ik heb een nieuwe accu aangeschaft voor mijn V70 III 2,5 T.
Dat moet de EN 800 zijn volgens de specificaties van de acculeverancier.
wat blijkt?
deze accu is veel langer dan de accu die er in zat.
De minkabel (massa) is daardoor de kort.
Hierdoor heb ik de hele accu 180 graden moeten omdraaien.
maar zit nu wel met de +-pool aan de verkeerde kant en daardoor met een accuklem die niet meer onder de afdekking past.
je begrijpt, het liefst wil ik de accu weer in de juiste richting plaatsen zodat die dikke accuklem weer onder de afdekking past.
mijn oplossing is deze:
kan ik de minkabel eenvoudig vervangen door een langere?
waar leidt deze naar toe?
ik kon dat in de gauwigheid (invallende duisternis) niet zien.
wie helpt?
Goede automaterialenhandel in de buurt. aanschaf langere accukabel moet geen probleem zijn.
maar.... is dit wel een werkbare oplossing?
ik hoor het graag (gauw)
(n.b. aan bijvoorbeeld de electr.achterklep merk ik direct dat dit wel degelijk de accus is die ik moet hebben. de vorige EN 640 is eigenlijk te zwak.)
wouter
Accu past niet!
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
Retour met die niet passende accu en een passende er weer in, zo nodig eenje van de dealer. Met alle respect, gaat nergens over, dit moet gewoon goed.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
- gsx750r
- 6th Gear member
- Contacteer:
In de Gebruikershandleiding van de V70 III geeft Volvo aan dat voor de V70 2.5T een accu met een CCA van 520 - 800 met een reservecapaciteit van 100 - 150 min. gemonteerd kan zijn.volvolvo schreef: .....(n.b. aan bijvoorbeeld de electr.achterklep merk ik direct dat dit wel degelijk de accus is die ik moet hebben. de vorige EN 640 is eigenlijk te zwak.)
Die EN640 was dus niet per definitie de verkeerde accu. Volvo geeft wel als waarschuwing dat je bij vervanging erop moet letten een accu te plaatsen met dezelfde koudstart- en reservecapaciteit ! Dat staat op de sticker. Weet je nog wat er oorspronkelijk inzat ?
Aan de werking van de elektrische achterklep kun je echt niet 'aflezen' dat die EN 640 een te lage capaciteit had, hoogstens dat de accu op zijn einde raakt. Dat de klep met de nieuwe accu beter werkt is voorspelbaar omdat hij nog over zijn volledige capaciteit beschikt !
Wat me wel verbaast is dat kennelijk de accu al een keer vervangen is door de dealer. Je spreekt over een V70 III en die kan dus hoogstens 6 jaar oud zijn en in een andere topic werd bij hoog en bij laag beweerd dat een Volvo accu minstens 6 jaar meegaat ...... ???
Maar goed, een wat langere massakabel is geen probleem. Monteren ook niet want hij zit gewoon met een bout ergens aan het chassis of de carrosserie vast. Althans bij mijn S80 is dat zo.
En, niet l*llig bedoeld hoor maar als ik op pad ga voor een nieuwe accu heb ik ook altijd de maximale afmetingen die mogelijk zijn op een kladje geschreven dat ik bij me heb !
Succes
Rob
MINI John Cooper Works ; Land Rover Defender Td5 110 HT ; Jaguar XK Coupé 4.2 V8 (staat volledig gepreserveerd in opslag) ; Iseki Landhope 165 trekkertje ; Motor: Harley Davidson Heritage Softail ; Toy for boys: Yamaha XT1200ZE.
- gsx750r
- 6th Gear member
- Contacteer:
Dat je het niet had verwacht is inderdaad niet zo vreemd want als je diverse merkaccu's vergelijkt met elkaar dan zijn er veel accu's met dezelfde afmetingen maar verschillende specificaties zoals koudstart- en reservecapaciteit.volvolvo schreef:Maar zag dat maten 640 en 800-accu zelfs waren. Dus verwachtte dit probleem eigenlijk niet. Dus massakabel die 10 cm langer is, zou moeten werken.
Een langere massakabel kan inderdaad zonder problemen en zeker als 10 cm voldoende is. Maar kijk voor dat je er evt. een gaat kopen of misschien de oplossing zoals M@rcel hierboven aangaf bij jou ook mogelijk is.
Waarom is omruilen van de accu bij de zaak waar hij vandaan komt eigenlijk geen optie ?
Rob
MINI John Cooper Works ; Land Rover Defender Td5 110 HT ; Jaguar XK Coupé 4.2 V8 (staat volledig gepreserveerd in opslag) ; Iseki Landhope 165 trekkertje ; Motor: Harley Davidson Heritage Softail ; Toy for boys: Yamaha XT1200ZE.
- VolvoTech
- 7th Gear member
- Contacteer:
Accu terugbrengen aub en bij Volvo een originele passende halen...
Kost iets meer, maar dan heb je ook wat.
Als je met V70-3 een V70 2008+ bedoelt:
Er zitten sensoren die de accu temp meten in je auto en die doen het ook niet met een imitatie accu!
Kost iets meer, maar dan heb je ook wat.
Als je met V70-3 een V70 2008+ bedoelt:
Er zitten sensoren die de accu temp meten in je auto en die doen het ook niet met een imitatie accu!
Creating Solutions for Volvo's!
www.volvotech.eu
www.facebook.com/volvotech
Commerciele/Technische vragen uiteluitend naar [mail=info@volvotech.eu]info@volvotech.eu[/mail] aub!
Prive zaken mogen natuurlijk per PM.
www.volvotech.eu
www.facebook.com/volvotech
Commerciele/Technische vragen uiteluitend naar [mail=info@volvotech.eu]info@volvotech.eu[/mail] aub!
Prive zaken mogen natuurlijk per PM.
- Oceanracer
- Geartronic member
Die acculeverancier verkoopt gewoon liever een grotere accu dan een kleine. Je prijsvoordeel, áls je dat al zou hebben, verdampt in elk geval volledig door het gezanik met een nietpassende accu en de kosten van zo'n verlengkabeltje. Bij de dealer koop je voor acht tientjes een goede accu die zo weer zes jaar meegaat.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
-
- 1st Gear member
vandaag rond gemaakt:
langere massakabel aangesloten.
accu zit weer in goede richting gemonteerd.
is iets te lang/te hoog voor afdichting.
gleuf(je) met tape waterdicht gemaakt
over 6 jaar kies ik de korte variant...
dank voor meedenken
langere massakabel aangesloten.
accu zit weer in goede richting gemonteerd.
is iets te lang/te hoog voor afdichting.
gleuf(je) met tape waterdicht gemaakt
over 6 jaar kies ik de korte variant...
dank voor meedenken