://goo.gl/maps/i7C8l
If it's not blown, it sucks....
S80 T6
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Hoe heb je gekeken of hij brandstof krijgt,er moet minimaal 2 atm op de brandstofrail staan,anders loopt hij niet.
Drukregelaar kan stuk zijn of lek..
Drukregelaar kan stuk zijn of lek..
- crosskabouter
- 2nd Gear member
- Berichten: 219
- Lid geworden op: 04.04.2010 - 21:44
- Locatie: Roosendaal
Ik had hetzelfde probleem.
Brandstofpomp /-toevoer: ok.
Bougies (vonken): ok
Volvo-specialist Huijsmans in Steenbergen kwam erachter, dat de stekker van de injectoren (waarschijnlijk bij de computer) vuil was en daarom geen contact meer maakte. Stekker schoongemaakt en hij liep weer zonder problemen.
Brandstofpomp /-toevoer: ok.
Bougies (vonken): ok
Volvo-specialist Huijsmans in Steenbergen kwam erachter, dat de stekker van de injectoren (waarschijnlijk bij de computer) vuil was en daarom geen contact meer maakte. Stekker schoongemaakt en hij liep weer zonder problemen.
Jagen doe je in het bos...
- arjan_de_jong
- 4th Gear member
- Berichten: 902
- Lid geworden op: 30.10.2009 - 21:19
- Locatie: Mastenbroek (zwolle)
met een schroevendraaier kan je goed luisteren of de injectoren tikken.
ook kan je meten of ze spanning krijgen.
ook kan je meten of ze spanning krijgen.
Volvo 855 2.5 10V G1 1994 490.000km
Volvo 964 3.0 24V 1992 280.000km
Volvo 855 2.5 10V G3 1995 510.000km
Volvo 965 2.5 24V Ambasador G3 1995 660.000km
Volvo V70 D5 2004 503,000km
Volvo 945 2.3 LPT 1998 560.000km
Peugeot 205 1.3 rallye 1990
Suzuki Fronte LC10 360 cc 1970
Suzuki SC100 1.0 1980
Suzuki cappuccino 0.6 Turbo 1991
Suzuki Alto 0.8 1984
Land rover 109"; series III 1973 met 2.4D
Volvo 964 3.0 24V 1992 280.000km
Volvo 855 2.5 10V G3 1995 510.000km
Volvo 965 2.5 24V Ambasador G3 1995 660.000km
Volvo V70 D5 2004 503,000km
Volvo 945 2.3 LPT 1998 560.000km
Peugeot 205 1.3 rallye 1990
Suzuki Fronte LC10 360 cc 1970
Suzuki SC100 1.0 1980
Suzuki cappuccino 0.6 Turbo 1991
Suzuki Alto 0.8 1984
Land rover 109"; series III 1973 met 2.4D