Pagina 1 van 1

Volvo 940 startprobleem

Geplaatst: 09.02.2013 - 17:02
door jannjanssen
Beste mede-volvorijders, mijn volvo 940 Polar start niet meer. Jammer, want hij doet het al 400K heel aardig. De ANWB ingeschakeld: die gaf als advies de krukas (BDP)sensor te vervangen. Dat gedaan maar het hielp niet. Toen het brandstofrelais vervangen. Hielp ook niet. Alle zekeringen gecheckt. Niks. De bougies vonken trouwens wel. De startmotor doet het ook. Alleen de motor slaat niet aan.

Ik vermoed nu iets met de benzinetoevoer. Ik hoor wel een pompje (denk ik) als ik het contact aanzet. Dat geluid duurt een seconde ofzo.
Iemand suggesties?

Geplaatst: 09.02.2013 - 17:09
door jannjanssen
Oh ja, wat er misschien mee te maken kan hebben is dat er mogelijk wat olie in het gat is gelopen waar de BDP sensor inzit. Dat is een niet al te makkelijk bereikbare plaats, en het reinigen ervan lijkt lastig. Ik wil graag uitsluiten dat dit het probleem is.

Vraag: als de bougies vonken, is dat dan garantie dat de BDP sensor werkt?

Geplaatst: 09.02.2013 - 19:55
door arjan_de_jong
Je hebt 3 dingen nodig. Vonk, brandstof en compressie.

Vonk heb je. nu de andere 2 nog. Brandstof is te checken door de toevoer slang even los te halen. Dan moeten de injectoren het nog doen. (dit kan je bekijken door een schroevendraaier tegen de injector te houden en dan met je oor op het handvat te luisteren of hij tikt.

Compressie is iets lastiger daar heb je een compressie meter voor nodig.

Uit welk jaar is je 940? Als het 1 van de oudere modellen is kan je hem uitlezen met het kastje op je linker veer schotel.
http://www.volvoclub.org.uk/faq/EngineOBDCodes.html

Geplaatst: 09.02.2013 - 20:46
door jannjanssen
Arjen, dank voor je reaktie natuurlijk. Deze Volvo is van 1995. Maakt dat hem uitleesbaar?
Je hebt het over een toevoerslang, een injektor en een schroevendraaier. Die laatste weet ik te vinden :P .
De rest moet ik eerst even opzoeken. Als het weer het toelaat duik ik morgen onder de motorkap.

Geplaatst: 09.03.2013 - 13:32
door ruud178
heb hetzelfde probleem

ik hoor niets als ik de schroevendraaier op de injector zet
waar moet je hem precies opzetten?

Als je niets hoort, welke relais of zo moet je hebben?


gr ruud

Geplaatst: 09.03.2013 - 14:47
door wim de jong
Als 1 injector het niet doet, dus je hoort bij 1 injector niets klikken, is die injector defect.....makkelijk zat.
Hoor je ze alle vier niet, dan is er wat mis met de aansturing (multi point injection, dus alle vier tegelijk aangestuurd)

Kijk allereerst of diverse verbindingen nog goed contact maken, speciaal de massa.
Bij een turbo motor zit er een soort ballast weerstanden blok bij......controleer die ook, vooral de groen-rode draad.
De aansturing injector gaat via een relais... is deze goed, en contact makend? Radio ontstoor relais is ook zo'n dingetje wat storing kan geven.....de zekering goed, staat er 12V op pin 4, en bij contact aan, ook op pin 3 (groen-rode draad) De blauw-gele draad, pin 2 komt van het brandstofpomp relais, ook daar moet 12V op staan als dit relais werkt.
De injectors krijgen uitsluitend een aanstuurpuls van de ECU als de motor draait..... (hoeft niet te lopen, hij moet draaien, kan dus ook mbv de startmotor) Dan stopt de brandstofpomp er ook mee, dit uit veiligheidzaken. Deze info komt oa van de BDP sensor. Goed aangeloten? massa goed?

Ik ben er te lang uit om zeker te weten of jouw model nu ook 2 brandstofpompen heeft...er zit er altijd eentje in de tank, (te meten via dat luikje onder je achterbank) maar soms zit er een tweede onder bestuurderstoel onder de auto.....CHECK deze ook!

Dan wat zekeringen goed bekijken, DOORMETEN (ohms) bij twijfel:
fuse 11 is voor brandstofpomp relais.
fuse 1 komt van relais, gaat naar brandstofpomp.

controleer aansluitingen voor massa op punt 5, 11 en 26 van de ECU.
controleer massa aansluitingern van de injectors.

Geplaatst: 09.03.2013 - 14:52
door Ramon&Ramon
Vonkversterker niet stuk?
940 hebben we het over en geen 960?
Kijk eerst of je een vonk hebt op de bougies en of je benzinedruk op de injectorrail hebt.
Als je dat hebt,praten we verder. :)

Geplaatst: 09.03.2013 - 17:10
door DrRossi
De bougies vonken trouwens wel.

Geplaatst: 09.03.2013 - 19:52
door ruud178
940 ja
bougies vonken en brandstof krijgt hij
zal morgen eens kijken of ik eruit kom

Geplaatst: 10.03.2013 - 00:20
door Ramon&Ramon
Hoe heb je gekeken of hij brandstof krijgt,er moet minimaal 2 atm op de brandstofrail staan,anders loopt hij niet.
Drukregelaar kan stuk zijn of lek..

Geplaatst: 14.03.2013 - 21:43
door crosskabouter
Ik had hetzelfde probleem.
Brandstofpomp /-toevoer: ok.
Bougies (vonken): ok
Volvo-specialist Huijsmans in Steenbergen kwam erachter, dat de stekker van de injectoren (waarschijnlijk bij de computer) vuil was en daarom geen contact meer maakte. Stekker schoongemaakt en hij liep weer zonder problemen.

Geplaatst: 15.03.2013 - 21:59
door arjan_de_jong
met een schroevendraaier kan je goed luisteren of de injectoren tikken.

ook kan je meten of ze spanning krijgen.