Pagina 1 van 2
Versnellingsbak V70 2002 handbak
Geplaatst: 05.03.2013 - 20:16
door Steven Volvo
Ik observeer sinds een maand of wat problemen met het inleggen van de 1e maar soms ook alle versnellingen van de vrije stand. Betreft een 5-handbak voor een 2.0T uit 2002. 180 kkm.
1/ probleem doet zich ondr andere bij koude (winter als zomer) bak voor. Het lijkt in de winter ietwat erger dan in de zomer. Soms wil hij dan wel makkelijk in 3 of 4 maar (maar ook niet altijd) en eenmaal in 3 of 4 dan gaat hij dan wel makkelijk naar 1.
2/ als ik een stoplicht nader, dan schakel ik vlak voordat ik volledig stilsta naar z'n 1 terug (om zo de synchro wat te ontlasten) en dan glijdt er zo wat in. De bak is dan natuurlijk wel warm.
3/ als ik voor een stoplicht sta met de bak in neutraal en dan naar 1 wil schakelen met koppelen, dan is de kans het grootst dat ik de versnelling er echt in moet duwen en dat voelt gewoon niet best.
4/ als eenmaal in 1 dan schakelt alles vrolijk door, warm of koud, hard of zacht.
Ik denk aan de arreteerkogeltjes in de bak, speling op de schakelmoffen. Omdat het meestal wel goed gaat en slechts soms niet, lijkt me olie niet veel uitmaken?
Iemand van jullie een idee? Alle reacties welkom. Het zit me niet lekker.
Groet,
Steven
Geplaatst: 05.03.2013 - 23:18
door Ramon&Ramon
Denk eerder een koppeling probleem.
Of de voorgeschreven olie er in doen,dat gaat namelijk nog wel is mis en ze zijn daar zeer gevoelig voor die bakken.
Geplaatst: 06.03.2013 - 08:19
door Steven Volvo
Ik zal eens navragen voor een oliewissel. Als het de olie is, dan zou ik toch vaker een stroef schakelen moeten ervaren en niet alleen bij de 1 vanuit stilstand.
Ramon, waar denk je wat preciezer aan bij de koppeling? Niet volledig ontkoppelen? Lucht in circuit? Ik ervaar de koppeling van de V70 als prettig 'licht'. Glijlager? Misschien tips om te testen?
Gr.
Geplaatst: 06.03.2013 - 11:09
door Ramon&Ramon
Als de koppeling niet goed vrij komt,dat kan verschillende oorzaken hebben,de plaat blijft plakken,drukgroep niet goed,lucht in het systeem.
Je woont in de buurt lees ik,rij anders maar keer langs om is te kijken.
Geplaatst: 06.03.2013 - 17:42
door Steven Volvo
Bedankt Ramon voor het aanbod, ik bel je morgen even daarover.
Vandaag even de dealer gebeld voor de kosten van bakoliewissel: 58 euries. Dat ga ik dan sowieso maar doen, misschien niet verkeerd bij 180kkm.
Als verdere opties noemde de dealer het af/bijstellen van de kabels (geschat op tientjes-werk,ca. 30 mins werk) en het smeren van de prise-as(bak demonteren).
Nu heb ik in een eerder topic gelezen dat daar de meningen over uiteen lopen. (Kan het topic dus nu net even niet vinden...)
Steven
Geplaatst: 06.03.2013 - 19:04
door Pikantje
Ik had enkele jaren geleden vergelijkbare symptomen in mijn S60 (2001, toen iets van 250 dkm). Voor een stoplicht wachten in de vrij en daarna met geen mogelijkheid in de 1 te krijgen.
Heb toen de prise-as opnieuw laten smeren omdat ik ergens gelezen had dat er in de eerste productiejaren vet gebruikt zou zijn dat na verloop van tijd 'verhardt'. Omdat de boel dan toch open moet heb ik meteen de koppeling laten vervangen. Sindsdien geen problemen meer, al lijkt het inschakelen van de 1 nu (360 dkm) weer iets moeilijker te gaan.
Geplaatst: 06.03.2013 - 23:34
door Ramon&Ramon
Op de price as mag geen vet,dat is een soort coating,meer niet..
Die fout wordt vaak gemaakt,door er kopervet op te doen gaat het zeer zeker mis.
Een bepaald soort wiellagervet heel dun erop kan wel.
Geplaatst: 07.03.2013 - 07:22
door 2lturbo
Het kan zijn dat je kabels gesteld moeten worden of je hebt last van een plakende koppelingssplaat komt vaker voor bij dat model
Geplaatst: 07.03.2013 - 17:50
door Steven Volvo
Het smeren van de prise as klinkt als een paar honderd euro aan werk.
Kunnen die kabels idd gesteld worden? Als dat de oorzaak is, waarom treedt het dan alleen af en toe op?
Ik ga alsvolgt te werk:
1 bakolie vernieuwen, weekje rijden.
2 kabels stellen als dit idd kan.
3 prise as smeren ( verreweg het duurst gok ik, misschien maar meteen de platen vervangen dan, bak ligt er toch af).
Steven
Geplaatst: 07.03.2013 - 19:17
door Musicus
Je kunt de kabels ook laten smeren. Nadat bij mij de bak was gedemonteerd en weer gemonteerd schakelde alles veel stroever. Teruggegaan naar de garage, daar hebben ze de kabels opnieuw gesmeerd, naderhand nergens meer last van gehad. Het is nu al 25K goed....
Was in een half uurtje gedaan.
Geplaatst: 07.03.2013 - 21:27
door Pikantje
Ramon&Ramon schreef:Op de price as mag geen vet,dat is een soort coating,meer niet..
Die fout wordt vaak gemaakt,door er kopervet op te doen gaat het zeer zeker mis.
Een bepaald soort wiellagervet heel dun erop kan wel.
Er was toch ooit sprake van een probleem met plakkende koppelingsplaten als gevolg van hard geworden vet op de spiebaan?
Geplaatst: 07.03.2013 - 23:01
door edraket
Volvo heeft speciaal vet in gebruik tegenwoordig. Dat wordt door dupont op de markt gebracht en kost 120 euro voor een spuitbusje! Deze spuitbus wordt door Volvo nu voorgeschreven omdat er in het verleden wat problemen zijn geweest met minder soepele koppelingen. Die dingen gaan ook zo verrekte lang mee bij een Volvo

Bij veel andere merken heeft het vet echt niet de tijd om uit te drogen.
Zoals Ramon al opmerkte gaat het echt om een heel dun laagje. Het laatste wat je wilt is dat het vet op je plaat terecht komt.
Geplaatst: 07.03.2013 - 23:16
door Ramon&Ramon
Het was geen probleem met een plakkende plaat,maar met het moeilijk schuiven van de plaat over de price as.
Vaak gaat het na een nieuwe gedemonteerd te hebben mis.
Verkeerd vet,bijv kopervet en al dat spul nog al meer.
Kopervet is voor remmen en om een uitlaatdeel soepel in elkaar te schuiven en verder niets.
Ik gebruikte voor price assen,van welk merk dan ook,een speciale soort wiellagervet,heel lichtjes er op en nooit geen problemen.
Geplaatst: 08.03.2013 - 20:05
door Steven Volvo
Stel dat de oorzaak de gebrekkige smering van de prise as is, wat zijn de gevolgen als daar te lang mee gereden wordt?
Wat, ongeveer, kost zo een ingreep? Mijn schatting
5 uur à €60 = €300
Vet €30
Totaal €350?? (ik kan idd heel goed tellen)
Groet steven
Geplaatst: 08.03.2013 - 20:16
door Ramon&Ramon
Steven Volvo schreef:Stel dat de oorzaak de gebrekkige smering van de prise as is, wat zijn de gevolgen als daar te lang mee gereden wordt?
Wat, ongeveer, kost zo een ingreep? Mijn schatting
5 uur à €60 = €300
Vet €30
Totaal €350?? (ik kan idd heel goed tellen)
Groet steven
Dat zijn geen dealer prijzen die je opgeeft en er komt vrees ik een nieuwe koppeling bij.
5 uur ga je niet redden,alleen een zeer ervaren monteur doet dat in die tijd.Die het vaker gedaan heeft.
Dan komt 1300 eerst als je het bij de dealer laat doen,zonder vliegwiel weliswaar.
Geplaatst: 08.03.2013 - 21:51
door Steven Volvo
Wow, da's schrikken op vrijdagavond. Even 2 dingen uit elkaar houden.
Die koppeling, noem je die omdat 1/ de bak er dan toch af ligt of 2/moet je die koppeling echt vervangen?
Ik zit nou niet weer op zo een bedrag dit jaar te wachten. Vorig jaar 1700 uitgegeven.
Wat zou een reële schatting van alleen het smeren van de prise as zijn?
Groet
Geplaatst: 08.03.2013 - 23:50
door Ramon&Ramon
Dat is hetzelfde werk,alleen de oude koppeling blijft zitten.
Geplaatst: 09.03.2013 - 07:12
door emjee
Koppeling vervangen kosten inderdaad 1195 bij de dealer en voor een nieuw vliegwiel komt daar nog 1000 eurie bovenop.
Geplaatst: 09.03.2013 - 17:00
door crackedtooth
Kan toch geen kwaad om zo te laten zoiets?
Onvoldoende vrijkomende koppelingsplaat is mij in verleden ooit verteld dat geen kwaad kan maar wel wat zwaarder schakelen kan verklaren.
Verouderde info?
Geplaatst: 10.03.2013 - 00:12
door Ramon&Ramon
Een koppeling die niet goed werkt is ergenis,plus het kost je op den duur een bak.