Ik heb een Volvo XC 60 2.4 AWD van 2009 en heb volgend probleem:
Als de motor koud staat, bv als het buiten vries temperatuur is, geeft de wagen de eerste minuten geen echte kracht, eenmaal de motor ogewarmd is, is alles terug normaal.
Iemand een idee wat het probleem zou kunnen zijn? De garagist geeft computer al uit gelezen maar daar zijn geen foutmeldingen gevonden.
Alvast bedankt voor de hulp
Kracht van de wagen
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Berichten: 21392
- Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
- Locatie: Flevoland
- Contacteer:
Wees maar blij, want het is niet voor het eerste dat iemand met koude motor vol vermogen vraagt.
Ik zie het als bescherming van de koude motor maar ergens vind ik het ook weer niet normaal.
Ik zie het als bescherming van de koude motor maar ergens vind ik het ook weer niet normaal.
Mark
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
- lint
- Geartronic member
- Berichten: 29497
- Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
- Locatie: Ridderkerk
Ik heb er ook nog nooit van gehoord zo'n vermogensbegrenzer bij koude motor, maar het is wat je zegt wel handig bij personen die geen geduld hebben om de motor goed warm te rijden.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Het is normaal,bij de opwarmfase wordt de turbo en brandstofregeling aangepast tot hij een bepaalde temperatuur heeft bereikt.
Niks mis mee dus en dat had de dealer je ook kunnen vertellen.Mits ze goed luisteren bij technische trainingen van Volvo.
Niks mis mee dus en dat had de dealer je ook kunnen vertellen.Mits ze goed luisteren bij technische trainingen van Volvo.

-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Is vanaf 2000 al zo,hoort ook bij de emissie eisen die de fabrikanten krijgen.
- renezzzz
- 2nd Gear member
- Berichten: 160
- Lid geworden op: 10.10.2011 - 16:03
- Locatie: Gex
@Willy12
Is dit een nieuw probleem wat sinds kort zo is? Of is dit een "probleem" wat er altijd al was.
Is dit een nieuw probleem wat sinds kort zo is? Of is dit een "probleem" wat er altijd al was.
------------------------------------------
Wagenpark:
XC60 - D5 - Xenium - Flamenco Red
Mitsubishi Colt Invite 1.3
BMW Z4 2.5si
Wagenpark:
XC60 - D5 - Xenium - Flamenco Red
Mitsubishi Colt Invite 1.3
BMW Z4 2.5si
- BlackcurrantV70
- 7th Gear member
- Berichten: 8499
- Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
- Locatie: Tussen EBBR en EBAW
Mijn D3 AWD doet dit ook, lijkt me normaal.
Mijn V70N deed dit ook.
Mijn V70N deed dit ook.
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
renezzzz schreef:@Willy12
Is dit een nieuw probleem wat sinds kort zo is? Of is dit een "probleem" wat er altijd al was.
Is geen probleem,maar het valt meestal niet zo op.
Is een normaal en logisch,s te verklaren verschijnsel.
- renezzzz
- 2nd Gear member
- Berichten: 160
- Lid geworden op: 10.10.2011 - 16:03
- Locatie: Gex
Ik ken zijn auto niet en klaarblijkelijk valt het hem wel op. Als het een nieuw probleem is wat er nooit geweest is en wat sinds kort zo is, kan het zo zijn dat er iets aan de hand is. Bij een koude motor geen vermogen kan weldegelijk een probleem zijn. Bijvoorbeeld bij onze vorige auto: daar had ik na een jaar of 5 een vervuilde EGR klep die vooral bij een koude motor wel eens bleef hangen: het gevolg was dat er vrijwel geen vermogen was bij een koude motor.
------------------------------------------
Wagenpark:
XC60 - D5 - Xenium - Flamenco Red
Mitsubishi Colt Invite 1.3
BMW Z4 2.5si
Wagenpark:
XC60 - D5 - Xenium - Flamenco Red
Mitsubishi Colt Invite 1.3
BMW Z4 2.5si
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Laat die garagist de oplossing aandragen zou ik zeggen.willy12 schreef:Het is duidelijk een probleem aangezien de garagist het ook abnormaal vind
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
renezzzz schreef:Ik ken zijn auto niet en klaarblijkelijk valt het hem wel op. Als het een nieuw probleem is wat er nooit geweest is en wat sinds kort zo is, kan het zo zijn dat er iets aan de hand is. Bij een koude motor geen vermogen kan weldegelijk een probleem zijn. Bijvoorbeeld bij onze vorige auto: daar had ik na een jaar of 5 een vervuilde EGR klep die vooral bij een koude motor wel eens bleef hangen: het gevolg was dat er vrijwel geen vermogen was bij een koude motor.
Dan zou dat er met uitlezen zijn uitgekomen en dat is hier niet het geval.
- renezzzz
- 2nd Gear member
- Berichten: 160
- Lid geworden op: 10.10.2011 - 16:03
- Locatie: Gex
Dus als de computer zegt dat er geen probleem is, is er zowiezo geen probleem?Ramon&Ramon schreef:
Dan zou dat er met uitlezen zijn uitgekomen en dat is hier niet het geval.
------------------------------------------
Wagenpark:
XC60 - D5 - Xenium - Flamenco Red
Mitsubishi Colt Invite 1.3
BMW Z4 2.5si
Wagenpark:
XC60 - D5 - Xenium - Flamenco Red
Mitsubishi Colt Invite 1.3
BMW Z4 2.5si
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Dat ligt aan de manier van uitlezen en waarmee deze uitlezing gedaan wordt.
- evert65
- 6th Gear member
- Berichten: 2825
- Lid geworden op: 01.03.2012 - 23:03
- Locatie: Gelderse Vallei
vreemd dat men een probleem ontdekt wat helemaal geen probleem is.
met koude motor doe je toch rustig aan, ik heb het nog nooit gemerkt dat de wagen geen vermogen geeft bij koude motor, maar tja ik rij ook heel rustig dan.
volgens mij zit het probleem tussen het stuur en de rugleuning
met koude motor doe je toch rustig aan, ik heb het nog nooit gemerkt dat de wagen geen vermogen geeft bij koude motor, maar tja ik rij ook heel rustig dan.
volgens mij zit het probleem tussen het stuur en de rugleuning
keep calm!, your randomizer is running
- Doeke Dobma
- 5th Gear member
- Berichten: 1289
- Lid geworden op: 07.10.2009 - 22:14
- Locatie: Leeuwarden
Die garagist, is dat een echte Volvo dealer, of een universele garage? Of Volvo 'specialist'?willy12 schreef:Wat bedoeld U daarmee precies ?
Volvo V70 T5 MY05 Fullutrustad
- ex-Mooseman
- 4th Gear member
- Berichten: 769
- Lid geworden op: 30.08.2012 - 16:33
- Locatie: WVL
Mijn D2 is ook precies toegeknepen bij koude motor. In sommige situaties kan dit vervelend zijn (soms kan een dot gas je uit een benarde toestand helpen, en als de motor dan niet mee wil...)