Ik observeer sinds een maand of wat problemen met het inleggen van de 1e maar soms ook alle versnellingen van de vrije stand. Betreft een 5-handbak voor een 2.0T uit 2002. 180 kkm.
1/ probleem doet zich ondr andere bij koude (winter als zomer) bak voor. Het lijkt in de winter ietwat erger dan in de zomer. Soms wil hij dan wel makkelijk in 3 of 4 maar (maar ook niet altijd) en eenmaal in 3 of 4 dan gaat hij dan wel makkelijk naar 1.
2/ als ik een stoplicht nader, dan schakel ik vlak voordat ik volledig stilsta naar z'n 1 terug (om zo de synchro wat te ontlasten) en dan glijdt er zo wat in. De bak is dan natuurlijk wel warm.
3/ als ik voor een stoplicht sta met de bak in neutraal en dan naar 1 wil schakelen met koppelen, dan is de kans het grootst dat ik de versnelling er echt in moet duwen en dat voelt gewoon niet best.
4/ als eenmaal in 1 dan schakelt alles vrolijk door, warm of koud, hard of zacht.
Ik denk aan de arreteerkogeltjes in de bak, speling op de schakelmoffen. Omdat het meestal wel goed gaat en slechts soms niet, lijkt me olie niet veel uitmaken?
Iemand van jullie een idee? Alle reacties welkom. Het zit me niet lekker.
Groet,
Steven
Versnellingsbak V70 2002 handbak
- Steven Volvo
- 3rd Gear member
- Berichten: 381
- Lid geworden op: 20.12.2010 - 18:07
- Locatie: Utrecht
V60 T6 MY25
V60 T6 Recharge 2020
V70 - 2.5T - 2005 - 180kkm
V70 - 2.0T - 2002 - Duitser R.I.P.
V60 T6 Recharge 2020
V70 - 2.5T - 2005 - 180kkm
V70 - 2.0T - 2002 - Duitser R.I.P.
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Denk eerder een koppeling probleem.
Of de voorgeschreven olie er in doen,dat gaat namelijk nog wel is mis en ze zijn daar zeer gevoelig voor die bakken.
Of de voorgeschreven olie er in doen,dat gaat namelijk nog wel is mis en ze zijn daar zeer gevoelig voor die bakken.
- Steven Volvo
- 3rd Gear member
- Berichten: 381
- Lid geworden op: 20.12.2010 - 18:07
- Locatie: Utrecht
Ik zal eens navragen voor een oliewissel. Als het de olie is, dan zou ik toch vaker een stroef schakelen moeten ervaren en niet alleen bij de 1 vanuit stilstand.
Ramon, waar denk je wat preciezer aan bij de koppeling? Niet volledig ontkoppelen? Lucht in circuit? Ik ervaar de koppeling van de V70 als prettig 'licht'. Glijlager? Misschien tips om te testen?
Gr.
Ramon, waar denk je wat preciezer aan bij de koppeling? Niet volledig ontkoppelen? Lucht in circuit? Ik ervaar de koppeling van de V70 als prettig 'licht'. Glijlager? Misschien tips om te testen?
Gr.
V60 T6 MY25
V60 T6 Recharge 2020
V70 - 2.5T - 2005 - 180kkm
V70 - 2.0T - 2002 - Duitser R.I.P.
V60 T6 Recharge 2020
V70 - 2.5T - 2005 - 180kkm
V70 - 2.0T - 2002 - Duitser R.I.P.
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Als de koppeling niet goed vrij komt,dat kan verschillende oorzaken hebben,de plaat blijft plakken,drukgroep niet goed,lucht in het systeem.
Je woont in de buurt lees ik,rij anders maar keer langs om is te kijken.
Je woont in de buurt lees ik,rij anders maar keer langs om is te kijken.
- Steven Volvo
- 3rd Gear member
- Berichten: 381
- Lid geworden op: 20.12.2010 - 18:07
- Locatie: Utrecht
Bedankt Ramon voor het aanbod, ik bel je morgen even daarover.
Vandaag even de dealer gebeld voor de kosten van bakoliewissel: 58 euries. Dat ga ik dan sowieso maar doen, misschien niet verkeerd bij 180kkm.
Als verdere opties noemde de dealer het af/bijstellen van de kabels (geschat op tientjes-werk,ca. 30 mins werk) en het smeren van de prise-as(bak demonteren).
Nu heb ik in een eerder topic gelezen dat daar de meningen over uiteen lopen. (Kan het topic dus nu net even niet vinden...)
Steven
Vandaag even de dealer gebeld voor de kosten van bakoliewissel: 58 euries. Dat ga ik dan sowieso maar doen, misschien niet verkeerd bij 180kkm.
Als verdere opties noemde de dealer het af/bijstellen van de kabels (geschat op tientjes-werk,ca. 30 mins werk) en het smeren van de prise-as(bak demonteren).
Nu heb ik in een eerder topic gelezen dat daar de meningen over uiteen lopen. (Kan het topic dus nu net even niet vinden...)
Steven
V60 T6 MY25
V60 T6 Recharge 2020
V70 - 2.5T - 2005 - 180kkm
V70 - 2.0T - 2002 - Duitser R.I.P.
V60 T6 Recharge 2020
V70 - 2.5T - 2005 - 180kkm
V70 - 2.0T - 2002 - Duitser R.I.P.
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 302
- Lid geworden op: 20.02.2007 - 17:37
Ik had enkele jaren geleden vergelijkbare symptomen in mijn S60 (2001, toen iets van 250 dkm). Voor een stoplicht wachten in de vrij en daarna met geen mogelijkheid in de 1 te krijgen.
Heb toen de prise-as opnieuw laten smeren omdat ik ergens gelezen had dat er in de eerste productiejaren vet gebruikt zou zijn dat na verloop van tijd 'verhardt'. Omdat de boel dan toch open moet heb ik meteen de koppeling laten vervangen. Sindsdien geen problemen meer, al lijkt het inschakelen van de 1 nu (360 dkm) weer iets moeilijker te gaan.
Heb toen de prise-as opnieuw laten smeren omdat ik ergens gelezen had dat er in de eerste productiejaren vet gebruikt zou zijn dat na verloop van tijd 'verhardt'. Omdat de boel dan toch open moet heb ik meteen de koppeling laten vervangen. Sindsdien geen problemen meer, al lijkt het inschakelen van de 1 nu (360 dkm) weer iets moeilijker te gaan.
Ford Escort 1.6 GL op LPG / 1987 (170.000) - 1998 (420.000)
Saab 900 V6 / 1998 (160.000) - 2001 (285.000)
Peugeot 406 3.0-24V Coupe / 2001 (70.000) - 2002 (80.000)
Peugeot 206 XS 1.6-16V - 2002 (5.000) - 2004 (45.000)
Volvo S60 2.4-170 pk op LPG / 2005 (160.000) - 2016 (429.000)
Volvo V60 D5 Momentum / 2016 (134.000) - ???
Saab 900 V6 / 1998 (160.000) - 2001 (285.000)
Peugeot 406 3.0-24V Coupe / 2001 (70.000) - 2002 (80.000)
Peugeot 206 XS 1.6-16V - 2002 (5.000) - 2004 (45.000)
Volvo S60 2.4-170 pk op LPG / 2005 (160.000) - 2016 (429.000)
Volvo V60 D5 Momentum / 2016 (134.000) - ???
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Op de price as mag geen vet,dat is een soort coating,meer niet..
Die fout wordt vaak gemaakt,door er kopervet op te doen gaat het zeer zeker mis.
Een bepaald soort wiellagervet heel dun erop kan wel.
Die fout wordt vaak gemaakt,door er kopervet op te doen gaat het zeer zeker mis.
Een bepaald soort wiellagervet heel dun erop kan wel.
- Steven Volvo
- 3rd Gear member
- Berichten: 381
- Lid geworden op: 20.12.2010 - 18:07
- Locatie: Utrecht
Het smeren van de prise as klinkt als een paar honderd euro aan werk.
Kunnen die kabels idd gesteld worden? Als dat de oorzaak is, waarom treedt het dan alleen af en toe op?
Ik ga alsvolgt te werk:
1 bakolie vernieuwen, weekje rijden.
2 kabels stellen als dit idd kan.
3 prise as smeren ( verreweg het duurst gok ik, misschien maar meteen de platen vervangen dan, bak ligt er toch af).
Steven
Kunnen die kabels idd gesteld worden? Als dat de oorzaak is, waarom treedt het dan alleen af en toe op?
Ik ga alsvolgt te werk:
1 bakolie vernieuwen, weekje rijden.
2 kabels stellen als dit idd kan.
3 prise as smeren ( verreweg het duurst gok ik, misschien maar meteen de platen vervangen dan, bak ligt er toch af).
Steven
V60 T6 MY25
V60 T6 Recharge 2020
V70 - 2.5T - 2005 - 180kkm
V70 - 2.0T - 2002 - Duitser R.I.P.
V60 T6 Recharge 2020
V70 - 2.5T - 2005 - 180kkm
V70 - 2.0T - 2002 - Duitser R.I.P.
- Musicus
- 4th Gear member
- Berichten: 787
- Lid geworden op: 06.01.2008 - 15:47
- Locatie: Ulvenhout
Je kunt de kabels ook laten smeren. Nadat bij mij de bak was gedemonteerd en weer gemonteerd schakelde alles veel stroever. Teruggegaan naar de garage, daar hebben ze de kabels opnieuw gesmeerd, naderhand nergens meer last van gehad. Het is nu al 25K goed....
Was in een half uurtje gedaan.
Was in een half uurtje gedaan.
S60 D5 2002, 850.000km
S60 2.4 2009, 282.000km
V40 2.0 2004, 264.000km
S60 2.4 2009, 282.000km
V40 2.0 2004, 264.000km
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 302
- Lid geworden op: 20.02.2007 - 17:37
Er was toch ooit sprake van een probleem met plakkende koppelingsplaten als gevolg van hard geworden vet op de spiebaan?Ramon&Ramon schreef:Op de price as mag geen vet,dat is een soort coating,meer niet..
Die fout wordt vaak gemaakt,door er kopervet op te doen gaat het zeer zeker mis.
Een bepaald soort wiellagervet heel dun erop kan wel.
Ford Escort 1.6 GL op LPG / 1987 (170.000) - 1998 (420.000)
Saab 900 V6 / 1998 (160.000) - 2001 (285.000)
Peugeot 406 3.0-24V Coupe / 2001 (70.000) - 2002 (80.000)
Peugeot 206 XS 1.6-16V - 2002 (5.000) - 2004 (45.000)
Volvo S60 2.4-170 pk op LPG / 2005 (160.000) - 2016 (429.000)
Volvo V60 D5 Momentum / 2016 (134.000) - ???
Saab 900 V6 / 1998 (160.000) - 2001 (285.000)
Peugeot 406 3.0-24V Coupe / 2001 (70.000) - 2002 (80.000)
Peugeot 206 XS 1.6-16V - 2002 (5.000) - 2004 (45.000)
Volvo S60 2.4-170 pk op LPG / 2005 (160.000) - 2016 (429.000)
Volvo V60 D5 Momentum / 2016 (134.000) - ???
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Volvo heeft speciaal vet in gebruik tegenwoordig. Dat wordt door dupont op de markt gebracht en kost 120 euro voor een spuitbusje! Deze spuitbus wordt door Volvo nu voorgeschreven omdat er in het verleden wat problemen zijn geweest met minder soepele koppelingen. Die dingen gaan ook zo verrekte lang mee bij een Volvo
Bij veel andere merken heeft het vet echt niet de tijd om uit te drogen.
Zoals Ramon al opmerkte gaat het echt om een heel dun laagje. Het laatste wat je wilt is dat het vet op je plaat terecht komt.

Zoals Ramon al opmerkte gaat het echt om een heel dun laagje. Het laatste wat je wilt is dat het vet op je plaat terecht komt.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Het was geen probleem met een plakkende plaat,maar met het moeilijk schuiven van de plaat over de price as.
Vaak gaat het na een nieuwe gedemonteerd te hebben mis.
Verkeerd vet,bijv kopervet en al dat spul nog al meer.
Kopervet is voor remmen en om een uitlaatdeel soepel in elkaar te schuiven en verder niets.
Ik gebruikte voor price assen,van welk merk dan ook,een speciale soort wiellagervet,heel lichtjes er op en nooit geen problemen.
Vaak gaat het na een nieuwe gedemonteerd te hebben mis.
Verkeerd vet,bijv kopervet en al dat spul nog al meer.
Kopervet is voor remmen en om een uitlaatdeel soepel in elkaar te schuiven en verder niets.
Ik gebruikte voor price assen,van welk merk dan ook,een speciale soort wiellagervet,heel lichtjes er op en nooit geen problemen.
- Steven Volvo
- 3rd Gear member
- Berichten: 381
- Lid geworden op: 20.12.2010 - 18:07
- Locatie: Utrecht
Stel dat de oorzaak de gebrekkige smering van de prise as is, wat zijn de gevolgen als daar te lang mee gereden wordt?
Wat, ongeveer, kost zo een ingreep? Mijn schatting
5 uur à €60 = €300
Vet €30
Totaal €350?? (ik kan idd heel goed tellen)
Groet steven
Wat, ongeveer, kost zo een ingreep? Mijn schatting
5 uur à €60 = €300
Vet €30
Totaal €350?? (ik kan idd heel goed tellen)
Groet steven
V60 T6 MY25
V60 T6 Recharge 2020
V70 - 2.5T - 2005 - 180kkm
V70 - 2.0T - 2002 - Duitser R.I.P.
V60 T6 Recharge 2020
V70 - 2.5T - 2005 - 180kkm
V70 - 2.0T - 2002 - Duitser R.I.P.
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Dat zijn geen dealer prijzen die je opgeeft en er komt vrees ik een nieuwe koppeling bij.Steven Volvo schreef:Stel dat de oorzaak de gebrekkige smering van de prise as is, wat zijn de gevolgen als daar te lang mee gereden wordt?
Wat, ongeveer, kost zo een ingreep? Mijn schatting
5 uur à €60 = €300
Vet €30
Totaal €350?? (ik kan idd heel goed tellen)
Groet steven
5 uur ga je niet redden,alleen een zeer ervaren monteur doet dat in die tijd.Die het vaker gedaan heeft.
Dan komt 1300 eerst als je het bij de dealer laat doen,zonder vliegwiel weliswaar.
- Steven Volvo
- 3rd Gear member
- Berichten: 381
- Lid geworden op: 20.12.2010 - 18:07
- Locatie: Utrecht
Wow, da's schrikken op vrijdagavond. Even 2 dingen uit elkaar houden.
Die koppeling, noem je die omdat 1/ de bak er dan toch af ligt of 2/moet je die koppeling echt vervangen?
Ik zit nou niet weer op zo een bedrag dit jaar te wachten. Vorig jaar 1700 uitgegeven.
Wat zou een reële schatting van alleen het smeren van de prise as zijn?
Groet
Die koppeling, noem je die omdat 1/ de bak er dan toch af ligt of 2/moet je die koppeling echt vervangen?
Ik zit nou niet weer op zo een bedrag dit jaar te wachten. Vorig jaar 1700 uitgegeven.
Wat zou een reële schatting van alleen het smeren van de prise as zijn?
Groet
V60 T6 MY25
V60 T6 Recharge 2020
V70 - 2.5T - 2005 - 180kkm
V70 - 2.0T - 2002 - Duitser R.I.P.
V60 T6 Recharge 2020
V70 - 2.5T - 2005 - 180kkm
V70 - 2.0T - 2002 - Duitser R.I.P.
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Dat is hetzelfde werk,alleen de oude koppeling blijft zitten.
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1671
- Lid geworden op: 24.04.2007 - 17:05
Kan toch geen kwaad om zo te laten zoiets?
Onvoldoende vrijkomende koppelingsplaat is mij in verleden ooit verteld dat geen kwaad kan maar wel wat zwaarder schakelen kan verklaren.
Verouderde info?
Onvoldoende vrijkomende koppelingsplaat is mij in verleden ooit verteld dat geen kwaad kan maar wel wat zwaarder schakelen kan verklaren.
Verouderde info?
V70 '04 R | m66 | ceramic downpipe | do88 aluminium intercooler | stage 2 rica | premium sound en volvo oem subwoofer
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Een koppeling die niet goed werkt is ergenis,plus het kost je op den duur een bak.