Koeling ECM?

Plaats reactie
netwerk11
2nd Gear member

Wie weet dit?

Aan de geisoleerde bak waar de ECM in zit, daar zit een slang aan, nu wil het geval dat ik deze aan de onderzijde heen en weer kan bewegen, moet deze ergens aan vast zitten (is dit een soort koeling), en de ECM bestaat deze uit twee modules? En kan ik deze er makkelijk uit krijgen? dit omdat ik al geruime tijd last van storingen heb, en deze wil gaan uitsluiten..
Alvast bedankt voor het mee denken.

netwerk11
Overgestapt van Saab naar Volvo
Ramon&Ramon
7th Gear member

Als je de storingen hier vermeld,dan vertellen we hier wel waar het probleem zit. :)
Die slang is voor koeling inderdaad.
Er zitten twee modules in(ECM)Onsteking en brandstofmodule.
Welk bouwjaar is de Volvo.
netwerk11
2nd Gear member

Hallo Ramon&Ramon

Het gaat hier over een S80 T6 uit 1999.
De storingen zitten waarschijnlijk in het canbus systeem, meestal krijg ik de melding storing remmen, soms met de melding reparatie versnellingsbak vereist bij onderhoud, meestal treden deze problemen direct na het starten op (meter dash vallen dan weg), na de storing zonder reset is de auto bij de volgende start zeer moeilijk aan de gang te krijgen en slaat de motor meestal direct af, de volvo dealer geeft aan niet te weten waar het aan ligt , maar wil graag de boordcomputer vervangen
Meldingen zijn:
CEM-E000 Communicatie regeleenheid gebrekkige communicatie
ECM- 4050 Brandstofniveausensor -signaal ontbreekt
ECM-928C Cruisecontrol- signaal ontbreekt
Dit zijn enkele storingen, maar ongetwijfeld zijn er meer bij gekomen.

Nu rijd ik er al weer een jaar mee en de storingen beginnen nu vaker voor te komen. Ik zag hier een stukje van GerbenBokma die toch erge gelijkenis had met mijn probleem, vandaar dat ik er ook even naar wou kijken.
De box zit echter niet goed dicht met de clips is dat een probleem? en de slang is te bewegen. Kan ik de module er alleen uit krijgen met het speciale gereedschap, lijkt op een hevel trouwens.

Alvast bedankt voor de bijlage was goede info
Ramon&Ramon
7th Gear member

Dat de dealer aangeeft niet te weten wat het probleem is,komt een beetje vreemd over.
Dat kunnen ze toch precies bekijken hoe en wat?
Staat die ECM bak niet met water?
netwerk11
2nd Gear member

Ja dat dacht ik ook dat de dealer het zo uit kon lezen, maar met de foutcodes kon het van alles zijn.
Nu ik dat stukje gelezen had van Gerbenbokma over de ECM, heb ik deze gisteren ook even open gehaald, tenminste de kap (die ik trouwens ook niet meer dicht krijg) deze zat ook maar met 1 klipje vast.
Binnenin zag het er allemaal zeer droog en netjes uit, misschien dat er onderin wat water staat, maar dat zou je dan toch moeten zien?
Krijg je de modules er alleen uit met die hevel?
Stel dat de modules te warm worden omdat de slang niet meer goed zit, bestaat er dan de mogelijkheid dat de solderingen te warm worden waardoor deze slecht contact zouden kunnen maken?
Ramon&Ramon
7th Gear member

De dealer kan precies zien welke foutcodes er zijn en waardoor het veroorzaakt wordt.
Als ik de fouten globaal zo lees,is er een probleem met de abs controller.
De modules zelf gaan bijna nooit stuk,maar alles kan natuurlijk.
netwerk11
2nd Gear member

Abs controller is al vervangen met hetzelfde resultaat, nu wil ik de ECM modules opnieuw solderen, misschien helpt het, ik moet ze er alleen nog uit krijgen, maar dat ga ik binnenkort even bekijken of dat handeltje te immiteren is.
Ik heb met de monteur meegekeken en het uitlees apparaat gaf niet echt een oplossing wat het zou kunnen zijn.(foutcodes waren er wel, maar niet in dezelfde richting naar een bepaald onderdeel)
Is het al wel bekent welke volgorde het bus systeem heeft welke onderdelen welke volgorde hebben?
Het high speed canbus systeem en het low speed canbus systeem, waar worden deze verzamelt, is dat de klokken winkel?
Sorry weer veel vragen, maar ik ben al een dik jaar bezig om de fout er uit te filteren, en er komen steeds weer nieuwe opties om na te kijken.
Ramon&Ramon
7th Gear member

Sorry dat ik het zeg,maar ik zou is naar een andere dealer gaan en hem nog is laten uit lezen.
netwerk11
2nd Gear member

Dat zou ik kunnen doen, maar als deze dan ook onsamenhangende codes krijgen?
Maar goed het is natuurlijk wel een idee om dat eens te doen, ik zal hier in de buurt eens een ander opzoeken.
in ieder geval bedankt voor je hulp
Ramon&Ramon
7th Gear member

Een second opinion kan nooit kwaad.
Anders hier is vragen bij de hoogstaande vida techneuten. :)
netwerk11
2nd Gear member

Ja ga ik zeker doen, maar ook even voor mij zelf zou ik graag ook een beetje van de logische volgorde van het canbus systeem willen komen, welk onderdeel zit waar en vooral in welke volgorde.
Euh weten De vida techneuten dit misschien? :bounncy: d.m.v. een blokschema ? of misschien wel een electrisch schema van de auto zelf
M@rcel
6th Gear member

netwerk11
2nd Gear member

Zo M@rcel nu heb ik even wat te doen, bedankt ::D
Ramon&Ramon
7th Gear member

Je weet nog niet half wat ze hier allemaal weten,hier zitten de toppers onder de volvo techneuten. :):)
Ze weten vaak meer dan de dealer.. :)
Of overdrijf ik nu..
MarioC70
6th Gear member

netwerk11 schreef:Zo M@rcel nu heb ik even wat te doen, bedankt ::D
Meneer Marcel is ook zeer bedreven in uitlezen,of had ik dat niet mogen vertellen. :)
netwerk11
2nd Gear member

MarioC70 schreef:
netwerk11 schreef:Zo M@rcel nu heb ik even wat te doen, bedankt ::D
Meneer Marcel is ook zeer bedreven in uitlezen,of had ik dat niet mogen vertellen. :)
Ik weet het , ik heb een kleine demo kunnen zien een tijdje terug :D
Plaats reactie

Terug naar “S80”