Pagina 1 van 2

Kracht van de wagen

Geplaatst: 10.03.2013 - 07:43
door willy12
Ik heb een Volvo XC 60 2.4 AWD van 2009 en heb volgend probleem:

Als de motor koud staat, bv als het buiten vries temperatuur is, geeft de wagen de eerste minuten geen echte kracht, eenmaal de motor ogewarmd is, is alles terug normaal.
Iemand een idee wat het probleem zou kunnen zijn? De garagist geeft computer al uit gelezen maar daar zijn geen foutmeldingen gevonden.
Alvast bedankt voor de hulp

Geplaatst: 10.03.2013 - 10:54
door Msuidgeest
Wees maar blij, want het is niet voor het eerste dat iemand met koude motor vol vermogen vraagt.

Ik zie het als bescherming van de koude motor maar ergens vind ik het ook weer niet normaal.

Geplaatst: 10.03.2013 - 12:00
door lint
Ik heb er ook nog nooit van gehoord zo'n vermogensbegrenzer bij koude motor, maar het is wat je zegt wel handig bij personen die geen geduld hebben om de motor goed warm te rijden.

Geplaatst: 10.03.2013 - 12:54
door Ramon&Ramon
Het is normaal,bij de opwarmfase wordt de turbo en brandstofregeling aangepast tot hij een bepaalde temperatuur heeft bereikt.
Niks mis mee dus en dat had de dealer je ook kunnen vertellen.Mits ze goed luisteren bij technische trainingen van Volvo. :)

Geplaatst: 10.03.2013 - 13:28
door lint
Is dit vanaf een bepaald modeljaar ingevoerd of ook afhankelijk van het model/motor?

Geplaatst: 10.03.2013 - 13:36
door Ramon&Ramon
Is vanaf 2000 al zo,hoort ook bij de emissie eisen die de fabrikanten krijgen.

Geplaatst: 10.03.2013 - 13:55
door renezzzz
@Willy12

Is dit een nieuw probleem wat sinds kort zo is? Of is dit een "probleem" wat er altijd al was.

Geplaatst: 10.03.2013 - 14:12
door BlackcurrantV70
Mijn D3 AWD doet dit ook, lijkt me normaal.

Mijn V70N deed dit ook.

Geplaatst: 10.03.2013 - 14:14
door Ramon&Ramon
renezzzz schreef:@Willy12

Is dit een nieuw probleem wat sinds kort zo is? Of is dit een "probleem" wat er altijd al was.

Is geen probleem,maar het valt meestal niet zo op.
Is een normaal en logisch,s te verklaren verschijnsel.

Geplaatst: 10.03.2013 - 14:37
door renezzzz
Ik ken zijn auto niet en klaarblijkelijk valt het hem wel op. Als het een nieuw probleem is wat er nooit geweest is en wat sinds kort zo is, kan het zo zijn dat er iets aan de hand is. Bij een koude motor geen vermogen kan weldegelijk een probleem zijn. Bijvoorbeeld bij onze vorige auto: daar had ik na een jaar of 5 een vervuilde EGR klep die vooral bij een koude motor wel eens bleef hangen: het gevolg was dat er vrijwel geen vermogen was bij een koude motor.

Geplaatst: 10.03.2013 - 15:31
door willy12
Het is duidelijk een probleem aangezien de garagist het ook abnormaal vind

Geplaatst: 10.03.2013 - 16:26
door lint
Zegt misschien meer over de dealer dan over het mogelijke probleem.

Geplaatst: 10.03.2013 - 16:49
door Ramon&Ramon
willy12 schreef:Het is duidelijk een probleem aangezien de garagist het ook abnormaal vind
Laat die garagist de oplossing aandragen zou ik zeggen.

Geplaatst: 10.03.2013 - 17:23
door Ramon&Ramon
renezzzz schreef:Ik ken zijn auto niet en klaarblijkelijk valt het hem wel op. Als het een nieuw probleem is wat er nooit geweest is en wat sinds kort zo is, kan het zo zijn dat er iets aan de hand is. Bij een koude motor geen vermogen kan weldegelijk een probleem zijn. Bijvoorbeeld bij onze vorige auto: daar had ik na een jaar of 5 een vervuilde EGR klep die vooral bij een koude motor wel eens bleef hangen: het gevolg was dat er vrijwel geen vermogen was bij een koude motor.

Dan zou dat er met uitlezen zijn uitgekomen en dat is hier niet het geval.

Geplaatst: 10.03.2013 - 18:23
door renezzzz
Ramon&Ramon schreef:
Dan zou dat er met uitlezen zijn uitgekomen en dat is hier niet het geval.
Dus als de computer zegt dat er geen probleem is, is er zowiezo geen probleem?

Geplaatst: 11.03.2013 - 00:14
door Ramon&Ramon
Dat ligt aan de manier van uitlezen en waarmee deze uitlezing gedaan wordt.

Geplaatst: 11.03.2013 - 04:51
door willy12
Wat bedoeld U daarmee precies ?

Geplaatst: 11.03.2013 - 06:06
door evert65
vreemd dat men een probleem ontdekt wat helemaal geen probleem is.
met koude motor doe je toch rustig aan, ik heb het nog nooit gemerkt dat de wagen geen vermogen geeft bij koude motor, maar tja ik rij ook heel rustig dan.
volgens mij zit het probleem tussen het stuur en de rugleuning

Geplaatst: 11.03.2013 - 09:28
door Doeke Dobma
willy12 schreef:Wat bedoeld U daarmee precies ?
Die garagist, is dat een echte Volvo dealer, of een universele garage? Of Volvo 'specialist'?

Geplaatst: 14.03.2013 - 20:30
door ex-Mooseman
Mijn D2 is ook precies toegeknepen bij koude motor. In sommige situaties kan dit vervelend zijn (soms kan een dot gas je uit een benarde toestand helpen, en als de motor dan niet mee wil...)