Beste medeforumleden,
Het motorstoringscontrolelampje van mijn V50 (1.8 benzine 2004) is aan gegaan en de motor houdt merkbaar in tijdens accelereren. Uitlezen bracht storingscode P2008, Inlaat verdeelklep bank1 signaal onderbroken, aan het licht (uitgelezen met een snap-on scanner). Na wat zoeken op het internet ben ik erachter gekomen dat deze storingscode betrekking heeft op de regelklep die de variabele inlaatlengte regelt en de wervelklep aanstuurt. Zo ver ik heb kunnen achterhalen worden hiermee de twee vacuumklepjes bedoeld die langs de cilinderkop op een steuntje gemonteerd zijn.
Heeft iemand hier eerdere ervaringen mee? Is het afdoende de klepjes te vervangen of is schoonmaken ook een optie?
Bvd!
Motorstoringscontrolelampje aan
- Fons099
- 3rd Gear member
- Berichten: 352
- Lid geworden op: 19.10.2012 - 16:42
- Locatie: Venray
Geen idee, maar als het simpel te reinigen is, zou ik dat eerst proberen. Wie weet is het dan opgelost.
1993 Volvo 940 2.3 GLE, Bruin leer van binnen, ruim 360.000 op de klok, hobby auto
2005 V50 2.4 automaat. Mooi licht leer maar helaas zonder stoelverwarming...
1983 340 dl met jarretelaandrijving
1981 245 station (was op Curacao)
2003 V40 1.8 prestige volleder (in het mooie terra grey metallic)
2000 V70 2.4 aut.5 volleder
2005 V50 2.4 automaat. Mooi licht leer maar helaas zonder stoelverwarming...
1983 340 dl met jarretelaandrijving
1981 245 station (was op Curacao)
2003 V40 1.8 prestige volleder (in het mooie terra grey metallic)
2000 V70 2.4 aut.5 volleder
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Er is een modificatie op de gasklephuis stekker,dat is het probleem..
Is een setje voor te verkrijgen bij de dealer.
Is een setje voor te verkrijgen bij de dealer.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 190
- Lid geworden op: 28.11.2012 - 13:20
Dit is volgens mij toch een ander probleem... De modificatie op het gasklephuis is al uitgevoerd.Ramon&Ramon schreef:Er is een modificatie op de gasklephuis stekker,dat is het probleem..
Is een setje voor te verkrijgen bij de dealer.
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Dat staat niet in je verhaal dat deze al uitgevoerd is..HbTps schreef:Dit is volgens mij toch een ander probleem... De modificatie op het gasklephuis is al uitgevoerd.Ramon&Ramon schreef:Er is een modificatie op de gasklephuis stekker,dat is het probleem..
Is een setje voor te verkrijgen bij de dealer.
Gasklephuis zelf misschien vuil.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 190
- Lid geworden op: 28.11.2012 - 13:20
Ramon&Ramon schreef:Dat staat niet in je verhaal dat deze al uitgevoerd is..HbTps schreef:Dit is volgens mij toch een ander probleem... De modificatie op het gasklephuis is al uitgevoerd.Ramon&Ramon schreef:Er is een modificatie op de gasklephuis stekker,dat is het probleem..
Is een setje voor te verkrijgen bij de dealer.
Gasklephuis zelf misschien vuil.
Dat klopt, die modificatie is niet uitgevoerd naar aanleiding van deze storing en is al veel langer geleden uitgevoerd, zelfs voordat de auto in mijn bezit was.
Waarom gaat jouw vermoeden zo sterk richting het gasklephuis? De storingscode stuurt mij een andere richting op, jou niet? (no disrespect!)
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
TJ nummer 20540. Nummers kabel 31296019 (€ 6,70) Pakking 8694747 (€ 3,45) Pot.meter 31319491 (€ 65,50)
Bout 30624194 4x (€ 1,45). Dit is advies van Volvo. desnoods pak je alleen de kabel
Je weet zeker dat dit gedaan is?
Bout 30624194 4x (€ 1,45). Dit is advies van Volvo. desnoods pak je alleen de kabel
Je weet zeker dat dit gedaan is?
- wim de jong
- 5th Gear member
- Berichten: 2199
- Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
- Locatie: Leusden
- Contacteer:
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Daar staat precies hetzelfde lees ik...
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 190
- Lid geworden op: 28.11.2012 - 13:20
Ja, zeker wetenRamon&Ramon schreef:TJ nummer 20540. Nummers kabel 31296019 (€ 6,70) Pakking 8694747 (€ 3,45) Pot.meter 31319491 (€ 65,50)
Bout 30624194 4x (€ 1,45). Dit is advies van Volvo. desnoods pak je alleen de kabel
Je weet zeker dat dit gedaan is?
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 190
- Lid geworden op: 28.11.2012 - 13:20
Hier kan ik wel iets mee, dank !
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Die info komt ook uit een bekende hoek lees ik nu. 

-
- 2nd Gear member
- Berichten: 190
- Lid geworden op: 28.11.2012 - 13:20
De storing doet zich al een paar dagen niet meer voor. Het inhouden is vanzelf verdwenen en na verloop van tijd ging ook het storingslampje uit...
Niet dat ik de illusie heb dat de storing nu helemaal verdwenen is heb ik besloten het toch maar eens een tijdje aan te kijken zo.
Niet dat ik de illusie heb dat de storing nu helemaal verdwenen is heb ik besloten het toch maar eens een tijdje aan te kijken zo.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 190
- Lid geworden op: 28.11.2012 - 13:20
Na een hele poos weg geweest te zijn is de storing weer teruggekomen. Toch maar even twee nieuwe vacuum klepjes aangeschaft en gemonteerd (73 euro per set). Rij inmiddels al weer 1,5 maand zonder terugkerende storing.
Wel stak er een andere storing de kop op...regelmatig kreeg ik de melding " minder motorvermogen" en de motor ging dan in noodloop. De motor uitzetten en opnieuw starten bracht dan vaak tijdelijk oplossing. Ook merkte ik regelmatig dat de gasreactie erg ruw was en dat het toerental tijdens overschakelen bleef hangen. Dit alles niet altijd en soms zelfs weken niet maar wel steeds vaker. Uitlezen bracht storingscodes:
P2135 Accelerator pedal position sensor faullty signal
P0221 Throtte unit, potentiometer 2 faulty signal
P2110 Throttle valve faulty signal;
Met de modificatie aan het gasklephuis deze maar eens goed nagekeken, hier was niets aan te vinden de mod. was al eens uitgevoerd. Toen het CEM module eens kritisch bekeken. (de signalen van het gaspedaal gaan via de CEM naar de ECM) Hier geen sporen van corrosie (modificatie aan het ruitenwisserreservoir).
Via de datalogfunctie de essentiele signalen in beeld gebracht maar hier was niets aan te zien. Hierna de bekabeling tussen de gasklep en de ECM doorgemeten, deze was goed. Hierna toch maar de hele gasklepunit vervangen en het probleem lijkt te zijn verholpen!
Ook lijkt de motor nu mooier stationair te lopen. Hopelijk was het dit nu voor even met de Volvo....
Wel stak er een andere storing de kop op...regelmatig kreeg ik de melding " minder motorvermogen" en de motor ging dan in noodloop. De motor uitzetten en opnieuw starten bracht dan vaak tijdelijk oplossing. Ook merkte ik regelmatig dat de gasreactie erg ruw was en dat het toerental tijdens overschakelen bleef hangen. Dit alles niet altijd en soms zelfs weken niet maar wel steeds vaker. Uitlezen bracht storingscodes:
P2135 Accelerator pedal position sensor faullty signal
P0221 Throtte unit, potentiometer 2 faulty signal
P2110 Throttle valve faulty signal;
Met de modificatie aan het gasklephuis deze maar eens goed nagekeken, hier was niets aan te vinden de mod. was al eens uitgevoerd. Toen het CEM module eens kritisch bekeken. (de signalen van het gaspedaal gaan via de CEM naar de ECM) Hier geen sporen van corrosie (modificatie aan het ruitenwisserreservoir).
Via de datalogfunctie de essentiele signalen in beeld gebracht maar hier was niets aan te zien. Hierna de bekabeling tussen de gasklep en de ECM doorgemeten, deze was goed. Hierna toch maar de hele gasklepunit vervangen en het probleem lijkt te zijn verholpen!
Ook lijkt de motor nu mooier stationair te lopen. Hopelijk was het dit nu voor even met de Volvo....