Vraagje:
Mijn V70 Classic is voor zover ik heb kunnen zien voorzien van Nivomats. Auto staat ook altijd horizontaal, en zakt ook niet in na een tijdje parkeren. Staat zelfs een beetje hoog aan de achterkant naar mijn idee.
Net meer dan 2 ton op de klok en er zit ook een derde bankje in.
Wel is het zo dat ik de dempende werking maar marginaal vind, zeker met belading (= 2 volwassenen voor, 2 kids achterin en het een en ander aan bagage in de bak).
-> Betekent bij Nivomat kapot ook doorzakken of kan het zijn dat de auto op nivo blijft maar dat de demping wel verdwenen is?
Gr. Marc
Nivomats
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Vering en schokdempers zijn twee verschillende dingen.
Zijn de veren nog ok?
Zijn de veren nog ok?
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1516
- Lid geworden op: 20.12.2010 - 13:45
Veren zijn prima. De auto zakt niet door, ook niet met het nodige aan belading.
Wat stoort is dat de auto teveel deint aan de achterkant. Merk je onder belading op de snelweg, dat die een paar keer blijft nadeinen.
Zelfde als ik alleen in de auto zit en hier in de wijk over een drempel rij, deint de auto 3 keer na aan de achterkant.
Schokdempers zijn (voor zover te zien op je knieën - heb de auto nog niet op een brug gehad) niet lek. Als het gewone dempers zijn had ik ze nu vervangen maar bij nivomats vraag ik me eerst even af of dat wel nodig is gezien de aanschafprijs.....
Gr. Marc
Wat stoort is dat de auto teveel deint aan de achterkant. Merk je onder belading op de snelweg, dat die een paar keer blijft nadeinen.
Zelfde als ik alleen in de auto zit en hier in de wijk over een drempel rij, deint de auto 3 keer na aan de achterkant.
Schokdempers zijn (voor zover te zien op je knieën - heb de auto nog niet op een brug gehad) niet lek. Als het gewone dempers zijn had ik ze nu vervangen maar bij nivomats vraag ik me eerst even af of dat wel nodig is gezien de aanschafprijs.....
Gr. Marc
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Rima...
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1516
- Lid geworden op: 20.12.2010 - 13:45
De voorzijde is prima, die deint zeker niet. Het is echt achter!
Ik zal eens zien of ik aan een paar goede gebruikte nivomats kom. Gezien dat de auto gewoon op hoogte blijft, is de vering ok. Kan ik er desnoods gewone schokbrekers onder zetten, niet zo mooi natuurlijk maar dan heb ik voor 100 Eur een paar nieuwe.
Dank voor de input,
Marc
Ik zal eens zien of ik aan een paar goede gebruikte nivomats kom. Gezien dat de auto gewoon op hoogte blijft, is de vering ok. Kan ik er desnoods gewone schokbrekers onder zetten, niet zo mooi natuurlijk maar dan heb ik voor 100 Eur een paar nieuwe.
Dank voor de input,
Marc
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1516
- Lid geworden op: 20.12.2010 - 13:45
Hoe groot is dat verschil in cm, ongeveer?
Anders gezegd, ik heb een auto met een 3e bankje, maar geen greep aan de binnenkant van de kofferbak om die te openen. Dat betekent dat het 3e bankje achteraf gemonteerd is volgens mij. Mogelijk icm een paar Nivomats?
Daarnaast staat de auto naar mijn idee wat hoog achter. Zou kunnen betekenen dat er de standaardvering nog onder zit?
Dus hoeveel zakt de auto als ik de Nivomats door standaard zou vervangen?
Gr. Marc
Anders gezegd, ik heb een auto met een 3e bankje, maar geen greep aan de binnenkant van de kofferbak om die te openen. Dat betekent dat het 3e bankje achteraf gemonteerd is volgens mij. Mogelijk icm een paar Nivomats?
Daarnaast staat de auto naar mijn idee wat hoog achter. Zou kunnen betekenen dat er de standaardvering nog onder zit?
Dus hoeveel zakt de auto als ik de Nivomats door standaard zou vervangen?
Gr. Marc
- Richard
- 7th Gear member
- Berichten: 8657
- Lid geworden op: 29.12.2005 - 13:45
- Locatie: Steenwijk
- Contacteer:
Die handgreep heeft niks met het bankje te maken. Ik heb twee Classics gehad met beide ene handgreep en geen bankje.
Wat het punt is bij nivomats: De veren zelf zijn slapper en ik meen wat langer. Als je er dus gewonen dempers in zet krijg je een erg slap geveerde auto die niet de volledige belading meer aankan.
Wat het punt is bij nivomats: De veren zelf zijn slapper en ik meen wat langer. Als je er dus gewonen dempers in zet krijg je een erg slap geveerde auto die niet de volledige belading meer aankan.
VW Passat 1.9d '93('99-'02)
VW passat 1.9TDI '98('02-'04)
V40 1.9D Europa Nordic '04('04-'05)
V70 D5 Zilver metallic '02 ('05-'09)
Ford focus 1.8 TDDI Wit '01('06-'10)
Peugeot 307 SW HDI '04('10-'11)
440 2.0GLT '94('10-11)
V70 2,5T exclusive '97('11-13)
V70 2,5 '98('12-'13)
Seat Ibiza ST 1.2 TDI ecomotive '11('11-nu)
XC90 2,5T '04(13-nu)
VW passat 1.9TDI '98('02-'04)
V40 1.9D Europa Nordic '04('04-'05)
V70 D5 Zilver metallic '02 ('05-'09)
Ford focus 1.8 TDDI Wit '01('06-'10)
Peugeot 307 SW HDI '04('10-'11)
440 2.0GLT '94('10-11)
V70 2,5T exclusive '97('11-13)
V70 2,5 '98('12-'13)
Seat Ibiza ST 1.2 TDI ecomotive '11('11-nu)
XC90 2,5T '04(13-nu)
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Berichten: 21459
- Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
- Locatie: Flevoland
- Contacteer:
Nivomats kun je testen. Ruimte meten in de wielkasten, 200 KG in de kofferbak, 2 km rijden en dan weer meten. Auto mag dan niet meer dan 2 cm lager staan.
Ongeveer dan, want dit zou de procedure moeten zijn om te bepalen of nivomats nog in orde zijn.
Ongeveer dan, want dit zou de procedure moeten zijn om te bepalen of nivomats nog in orde zijn.
Mark
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
- t_w
- 4th Gear member
- Berichten: 750
- Lid geworden op: 12.07.2007 - 18:09
- Locatie: Twente
Volgens mij kan de 'nivellerende' werking van de nivomats nog goed zijn, maar de demping wel slechter worden.
Na 2 ton gereden te hebben, zijn die dingen natuurlijk niet meer zo 'goed als nieuw'...
Ik zit met hetzelfde dilemma. Nivomats doen het nog wel, maar qua demping is het volgens mij niet alles meer...
Om dan direct ongeveer 600 euro uit te geven...
Na 2 ton gereden te hebben, zijn die dingen natuurlijk niet meer zo 'goed als nieuw'...
Ik zit met hetzelfde dilemma. Nivomats doen het nog wel, maar qua demping is het volgens mij niet alles meer...
Om dan direct ongeveer 600 euro uit te geven...
Volvo 480 Turbo '90 FWD MT Red - Sold...
Volvo V70R '98 FWD MT Pearl Saffron - Sold...
- Richard
- 7th Gear member
- Berichten: 8657
- Lid geworden op: 29.12.2005 - 13:45
- Locatie: Steenwijk
- Contacteer:
Al eens gekeken bij autorima of estateservices?
VW Passat 1.9d '93('99-'02)
VW passat 1.9TDI '98('02-'04)
V40 1.9D Europa Nordic '04('04-'05)
V70 D5 Zilver metallic '02 ('05-'09)
Ford focus 1.8 TDDI Wit '01('06-'10)
Peugeot 307 SW HDI '04('10-'11)
440 2.0GLT '94('10-11)
V70 2,5T exclusive '97('11-13)
V70 2,5 '98('12-'13)
Seat Ibiza ST 1.2 TDI ecomotive '11('11-nu)
XC90 2,5T '04(13-nu)
VW passat 1.9TDI '98('02-'04)
V40 1.9D Europa Nordic '04('04-'05)
V70 D5 Zilver metallic '02 ('05-'09)
Ford focus 1.8 TDDI Wit '01('06-'10)
Peugeot 307 SW HDI '04('10-'11)
440 2.0GLT '94('10-11)
V70 2,5T exclusive '97('11-13)
V70 2,5 '98('12-'13)
Seat Ibiza ST 1.2 TDI ecomotive '11('11-nu)
XC90 2,5T '04(13-nu)
- Richard
- 7th Gear member
- Berichten: 8657
- Lid geworden op: 29.12.2005 - 13:45
- Locatie: Steenwijk
- Contacteer:
check 

VW Passat 1.9d '93('99-'02)
VW passat 1.9TDI '98('02-'04)
V40 1.9D Europa Nordic '04('04-'05)
V70 D5 Zilver metallic '02 ('05-'09)
Ford focus 1.8 TDDI Wit '01('06-'10)
Peugeot 307 SW HDI '04('10-'11)
440 2.0GLT '94('10-11)
V70 2,5T exclusive '97('11-13)
V70 2,5 '98('12-'13)
Seat Ibiza ST 1.2 TDI ecomotive '11('11-nu)
XC90 2,5T '04(13-nu)
VW passat 1.9TDI '98('02-'04)
V40 1.9D Europa Nordic '04('04-'05)
V70 D5 Zilver metallic '02 ('05-'09)
Ford focus 1.8 TDDI Wit '01('06-'10)
Peugeot 307 SW HDI '04('10-'11)
440 2.0GLT '94('10-11)
V70 2,5T exclusive '97('11-13)
V70 2,5 '98('12-'13)
Seat Ibiza ST 1.2 TDI ecomotive '11('11-nu)
XC90 2,5T '04(13-nu)
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1516
- Lid geworden op: 20.12.2010 - 13:45
Voor zover ik weet zijn het nivomats; de rubber balg maakt het verschil dacht ik en die is duidelijk te zien. Heb de auto nog niet op de brug gehad nl. en het weer is nou niet direct van ga er op straat lekker onder liggen 
Wat mij persoonlijk intrigeert is dat de auto niet doorzakt na een tijdje (dagen) stilstaan. Dat doen toch de meeste auto's met nivomats eronder?
Mijn vermoeden is dat er de nivomats later onder geschroefd zouden kunnen zijn, en dat ze de standaard vering hebben laten zitten. Dan zakt de auto niet in want staat normaal op de veren. Zouden er evt. ook standaard schokdempers onder kunnen natuurlijk.....
-> is aan de vering gemakkelijk te zien of het standaard- danwel nivomatveren zijn, zonder ze onder de auto vandaan te schroeven?
Marc

Wat mij persoonlijk intrigeert is dat de auto niet doorzakt na een tijdje (dagen) stilstaan. Dat doen toch de meeste auto's met nivomats eronder?
Mijn vermoeden is dat er de nivomats later onder geschroefd zouden kunnen zijn, en dat ze de standaard vering hebben laten zitten. Dan zakt de auto niet in want staat normaal op de veren. Zouden er evt. ook standaard schokdempers onder kunnen natuurlijk.....
-> is aan de vering gemakkelijk te zien of het standaard- danwel nivomatveren zijn, zonder ze onder de auto vandaan te schroeven?
Marc
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 199
- Lid geworden op: 28.10.2011 - 10:40
- Locatie: Ochten
OK, zou kunnen. Aan de veren is niet zo veel te zien. Als je de nivomaten eronder uit haalt en je zet hem weer op z'n pootjes, moet de hoogte 'normaal' zijn. Standaard schokdempers hebben immers geen voorspanning, zoals de nivomaten.