Extra stapje tweede versnelling met filmpje

Technische onderwerpen die niet specifiek op een model betrekking hebben vindt je in dit hoofdstuk
Plaats reactie
hendrik38
1st Gear member
Berichten: 38
Lid geworden op: 16.12.2012 - 11:01

Beste mensen,

Ik heb nu mijn v70 uit 2008 met 80000 km nu ongeveer twee maanden onder mijn kont zitten. Een mooie auto maar irriteer me in de automaat aan 1 klein ding en dat is dat de automaat in de tweede versnelling een heel klein extra toerental dipje maakt. Dit heb k in onderstaand filmpje laten zien door handmatig te schakelen. Dit gebeurt echter ook bij gewoon vol automaat rijden. Ik ben bij de dealer geweest maar die zegt dat dit normaal is....iets met adaptieve Automaat...maar is dit echt zo of is er iets mis mee. Wat is jullie mening?
P.s. Heb dit berichtje ook op het v70 forum gesteld....maar hier zijn ng veel meer met een geartronic natuurlijk :D

Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

De bak laten resetten in eerste instantie en dan kijken hoe het verder verloopt,hebben ze dat niet gedaan voor je bij de dealer?
En kijken of er voldoende olie in zit is wel leuk om te weten.
hendrik38
1st Gear member
Berichten: 38
Lid geworden op: 16.12.2012 - 11:01

Maar is er dan iets mis mee....? Of is dit een normale schakel karakteristiek?
Daarnaast rijd hij verder super, ben bang dat met resetten het alleen maar minder wordt..

Maar ja..als dit de oplossing zou zijn..
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Als je daar bang voor bent,dan zo laten lijkt me.
hendrik38
1st Gear member
Berichten: 38
Lid geworden op: 16.12.2012 - 11:01

Iemand nog een idee,suggestie of gebruikerservaring?
Gebruikersavatar
dutchlimits
5th Gear member
Berichten: 1827
Lid geworden op: 20.05.2011 - 22:33
Locatie: Audi A4 Avant B6 3.0 30v Quattro Zwart

Er is een specialist van automaat bakken actief op dit forum, Varioclean. Je kan hem alles vragen over automaatbakken:

http://www.volvo-forum.nl/profile.php?m ... le&u=27930
RIDES:
Dodge Magnum
VW Corrado G60

EXIT:
Audi A4 B6 3.0 V6 30V QUATTRO
Volvo S40 2001
Polo G40 Genesis
isomo
2nd Gear member
Berichten: 157
Lid geworden op: 19.12.2010 - 09:21

Ik heb dit ook!

In manuele stand is het de lock up die ingrijpt (ook in 2de).

Vandaar de terugval van het toerental van 2000 naar 1800 t/min.

Slip in de koppelomvormer valt dan immers weg.

Althans is dit mijn gevoel over dit "fenomeen".

zou er zeker niet wakker van liggen. doe ik ook niet.
Volvo S60 D3 GT, MY 2011
hendrik38
1st Gear member
Berichten: 38
Lid geworden op: 16.12.2012 - 11:01

Bedankt voor je actie isomo. Ik dacht te hebben begrepen dat er pas een lock up vanaf de derde versnellingen aanwezig was in de geartronic of vergis ik mij daarin?
isomo
2nd Gear member
Berichten: 157
Lid geworden op: 19.12.2010 - 09:21

Hendrik,

vertrek eens vanuit stilstand in manuele modus met 2de versnelling geselecteerd.

geef vrij rustig gas, en hou je toerenteller in de gaten.

Nadat je een terugval van het toerental hebt geconstateerd, zal je merken dat verder versnellen gebeurt zonder slip in de koppelomvormer.

In automatische modus kan je dit niet ervaren in 2de versnelling. De gekozen versnellingen volgen mekaar dermate snel op dat je bij momenten niet weet of hij nu echt schakelt van verzet of de lock up inschakelt.

Ben geen super techneut, maar wil je alleen maar mijn ervaring meegeven.
Volvo S60 D3 GT, MY 2011
isomo
2nd Gear member
Berichten: 157
Lid geworden op: 19.12.2010 - 09:21

Hendrik,

Ik las zonet op het andere forum, waar je dezelfde vraag stelde, dat je hetzelfde fenomeen ervaart in 4 e versnelling... is de lock-up hoor.
Volvo S60 D3 GT, MY 2011
Plaats reactie

Terug naar “Techniek niet modelgebonden”