Pagina 1 van 2
Voor de echte kenners een vraag
Geplaatst: 27.02.2013 - 15:54
door Bart Giesen
Ik heb een 2002, 115pk S40 diesel. Deze is af-fabriek geleverd met Nivomat i.c.m. niveauregeling voor de xenon verlichting.
Nu heb ik het volgende probleem. Mijn achterband (l.a.) cupt. Koop een nieuwe Michelinn band (a 180e per stuk) en na een paar 1000 km heb ik een gigantisch irritant zoemend geluid in de auto. De auto heeft een 2- en 4-punt uitlijning gehad. Tevens zijn de spoor- / reactiestangen vervangen achter (orgineel Volvo). Maar toch, blijft het probleem bestaan.
De Nivomat functie werkt. Echter, de linkerzijde staat iets lager. Gezien een Nivomat schokdemper een lieve 409 excl. kost en de auto eht simpelweg niet meer waard is, bedacht ik me voor normale dempers te gaan.
Nu begint het probleem. Ik heb de dealer mijn gegevens gegeven betreffende de auto. Hieruit kunnen ze opmaken dat er Nivomat onder zit. Echter, ze weten niet welke schokdemper (normale) en veren eronder moeten.
Heeft een van jullie een idee?
Edit;
Wie ow wie heeft er hier een 115PK S40 diesel, modeljaar 2003, Type 644 (staat onder de motorkap tegen het schutbord), sport (dus met spoilers etc.) ZONDER nivomat
Fotos ter verduidelijking; schokdemper probleem lijkt wel aan de slijtage te zien
Dit is echt niet ok ofzo

Geplaatst: 27.02.2013 - 16:50
door wrusman
Dat ligt volgens mij aan het type onderstel dat je hebt, er zijn er verschillende.
Als je je VIN (te vinden onder je motorkap en bij je voorruit) hier post kan er meer uitgezocht worden.
demontagebedrijven al geprobeerd voor nivomats ?
Geplaatst: 27.02.2013 - 17:40
door Jers3n
Je hebt dus 1 nieuwe achterband aangeschaft? Hoeveel profiel verschil is er dan nu met de andere achterband? En is/was de andere achterband dan niet gecupt?
Is het wel de nivomat die kapot is of is er een probleem met de veer? Aangezien de nivomatfunctie wel werkt.
Geplaatst: 27.02.2013 - 17:56
door Bart Giesen
Nee, ik heb alles doorgegeven aan de dealer, kenteken, VIN-nummer etc. etc. etc. alles. En aan de hand daarvan zien ze niks anders, als dat ik Nivomat heb. Dus daar kunnen ze niets mee.
Ik heb natuurlijk niet 1 band aangeschaft, maar 2x!
De veer is heel, heb ik gevoeld en gecontroleerd. De functie van Nivomat werkt wel, maar in 'rust' staat de linker wat lager ten aanzien van de rechter. De andere band is niet gecupt.
Geplaatst: 27.02.2013 - 17:58
door Bart Giesen
Wie ow wie heeft er hier een 115PK S40 diesel, modeljaar 2003, Type 644 (staat onder de motorkap tegen het schutbord), sport (dus met spoilers etc.) ZONDER nivomat
Geplaatst: 27.02.2013 - 19:39
door Jers3n
Ik weet niet of het kan (zie niet waarom niet) maar wat gebeurt er als je de nivomat links-rechts omwisselt?
Geplaatst: 27.02.2013 - 19:48
door Bart Giesen
Fijn dat je meedenkt, en ik bedoel dit niet rot, maar wat zou dit kunnen vertellen?
Geplaatst: 27.02.2013 - 21:30
door Freek63
Misschien heb je dit al bedacht, maar je zou ook de wiellagers eens nader kunnen (laten) bekijken. Zet de auto op de krik en geef het wiel een zwieper. Luister naar het verschil tussen links en rechts...
Geplaatst: 27.02.2013 - 21:47
door Jers3n
Bart Giesen schreef:Fijn dat je meedenkt, en ik bedoel dit niet rot, maar wat zou dit kunnen vertellen?
Was me aan het afvragen of er wellicht een ander probleem zou kunnen zijn dan de nivomat. Indien je wisselt en de zelfde kant blijft lager blijft staan ligt het niet aan de nivomat. Of indien rechts nu lager staat wel nivomat probleem.
Geplaatst: 27.02.2013 - 22:51
door StephanD
Ik had onder mijn V40 ook nivomats en bij mij stond ie rechts wat lager (ik geloof iets van 2 cm).
Na vervangen spoor en reactiestangen achter en verschillende keren uitlijnen bleef ie een klein beetje naar rechts trekken, waarschijnlijk door dit hoogteverschil, maar van gecupte banden (ik had ook Michelin) of gezoem heb ik nooit last gehad.
Staat ie zo erg scheef dan dat je dit als oorzaak verdenkt?
Geplaatst: 27.02.2013 - 23:11
door Ramon&Ramon
Natuurlijk kan de dealer kijken wat er onder hoort,zit en kunt monteren.
Vreemde afhandeling dus.
Geplaatst: 28.02.2013 - 08:46
door wrusman
zoals ik al zei :
Als je je VIN (te vinden onder je motorkap en bij je voorruit) hier post kan er meer uitgezocht worden.
er zijn meer wegen die naar vadis/vida leiden

Geplaatst: 28.02.2013 - 10:33
door volvo-s40
Was het niet zo dat het niet veel uitmaakt welke demper onder je wagen plaatst.
Veren zet je over.
Met een beetje goed gereedschap en 2 linkerhanden is dit zelf prima te doen, en scheeld je 2 a 300 euro aan arbeids loon.
Hoogtestelling van de koplampen passen zichzelf weer aan omdat dit los van de demper staat.
Geplaatst: 28.02.2013 - 20:10
door toppertje
is nivomatic niet wettelijk verplicht bij orgineel Xenon?
(hoogteregeling)
Geplaatst: 28.02.2013 - 21:41
door lint
Nee, bij xenon af fabriek zit volgens mij standaard automatische hoogteregeling.
Geplaatst: 28.02.2013 - 23:26
door Ramon&Ramon
toppertje schreef:is nivomatic niet wettelijk verplicht bij orgineel Xenon?
(hoogteregeling)
De vraag moet eigenlijk zijn,is automatische hoogte regeling niet verplicht bij Nivomats.
Geplaatst: 28.02.2013 - 23:26
door Ramon&Ramon
Is geen APK eis ook..
Geplaatst: 28.02.2013 - 23:28
door Ramon&Ramon
Als je normale dempers er onder wil hebben,ben je net zo duur uit als nivomats,het is bij een V40 een hele complete ombouw,van nivomats naar normale dempers.
Andere dempers, veren enz..
Geplaatst: 28.02.2013 - 23:58
door Bart Giesen
wrusman schreef:zoals ik al zei :
Als je je VIN (te vinden onder je motorkap en bij je voorruit) hier post kan er meer uitgezocht worden.
er zijn meer wegen die naar vadis/vida leiden

En zoals ik jou al zei; AL deze gegevens heb ik aan de dealer gegeven. Maar deze vind in hun systeem niets anders als dat er Nivomat onder zit.
Geplaatst: 01.03.2013 - 00:01
door Bart Giesen
volvo-s40 schreef:Was het niet zo dat het niet veel uitmaakt welke demper onder je wagen plaatst.
Veren zet je over.
Met een beetje goed gereedschap en 2 linkerhanden is dit zelf prima te doen, en scheeld je 2 a 300 euro aan arbeids loon.
Hoogtestelling van de koplampen passen zichzelf weer aan omdat dit los van de demper staat.
Ja maar de veren die bij een Nivomat zitten, zijn daarvoor afgestemd. Je kunt niet zomaar een set veren willekeurig op een willekeurige demper zetten. Daarmee verstoor je de balans tussen voor en achter.
Het vervangen stelt inderdaad geen bal voor.