V70 5D tuning met 270.000 Kms? Versnellingsbak 'spoelen'?

Stel hier alle niet-technische Volvo-zaken aan de orde. Technische vragen stel je in de rubriek van het betreffende model.
Plaats reactie
Brahe
Starter

Ik heb op 10-02-2013 een V70 5D type II uit 2003 gekocht met 270K op de teller. Heeft in Januari een volledige grote beurt gehad met flink wat (preventief) onderhoud (faktuur van € 2.200,- zit erbij). Alle beurten op tijd gehad en het onderhoudsboekje is keurig afgestempeld door Volvo dealer(s). Auto ziet er voor zijn leeftijd goed uit: geen deuken en noemswaardige krassen in lak, interieur is goed onderhouden. Beige leer, navigatie (met 2013 update), autom(nw type versn bak niet van het type I), stoelverwarming etc etc etc. Winterbanden (60%) op stalen velgen liggen er nu onder. Gave LM velgen met zomerbanden (75%) zitten erbij. Was klaar voor € 4.500,--. Lijkt mij een redelijke prijs. Loopt met de gedachte de versnellingsbak te laten spoelen. Zou dit zinvol zijn?
Tevens lees ik e.e.a. over tuning. Ik wil de auto wat zuiniger laten lopen. We zullen er voornamelijk snelweg km's mee maken met constante snelheid van 110 - 120 km/u. Is dit zinvol om te doen en wat zou het uiteindelijk verbruiksresultaat kunnen worden ? Is de hoge KM stand een belemmering in die zin dat de motor het niet meer aan zou kunnen? Heeft iemand ervaring hiermee en zo ja, welk bedrijf zou dit het beste kunnen doen?
Alvast dank voor de reactie. Ik zie ze met veel belangstelling tegemoet.
ivoandriessen
5th Gear member

Brahe schreef:Loopt met de gedachte de versnellingsbak te laten spoelen. Zou dit zinvol zijn?
Ja en nee. In theorie kun je zeggen, als er niets mis mee is, dan met rust laten. Ik heb het echter ook preventief laten doen en ben zeer tevreden. De bak loopt een stuk soepeler. Laat dit wel doen met de juiste olie, geen syntheet!! Je kunt hier genoeg over vinden op het forum.
Brahe schreef: Tevens lees ik e.e.a. over tuning. Ik wil de auto wat zuiniger laten lopen. We zullen er voornamelijk snelweg km's mee maken met constante snelheid van 110 - 120 km/u. Is dit zinvol om te doen en wat zou het uiteindelijk verbruiksresultaat kunnen worden ?
Dit is zeker zinvol, mits je de tuning niet gebruikt bij het optrekken en stevig doorrijden, dan kun je zeker een besparing in de brandstof krijgen. Ik heb hier geen cijfers voor je. Ik heb tuning, maar houd er wel van om stevig door te rijden en snel door te trekken. Mijn besparing t.o.v. de oude situatie is dus nihil.
Brahe schreef: Is de hoge KM stand een belemmering in die zin dat de motor het niet meer aan zou kunnen? Heeft iemand ervaring hiermee en zo ja, welk bedrijf zou dit het beste kunnen doen?
Alvast dank voor de reactie. Ik zie ze met veel belangstelling tegemoet.
Sommige tuners beginnen er niet aan als de auto boven een bepaalde kilometerstand uitkomt. Ik heb die van mij met ongeveer 320.000 laten tunen (bij Tunex) en heb er nu bijna 100.000 km verder nog steeds plezier van en bemerk ik geen rare dingen aan de auto. Volgende auto laat ik waarschijnlijk door Rica doen, maar dat is meer omdat ze meerdere smaken qua vermogenswinst hebben.
Afbeelding

XC90 T8 Inscription MY2017 2022-
V60 PIH D6 Summum MY2014 2018-2022
XC90 D5 Summum MY2006 2015-2018
V70 D5 Summum aut MY2003 2009-2015
ovwest
3rd Gear member

Gefeliciteerd met de aanwinst! Ik denk dat ivovandriessen helemaal gelijk heeft.
Over het flushen: ik denk dat het wel een mooi moment is gezien de km stand. Je kan ook even in de facturen kijken hoe het onderhoud is geweest aan de bak. Hoe vaak is de olie ververst etc. Ik twijfel bij mijn auto ook maar hij doet het nog gewoon heel goed en heeft net een ton gelopen dus ik wacht nog zeker 50.000 km. Kijk idd goed op het forum er is heel veel informatie te vinden die je kan helpen bij de afweging.
Volvo V70 R AWD 2003, 426 Silver, Nordkap Blue, Slick (no spoilers no roofrails)

Jeep Cherokee limeted 2000
Volkswagen Polo GTI 1996
Citroen AX GT 1995
Plaats reactie

Terug naar “Volvo algemeen (niet technisch)”