Technische verschillen D5 163pk en D5 185pk

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
Plaats reactie
...

Ik kon hem zo gauw niet vinden met de zoekopdracht, vandaar dit topic.

De 2.4D en D5 van 2001-2004 schijnen identiek te zijn, op de software na. Maar wat zijn nu precies de technische verschillen tussen de D5 van 2004 met 163pk en de D5 van 2005 met 185pk?
Gebruikersavatar
Varioclean
2nd Gear member
Berichten: 89
Lid geworden op: 18.10.2012 - 11:26
Locatie: Varsseveld
Contacteer:

de zgn D5244T4, D5244T5 (185pk, 163pk) van eind 2005 zijn identieke motoren met alleen andere software in het motormanagement,

de overbrengingsverhoudingen van de D5(185pk) en 2.4D (163pk) zijn ook gelijk , en de 2.4D en D5 van model 2006,2007 wegen zelfs precies evenveel.

het verschil met de D5244T met 163pk van 2004 is groot,
turbolader, verstuivers, inlaat, uitlaat, egr klep en zelfs compressieverhouding verschillen,

de oude motoren zijn zonder roetfilter en hebben wel minder snel last van intern dichtslippen, agv van afwezigheid roetfilter.

groet,
Gebruikersavatar
mjeuring
3rd Gear member
Berichten: 494
Lid geworden op: 17.03.2007 - 08:56

Op wikipedia staat een mooie samenvatting: http://nl.wikipedia.org/wiki/Volvo_D5-motor
XC70 D5 MY2009 Afbeelding
V70 D5 MY2004 Afbeelding
Volvo Amazon P220 1967
...

Reden voor mij om hier eens naar te vragen is de volgende link:

http://volvotunenl.wix.com/volvotune#!p ... tails/crqa

Ik overweeg de auto te laten tunen, maar volgens mij klopt het verhaal in de link dan niet.
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 41164
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

Mods break
@S60_D5 - je had je html uitgezet in je profiel.
Daardoor was de link niet zichtbaar.
ik heb het nu hersteld. Laat dat svp aan staan.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Gebruikersavatar
mjeuring
3rd Gear member
Berichten: 494
Lid geworden op: 17.03.2007 - 08:56

Verhaal klopt wel, maar pas vanaf de D5244T4. Ik neem aan dat jij de D5244T hebt. Maar ook die kun je rustig wat laten kietelen.
XC70 D5 MY2009 Afbeelding
V70 D5 MY2004 Afbeelding
Volvo Amazon P220 1967
Gebruikersavatar
kuupertie
4th Gear member
Berichten: 782
Lid geworden op: 16.06.2010 - 10:50
Locatie: Ommen

Ze rijden ook nog eens heeeeel anders.
De 163pk is naar mijn mening wat rauwer en heeft een groter toerenbereik. Dat wil zeggen dat je deze zonder dat ie begint te janken lekker door kunt trekken naar 3500 rpm of meer.
Ford Mustang 1965 289ci V8
Volvo V70 D5 AWD 2009
Peugeot Partner
Honda VTR SP1
Honda XL700 Transalp
TM250
...

Html uit in m'n profiel, die is nieuw voor me. Top dat het nu goed ingesteld is!

Ik heb inderdaad de euro 3 D5244T. Heb wel eens met de 185pk versies gereden en die deden iets beschaafder aan. Ik ben het volledig met je eens dat de D5244T zich ook thuis voelt op hogere toerentallen, ik vind het een heerlijke diesel die tenminste niet alleen binnen de 2000-3000 toeren lekker rijdt en klinkt.

Verschillen tussen de blokken zijn in ieder geval mooi duidelijk zo met die Wikipedia link!
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Overzicht is wel erg incompleet. Er zijn veel meer verschillen tussen de 2005 en 2006 motoren.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Heb het nog even opgezocht (had het al eens eerder opgesomd), maar hier vindt je de verschillen:
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=32132&
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”