Pagina 1 van 19
V60 PIH - Verbruikscijfers/rijstrategie
Geplaatst: 13.02.2013 - 09:45
door BanRay
Zo langzaamaan worden de eerste PIHs uitgeleverd in NL en België. Het is interessant om van de berijders te horen welk verbruik ze realiseren en hoe ze dat bereikt hebben.
Zo kunnen we van elkaar leren welke rijstrategie het beste is: wanneer Pure, wanneer Hybrid, wanneer Save, andere tips/trucs,...
Geplaatst: 04.03.2013 - 10:49
door rtino
Heb gisteren een korte proefrit gehad in een MY13 Volvo V60 PIH en moet zeggen dat het electrisch rijden wel erg gaaf is.
Waar ik mij wel wat zorgen over maakte zijn de verbruikcijfers van de dieselmotor. In de boardcomputer zag ik een verbruik van 14,1 KM/L wat niet echt zuinig te noemen is.
Weet niet of dit verbruikcijfer klopt, maar dat was te lezen in de boardcomputer.
Ben wel erg benieuwd naar de ervaring van huidige PIH rijders.
Zelf zal ik voornamelijk snelweg kilometers maken dus ben ook erg gebaat bij een erg zuinige dieselmotor.
Geplaatst: 04.03.2013 - 13:58
door ZX10r
14.1 dat zijn gewoon D5 verbruikscijfers
Geplaatst: 04.03.2013 - 14:45
door v60pih
Ik ga mij hier niet echt om druk maken, heb ik bij geen enkele auto gedaan tot nu toe.
Geplaatst: 04.03.2013 - 15:25
door rtino
Heb zelf in het verleden een VW Touareg 3.0 TDI gehad die gemiddeld 1 op 9 reed. Heb toen de overstap gemaakt naar een VW Passat 2.0 TDI die 1 op 14 reed gemiddeld. En ik hoopte eigenlijk met de V60 PIH dat er een zuinigere dieselmotor in aanwezig was.
Ruim 90% van de 45K kilometers per jaar die ik rij is snelweg verkeer waarbij ik waarschijnlijk weinig gebruik ga maken van de electro motor. Vandaar dus mijn interesse in het verbruik van de dieselmotor.
Iemand anders die hier wat nuttigs over kan zeggen?
Geplaatst: 04.03.2013 - 15:30
door Autozoeker
Dat is dan net geen 650km op een tank (zonder elektro motor). dat is wel jammer dat je zo snel moet tanken.
Geplaatst: 04.03.2013 - 16:04
door Walter
rtino schreef:Heb zelf in het verleden een VW Touareg 3.0 TDI gehad die gemiddeld 1 op 9 reed. Heb toen de overstap gemaakt naar een VW Passat 2.0 TDI die 1 op 14 reed gemiddeld. En ik hoopte eigenlijk met de V60 PIH dat er een zuinigere dieselmotor in aanwezig was.
Ruim 90% van de 45K kilometers per jaar die ik rij is snelweg verkeer waarbij ik waarschijnlijk weinig gebruik ga maken van de electro motor. Vandaar dus mijn interesse in het verbruik van de dieselmotor.
Iemand anders die hier wat nuttigs over kan zeggen?
als je op de snelweg in hybrid mode rijdt, gebruik je zowel electra als diesel. Ik heb van Beesd naar Waddinxveen gereden en had toen nog een kwart aan electra over. Je rijdt dus niet continu electrisch tot het op is. Dus met de juiste rijstijl, ga je absoluut zuiniger rijden
Geplaatst: 04.03.2013 - 17:02
door Paul
Tsja hoe ga je het berekenen he...
Als ik de folder lees zou je zo'n 900km moeten halen. MAAR er zijn bij mij dagen dat ik PUUR elektrisch kan rijden, dus dan haal ik veel meer kilometers op een tank...
Geplaatst: 04.03.2013 - 17:09
door IkeV70
Ik ben een doemdenker, ik weet het.
Ik gok dat het in de praktijk tegen gaat vallen. Ik denk dat veel PIH's niet zo vaak electrisch opgeladen zullen worden. Als het iets teveel gedoe is, als je bijvoorbeeld niet een handige laadpaal heb op zowel je thuis- als je werk-parkeerplaats, dan zal je toch voornamelijk op diesel rijden.
Ik denk dat in de praktijk het verbruik niet veel zal verschillen van de normale D5.
-aanvulling:
iets wat je overigens ook hoort over de priussen en dergelijke: In de praktijk zijn ze vaak helemaal niet zuiniger dan normale benzine auto's. Te zware rechtervoet enzo.
Geplaatst: 04.03.2013 - 18:59
door V70D5AWD
Mwah, ik ga toch mn best doen. Een zware rechtervoet maakt met een D5 trouwens ook weinig uit. Ik heb wel eens geprobeerd super zuinig te rijden met mijn huidige D5 en het verschil war dermate gering dat ik vanaf dat moment weer gewoon gas gaf…erg he..

Geplaatst: 04.03.2013 - 19:08
door Fulaks
IkeV70 schreef:Ik denk dat in de praktijk het verbruik niet veel zal verschillen van de normale D5.
Zal zelfs iets meer zijn, die elektromotor en de batterijen moeten ook meegezeuld worden

Geplaatst: 05.03.2013 - 10:36
door wihoek
Met mijn huidige Ampera rijdt ik 40.000 km per jaar. Mijn ervaringscijfers:
-iedere dag thuis opladen (250x per jaar)
-beperkt bij laadpalen (50x per jaar)
-12 kwh per keer (€2,30 per keer)
-45 km per volle accu
=13.500 km elektrisch per jaar
dus 26.500 km fossiele brandstof tegen 1:16 benzine Ampera, 1:14 diesel Volvo
Al met al schat ik in €250 per maand kwijt te zijn aan elektra+fossiel. Rij je meer lange ritten dan korte, dan zal het wat hoger uitpakken. Meer korte dan lange ritten, wat minder kosten.
Geplaatst: 05.03.2013 - 10:56
door IkeV70
Interessante statistieken.
Snel uitgerekend bespaar je straks met de V60 plm 964 liter diesel per jaar (1893 ipv 2857), rij je effectief ongeveer 21 km per liter diesel.
Bespaar je ongeveer €756 aan brandstofkosten per jaar.
(t.o.v. een normale D5)
Geplaatst: 05.03.2013 - 11:41
door wihoek
Dat zijn in ieder geval reëlere cijfers dan 1:40 tot 1:50 (of nog zuiniger).
Geplaatst: 05.03.2013 - 11:44
door t5power
IkeV70 schreef:Interessante statistieken.
Snel uitgerekend bespaar je straks met de V60 plm 964 liter diesel per jaar (1893 ipv 2857), rij je effectief ongeveer 21 km per liter diesel.
Bespaar je ongeveer €756 aan brandstofkosten per jaar.
(t.o.v. een normale D5)
756 euro is natuurlijk niks vergeleken bij de afschrijving van een nieuwe auto
Geplaatst: 05.03.2013 - 11:45
door Marc Apeldoorn
De D5van 2012 e.v. valt niet te vergelijken met de 185PK D5 motor. Is echt veel zuiniger, icm GT (weliswaar zonderAWD) 1:20 als je rustig op de snelweg rijdt
Geplaatst: 05.03.2013 - 20:26
door Exit
Hi Walter
Heb je enig idee (we zullen je er niet aan ophangen

wat het verbruik toen is geweest, tussen Beesd en W'veen?
Grtn
Onno
Walter schreef:
als je op de snelweg in hybrid mode rijdt, gebruik je zowel electra als diesel. Ik heb van Beesd naar Waddinxveen gereden en had toen nog een kwart aan electra over. Je rijdt dus niet continu electrisch tot het op is. Dus met de juiste rijstijl, ga je absoluut zuiniger rijden
Geplaatst: 06.03.2013 - 08:16
door Walter
nee, niet gemeten. We hebben dat stuk wisselend gereden; eerste stukje naar de A2 toe in Pure, toen over naar Hybrid en bij een tussenstop overgeschakeld naar Performance. Toen vol gas de snelweg weer op. Daarna weer Hybrid en bij de wisseling van chauffeur weer even op Performance. De rest in Hybrid en einde van de rit hadden we nog een kwart electra over. De Save-modus hebben we niet aangeraakt. Wel merkte ik dat je in de Hybrid-modus veel kan besparen door een juiste rijstijl. Hij geeft duidelijk aan wanneer hij electrisch of diesel aangedreven wordt en als je daarmee leert spelen, wordt het leuk. Ik zit te denken wat er op de boordcompu stond. Volgens mij iets van 6ltr/100km. En dan wordt er niet rustig gereden met die auto.
Geplaatst: 06.03.2013 - 09:00
door v60pih
Stukje naar de A2 is dan ook maar 650 meter. Stationsweg uit, rechtsaf over het spoor en na het viaduct linksaf de A2 op.
Geplaatst: 06.03.2013 - 09:01
door Superfunky
Walter schreef:nee, niet gemeten. We hebben dat stuk wisselend gereden; eerste stukje naar de A2 toe in Pure, toen over naar Hybrid en bij een tussenstop overgeschakeld naar Performance. Toen vol gas de snelweg weer op. Daarna weer Hybrid en bij de wisseling van chauffeur weer even op Performance. De rest in Hybrid en einde van de rit hadden we nog een kwart electra over. De Save-modus hebben we niet aangeraakt. Wel merkte ik dat je in de Hybrid-modus veel kan besparen door een juiste rijstijl. Hij geeft duidelijk aan wanneer hij electrisch of diesel aangedreven wordt en als je daarmee leert spelen, wordt het leuk. Ik zit te denken wat er op de boordcompu stond. Volgens mij iets van 6ltr/100km. En dan wordt er niet rustig gereden met die auto.
Walter, je schrijft dat je bij stops overschakelt naar een andere modus. Kun je niet rijdend wisselen? Dus als ik de snelweg verlaat in Hybrid, moet ik dan eerst stoppen om naar Pure te gaan of kan dat terwijl de auto in beweging is?