Schakelgedrag GT vergelijken
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 87
- Lid geworden op: 22.01.2012 - 12:04
- Locatie: Provincie Utrecht
Ben nu ruim twee maanden in het bezit van mijn V70 2.4D GT6. I.v.m. klachten over het schakelgedrag is de GT eerst gespoeld, daarna is het kleppenhuis vervangen, allebei bij dezelfde, goed bekend staande specialist. Maar echt tevreden ben ik nog steeds niet. Vooral tussen 3 en 4 vind ik de bak nog steeds erg traag en schokkerig schakelen, zeker in koude toestand. Ik lees echter veel verhalen over de traagheid van de GT en begin me nu af te vragen of het niet gewoon zo hoort. Zijn er mensen met een V70 met dieselmotor en GT6 in het midden van het land die samen met mij eens een proefrit in mijn auto willen maken en mag ik dan ook jullie auto proberen om te vergelijken? Bij voorkeur natuurlijk ervaringsdeskundigen met bakproblemen en revisies. Reacties graag via PB. Alvast bedankt!
Binnenkort: V60 CC Polar+ D3 GT8 MY 2017
2018-2020 V50 D5 Edition II Geartronic MY 2008
2012-2018 V70 2.4D 163 pk Momentum Geartronic Family Line MY 2006
2010-nu Saab 900 S Aero MY 1992
2004-2012 V70 2.5D aut. Europa Exclusive MY 2000
2008-2010 360 2.0i GL 3-d MY 1987
2002-2004 940 2.3i aut. Royal Class MY 1994
1997-2003 240 2.0i aut. GLE MY 1991
1995-1998 240 2.3 aut. GLE MY 1986
2018-2020 V50 D5 Edition II Geartronic MY 2008
2012-2018 V70 2.4D 163 pk Momentum Geartronic Family Line MY 2006
2010-nu Saab 900 S Aero MY 1992
2004-2012 V70 2.5D aut. Europa Exclusive MY 2000
2008-2010 360 2.0i GL 3-d MY 1987
2002-2004 940 2.3i aut. Royal Class MY 1994
1997-2003 240 2.0i aut. GLE MY 1991
1995-1998 240 2.3 aut. GLE MY 1986
-
- 4th Gear member
- Berichten: 678
- Lid geworden op: 29.03.2008 - 21:37
- Locatie: Veenendaal
Van mij mag je zo een keer proefrijden, echter heb ik een een 5traps D5 uit 2002. Ik herken overigens mij niet in het overschakelen tussen 3 en 4.
Het is volgens mij wel dezelfde bak alleen dan met 6 versnellingen en mogelijkheid tot zelf schakelen als ik mij niet vergis. Maar daar weten andere meer over..
Het is volgens mij wel dezelfde bak alleen dan met 6 versnellingen en mogelijkheid tot zelf schakelen als ik mij niet vergis. Maar daar weten andere meer over..
V70 D5 163PK 2002 AUT5, Moondust, HU-803 Dolby Pro Logic
- Toonbinneveld
- Starter
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 05.04.2012 - 08:54
- Locatie: Enschede
Weet niet of de giertronic6 hetzelfde probleem heeft, maar bij de oudere AW50-55 bakken wordt dit probleem vaak veroorzaakt door een losgescheurde ring van de B4-servokap.
Deze bak is natuurlijk veel nieuwer, dus zou opgelost moeten zijn, maar alle giertronics van 2000-2001 hebben het probleem van slecht schakelen tussen 3-4 na een tonnetje of 2.
Na een flush is een software reset van adaptie-waarden en oliekwaliteit in de TCM wel aan te raden. Misschien niet gebeurd?
Succes iig.
Deze bak is natuurlijk veel nieuwer, dus zou opgelost moeten zijn, maar alle giertronics van 2000-2001 hebben het probleem van slecht schakelen tussen 3-4 na een tonnetje of 2.
Na een flush is een software reset van adaptie-waarden en oliekwaliteit in de TCM wel aan te raden. Misschien niet gebeurd?
Succes iig.
- Varioclean
- 2nd Gear member
- Berichten: 89
- Lid geworden op: 18.10.2012 - 11:26
- Locatie: Varsseveld
- Contacteer:
wanneer de geartronic koud wat minder zacht schakelt van 3 naar 4 en verder ook nog wat andere kuurtjes begint te krijgen,
zoals wat vertraging bij het inschakelen van de Drive of Reverse, of bij warme motor bij terigschakelen van 2 naar 1 klapjes geeft,
ligt het meestal aan het kleppenhuis als de Volvo meer dan een ton gelopen heeft en een paar jaar oud is.
als het enige probleem is : koud van 3-4 een klapje geven, dan ligt dat meestal in de bak zelf.
de schakelcilinders in de automaat hebben keerringetjes die na verloop van tijd uitdrogen, en zo bij koude motor en automaat de zuigertjes, die in de cilindertjes moeten gaan bewegen om een schakeling tot stand te brengen, tegenhouden omdat ze klemmen.
totdat het schakelzuigertje opeens losschiet, en de schakeling gebeurd dan met een klap,
als de automaat na een paar minuten rijden warmer begint te worden, zijn de keerringen weer wat soepeler, en gebeurt het schakelen gelijkmatiger volgens de juiste snelheid van drukopbouw zoals door de bakcomputer is berekend.
een ander probleem van 3 naar 4 met de AisinWarner TF80 automaatbak die in deze Volvo zit, kan een zijn dat de lock-up niet goed inkomt, deze lock-up werkt op de 4, 5 en 6,
maar dit probleem uit zich door trilling in de koppelomvormer en schommeling van het toerental bij het schakelen naar de 4.
het probleem met de servoklep is iets van de oudere AW55-50 bakken, als de automaat net gespoeld is of ververst is het goed hem versneld in te leren in de adaptie modus, gebeurt dit niet dan leert de bak na een ongeveer duizend kilometer en een aantal weken zichzelf automatisch ook weer helemaal in, om zich aan te passen aan de nieuwe atf die er in zit.
groet,
zoals wat vertraging bij het inschakelen van de Drive of Reverse, of bij warme motor bij terigschakelen van 2 naar 1 klapjes geeft,
ligt het meestal aan het kleppenhuis als de Volvo meer dan een ton gelopen heeft en een paar jaar oud is.
als het enige probleem is : koud van 3-4 een klapje geven, dan ligt dat meestal in de bak zelf.
de schakelcilinders in de automaat hebben keerringetjes die na verloop van tijd uitdrogen, en zo bij koude motor en automaat de zuigertjes, die in de cilindertjes moeten gaan bewegen om een schakeling tot stand te brengen, tegenhouden omdat ze klemmen.
totdat het schakelzuigertje opeens losschiet, en de schakeling gebeurd dan met een klap,
als de automaat na een paar minuten rijden warmer begint te worden, zijn de keerringen weer wat soepeler, en gebeurt het schakelen gelijkmatiger volgens de juiste snelheid van drukopbouw zoals door de bakcomputer is berekend.
een ander probleem van 3 naar 4 met de AisinWarner TF80 automaatbak die in deze Volvo zit, kan een zijn dat de lock-up niet goed inkomt, deze lock-up werkt op de 4, 5 en 6,
maar dit probleem uit zich door trilling in de koppelomvormer en schommeling van het toerental bij het schakelen naar de 4.
het probleem met de servoklep is iets van de oudere AW55-50 bakken, als de automaat net gespoeld is of ververst is het goed hem versneld in te leren in de adaptie modus, gebeurt dit niet dan leert de bak na een ongeveer duizend kilometer en een aantal weken zichzelf automatisch ook weer helemaal in, om zich aan te passen aan de nieuwe atf die er in zit.
groet,