Pagina 1 van 11

Diesel EGR en motor reiniging

Geplaatst: 23.02.2013 - 17:36
door Bover
Gister heb ik toch een nieuwe ervaring meegemaakt met mijn Volvo.

Toen ik bij Gery was om de bak te spoelen van onze tweede auto ( S60) was er ook een meneer die iets te vertellen had over het schoonmaken van de inwendige diesel motor. :?

Omdat ik ooit een binnenvaart bedrijf heb gehad en nogal wat motoren en generatoren heb zien vervuilen, allemaal diesels, was ik eerlijk gezegd nogal septisch :roll:

Hoe die roet nou eruit krijgen? Met een krabbertje? :(

Lang verhaal kort te maken:
De Volvo mocht langs komen en zou hij bewijzen dat mijn motor significant schoner zou zijn na die behandeling. 8)

Met een soort papagaai die in de verpleeghuizen staat bij het bed werd de cilinder opgehangen waar de vleistof ingaat en een slangentje naar de motor.

Vervolgens ging de EGR klep open en kwam er een dop op met een soort sproeier die vloeistof inspoot.
Twee meters vertelde mij dat er ongeveer 6 bar druk op stond. en waar om de x hoeveelheid seconden vloeistof werd ingespoten in de motor.
Die hoorde je reageren op die inspuiting in het toerental met 50-100 toeren plus.

Draaiende motor en wel een beetje stank bij de uitlaat en het proces duurde wel meer dan twee uur.

Toen ik terugreed naar huis met de instructie op de snelweg vermogen te geven was de achterop rijdende audi niet helemaal gelukkig.

Resultaat was wel dat voor mijn gevoel de Volvo wat pittiger op het gaspedaal reageerde. :D

Geplaatst: 23.02.2013 - 17:50
door Bover
foto

Geplaatst: 23.02.2013 - 20:00
door elianmars
Je hebt geen roetfilter onder de wagen?

Geplaatst: 23.02.2013 - 20:02
door NJ8
Ja, waar blijft die prut dan?

Afbeelding

Geplaatst: 23.02.2013 - 20:30
door V70/2.4D/2003
Die prut, MWAHAHAHAH, dat schreef hij toch:
met de instructie op de snelweg vermogen te geven was de achterop rijdende audi niet helemaal gelukkig.
:twisted: :twisted:

Geplaatst: 23.02.2013 - 21:04
door Bover
:D die prut ging inderdaad richting uitlaat en dan erbuiten begreep ik , maar niet in de filter maar door de pijp naar buiten..

Geplaatst: 23.02.2013 - 21:05
door Bover
NJ8 schreef:Ja, waar blijft die prut dan?

Afbeelding
DAt zag erbij mij ook zo uit bij het begin, nu echt schoon :o

Geplaatst: 23.02.2013 - 21:18
door Obbetuning
Bover schreef::D die prut ging inderdaad richting uitlaat en dan erbuiten begreep ik , maar niet in de filter maar door de pijp naar buiten..
Nou, in eerste instantie ging de prut toch wel de werkplaats in, op de snelweg was het laatste restje.

Geplaatst: 23.02.2013 - 21:31
door pasv70
Waar heb je dat laten doen?

De boel een beetje schoon van binnen kan geen kwaad volgens mij...

Geplaatst: 23.02.2013 - 21:41
door ...
Kan ook handmatig, maar is wel een rotklusje. Staat hier nog in de planning. Ik heb alleen het deel vanaf de EGR koeler tot aan het inlaatspruitstuk handmatig gereinigd en daar kwam al een hoop rotzooi uit.

Volledige instructievideo (even oefenen op je Pools, maar dat schiet niet echt op bij mij):


Het liefst zou ik ook het inlaatspruitstuk nog meepakken, maar zo te zien moet je dan het hele kleppendeksel en de verstuivers demonteren. Een los inlaatspruitstuk zie ik nog wel zitten (bij andere auto's ook gedaan), maar demonteren van verstuivers.... brrrr durf ik niet aan te beginnen met mijn (gebrek aan) kennis.

Geplaatst: 23.02.2013 - 23:41
door lint
Wat zijn de kosten voor zo'n motorreining?

Geplaatst: 24.02.2013 - 00:40
door Ramon&Ramon
Er kleven wel risico,s aan deze manier van reinigen,heb laatst zo,n demo gezien,waarbij er een stuk vuil tussen een uitlaatklep bleef zitten,waardoor de motor op 4 cilinders ging lopen,met als gevolg een kopdemontage plus een defecte klep.

Geplaatst: 24.02.2013 - 08:56
door Bover

Dit is een engelse uitleg.

Geplaatst: 24.02.2013 - 09:02
door Bover
pasv70 schreef:Waar heb je dat laten doen?

De boel een beetje schoon van binnen kan geen kwaad volgens mij...
Ik heb dat laten doen bij de Volvosponsors Volvotune & GS Powerflush. Die twee hebben nu de handen in elkaar geslagen te hebben en werken vanuit dezelfde werkplaats..

@Ramon@Ramon,
Dat vertelde de monteur ook en om te voorkomen was er dit apparaat dat op de foto te zien is en z.g pulseert met de vloeistof inspuit moment. Maar er wordt met 1100toeren lopende motor elke 17 seconden een beetje vloeistof ingespoten. Hm zou iboeiend zijn te ontdekken wat voor reiniging dat is.

Geplaatst: 24.02.2013 - 09:32
door V70/2.4D/2003
Bover, quanta costa dat geintje, wat was je km-stand, was er al eerder gereinigd, is de EGR zelf ook los geweest zoals in het filmpje het geval is geweest (pre-cleaning) en tot slot de verschillen tussen voor en na?

Geplaatst: 24.02.2013 - 09:57
door Bover
V70/2.4D/2003 schreef:Bover, quanta costa dat geintje, wat was je km-stand, was er al eerder gereinigd, is de EGR zelf ook los geweest zoals in het filmpje het geval is geweest (pre-cleaning) en tot slot de verschillen tussen voor en na?
Mijn km stand is 192.000. Voor zover ik weet was de EGR nooit gereinigd en is inderdaad de EGR losgemaakt.
DE verschillen kan ik niet technisch duiden, ik ben een klant, maar met de endoscoop kun je duidelijk zien dat de wanden schoon waren.

Voor mijn zeer beperkte technische kennis stel ik mij voor dat op deze manier ook de klepstoters omgeving gereinigd wordt en kortom overal beter lucht en smering bij kan komen.

Ik heb idiee dat de auto wat pittiger reageert op gaspedaal

Geplaatst: 24.02.2013 - 11:58
door Ramon&Ramon
Klepstoters worden hiermee niet gereinigd,het gaat om het inlaat trajact,dus niet de klepbediening,maar de klepzittingen en klepstelen enz enz.

Geplaatst: 24.02.2013 - 12:30
door bartv70
Geen risico dat prut in smeer traject (oliekanaaltjes) komt?

Geplaatst: 24.02.2013 - 12:55
door Lexus76
Is dit net zoiets als seafoam?

Geplaatst: 24.02.2013 - 14:27
door Bover
@Ramon en Ramon, dat is toch niet verkeerd? Wordt toch alles wat beter van? Alles sluit dan tich weer beter af in inwendige?

( Nu eerst met de de familie op pad )